Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette C6 från Sebring den 22 april 2012
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13, 14   >>
2 besök senaste veckan (107211 totalt)
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Palm Beach International Raceway 10 September 2011

Dags för körning och lite nya erfarenheter. Det var strax under 30 grader på morgonen som sedan steg till 35 grader under dagen. I vanlig ordning skulle det komma oväder på eftermiddagen, så som det brukar vara här mellan juni och september. Sol, sol, sol, värsta åskstormen, moln, sol, natt.

Vi är några stycken som brukar träffas på körningarna. David till vänster har sin Audi R8 (och en RS4 till sin fru och en RS6 som sin bruksbil). Jag tror nästan att jag ska ta lite bilder på hans R8a nästa gång. Han har fått isatt en bur så att det ser ut som den satts i som original. Väldigt snygg bil. Därtill har han 45 hästar extra, dvs 465 eftersom det är V8an. Jimmy kör sin Roush Mustang på i stort sett varenda banträff som är i Florida. Det sitter en kompressor på en 4.6 liters V8 och ger 435 hästar. Han finansierar det genom att vara instruktör då körningen antingen är gratis eller kraftigt rabatterad, beroende på vilken grupp som anordnar träffen. Men det innebär också att han åker med en nybörjare alla deras pass. Och så snart de är klara, så får han springa över till sin bil och åka ut med oss. Då är det lite skönare att sitta och ljuga i depån tills det är dags och bara behöva tänka på sig självt.

Idag hade jag valt XP12 fram och XP10 bak för att dämpa värmeutvecklingen på bakskivorna. Jag hade nya skivor bak och valde att glida första körpasset och ge skivorna en chans att anpassa sig till vad som väntar. Det passade rätt så bra eftersom det fortfarande var blött på banan. Dessvärre så kändes bromsarna lite mjuka. Jag var lite förgrymmad över det eftersom jag sett till att blöda bromsarna dagen innan. Nu i efterhand så undrar jag om det kan ha kommit in lite luft på mina Stoptech-ok. Jag har inte försett dem med speedbleeders utan lät dem blöda själva. Jag är inte helt säker att det blev rätt. Men i vilket fall så smög jag runt 6 sekunder långsammare än personbästa.

På bilden är jag på väg ut på banan. I bakgrunded syns en av de junk-car racebilarna som tävlas med i serier här i staterna. Bilen får inte kosta mer än $500, exklusive säkerhetsutrustning. Sedan körs racen i 4 timmar, om jag förstått rätt och den som kommer flest varv vinner. En del av dem går rätt så bra, andra är riktiga stoppklossar. Vi hade tre på banan i A-gruppen, bara en med hajfena dock.

Andra passet hade jag bestämt mig för att köra lite hårdare. Och det kändes rätt bra med flytet. Bästa tiden blev 1.31.1 vilket är precis en sekund sämre än mitt bästa resultat. Men då det var 33 grader nu, jämfört med 18 då, så vill jag faktiskt tro att detta var relativt sett bättre. Och med Hoosier R6 istället för R888 så vore det en anledning. Det går så klart inte att bevisa. Eller motbevisa. Lite film fick jag ihop av detta och nästa körpass.

http://www.youtube.com/watch?v=A10TKCsN5z8

Jag såg att motoroljan var uppe i rekordhöga 160 grader (318 grader F), vilket jag sett någon gång förra året vid den här tiden. Jag har sett någonstans att Mobil 1 säger att upp till 190 grader (380 grader) är ok, men att oljan förbrukas fort. Kan dock inte hitta den sidan igen. Det är många på olika forum som har gjort konverteringar för att minska oljetemperaturen. På Z06 eller LS3 Corvetter (6.3 litersmotorer) är det inte samma problem som på de som kör LS2 (6 liter) eftersom de har torrsump och bättre kylning.

Under fjärde körpasset hade jag gjort 20 minuter på banan när ett varningsmeddelande kom upp på displayen. Varning för hög vattentemperatur. Jag brukar alltid bara hålla koll på oljetemperaturen. Slog en kik på vattentempen. Shit. Bara 7-8 grader ifrån rödmarkeringen. Rödmarkeringen vid 126 grader. Höll motorn på att skära? Nej, det visade sig att eftersom jag körde längre med oljan på 160 grader så orkade inte vattenkylningen med. Med 35 grader i luften och 50 grader på asfalten så var så klart förutsättningarna tuffa och jag fick så klart släppa av. Jag kunde slå på lite kylvätska i bilen vilket kanske hjälpte något. Men i grund och botten så har bilen inte tillräckligt med kylning när det är så här varmt. Om man laddar på för kung och fosterland.

Utav bilarna på banan idag så var det två som var tydligt snabbare än mig. En Lotus Exige med 350 hästar och monstervinge som gjorde 1.26-tider samt en banpreppad Z06 med 600 hästar och vinge. Det var också två Mustang 302 Boss på banan. Båda hade problem med en sensor som satte motorn i failsafe mode varje gång de körde på en curbs eller något annat som slog i bilen. Då gav motorn bara 30% kraft hur de än gasade. Sedan, efter 15 sekunder släppte det och de fick full kraft igen, ibland mitt i en kurva. För oss europeer så säger kanske inte 302 Boss något men det här är GT3 versionen eller M3 versionen av en Mustang. Den marknadsförs tydligt som trackday bil. Så klart att de nya ägarna var mäkta irriterade. Men det kommer säkert att fixas snart. Men undrar om Ford ens tagit ut bilarna på bana innan. Det måste de ju gjort?

om jag slår en kik på loggarna och jämför dagens bästa varv med det bästa varvet i december när jag satte mitt personbästa så ser jag följande:

Jag var långsammare på precis samtliga segment. På ett ställe ser jag att jag gjorde bättre än i december. Å andra sidan, om man ser hastighetskurvan så ser man att det skiljer både på acceleration och bromsning. Motorn klarar inte att ge samma effekt vid den högre temperaturen. Och kikar man på retardationen nedan så ser man att det är STOR skillnad jämfört med hur jag bromsade förra gången. Då med DTC70/60 och originaloken, nu med Carbotech XP12/10 och ST40. Det skulle ju varit tvärtom!

Kolla peakvärdena på inbromsningen. 1.30G i december, runt 1G nu. Men i sanningens namn så körde jag verkligen fullt i december, för jag hade arrangören Henry peppande i depån. Så det var verkligen broms för allt vad tygen håller. Jag gjorde en riktigt hård inbromsning och nådde 1.20G. Ska jag gå tillbaka till DTC70/60 och se om skivorna håller för de tuffare klossarna? En skiva fram kostar 2500 kronor så det är ju ett dyrt test om det skulle gå fel. Men ändå...

