Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 19, 20, 21 >> 100531 besök totalt |
Satsa på Kinnekulle
![]() Jag tänkte börja nu och vara klar första maj ![]() |
||||||
Re:
Helt rätt, man ska sikta högt... ![]() ![]() |
||||||
Medveten om att Ballebovagnen 2000 är Luddes livslånga dröm, och dessutom en våt sådan, men borde inte han koncentrera sig på annat bygge?
_________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
Oddsen att vi kommer få se en liten vit Hayabusadriven husvagn med slicks, transponder och vingar på startlinjen i juli blir bara starkare och starkare. Den kanske får gå i en egen klass: "Homesport"?
_________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||||
Rapport från vindtunneln skvallrar om att äggformen funkar bra rent aerodynamiskt så alla Sevens får passa sig...
![]() |
||||||
Uj, här var det länge sedan man var inne!
Hittade lite bilder i min gamla telefon från 2012. Kan konstatera att det enda som finns kvar av dessa rörbitar idag är övre bärarmar fram och bärarmar bak, resten har åkt i bingen efter hand. Förutom alla sprickor och usla svetsar så gick det inte hitta ett mått som stämde. Exempelvis satt hela hjulupphängningen bak flera cm offsett mot hjulupphängning fram. Bilen kommer se nästan likadan ut när den blir klar (vilket blir när det blir men nu står den på fyra hjul iaf) men den kommer inte ha mkt gemensamt med en Fisher Fury förutom silhouette och hjulbas. ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||||
Wow
![]() Trist att det slutade så. Eller ska vi säga "kulminerade" så, för du bygger ju fortfarande på "bilen". Du drar verkligen uttrycket "gör om - gör rätt" till sin yttersta gräns här. Men det är väl detta som är risken med att handla racingbilar 16 timmars bilresa bort. Man har lite tid på sig att syna maskineriet då man hämtar bilen, men det är först när man plockar isär, synar och mäter hemma som hela sanningen kommer fram. Racingsverige är ju så litet så här hemma kommer en person sällan undan med denna typen av lurendrejeri mer än en gång. _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||||
Är det från fabrik det har blivit dåligt gjort eller har den krockats/reparerats i efterhand?
Jag har suktat efter en fury några år nu men det är ju inte kul om den inte byggts rätt från början. _________________ Nicklas Jäderlund |
||||||
Re:
En kombination av felbyggd från "fabrik" och reparationer. Sprickorna och ramskevheten kommer av misshandel och misskötsel. Bilen kommer som en byggsats och därför svetsas många fästen av den som monterar ihop bilen, i mitt fall skulle byggherren gjort sig själv och mig en jättestor tjänst om han lejt bort svetsningen. Har du tur är bilen du köper bättre svetsad. Min diffklump hängde i ett par hönsskitar och jag kunde bända bort fästena med en skruvmejsel. När de gäller det som kommer från fabrik sitter fästen för stötdämpare och hjulupphängningen på olika avstånd mätt från bilens centrum både bak och fram. Det känns som att fästena sätts dit med ögonmått när ramen är fabriksjiggen, har du tur satt glasögonen på den dagen din bil byggdes. Fästpunkterna för de undre bärarmarna satt ca 1 cm offsett på vardera sida vilket totalt gjorde att bilens bakhjul satt två cm längre åt vänster än i fram redan när den lämnade jiggen. Allt beror på kraven men hittar du ett exemplar där ögonmåttet varit med på fabriken och den som sätter ihop byggsatsen vet vad han gör så är den nog inte sämre än övriga Sevens och dess derivat. ![]() |
||||||
Re:
Helt rätt. Även växellådan var trasig och slutväxeln var inte den som han angett i vår dialog inför köpet. Men men, det är historia nu. ![]() |
||||||
_________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||||
Jo, jag jobbar på bilen lite varje dag just nu med förhoppningen att vara klar till Mantorp.
Anmälan och serieavgift måste ju in senast Mars för att inte bli 50% dyrare, sen blir det lite extra press på mig själv att få bilen färdig om serieavgiften är betald. just nu håller jag på att klä sittbrunnen och kardantunneln med aluminium. ![]()
Var oklart fram till december vilket av byggena jag skulle lägga krutet på och försöka få klar till Mantorp. |
||||||
Jag är lite förvirrad på en punkt i tråden... Eller, i ärlighetens namn, i synnerhet på en punkt
![]() _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||||
Re:
Hayabusan sitter i Exigen. Furyn får en radfyra på 2.3 liter. ![]() |
||||||
Re:
_________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||||
Re:
Haha nä, du får se... ![]() |
||||||
Re:
Cosworth är ju en hyffsad grund att utgå från ![]() |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 19, 20, 21 >> 100531 besök totalt |