Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 108, 109, 110 ... 114, 115, 116 >> 14 besök senaste veckan (964045 totalt) |
Re:
"Vanlig PP", jag hade 50mm spjäll & 46mm på smalaste stället av insuget portade ut till D-porten. US killen Rick Engman, tyckte att det var för stort och han hade rätt på min maskin i alla fall. Fick ganska dåligt flöde på låga. Max effekt ca 9300. Nu gick den inte illa... ![]() ![]() _________________ Rikard Niva |
||||
Borde väl även ha lite med porttider att göra?
Jag prövar! Kan inte göra mycket annat :-) _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||
Re:
Självklart ska du köra som du tycker. Och visst spelar porten in. Mina var större, mer durration och längre öppet. Då blir det än viktigare att ha ett bra flöde in. En bild till. Det svarta röret körde jag aldrig med. Var ett test. Tester gjorde jag ganska många. Olika längder och var "förträngningen" skulle sitta i röret. Gjorde en adapter för att kunna byta olika halsringar (tog från Weberförgasare) och kunde då öka och minska flödetshastigheten. ID på röret var från början 55, sen gick jag ner till 50 - 46. "Halsringen placerades i kylkanalensbörjan. D-porten på bilden är Rick Engman kopia och god för +300 i 13B N/A, jag vet ![]() ![]() Skit i avgasporten, den är förstor för N/A, börjar lite för tidigt. Men höjden är ok och funkar med nedrekanten på insugsporten. Husen var expriment, idag hade jag inte gjort dem så stora från början. _________________ Rikard Niva |
||||
Kul!
Jag har som sagt valt 46mm hål. Det är inte skrivet i sten, har inte gjort hylsan än. Har inte porttiderna i huvudet, men port-arean är 1965mm2 har jag för mig. Sen hade jag velat ha en koniskt runner upp till 50mm före spjället. Kommer troligtvis köra fyra separata "vanliga" spjäll. _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||
Fortsatte idag med skrot-rotorhuset. Gjorde en hylsa i stål i cnc-svarven. Är väldigt nöjd med resultatet, några mindre förbättringar har jag på gång, men nu snackar vi insug :-)
![]() ![]() ![]() _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||
_________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||
Tackar!
Ja gör det :-) Frågan är hur man gör med motorhuven...? Har även en baklucka om du vill modda? _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||
Har funderat lite på insuget. Jag skulle vilja ha koniska runners, men pga av att "någon" valt att sänka hela karossen över ramen är inte utrymmet uppåt överdrivet. Detta gör att jag måste göra en sväng på 156.5grd ganska tight runt motorn och landa över blocket. Alternativen är att gjuta runners i plast, kolfiber eller aluminium kanske?
Idag har jag fortsatt att modda befintliga mittgavlar för att kunna sätta dit fler ramlager. Lägger först upp mittgaveln som ska moddas, och dedan ovanpå den en bakre/främre gavel för att indikera centrum på lagerläget. ![]() Originalnstyrningarna är två till antalet. Doweln är 15.99mm, hålen är 16.02mm. Detta funkar inte när man ska kopiera lagerläge. Gjorde ny dowels som är så tighta som är möjligt utan att det skär. Trots detta så är glappet så mycket att man kan skjuta delarna 0.015mm åt vart håll. Man får placera sig mitt i glappet helt enkelt. ![]() ![]() När man är nöjd arborras lagerläget. Blev väldigt bra! Nästa steg är lagerhus och låsningar. ![]() ![]() _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||
Gött med update!
![]() saknar tiden som NC-chaufför lite ibland.. ![]() får skaffa mig en egen verkstad sen helt enkelt ![]() |
||||
Lagerbygget fortsätter.
Köpte standard låsringar, men kunde självklart inte låta dem vara standard. Planslipade dem till 2.00mm Original är dem 2.5 och 3mm med frikostiga toleranser. ![]() Sedan var det dags att göra spår som dessa skulle passa i. Spåret blev +0.03-0.05mm på bredden för att de skulle glida i snyggt, och sedan sitter glappfritt. ![]() ![]() ![]() _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||
|
||||
_________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||
Re:
Lite inspiration på vägen mot målet ![]() http://www.youtube.com/watch?v=Ay9pT http://www.youtube.com/watch?v=k3t3V http://www.youtube.com/watch?v=WA9V0 http://www.youtube.com/watch?v=wKLCT Sexigt värre from Down Under ![]() Knappt körbar redan utan överladdning och på vanlig lågoktanig macksoppa... tänk 3X den här: http://www.youtube.com/watch?v=KYWVp ![]() ![]() ![]() _________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||||
Personligen tycker jag inte 6-rotor låter så trevligt. Det blir för mycket. Men det är fränt att titta på.
_________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||
Re:
Nej, det är overkill ![]() ![]() Men det är roligt när någon går All In, speciellt i en superfräsch RX4 ![]() _________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||||
_________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||
Re:
Fattar jag dig rätt, har du tänkt ersätta en fläns med 6 st höggradiga skruv med en grov kil? _________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||||
_________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 108, 109, 110 ... 114, 115, 116 >> 14 besök senaste veckan (964045 totalt) |