Sist men inte minst har jag börjat släppa aero-kit tankarna just nu. En större oljekyl vore bra. Och om bilen ändå är nere hos Erik på Torq så kanske en ny kam, nya toppar och insug skulle följa med. Och så ska jag se om jag kan konstruera lufttrattar till bromskylkanalerna så att jag får ändå lite mer kylluft. Det vore ju tråkigt om man inte har lite att tänka på och drömma om. Visst?

Peo.

Yamaha R1 2002 - banhoj -såld
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003

Trådstartare
PBIR den 5 november 2011

Nu är det höstrusk I Sverige och här i Florida kommer vi in i den finaste tiden på året. Fram till och med mars så är det som hemma i Sverige i perioden maj - augusti. Orkansäsongen är precis till ända. Och faktiskt, två körningar försvann baserat på tropiska regn. Den första på Sebring då det regnade 30 cm regn på ett dygn. Jag fick veta efteråt att de som kört på Miami Homestead samma dag hade fått en torr körning på morgonen men att regnet sedan slagit till med full kraft och att de inte kom ut genom tunneln på grund av översvämning. Så folk var helt enkelt fast på banområdet tills vattnet hade sjunkit undan. Och på Sebring hade några gjort ett tappert försök att vänta ut regnet och sedan gett upp. Det gjorde ont att inte få köra, men det var rätt att ligga kvar i sängen.

Förra helgen regnade det inte lika mycket men arrangören hade möjlighet att flytta en helg. Och idag var vädret istället helt perfekt. 13 grader på morgonen, 25 på dagen. Den svala temperaturen gör de tidiga varven extra snabba och jag satte nytt personbästa på Palm Beach International Raceway idag. 1.29.0 vilket är 1.1 sekunder bättre än tidigare.

Men det finns mer att säga om dagens körning. Så det blir en liten story igen.

Efter att ha kört tillsammans med föraren av en Audi R8 (David) flera gånger så håller vi nu kontakten inför olika event. David är kanske 55 år och sysslar med ett uppstartsföretag. Jag inte om han är rik men han är hooked på Audi. En RS4a till frun, en RS6 som pendlarbil och sedan R8an för banbruk. Vår arrangör brukar smörja David rätt så mycket, för han tror nog att det finns sponsorpengar att hämta. Men David är nog en rätt så slipad affärsman. I vilket fall så har han fixat en del med sin R8a. Det är V8an på 420 hästar i grunden. Den har fått en tuning, andra grenrör och insug och ger nu 465 hästar. Chassiet är ett coilover chassie och bromsarna är 380mm fram och kanske 345 mm bak. Han har satt i en bur i bilen och Sparco race stolar, allt på ett sätt som gör att det ser ut som den kom från fabrik. Jättesnyggt. Alla brukar passera förbi hans bil, ta foto ooch snacka lite. En riktigt snygg bil.

I vilket fall så har han satt på ett aero kit på sin R8a nu. APR vinge, sannolikt APR splitter och sidokjolar.

Det kostade $5,000 med aero kitet och jag kunde inte låta bli att oroa mig lite för jag nu skulle bli frånåkt av honom igen. Det var efter en åkning där han gjort slarvsylta av mig som jag ringde till Torq för att få Pfadt chassie och lite mer effekt i motorn. Det blir liksom så dyrt ifall det ska hända igen. Angående aero så har jag pratat med olika förare som berättat att aero rätt inställlt ger cirka 1 sekund per banminut, lite beroende på vilken bana det är. Jag har gått lite och funderat på att sätta på det på Corvetten redan. Det finns ett white paper som jag läst ingående. http://www.katechengines.com/street_performance/downloads/Katech%20win . . . . Det kostar lite drygt $2,000, dvs 14 000 kronor. Men det är ett problem att vanliga C6 saknar någon förstärkning som gör att frontsplittern drar ner fronten på bilen. På C6Z06 finns det tydligen en balk som hanterar dessa krafter.

David menade på att hans bil känns tryggare och han hoppades på att den skulle vara snabbare men i realiteten så körde han på sina gamla tider. Topphastigheten på rakan sänktes från 230 km/h till 222 så kurvhastigheten borde ha ökat något. Sannolikt går bilen bättre med rätt inställning och kanske när han känner sig säkrare, men frånåkningen som jag befarade uteblev. (Pheuw..) Han nämnde dock att det blir kompressorladdning för honom om något år. Då kommer han att få 560 hästar. Euch. Men jag vet att Erik på Torq bör kunna hämta 60 - 80 hästar till i min motor utan överladdning, dvs 500 - 520 hästar totalt. Så jag får väl tajma det så att vi kan fortfarande att köra tillsammans.

Det var tre Boss 302or på banan idag. Det är jänkarnas M3 eller M3 CSL. En femliters åtta som varvar över 7,500 varv och ger 444 hästar. De låter fantastiskt fint. Det är förberett för att koppla på bromskylslangar och chassiet är definitivt banorienterat. Om man vill undvika att bilen går i felsäkert läge måste man beställa en nyckel ifrån Ford. Den gör att vissa garantier upphör att existera men också att man krämar ur det sista ur bilen, just för bankörning. En annan bil som väckte uppmärksamhet var en Ariel Atom. Jag gick för att glutta lite och såg att det satt en turbo på den. Så de original 300 hästarna var nu 530. På bakhjulen. Det innebär säkert 600 i motorn. Det på en 635 kg tung bil. Eller mer typ en kälke med racechassie. Killarna som ägde bilen tindrade med ögonen och förklarade att det inte bara var hastighet, det var också vingarna som gjorde den grym i kurvorna. Och ja, det var nästan F1 vingar både fram och bak. Jag lovade att ha videokameran igång när de swichade förbi mig.

Varför beskriver jag nu detta så i detalj? Jo, för att jag är delskyldig till att de bara fick 5-6 varv på banan innan de satte bilen i däckstraven efter långa rakan. Inte så att de tänker att det var mitt fel, men jag hade ändå kunnat hjälpa dem att undvika olyckan.

Det är inte första gången det har smashat bilar runt mig. För två år sedan fick jag ta det lite lugnare in i en chikan eftersom det var trafik framför. En Ford Cobra med en förare var inte med på den tidigare bromsningen utan hade nog tänkt att både jag och han skulle tränga oss in i chikanen, framför en något långsammare förare. Så när han fick bromsa hårdare än han tänkt sig så låste han upp bakaxeln, svajade över banan och satte sen bilen i betongmuren. Bildligt talat skulle man kunna säga att hans bil övergick i glasfiberdamm-fas. Så var det givetvis inte men det dammade till ordentligt. Bilen är nu ombyggd och är nu ute på banan igen har jag hört. Den gången hade utgången varit annan om jag inte tagit det lugnt, så jag känner absolut att jag skapade den situationen, även om det inte var mitt fel. Och det vara bara varv två. Vi skulle kommit loss ur trafiken alldeles strax.

Vad var det nu som hände Atomen idag då? Jo, vi körde på första sessionen. Det var 14 grader och jag tror alla tog det rätt försiktigt för att få upp värmen i däcken. Jag kunde konstatera att jag hade väsentligt bättre flyt än grabbarna i Atomen så efter ett par varv körde jag om dem, utan att egentligen kommit upp i full fart. På rakorna såg man tydligt att de kunde köra ifrån precis vad som helst, men kanske att bilen spann och hade sig, för de utnyttjade det inte speciellt. Och i kurvorna hade de inte varken hastighet eller spår. Så jag åkte om dem. Sedan kom de på långa rakan och åkte förbi mig. Samma nästa varv. De var inte tillräckligt snabba på resten av banan, jag körde om. Och sen kom vi ut på långa rakan igen. Kanske är det en efterkonstruktion men jag inbillar mig att jag såg att de riktigt ställde upp för en nu-j.vlar-ska-vi-köra-om-upplevelse. Och visst körde de om igen. Nu har jag relativt hög toppfart på banan med mina 238 km/h. Jag vet att 600 hästars C06or kommer upp i 248 km/h, så jag är inte snabbast. Men med lågt luftmotstånd så blir det ändå rätt så hög hastighet. Så när Ariel Atomen swischar om mig, så går det redan rätt så fort för banan. Jag körde nog 235 när de passerade mig så de körde säkert 250 eller mer. Bara halvsekunden efter var det dags att stå på bromsarna och trots att de höll högre hastighet så var det ändå jag som bromsar först. Jag kommer ihåg att jag tänkte "jäklar vilken grym bromsprestande Atomen har". En halv senare förstod jag att så inte var fallet. Jag svängde och följde mitt vanliga spår men jag hann följa deras fight och slutligen hur de körde in i däckstraven. De var säkert ovana vid både bil, bana och bankörning. Så föraren ville se till att han inte bromsade in precis framför nosen på mig. Om jag hade släppt av tidigare så hade han inte missat sin bromspunkt. Det var inte mitt fel. De sumpade det själv. Men jag kan ändå inte låta bli att tänka att det var i min kontroll att undvika det där. Ingen skadade sig, men bilen fick fronten och höger fram intryckt. Inte roligt.

Det finns med i första filmen när Atomen passerar mig vid 7:30. http://www.youtube.com/watch?v=eAh4zFRGo2k

Hur gick resten av körningen då? Jag gjorde som sagt 1.29.0 som bäst och ytterligare nio varv som var bättre än mitt tidigare personbästa (1.30.1). En anledning till detta är att Hoosier R6 ska vara en sekund snabbare än R888. Och det kan nog stämma. Med den lägre temperaturen så fick däcken bättre förutsättningar och även motorn gav mig 5 km/h mer på rakan. Det tillsammans med bromsar som var konsekventa och att jag nu åkt 500 varv på den här banan gav upphov till skön harmoni. Eller rena rockstjärneadrenalinkicken faktiskt.

Efter att ha kört några pass kunde jag konstatera att jag var snabbaste ekipaget på banan (Arielen hade säkert varit det annars, om de fått mer rytm i körningen). De som jag lägger speciellt värde vid att ha passerat i varje pass är en C6Z06 med en förare som är instruktör. Han drog ifrån ordentligt på rakorna men jag hann ikapp honom på resten av banan och han släppte förbi mig efter ett tag. En racepreppad Exige och trimmade BMW 135or (sistnämnda med mer hästar på bakhjulet än jag) blev också omkörda. Det känns nästan som det är dags att lägga av med bankörningen nu. Det kan liksom bara gå utför efter det här. Det handlar inte om att vara snabb, det handlar om att se till att omgivningen runt om en är långsammare.

Jag har fem filmer från körningen. Om man ska rekommendera någon så är det nog film två där jag hamnade i ett fält av bilar. Så under filmen kan man se racepreppad Exige S, R8an med vingen, raceMiata, en Corvette C5 427 SS, en race-Civik, en Mustang Boss 302, Ferrari 360, Lamborghini Gallardo, Corvette C6, BMW 135 racepreppad, S2000 turbo, Miata, Corvette C6Z06 och en racepreppad Mazda RX7. http://www.youtube.com/watch?v=CNuX_VCd3n4

Film 3 http://www.youtube.com/watch?v=YVA0PV5JtrY
Film 4 http://www.youtube.com/watch?v=7KnLhuK74o0
Film 5 http://www.youtube.com/watch?v=NiAV2azU40I

Eftersom det bara var två grupper som körde så var det planerat med sju pass på 30 minuter var. En förare som precis köpt den racepreppade Exige fick läckage av bensin. Tror vi alla fall. Han körde i 270 graderskurvan efter långa rakan när instrumentpanelen exploderade. Det var inte airbagarna utan verkligen en explosion som gjorde att instrumentpanelens olika delar trycktes ut. Sekunden efter så satte hela motorutrymmet i brand. Som tur var så hände det nära en flaggpost så släckningen var bara några sekunder bort. Vi vet inte omfattningen på skadorna, men han klarade sig så klart och bilen hann bara brinna i kanske 10 sekunder. Det går att se lite av detta precis i slutet på film 4. Vi blev avflaggade och i väntan på att få komma ut igen såg jag att kordan syntes på vänster fram på mina Hoosier R6or. Slutkört för dagen.

Alla säger att Hoosier R6 kräver mycket camber. Och det kan jag nog hålla med om nu. För jag har säkert 2-3 körningar till på "resten" av däcken. Så kanske att jag ska ställa lite vassare camber. För jag fick bara tre bandagar ut av dessa däcken. Men mina R888 så har jag fått fem. Och då har jag dessutom ett däcksmönster som klarar att transportera bort vatten (så länge det finns mönsterdjup). Så det får nog bli R888 till nästa körning. Eller skulle man försöka sig på aggressivare hjulvinklar och test en gång till? För det gick ju himla fort.
Så till lite logghysteri då. Vad är mina slutsatser från körningen?

Jo, bromsarna var konsekventa hela dagen. De tog lite långt ner varje gång efter den långa rakan men de gav samma känsla varje gång. De var varma när jag kom in i depå men det verkar som jag hamnat i balans igen. Peak-retardationen var mellan 1.10 och 1.29 G, vilket är ungefär samma som jag hade med Hawk DTC70/60. Men man ser samtidigt att jag använde inte bromsprestandan. Se hastighetsloggen.

om man kikar på retardationen efter långa rakan så är inbromsningen väsentligt mycket bättre i December 2010 än nu. Arrangören för Hooked on Driving hade gett mig ett pep talk och sa att jag skulle sikta på att bromsa senare. Så det gjorde jag. Och hårdare. Om man kikar på retardationen istället så får man nedan.

Det är tydligt att retardationen är 0.15 - 0.2 G mer. Jag bromsar 30.1 sekund på dagens snabbaste varv, medan bara 26.05 sekunder i december. Och detta är, märk väl, med mina nya Stoptech bromsar på nu och standard förra bästa varvet i december. Så här finns tid att hämta. Ska jag dra på DTC70/60 igen och se vad som händer? Eller kan det vara Stoptech som har mer kylförmåga men sämre stoppförmåga? Det var ju mindre klossar på Stoptech jämfört med orignaloken.

om jag sedan kikar på sidokrafter så finns det en tendens till lite mer sidokrafter nu jämfört med i december förra året. Men det är förvillande lika. Så var finns skillnaden då? Ja, när jag simulerar körningarna så ser jag att jag är snabbare i varenda kurva idag men tappar på inbromsningen på rakan. Jag tror det beror på att jag trail brake-ar in a de flestta kurvorna nu. Det finns åtminstone tre kurvor där jag märker att jag tjänar ordentligt med tid jämfört med de andra förarna. Riktigt hur mycket har jag inte räknat ut. Men sannolikt kan jag vara 0.5 sekunder snabbare om jag får till samma bromsning som jag gjort tidigare. Och då, om det skulle hända, då skulle jag hamna ungefär i mitten på resultatlistan på NASA's time trial körningar. Och göra det officiellt liksom. Nåja. Ett steg i taget.

Peo.

Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Lite edit

Jag var precis ute och satt på gatdäck och klossar. Det var några saker som jag sa fel i föregående post.

Alla däcken var slut. På höger fram hade kordan kommit fram på insidan. Kanske att jag har problem med fel toe. Men jag tror det beror på banstäckningen då PBIR är känt svår mot vänsterdäcken. Så om höger tär på insidan så borde det vara en rimlig förklaring. Bakdäcken var utan mönster. De hade kanske klarat 3-4 sessioner till men sen hade de varit nere på kordan också. Så det är nog inte mer camber som ger längre livslängd. Jag har hört att folk får dubbel livslängd om Tirerack har heat cyclat däcken först. Antingen testar jag det eller så köper jag R888 igen. Vi får se. Dags att läsa in sig.

och sen lite irriterande. Bromsklossarna fram var i stort sett slut. Det är 1 mm kvar till slitspåret. Jag var ju så imponerad över det låga slitaget initialt. Men då hade jag XP12 både fram och bak men en felaktig bromsbalans till följd. Ena bakskivan sprack och det var tydligt att det blev för varmt bak. Så nu när jag har XP12 bara fram så blir värmebalansen rätt, men det sliter också på framklossarna. Det ser ut som jag får tre bandagar på ett set framklossar nu jämfört med två innan. Och det var ju en anledning till att jag bytte, för att få mer hanterbar förbrukning. Jag får vara nöjd med att temperaturen är balanserad nu och att klossarna är några dollar billigare. Men ska jag vara ärlig så vet jag inte om detta var värt de $2,600 som det kostade. Och jag tror att jag är tillbaka till överhettningsproblem när jag har mer effekt i motorn. Redan nu så gulnar den vita texten på oken. Så de blir hyggligt varma. Kanske att ett aero kit innebär bättre kylintag. Om jag behöver kanske jag ska satsa på 380 mm skivor fram istället. Men då måste jag gå upp till 19". Vi får se. Ett steg i taget. Jag har ingen lust att spara på bromsarna när jag kör. Tvärtom så tror jag att jag har tid att hämta om jag blir ännu lite tuffare i just det momentet.

Dags att beställa nya däck och bromsar. Bilen behöver vara klar till den 9e december.

Peo.

Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

Galet va den äter bromsar, min ex Porsche klart jag mig på ett set fram på ca 10 träffar och 20 träffar bak

PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Håller med

Jag håller med Rickard. Jag tror att kombinationen av tung bil (relativt sett), en hel del effekt, andel vikt över framhjulen samt min bromsteknik är det som gör det. Men just det sistnämnda har jag "sökt för" och har fått konfirmerat av två racerförare att jag sköter mig riktigt hyfsat. Så jag tänker nog bara acceptera det från och med nu. Det får bli nya klossar var tredje körning. Runt om faktiskt. Bak sliter nu i takt med frambromsarna.

Men en lätt 997 hade suttit fint någon gång i framtiden...

Peo.

Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Miami Homestead International Speedway 10 december 2011

Efter att ha kört på PBIR så hoppades jag på att få komma med på Daytona helgen den 3e December. Det är Audiklubben för hela USA som anordnar, men eftersom man inte lyckas fylla helt så har man låtit Hooked on Driving vara med. För att de skulle få ekonomi i eventet så fick man boka antingen bara fredag, eller fredag/lördag, eller alla tre dagarna. Nog för att jag är en banjunkie, men en dag på banan räcker för mig. Och för bilen. Och familjen. och eftersom jag var på resa under veckan så försvann möjligheten, om jag inte ville betala $900 för att få köra en söndag. Nix-pix. Det kostar för övrigt $45,000 att hyra Daytona för en dag, eller $75,000 för fredag till söndag.

Så jag valde att åka på nästa event istället, Homestead International Speedway söder om Miami. Det är 32 mil bort och det är lagom att sticka 4:30 på morgonen. När jag vaknar så spöregnar det. Naaaj. Jag har ju Hoosier R6 på bilen. De är inget vidare på att transportera bort vatten.

Bättre än vad man tror, men när det väl lyfter så vill man inte vara med. I vilket fall så gav jag mig iväg. Som tur var så var det bara vattenpölar under korta stunder. Jag förlorade inte mer än en kvart då jag tvingades köra långsamt. Men visst, det är snart dags att bli vuxen och börja dra bilen på släp.

Väl nere i Homestead så höll molnen på att spricka upp. Det såg ut att bli en fin dag. 22 grader på morgonen och 28 senare på dagen. Sol hela dagen, visade det sig. Det är bara att njuta. Jag hade inga direkt ambitioner med dagen, bara köra ner tiderna lite med hjälp av den lägre utomhustemperaturen samt bli lite vassare på inbromsningarna.

På första passet var banan blöt. Det hann torka upp i racespåret och jag kunde konstatera att jag gjorde 1.42.6, vilket är fyra tiondelar bättre än tidigare bästa med motsvarande däck och bromsar. Andra passet gjorde jag 1.41.8 och tredje passet 1.40.9. Det är 2.1 sekunder bättre. Alldeles lysande. Om man kör en analys så ser jag att det i huvudsak är hur jag tar med mig farten i kurva ett. Lila kurva är bästa varv förra gången. Röd, svart och grön var bästa varv från session 1, 2 och 3.

Jag har blivit mer komfortabel med att bromsa under instyrning i kurvor. På denna banan finns det åtminstone tre kurvor där det inte går att göra full insvängning. Så lika bra att låta del av retardationen hända i ingången av svängen. Dessutom ger det fint bett i framdäcken, så länge som greppet bak räcker.

I tidigare poster har jag visat att jag inte är helt övertygad om StopTechs förträfflighet på min Corvette. Jag köpte dem för att de skulle ha samma eller bättre bett, samtidigt som konsumtionen av klossar skulle gå ner från ett set per 4 timmar. Idag körde jag med lite baktanke att jag skulle försöka bromsa hårdare. Och om man jämför bästa under dagen med bästa varv när jag hade standardok och Hawk DTC70/60, så kunde jag konstatera att jag gjorde samma eller bättre idag.

Jag har ringat in tre delar. Den första är en inbromsning där jag faktiskt gör bättre (rött är från denna körning). Så den här setupen kanske inte ger lägre retardation som jag trott ett tag. Om man sedan ser boxen under grafen så är det acceleration. Och även om det är en liten skillnad så är den ändå tydlig. Det är vad de 40 extra hästarna och längre vridmomentskurvan ger. Longtube headers, cold air och tuning av Torq. Man bugar, Erik! Sista rutan är inbromsningar som är sämre än tidigare. Men om man kikar på dem så ser man att jag bromsar mjukare och längre, vilket just är trailbraking in i kurvan. Så även om det ser sämre ut, så är det faktiskt motsatt, jag kör snabbare igenom partiet.

Vad gäller sidokrafter har jag ovan en jämförelse mellan Hoosier R6 och Toyo R888. Man kan se att det är ungefär 0.1 - 0.2 G skillnad till Hoosiers fördel (rött). En del är säkert som jag utvecklats på banan och en del relaterat till confidence men mest är det nog bara R6. Ungefär en sekund bättre på en 90 sekunders bana ska det vara om man läser på forum. Jag har kört två gången i Homestead med R6or och kan konstatera att jag har samma maxgrepp trots högre temperatur förra gången. Idag så vågar jag hålla högsta sidokraft längre, vilket ger mig bättre tider.

Bilarna i grupp A är en mix av Porsche 996, Cayman, BMW M3or av olika generation, Viper, Miator, Ferrari 458 Challenge, Radicals, Inex Thunderstorm Roadster och en Cadillac CT-V. I session 3 och 5 så kommer Ferrari 458 Challenge och kör om, ungefär som om jag hade parkerat. Jag tror att han var cirka 10 sekunder snabbare per varv. Efter att ha läst om den så är det 2011 års Challenge bil. http://www.topspeed.com/cars/ferrari/2011-ferrari-458-challenge-ar9065 . . . .
Ferrarin tappade för övrigt ett bakhjul på förra körningen. Bilen hade åkt av banan men klarade sig från murar. Sprinten till centrumbulten hade missats. Föraren vägrade att låta banpersonalen ta bort bilen. Han skulle ha sitt eget team att göra det så att bilen inte blev mer skadad. Fast hans team hade inget att ta bort bilen med än. Han fick ge med sig. Det går ju inte att stoppa banan för resten av dagen. Vad kör han för bil till daglig dags då? Jo en gatlegal Ferrari 458. Det finns en annan värld runt omkring oss.

I A-gruppen så var det Ferrarin, en race GT3 och två vingbilar som åkte ifrån mig. En banpreppad Cayman gjorde samma tider som mig. Sedan kom jag, typ. Det var 25 bilar i A-gruppen och totalt nästan 100 anmälda i samtliga grupper.

om man ska rekommendera någon film så är det nog Session 3 där jag gör dagens bästa varv med en del trafik på banan eller Session 5 där Ferrari Challengen försvinner förbi mig och vi kör Nascar 3 och 4.
Session 2 - http://www.youtube.com/watch?v=8cwf7Cohn8g - mycket trafik, blir omåkt på slutet
Session 3 - http://www.youtube.com/watch?v=I922YpYqzWQ
Session 5 - http://www.youtube.com/watch?v=8as9xt0o2fw - med körning I Nascarsväng 3 och 4
Session 6 - http://www.youtube.com/watch?v=SE-_fpUYlPc - öppen körning (grupp A/B/C)

Efter att ha tvättat av bilen och återställt den i gatskick så finns inte mycket nytt att säga om slitaget. Fullt med gummispår över hela bilen. Pyspunka i ett bakhjul. (Kan man laga ett R-däck om det är ett begränsat snitt?) Bromsklossarna förbrukades så att jag borde få tre dagar totalt ur dem. Jag börjar se spår av ytsprickor på StopTech skivorna fram. Kanske man skulle skaffa en riktig racebil istället, köra på slicks som bara kostar en tredjededel, köpa klossar en gång per år? Eller..kanske skaffa mer effekt i motorn? För med 70 hästar till hade jag nog kunnat hänga på race GT3an längs rakorna. Det är ju tvärtom på slitaget, men det hade ju varit mumma ändå..

Peo.

Citera
henrik rosengren
norra vram
Här sen Feb 2005

Bara att se det fina vädret gör att man vill lasta alla bilar race inkl verkstaden+ bohag och genast flytta över.

Fyller 40 nästa år , så fan vet om man inte ska göra slag i saken.

Sverige
Här sen Sep 2003

Trådstartare
12 månader

Henrik,

Ja, det är guld med 12 månaders säsonger. Inte så mycket stress mad att hinna med körningar, för de kommer på löpande rad. Kom du, här finns gott om hus till salu!

Peo.

Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Bilder

Lite bilder ifrån 10 december.

God Jul

Peo.

Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Palm Beach International Raceway 4 februari 2012

Efter två månaders körtorka var det dags igen. Det är min 39:e trackdag och 11 gången på Palm Beach. Jag råkar veta det eftersom jag äntligen gått igenom alla loggar tillbaka till augusti 2005 när jag körde på bana för första gången. Mitt hemliga nyårslöfte för 2012 är nämligen att köra med NASA Time Trials. http://www.nasa-tt.com/ En tävlingsform där man får köra med gatbilar med officiell tidtagning. För att få ställa upp där måste man kvala igenom de grupper de har, från HPDE 1 till 4, (High Performance Driving Event). Jag vill inte starta i lägsta gruppen utan skrev till den ansvariga för regionen. Jag fick svaret:

" Please submit your complete driving history before signing up, so I can tell you which HPDE group to sign up for (probably 4, possibly 3.) Dates, tracks, groups, run groups, passing rules, instructed or not, references, etc. There's no such thing as too much info here."

En utmaning! Jag processade mina loggar, filmer och bloggar och gjorde ett 24 sidigt dokument som jag sedan skickade. Javisst är det nördigt, men det kändes faktiskt bra att få ihop historien, för jag har inte riktigt vetat hur mycket jag egentligen kört. Jag postar sammanfattningen här för USA respektive Sverige. Jag låter bli att posta informationen per körning som täcker bästa tid, antal "racevarv", bilsetup, filmlänkar, loggfilslänkar och bloglänkar. Då blir det 22 sidor mindre.

Efter att ha skickat till Nasa's regionansvarig så fick jag besked att jag skulle anmäla mig till HDPE3 och begär uppflyttning till 4. Så varför berättar jag nu om allt detta när dagens körning inte var ett NASA event? Jo, för en av de som skulle köra idag är personen som har peppat mig att gå med i NASA TT. Han gick med för ett år sedan och har redan gjort 6 TT events. Jag har förstått att han utvecklats ordentligt som förare. Tidigare brukade jag kunna hänga av honom med lite svårigheter men på Homestead så är han nu 2 sekunder snabbare än mig. Han kör en Corvette Grand Sport, med 410 rwhp (jämfört med 375 rwhp för mig), bredare däck (345 bak jämfört med 295 för mig) men har annars en jämförbar setup. Så jag var ordentligt sugen på att se om jag kunde hålla undan för honom på Palm Beach, min hemmabana som jag kört 10 gånger på fram till nu, 382 "racevarv".

Det var ett fullbokat event med 90 bilar fördelat på tre grupper. Dagens bilhöjdpunkter var Noble M400, Lambo Gallardo, Ferrari 458 Challenge, Ferrari 360, tre Corvette ZR1, massa fina Porschar både nya och raceanpassade. Det är bara att konstatera att jag kör en bil i den billigare kvantilen. För en komplett listning av bilar och filmerna så har jag postat det på en site för banåkning i Florida. Jämfört med Rejsa är den webbsiten två tiopotenser tröttare, men det är ett ställe där de som letar också hittar. http://www.trackweekend.com/messages/boards/thread/20192642

Här är några bilder från dagen. Just den silvriga ZR1an och den vita Porsche 997 Turbo S fick mig och ett antal andra förare att gå i taket.

Det var som sagt varierande kvalitet på förare idag. Två av dessa skulle inte släppa om. En Porsche 997 Turbo S och en Corvette ZR1. 530 hästar och 640 hästar. De hade båda gatdäck och kunde inte banan riktigt. Det är ok med mig att man även fyller upp A gruppen med några sådana ekipage om de bara hjälper till att få igenom snabbare trafik. Men så var det inte med dessa. Varje gång det var en raka så försvann Porschen och ZR1 i horisonten, in i nästa kurva är man redan ifatt men vågar inte stoppa in nosen. De visar inte att de sett en, de tar lite egna spårval och bromsar på punkter som man inte väntar sig. Jag låg efter Porschen i flera varv och var överallt runt honom för att visa att jag, och tre kompisar bakom ville komma om. Ja, jag hade kunnat gå i depå, men ska det vara så svårt att fatta att om man har bilar bakom sig och inga framför så är man långsammare? Efter mycket om och men så trängde jag mig förbi i inbromsningen av en kurva. Efter det så var ZR1an betedde sig precis likadant.

Film 3 visar en hel del av försöken - http://www.youtube.com/watch?v=Loee1pN-k5U
Film 3b kommer jag äntligen om - http://www.youtube.com/watch?v=5RlxPZRAd6Q

När vi kom i depå så gick jag bort direkt till Porscheföraren, förklarade att han gör 1.38 varv, att alla som låg bakom honom normalt kör nästan 10 sekunder snabbare, att hans bil har så mycket hästkrafter att vi aldrig kan accelerera om och om han bara släppte förbi så skulle vi försvinna och inte störa honom mer. Men jag tyckte samtidigt lite synd om honom. Det kan nog inte vara så roligt att få höra när man har en splitter ny Porsche som har potential att vara snabbast på banan, sitter i raceoverall och har familjen stående runt om bilen.

Jag fick aldrig tag på ZR1 föraren, men arrangören hade fått så mycket klagomål på honom att de gick bort och plockade av klistermärket som gav access till banan. ZR1 kom senare ut på banan igen i A gruppen, men då med instruktör i passagerarsätet. Alla kan vi behöva lite äkta feedback då och då.

Hur gick det då med min Time Trial kompis, kunde jag hålla honom bakom mig? Nix, det gick inte alls. Han åkte fortare i varje kurva. Med Michelin Sport Cup mot mina Hoosier R6 så borde jag haft övertag. Jag tror att han gjorde 1.27 tider när jag låg på 1.29 som bäst. Här blir det till att tänka lite. Och sedan vill jag utvecklas precis som han har gjort.

Med undantag för bromsfading i slutet av tre av sessionerna så gick min bil fint. Det var fem ekipage i avanceradegruppen som var snabbare än mig under dagen.

Corvette ZR1 med Time Trial #007
    Corvette Grand Sport med Time Trial #520
    Porsche 997 Turbo med Cup chassi
    Porsche 997 GT3 (jag såg inga modiferingar på denna. Jäklar vad de är snabba original...)
    Corvette Z06 banpreppad

Nästa två körningar kommer att bli på Homestead. Den första är med en förartränare som heter David Tuaty och är rekommenderad av alla som haft honom som coach. http://www.tuatyracing.com/Driver_Coach.html Den andra blir min första session med NASA, så att jag kan påbörja min resa mot Time Trial licens. För jag vill, jag vill, jag vill.

PeO.

Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007

Spännande, lycka till med TT körningen!

Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Tack för att du delar med dig, värmer gott i vinterkylan här hemma. minus 10 grader idag Peo!

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Film

Jag fick tag på film ifrån min kompis i R8an. Olyckligtvis så hade han inte micen inkopplad. Han har annars monterat en mic vid insuget på sin motor, bara för att fånga rätt ljud. Men jag kunde i alla fall klippa ihop när jag passerar honom och när jag ligger och trycker på bakom Porsche Turbo S och ZR1an.

http://www.youtube.com/watch?v=B4qJhNviUIU

Och några bilder till.

PeO.

Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Homestead Miami Speedway 3 mars 2012 med förarcoach David Tu

Jag har kommit på att jag är rätt så tävlingsinriktad. I alla fall när jag känner att jag har en chans att vara bland de bättre. Den senaste som triggat mig är en rejsingkompis som heter Erik, bor i New York och låter sin bil stå i Florida på vintrarna, så att han kan flyga ner och köra på banor här nere under halva året. Erik har en Corvette Grand Sport som i grunden är en 430 hästars 6.3 liters V8 med torrsump i ett Z06 chassie, med aluminiumram. Jämfört med min bil är det lite mer effekt, lite lättare och lite bredare däck. Bra förutsättningar för en banbil helt enkelt. När vi träffades första gången på PBIR så hade jag precis fått på mitt Pfadt chassie och Torq trimningen. Jag såg en viss distans i Erik och förstod att han nog såg mig som något som skulle passeras. Men så blev det inte. Jag åkte ifrån honom. Han kom efteråt och undrade vad jag hade för chassie eftersom min bil gick helt platt när hans, som han kände det, hängde och krängde (nåja). Efter det så har vi hållt kontakten och kört samtidigt vid några tillfällen.

För några månader sedan så föreslog han att jag skulle hänga med på NASA Time Trials. Och det har jag haft som ett nyårslöfte till mig själv, så jag var inte svårflörtad. Jag jämförde genast mina tider mer resultatlistorna för NASA på Homestead. Mina tider har gått ner från 1.50, 1.46, 1,43 och nu senast 1.40.87.
Homestead Miami Speedway 6 november, klass TTS http://www.nasa-tt.com/Florida_Regional_Results/p2044_articleid/162
1an - 1.38.521
2an - 1.39.281
Om jag skulle ställa upp i NASA TT så skulle jag alltså komma 1,5 sekunder efter tvåan. Och det var bara två på banan under den dag som jag jämförde med.

Eric har lite för mycket hästar i sin bil för att kvala in i den grupp som jag skulle hamna i - TTS. Gränsen med 1450 kg bil går vid 390 bakjulshästar medan han har 410. Det innebär att han hamna i TTU där man kan ha upp till 600 bakhjulshästar. I vilket fall lyckades han med bravaden att köra på 1.38.761. Jag som precis hade klarat 1.40.87 blev smått knäckt. Hur kan man köra så mycket fortare? Jag är absolut inte färdig som förare eller kan banan utan och innan, men 195 hot laps på 10 bantimmar gör att jag åtminstone känner mig hemma där. Men två sekunder är väldigt lång tid. Och Eric är en duktig förare, något som jag förstått sedan tidigare. Här kommer man bli akterseglad.

Nu växlar vi till ett helt parallelt skeende. Förra gången jag var på Homestead Miami Speedway så var Erik Cederberg från Torq där. Han hade anlitat en förarcoach, David Tuaty. Erik förklarade att han lärde sig mer på de fem sessionerna han körde med David än vad han gjort på många år. Jaha? Jag har ju haft ett par lärare, bland annat en som jag betalade dyra pengar för, han som luktade spritpenna och mest sa att han tyckte jag var duktig. Det gav liksom inget. Jag kom ut två sekunder långsammare från den aktiviteten. Så vad pratade Erik om? Jag har stött på David Tuaty innan eftersom han också arrangerar Autocrossevent. Det var hans BMW 135i som vi fick använda för att göra en rättvis förartävling på slutet av autocrosseventet. Alla tolv förarna körde ett varv med den. Så en rätt så cool kille. Med en leasingbil som precis skulle lämnas tillbaka. Jag pratade med David T, han kom till och med ihåg mig vid namn trots att det var 18 månader sedan. Jag sa att jag var intresserad av att prova honom en dag, lite löst sådär. "Ja, hör av dig...". "Ja,ja..." I vilket fall så kollade jag med en annan kompis, David L med en Audi R8. Han var intresserad och vi bestämde att hyra coachen. Med 10% rabatt kostade det oss $450 per skaft, dvs 3000 kronor.

Så, nu har jag hunnit med allt som ledde fram till körningen den 3 mars. Jag hade nya Hoosier R6 däck, trots att de gamla inte var uppslitna än och nya bromsklossar runt om, Carbotech XP12 fram och 10 bak. Jag var redo. Här står vi då preppade för körning i 28 gradig värme, soligt och molnigt om vartannat. Ganska perfekt med Florida mått mätt då temperaturen kan stiga till högre höjder.

Första körningen åkte coach David T i passagerarstolen. Jag körde ungefär representativt för vad jag gjort innan. Det var mycket trafik och svårt att få till ett bra varv. 1.41.5 blev bästa tid, vilket är en knapp sekund långsammare än mitt personbästa. David hjälpte mig direkt med tips och tricks på banan vilket jag för en gångs skull kunde ta in, fast jag körde. Efter 25 minuter gick vi i depå och David försvann in i Audin och ut på banan igen. Efter det tog vi ut loggarna och kollade.

Det gick så klart inte att säga så mycket på loggarna eftersom vi inte gärna kunde jämföra mellan bilarna. Körteknik, olika däck, mittmotorbil mot min bil, nej David kommenterade olika delar där han sett att vi hade potential att utvecklas.

Nästa session blev det mer spännande. Nu skulle David köra våra bilar, med oss som passagerare. Jag var först. Ut på banan. Shiiit. Vad var det som hände... Han bromsar ju för sent precis överallt? Och in i kurvorna så släppte bilen, han balanserade precis så att den inte snurrade runt. Det här kommer gå ut på gräset tänkte jag, men inte alls. Varenda kurva kände jag hur bilen gick för fort in, hur han lät det svaja hela vägen fram till där han behövde fäste, och precis där så var det fullt grepp igen. Jag insåg att allt det han gjorde, det var hans rutinkörning. Och han vill påstå att det var med marginal eftersom det inte var hans bil. Nåja, även om jag är ovan vid denna typen av körning, så jäkla mycket marginaler hade han inte. Men fort gick det. Efter tre varv gick han in i depå. Vad skulle nu loggern visa? 1.37.1. Jag var stum. Han hade kört min bil tre varv, med mig som barlast. Och sopat mattan med mig med 3.7 sekunder. Alla mina resonemang om hur tävlingsförare inte alls är så snabba, rasade. Shit vad långsam jag är.

