Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 142 -72 med Wankelmotor
<<   1, 2, 3 ... 108, 109, 110 ... 114, 115, 116   >>
14 besök senaste veckan (964045 totalt)
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734



Re:

Tegheim skrev:
Du pratar Semi-PP ;-)

Jag har bara teoretiska grunder till min port. Och dom teorierna säger att jag bör hamna omkring 8000rpm på maxeffekt med denna portarea och rör.

"Vanlig PP", jag hade 50mm spjäll & 46mm på smalaste stället av insuget portade ut till D-porten. US killen Rick Engman, tyckte att det var för stort och han hade rätt på min maskin i alla fall. Fick ganska dåligt flöde på låga. Max effekt ca 9300. Nu gick den inte illa...

_________________
Rikard Niva
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821


Trådstartare
Borde väl även ha lite med porttider att göra?
Jag prövar! Kan inte göra mycket annat :-)

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734



Re:

Tegheim skrev:
Borde väl även ha lite med porttider att göra?
Jag prövar! Kan inte göra mycket annat :-)

Självklart ska du köra som du tycker.

Och visst spelar porten in. Mina var större, mer durration och längre öppet. Då blir det än viktigare att ha ett bra flöde in.

En bild till. Det svarta röret körde jag aldrig med. Var ett test. Tester gjorde jag ganska många. Olika längder och var "förträngningen" skulle sitta i röret. Gjorde en adapter för att kunna byta olika halsringar (tog från Weberförgasare) och kunde då öka och minska flödetshastigheten. ID på röret var från början 55, sen gick jag ner till 50 - 46. "Halsringen placerades i kylkanalensbörjan. D-porten på bilden är Rick Engman kopia och god för +300 i 13B N/A, jag vet


Skit i avgasporten, den är förstor för N/A, börjar lite för tidigt. Men höjden är ok och funkar med nedrekanten på insugsporten.

Husen var expriment, idag hade jag inte gjort dem så stora från början.

_________________
Rikard Niva
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821


Trådstartare
Kul!

Jag har som sagt valt 46mm hål. Det är inte skrivet i sten, har inte gjort hylsan än. Har inte porttiderna i huvudet, men port-arean är 1965mm2 har jag för mig.
Sen hade jag velat ha en koniskt runner upp till 50mm före spjället.
Kommer troligtvis köra fyra separata "vanliga" spjäll.

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821


Trådstartare
Fortsatte idag med skrot-rotorhuset. Gjorde en hylsa i stål i cnc-svarven. Är väldigt nöjd med resultatet, några mindre förbättringar har jag på gång, men nu snackar vi insug :-)




_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2147



Är det v-band insvarvat? thumbs up

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821


Trådstartare
Re:

Lind4hl skrev:
Är det v-band insvarvat? thumbs up


Jajemen! :-)

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Mycket stiligt!
tänkte faktiskt åka till garaget och banda fast en motor på en pall...

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821


Trådstartare
Tackar!

Ja gör det :-)
Frågan är hur man gör med motorhuven...? Har även en baklucka om du vill modda?

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821


Trådstartare
Har funderat lite på insuget. Jag skulle vilja ha koniska runners, men pga av att "någon" valt att sänka hela karossen över ramen är inte utrymmet uppåt överdrivet. Detta gör att jag måste göra en sväng på 156.5grd ganska tight runt motorn och landa över blocket. Alternativen är att gjuta runners i plast, kolfiber eller aluminium kanske?

Idag har jag fortsatt att modda befintliga mittgavlar för att kunna sätta dit fler ramlager.
Lägger först upp mittgaveln som ska moddas, och dedan ovanpå den en bakre/främre gavel för att indikera centrum på lagerläget.



Originalnstyrningarna är två till antalet. Doweln är 15.99mm, hålen är 16.02mm.
Detta funkar inte när man ska kopiera lagerläge. Gjorde ny dowels som är så tighta som är möjligt utan att det skär.
Trots detta så är glappet så mycket att man kan skjuta delarna 0.015mm åt vart håll.
Man får placera sig mitt i glappet helt enkelt.




När man är nöjd arborras lagerläget. Blev väldigt bra!
Nästa steg är lagerhus och låsningar.



_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1826



Gött med update! thumbs up

saknar tiden som NC-chaufför lite ibland..

får skaffa mig en egen verkstad sen helt enkelt

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821


Trådstartare
Lagerbygget fortsätter.
Köpte standard låsringar, men kunde självklart inte låta dem vara standard.
Planslipade dem till 2.00mm
Original är dem 2.5 och 3mm med frikostiga toleranser.



Sedan var det dags att göra spår som dessa skulle passa i. Spåret blev +0.03-0.05mm på bredden för att de skulle glida i snyggt, och sedan sitter glappfritt.




_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1826



Fint blir det!

Mycket kvar på motorn?

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821


Trådstartare
Re:

krull19 skrev:
Fint blir det!

Mycket kvar på motorn?


Oändligt mycket kvar :-)

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Re:

Tegheim skrev:
krull19 skrev:
Fint blir det!

Mycket kvar på motorn?


Oändligt mycket kvar :-)


Lite inspiration på vägen mot målet thumbs up

http://www.youtube.com/watch?v=Ay9pTLa3mSE

http://www.youtube.com/watch?v=k3t3VcEIB-Q

http://www.youtube.com/watch?v=WA9V0roB82I

http://www.youtube.com/watch?v=wKLCTDDBV1c

Sexigt värre from Down Under

Knappt körbar redan utan överladdning och på vanlig lågoktanig macksoppa... tänk 3X den här:

http://www.youtube.com/watch?v=KYWVp8wJ2Zc


_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821


Trådstartare
Personligen tycker jag inte 6-rotor låter så trevligt. Det blir för mycket. Men det är fränt att titta på.

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Re:

Tegheim skrev:
Personligen tycker jag inte 6-rotor låter så trevligt. Det blir för mycket. Men det är fränt att titta på.


Nej, det är overkill Personligen föredrar jag redan 13B framför 20B... men då med rejält överladd

Men det är roligt när någon går All In, speciellt i en superfräsch RX4 thumbs up

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
Mikael Svantesson
Stockholm
Här sen Dec 2007
Inlägg: 279





Jorå såatte...

_________________
Mikael Svantesson
"Busbil": Nissan 200SX S13 -92
Bruksräser: Subaru Levorg -18
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821


Trådstartare
Har modifierat ett äldre lager/drev för att se om jag tänkt rätt.
Detta ska alltså sitta som mittlagring i de modifierade gavlarna.
Till höger är original främre drev, och till vänster är det som jag svarvat om.


Även ett kilspår har hittat dit.

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Re:

Tegheim skrev:
Har modifierat ett äldre lager/drev för att se om jag tänkt rätt.

Även ett kilspår har hittat dit.


Fattar jag dig rätt, har du tänkt ersätta en fläns med 6 st höggradiga skruv med en grov kil?

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821


Trådstartare
Ja, det stämmer. Jag är inte först att göra det heller.

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 142 -72 med Wankelmotor
<<   1, 2, 3 ... 108, 109, 110 ... 114, 115, 116   >>
14 besök senaste veckan (964045 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande