| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Verktygsval: svets och kompressor
|
<< 1, 2, 3 40447 besök totalt |
Hupp! så även Esab börjar lida av sin italien produktion för att göra billigare svetsar, 3" är ju betydligt billigare än det som fixades fram till biltema svetsen men inte billigt för det. Jag tycker man ska kolla upp det lite nog innan man köper en svets att man kan få tag i delar sen utan att bli ruinerad.. grejerna slits och kan gå sönder hur lite än man använder det och då bli inte en billig svets så billig längre. |
||
|
Re: Inställning
Iofs är Cemonten "bara" på 160A. Delat på 5 blir det 32A per steg, kör du på Esaben blir det 180/7 vilket är ungefär 26. Inte så stor skillnad tycker jag... (Sen kanske man inte bara kan dela så där rakt av, har ju ingen aning om hur skalan går på stegen...) Någon annan feedback? _________________ Petter Ekman Opel Ascona B, B230ET |
||
|
Hej.
Jag började med en ESAB LKA 150 vilken jag tyckte fungerade bra enda tills att jag köpte en Migatronic TIG-svets Pilot 1500HP. Det är helt underbart att svetsa med en TIG i jfr. med en MAG, man har en helt ennan kontrol på smältan och inbränningen. Det blir rent och fint utan en massa sprut och stänk. Det är mycket svårt att göra en TIG-fog som ser bra ut men som är dålig i hålfasthet, detta är mycket lättare med en MAG-svets. Enda nackdelen är att man inte kan göra lika mågna meter fog / timme eller vad man nu skall mäta produktiviteten med för enhet och att det är svårt att punkta ihop detaljer om man behöver hålla i den ena med handen. Man kan tom värmerikta delar med en tig om man fiddlar lite med den. Mitt råd är att du köper en TIG. MVH Fredrik _________________ Fredrik Kullgren |
||
|
Nu har jag handlat svets. Det blev en Migsvets 3E electronic 190 A 3-fas. Inte för att jag har någon aning om vad det är, men jag fick den ihop med ett gäng andra prylar till ett okej pris.
|
||
|
Postade denna länken i en annan tråd men när jag ändå har den utklippt så kan jag posta den här också.
http://www.zatzy.com/showthread.php? Står lite matnyttig information tycker jag (+en massa skräpkommentarer) _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||
|
Köpte du kompressor också eller?
Det va någon som frågade hur det gick att koppla ihop 2st kompressorer och jag har också funderat på det, ganska mycket tom. Hade en tråd uppe för ett tag sedan på zatzy och vi kom fram till att det inte finns någon anledning till att det inte ska funka. Har tom ritat en bild på hur jag ska göra när pengar finns till att köpa en kompressor (eller rättare sagt 4a ).
Kompressorerna kostar 699kr/st på Rusta. Kopplingarna kostar sammanlagt ett par hundra på biltema. Nu har jag dock kommit på att jag kan skippa den blå slangen mellan T-rören och istället ta en annan koppling och koppla ihop T-rören direct. Varje kompressor pumpade ca 130L/min och det blir sammanlagt 520L/min vilket blir en grymt bra kompressor. Tanken blir ca 100L (4*24) vilket inte heller är fy skam. Sammanlagt kommer allt gå på drygt 3000 med alla kopplingar och en tryckregulator, oljesmörjare och vattenavskiljare.
_________________ /David Johansson |
||
|
Enda problemet är att fyra sådana kompressorer kommer för ett sådant väsen att det inte går vara i garaget när dom jobbar.... Jag har en sån kompressor och den låter för mycket....
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
|
Hur är det med strömförbrukningen på 4 maskiner.
Varve motor ska ge 2hk=1470watt. Det blir då en strömförbrukning på 6,7ampere styck eller 26,7 ampere för alla 4:a. Det är rätt mycket ström, gäller att man har schyssta ledningar och krallig huvudsäkring... _________________ Jonas Edling |
||
|
Hello,
Sitter i liknande tankar vad gäller att skaffa en kompressor från Biltema. Tänkte använda den till att blästra, fylla luft, blåsa rent och lite annat. Inget slipande. Vad tror ni om denna kombination? Kompressor: http://www.biltema.se/Archive/Produc Kompressoraggregat 24 l Transportabla kolvkompressorer med direkt-/remdriven motor och luftbehållare. Med manometer, och tryckregulator för inställning av lämpligt arbetsryck för olika verktyg. Helautomatisk drift: en tryckströmbrytare startar och stoppar kompressorn vid dess nedre respektive övre tryckgräns. Snabbkoppling typ CEJN.Luftbehållare: 24 l Motoreffekt: 2 hkGenomlupen cylindervolym: 222 l/min Fri avgiven luftmängd: 145 l/minMax. arbetstryck: 8 bar Cylinderantal: 1 Motordriven: DirektVikt: 25 kgEl: 230 V/1-fas Skåp: http://www.biltema.se/Archive/Produc Blästerskåp Litet och behändigt, för blästring av mindre detaljer. Rymmer ca 14 kg blästringsmedel. Glasruta i locket. Blästringspistol, skyddshandskar och invändig belysning. Levereras med nätadapter (220-240 V), 4 keramiska blästringsmunstycken, 4 luftmunstycken, kraftiga skyddshandskar och skyddsfilm för glasrutan. Luftförbrukning: ca 140 l/min. Arbetstryck: 6,9 bar. 1/4"-tryckluftsanslutning. Yttermått: 600 x 515 x 585 mm, innermått: 580 x 430 x 300 mm. Vikt: 25 kg. Biltema verkar ha tagit bort möjligheten att kopiera länkar till produktsidan, därav ovan lösning
/Gustaf _________________ Gustaf Hörnestam Porsche 911 SC 1983 PCS: |
||
|
Slangpaketen till svetsarna som säljs på Clas ohlson kosar 595:- 2meter långa.
Svetsarna köps från en firma i italien som heter Telwin http://www.telwin.it Skulle jag rekomendera någon så är det då den största för 3395:- å så köra med gas.
Migsvets BIMAX 162/1. Kombi Mig-Mag svets för svetsning utan gas med 0,8 mm rörelektrod eller med blandgas och normaltråd. Svetsström 30-145 A i fyra steg, intermittens 15% vid 115 A. Tomgångsspänning 18-31 V. Trådbobin 110-190 mm max 5 kg. _________________ Stefan thull Leksand |
||
|
Jag har lite funderingar om saker i den här tråden:
1. Handskar som smälter när ni svetsar?... Hur lyckas man med det? Handtaget blir väl ändå inte varmt? 2. Slangpaketen: Måste man ha slangpaket från precis rätt tillverkare? Det är väl rimligen lika många rör och sladdar i alla slangpaket? och diametern kan väl inte skilja så himla mkt att dom inte får plats i en annan svets? (eller är det här nån sorts garanti/försäkringsfråga?) 3. Jag svetsar enbart med flusstråd... Mot bättre vetande kanske Hur blir kvalitén på fogarna. Lika bra som med gas fast att det sprätter å kostar mycket mer?
_________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||
1. Jo, om man svetsar länge med duktig kräm så blir det varmt. 2. Tror inte alla tillverkare har samma "koppling" mellan slangpaket och svetsburk. 3. Flusstråd är en kompromiss. "Riktiga" svetsar blir mer flexibla då du kan byta tråd och gas efter ändamål. En aning stiligare blir det oxå...bästa sättet att få snygga och bra svetsar är dock att kasta innehållet i hanskarna och ersätta det med en svetsare...
_________________ Karl Brag |
||
|
Fluss/rörtråd är ett riktigt helsike att hålla på med tycker jag.
Svetsade allt rostjobb på min 99T16 med det och det blir som sagt en massa slagg. Märkte även att det börjar rosta snabbare om man kör med fluss/rörtråd. Köpte mig en Kemppi Super Migger (den i mitten) förra veckan och den svetsar som en dröm. Är väldigt nöjd med den så den kan jag rekommendera.
Storleken och styrkan i den passar mig som handsken. Nu gäller det bara att lära sig att svetsa också
_________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Verktygsval: svets och kompressor
|
<< 1, 2, 3 40447 besök totalt |