Efter hans tre varv så bytte vi plats och jag fick gå ut igen. Nu hade vi lite otur. Jag hann bara köra några varv innan det blev avflaggat. Men jag hann med att ta den snabbaste kurvan på banan för snävt. Det var inte tillräckligt mycket asfalt kvar innan jag svängt färdigt och det blev en färd på gräsmattan i drygt 150 km/h. Se 5:30 in i filmen för den som är intresserad. Jag kan för övrigt meddela att en Nascar-bankad kurva ser ut som en vägg om man kör vinkelrätt mot den. Lite scary men det gick bra.

Där David kör http://www.youtube.com/watch?v=HZemWVjfO6E
Där jag kör med David som coachning http://www.youtube.com/watch?v=UzWoCOo4--k inklusive avåkning

När jag ser filmerna igen så syns det inte lika mycket skillnad som det "kändes".

Även nästa session brann inne. Coach David T körde min bil några varv och David i Audin skulle följa i spår. Vi delades upp av trafik. Och när det var min tur så hann vi bara två varv innan en kostsam olycka inträffade. En ny, riktigt fin Ford Mustang Cobra, serienummer 357 eller liknande, med massa extrautrustning, kompressor, bur glasfiberdelar, tappade greppet fram och åkte in i en mur. En Nissan GT-R var på omkörning och fick sig en törn av Mustangen när denna studsade ut från muren. Så även GT-Ren åkte in i muren. Båda bilarnas alla krockkuddar löste ut. GT-Ren blir nog inte bil igen. Jag har en film från detta som är skyddad, så bara personer med länken kan se den. Den dyker inte upp bland sökresultat. Man ser inte krocken, bara när jag kommer runt kurvan och ser all rök sekunderna efter det smällt. http://www.youtube.com/watch?v=BzmchkLaL3M

Fjärde sessionen fick jag köra själv. Först skulle jag följa efter Audi R8an som coach David körde. Sedan, med dagens alla tips malande i huvudet, genomkörda på samma sätt som jag tror idrottsmän gör när de visualiserar sina lopp, så fick jag mala egna varv. Det kändes som att jag kunde ta till mig en hel del av vad David gjort. I vissa stunder fick jag till och med till den känslan av att bilen saknade grepp där det ändå inte behövdes, och hade grepp där det skulle greppa. Det kändes att jag nog körde fortare. Under de första sju varven hade jag trafik framför mig som drog ner på takten. Alla släppte förbi men jag förlorade en kurva varje gång. Men från varv 8 så fick jag ett par helt fria varv. Nu skulle det bli spännande att kolla loggern. 1.38.4!!! Åter igen stum. Jäklar vad fort det gick. Med tanke på att jag alltid tappar tid när asfalten blir varmare på dagen och att mina bästa varv oftast är varv 3 eller 4, när däcken är som mest perfekta, så blev jag nästan yr. Jag hade precis plockat 2.4 sekunder på den tid som jag innan trodde var nära gränsen. OCH....den var 0.3 sekunder bättre än Eric med Grand Sporten, en tid som jag uppriktigt sagt trodde att jag aldrig skulle kunna uppnå. Lyckan var total.

http://www.youtube.com/watch?v=aHR7-tP4uNY - är från 4e sessionen där jag har trafik framför mig
http://www.youtube.com/watch?v=kaDccVEufzs - är varven med Audin framför och sedan mitt nya rekordvarv

Jag körde även session 5 och 6. Stallordern var att inte försöka bryta mer tid utan att sätta konsekventa varv, att ligga på 1.38 - 1.39 mest hela tiden. Så gjorde jag också. Bortsett från när jag hade bilar som höll tillbaka mig så lyckades jag köra jämnt. http://www.youtube.com/watch?v=1PvXsUdEWjs

Jag kommer att skriva en analys strax, men postar denna delen först. Eftersom jag har Davids varv loggade så kan jag se mer eller mindre exakt var jag är långsammare än honom. Han var väldigt duktig på att tolka loggarna och jag lärde mig ett par saker som jag inte förstått innan. Det blir nog en hel del timmars analys som kommer under veckan.

Sist men inte minst så var det en annan överraskning under bandagen. Rätt som det var så lät det som ett jetplan passerade 20 meter över banan. Men det var det inte. Det var en Mini Cooper med jet drift. Jag har aldrig hört talas om den förr. Men den finns bevisligen. Jag hittade en Youtubefilm för den som vill se http://www.youtube.com/watch?v=CezWPkoWXbY

PeO.

Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003

Det är oerhört roligt och inspirerande att läsa om dina bankörningsaktiviteter och analyserna av tider och loggar osv thumbs up

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

I love it

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Re:

Victor. skrev:
Det är oerhört roligt och inspirerande att läsa om dina bankörningsaktiviteter och analyserna av tider och loggar osv thumbs up

+1 på den!
Verkligen underhållande tråd!
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Alltid lika trevligt att läsa thumbs up
Du verkar ha fått till bilen bra & föraren börjar få upp speeden
riktigt bra att förbättra sig så mycket när man tror man ligger på gränsen är härligt
Härlig väder ni har här är det -5 grader just nu.
Kommer du till sverige i sommar ?

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Grymma reportage och intressanta analyser !

Nu ska jag vara ärlig, det syntes DIREKT när David körde din bil att det var en annan förare, nu var det mer snärt och attack, i dina andra filmer känns det (jag vet att film sällan fångar känslan irl) som du kör med lånad bil på halvattack.

Kul att du satsar på att utveckla dig själv i snabbare takt än du utvecklar bilen (i motsats till dem flesta här ink jag sj på rejsa:)), snart dags för kompressor va?

MVH Erik

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004

Re:

Victor. skrev:

thumbs up thumbs up thumbs up

Jag lyssnar och bokar förarträning i år!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Fascinerande läsning!! Hur man kommer vidare från duktig hobbychaffis till ett ännu snäpp till!

Kan du packa ner den där snubben i ett paket och skicka över honom hit lagom till nästa banträff? Jag vill också utvecklas sådär

Chevrolet Corvette C6 från Sebring den 22 april 2012
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13, 14   >>
2 besök senaste veckan (107211 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande