Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Verktygsval: svets och kompressor
<<   1, 2, 3
40447 besök totalt
Junfors
Sollebrunn
Här sen Dec 2002
Inlägg: 209



Borken skrev:
Det är många som höjer ESAB:s reservdelshållning till skyarna, tyvärr har jag inte samma erfarenhet. Esab bytte tydligen standard på slangpaketen, så att hitta trådledare å dylikt börjar bli riktigt svårt. Ett nytt slangpaket kostade runt 3 papp, vilket är surt då det var vad svetsen kostade ny en gång.

H Borken


Hupp! så även Esab börjar lida av sin italien produktion för att göra billigare svetsar, 3" är ju betydligt billigare än det som fixades fram till biltema svetsen men inte billigt för det. Jag tycker man ska kolla upp det lite nog innan man köper en svets att man kan få tag i delar sen utan att bli ruinerad.. grejerna slits och kan gå sönder hur lite än man använder det och då bli inte en billig svets så billig längre.

_________________
MVH Per Junfors
Golf MK1 | VW GTI Klubben
Citera
petterekman
Mariehamn, Åland, Finland
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Re: Inställning

Beeblebrox skrev:
Vi har en Kemppi Kempomat 250. På den finns det 12 steg för ströminställning, det tycker jag kan vara lite för lite ibland, en 180A med bara 5 steg låter som det skulle vara väldigt stora steg. Det jag tycker är problemet är att det just är så stor skillnad vid små strömmar, som använder mycket när man svetsar bilplåt.


Iofs är Cemonten "bara" på 160A. Delat på 5 blir det 32A per steg, kör du på Esaben blir det 180/7 vilket är ungefär 26. Inte så stor skillnad tycker jag... (Sen kanske man inte bara kan dela så där rakt av, har ju ingen aning om hur skalan går på stegen...)

Någon annan feedback?

_________________
Petter Ekman
Opel Ascona B, B230ET
Citera
Busabyggare
Skanör
Här sen Sep 2004
Inlägg: 136



Hej.
Jag började med en ESAB LKA 150 vilken jag tyckte fungerade bra enda tills att jag köpte en Migatronic TIG-svets Pilot 1500HP.
Det är helt underbart att svetsa med en TIG i jfr. med en MAG, man har en helt ennan kontrol på smältan och inbränningen. Det blir rent och fint utan en massa sprut och stänk. Det är mycket svårt att göra en TIG-fog som ser bra ut men som är dålig i hålfasthet, detta är mycket lättare med en MAG-svets.
Enda nackdelen är att man inte kan göra lika mågna meter fog / timme eller vad man nu skall mäta produktiviteten med för enhet och att det är svårt att punkta ihop detaljer om man behöver hålla i den ena med handen.
Man kan tom värmerikta delar med en tig om man fiddlar lite med den.

Mitt råd är att du köper en TIG.

MVH
Fredrik

_________________
Fredrik Kullgren
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7235

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Nu har jag handlat svets. Det blev en Migsvets 3E electronic 190 A 3-fas. Inte för att jag har någon aning om vad det är, men jag fick den ihop med ett gäng andra prylar till ett okej pris.

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



Postade denna länken i en annan tråd men när jag ändå har den utklippt så kan jag posta den här också.

http://www.zatzy.com/showthread.php?t=206531

Står lite matnyttig information tycker jag (+en massa skräpkommentarer)

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793



Köpte du kompressor också eller?

Det va någon som frågade hur det gick att koppla ihop 2st kompressorer och jag har också funderat på det, ganska mycket tom. Hade en tråd uppe för ett tag sedan på zatzy och vi kom fram till att det inte finns någon anledning till att det inte ska funka.

Har tom ritat en bild på hur jag ska göra när pengar finns till att köpa en kompressor (eller rättare sagt 4a ).

Kompressorerna kostar 699kr/st på Rusta. Kopplingarna kostar sammanlagt ett par hundra på biltema.
Nu har jag dock kommit på att jag kan skippa den blå slangen mellan T-rören och istället ta en annan koppling och koppla ihop T-rören direct.

Varje kompressor pumpade ca 130L/min och det blir sammanlagt 520L/min vilket blir en grymt bra kompressor. Tanken blir ca 100L (4*24) vilket inte heller är fy skam. Sammanlagt kommer allt gå på drygt 3000 med alla kopplingar och en tryckregulator, oljesmörjare och vattenavskiljare.


_________________
/David Johansson
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8380



Enda problemet är att fyra sådana kompressorer kommer för ett sådant väsen att det inte går vara i garaget när dom jobbar.... Jag har en sån kompressor och den låter för mycket....
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793



Jo, det va väll den enda nackdelen vi kom på också när vi diskuterade detta på zatzy.
Man får väll bygga ett litet rum för dom där och sen ljuddämpa det ordentligt.

_________________
/David Johansson
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Hur är det med strömförbrukningen på 4 maskiner.
Varve motor ska ge 2hk=1470watt. Det blir då en strömförbrukning på 6,7ampere styck eller 26,7 ampere för alla 4:a. Det är rätt mycket ström, gäller att man har schyssta ledningar och krallig huvudsäkring...

_________________
Jonas Edling
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793



Jo, det va väll den andra nackdelen vi kom på men det är ju samma sak som om man skulle ta en bamsing direkt som oftast går på 3fas.
Man får väll göra så att man drar ut ett par 10ampslinor

_________________
/David Johansson
Citera
GurraG
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 71



Hello,

Sitter i liknande tankar vad gäller att skaffa en kompressor från Biltema. Tänkte använda den till att blästra, fylla luft, blåsa rent och lite annat. Inget slipande.

Vad tror ni om denna kombination?

Kompressor: http://www.biltema.se/Archive/Product_images/17/Large/17-633_l.jpg
Kompressoraggregat 24 l
Transportabla kolvkompressorer med direkt-/remdriven motor och luftbehållare. Med manometer, och tryckregulator för inställning av lämpligt arbetsryck för olika verktyg. Helautomatisk drift: en tryckströmbrytare startar och stoppar kompressorn vid dess nedre respektive övre tryckgräns. Snabbkoppling typ CEJN.Luftbehållare: 24 l Motoreffekt: 2 hkGenomlupen cylindervolym: 222 l/min Fri avgiven luftmängd: 145 l/minMax. arbetstryck: 8 bar Cylinderantal: 1 Motordriven: DirektVikt: 25 kgEl: 230 V/1-fas

Skåp: http://www.biltema.se/Archive/Product_images/20/Large/20-227_l.jpg

Blästerskåp
Litet och behändigt, för blästring av mindre detaljer. Rymmer ca 14 kg blästringsmedel. Glasruta i locket. Blästringspistol, skyddshandskar och invändig belysning. Levereras med nätadapter (220-240 V), 4 keramiska blästringsmunstycken, 4 luftmunstycken, kraftiga skyddshandskar och skyddsfilm för glasrutan. Luftförbrukning: ca 140 l/min. Arbetstryck: 6,9 bar. 1/4"-tryckluftsanslutning. Yttermått: 600 x 515 x 585 mm, innermått: 580 x 430 x 300 mm. Vikt: 25 kg.

Biltema verkar ha tagit bort möjligheten att kopiera länkar till produktsidan, därav ovan lösning

/Gustaf

_________________
Gustaf Hörnestam

Porsche 911 SC 1983
PCS:
Citera
Thullen
Leksand
Här sen Jan 2003
Inlägg: 246



Slangpaketen till svetsarna som säljs på Clas ohlson kosar 595:- 2meter långa.
Svetsarna köps från en firma i italien som heter Telwin http://www.telwin.it

Skulle jag rekomendera någon så är det då den största för 3395:- å så köra med gas.



Migsvets BIMAX 162/1.
Kombi Mig-Mag svets för svetsning utan gas med 0,8 mm rörelektrod eller med blandgas och normaltråd.
Svetsström 30-145 A i fyra steg, intermittens 15% vid 115 A.
Tomgångsspänning 18-31 V.
Trådbobin 110-190 mm max 5 kg.

_________________
Stefan thull Leksand
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



Jag har lite funderingar om saker i den här tråden:

1. Handskar som smälter när ni svetsar?... Hur lyckas man med det? Handtaget blir väl ändå inte varmt?

2. Slangpaketen: Måste man ha slangpaket från precis rätt tillverkare? Det är väl rimligen lika många rör och sladdar i alla slangpaket? och diametern kan väl inte skilja så himla mkt att dom inte får plats i en annan svets? (eller är det här nån sorts garanti/försäkringsfråga?)

3. Jag svetsar enbart med flusstråd... Mot bättre vetande kanske Hur blir kvalitén på fogarna. Lika bra som med gas fast att det sprätter å kostar mycket mer?

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Åke Wallebom skrev:
Jag har lite funderingar om saker i den här tråden:

1. Handskar som smälter när ni svetsar?... Hur lyckas man med det? Handtaget blir väl ändå inte varmt?

2. Slangpaketen: Måste man ha slangpaket från precis rätt tillverkare? Det är väl rimligen lika många rör och sladdar i alla slangpaket? och diametern kan väl inte skilja så himla mkt att dom inte får plats i en annan svets? (eller är det här nån sorts garanti/försäkringsfråga?)

3. Jag svetsar enbart med flusstråd... Mot bättre vetande kanske Hur blir kvalitén på fogarna. Lika bra som med gas fast att det sprätter å kostar mycket mer?



1. Jo, om man svetsar länge med duktig kräm så blir det varmt.

2. Tror inte alla tillverkare har samma "koppling" mellan slangpaket och svetsburk.

3. Flusstråd är en kompromiss. "Riktiga" svetsar blir mer flexibla då du kan byta tråd och gas efter ändamål. En aning stiligare blir det oxå...bästa sättet att få snygga och bra svetsar är dock att kasta innehållet i hanskarna och ersätta det med en svetsare...

_________________
Karl Brag
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3499



Min erfrenhet av flusstråd är att det blir mer slagg då, svetsen blir lika hållbar av vad jag erfarit.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8192



Fluss/rörtråd är ett riktigt helsike att hålla på med tycker jag.
Svetsade allt rostjobb på min 99T16 med det och det blir som sagt en massa slagg.
Märkte även att det börjar rosta snabbare om man kör med fluss/rörtråd.

Köpte mig en Kemppi Super Migger (den i mitten) förra veckan och den svetsar som en dröm.
Är väldigt nöjd med den så den kan jag rekommendera.




Storleken och styrkan i den passar mig som handsken.
Nu gäller det bara att lära sig att svetsa också

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Skruva banåkabil
Verktygsval: svets och kompressor
<<   1, 2, 3
40447 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande