| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport -01 (såld)
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 3 besök senaste veckan (28174 totalt) |
|
Chris Harris skrev i Autocar :
Dessa dämpare kanske finns att köpa som eftermarknadstillbehör?!
|
||||
OD Bilteknik menar du i Stenkullen? Har du möjlighet att höra med honom om han kan tänka sig att åta sig jobbet och ett pris på jobb med delarna så hade det ju varit guld. Helgjobb är ju det bästa nästan
_________________ Peter Karlsson |
||||
Jo jag misstänker att den lyfter innerhjulet bak väldigt lätt, det känns i.a.f. så när man kör den. Jag tänkte i.a.f. fått prova den orginal först innan det börjas köpas massa delar.
Nackdelen som jag ser det med skruvbenen är främst priset och att jag inte kommer kunna hålla mig från att sänka den till en okörbar nivå som vanligt. Hade H&R skruvben på mitt förra åk (var monterade vid inköpet av bilen), och jag önskade många gånger att jag hade KW istället, stenhårt värre och endast justerbart i höjdled på den modellen jag hade medans KW i.a.f. hade justerbar retur vilket jag önskade mig många gånger. Prisskillnaden på den bilen mellan de olika benen var ju inte så stor, hur det är på Cliosarna har jag inte forkat i än.
Hur mycket Camber kan man justera på vagnarna? _________________ Peter Karlsson |
||||
Jag har faktiskt läst lite om detta tidigare, kan det varit i EVo eller nåt där dom testade Trophyn, verkar ju vara trevliga grejer. Jo du, undrar vad dom tar för dessa på Bilia...
_________________ Peter Karlsson |
||||
|
Dämparna på Trophyn påstås kosta tio gånger mer än de vanliga och sen passar de inte på våra bilar tyvärr.
Camber går inte att justera utan att mecka med infästningen i fjäderbenet. Fram med svetsen bara
_________________ /Lars Aldebo Subaru BRZ |
||||
Aha där ser man, med tanke på prissättningen så lär dom ju ändå inte verit aktuella
Svetsa om säger du, än så länge har jag ju inte ens haft loss hjulen på bilen så jag har ingen direkt koll på hur det ser ut där bakom. Men jag misstänker och hoppas att det kan se ut på ett liknande sätt som det gör på Golfarna. Du råkade inte ta några bilder när du/ni höll på och grejade?
_________________ Peter Karlsson |
||||
Jag har nog inga bilder på den färdiga modifieringen... Man kan göra det enkelt för sig genom att montera svindyra excentriska skruvar i de övre hålen. En annan variant är att bara fila hålen ovala. Eller så kan man göra som vi gjort på bl.a. Aldebos bil. fila upp hålet och svetsa brickor som är inflyttade. Jag minns inte hur mycket vi flyttade... Men om avståndet mellan hålen är 54mm (vet inte om jag minns rätt) ger 1,9mm inflyttning av hålet ca2° "ökning" av den negativa cambern. 1,4mm ger ca 1,5° ändring. Med hjälp av lite lågstadiematte inser vi lätt att arctan(hålavstånd/hålflytt)=camberändring En bild på hålen i ett orört fjäderben.
|
||||
|
Idag har jag faktiskt provat bilen i garaget, den fick plats. Det var på håret att det fick att få in den genom den smala porten som garaget är begåvat med. Många bilar har passerat dessa portar men denna trodde jag skulle gå in utan problem eftersom den är 'så liten', men den gubben som designade husvagnsbackspeglarna vet jag inte hur han tänkte.
Ungefär lika bred bilen som en Corvette 69 är över skärmarna för det var lika tight att få in den.
Tanken var att jag skulle byta en blinkerslampa i går på bilen men inte ens detta lyckades jag med utan att förstöra nåt, blinkersglaset sprack ju naturligtvis när jag skulle pilla ur eländet ur skärmen. Så idag gick färden mot garaget ut på att få nya sådana monterade och dett gick bättre idag faktiskt. Lite blingvarning är det dock för dom är ju inte lika hysteriskt brandgula.
Passade även på att ta en bild på pannrummet när jag ändå var igång, så här ser det ut på lite håll.
och en liten bild bilen i ute i friheten igen.
_________________ Peter Karlsson |
||||
|
Innan jag läste att du lyckats förstöra blinkersglaset stack det i mina ögon när jag såg din tokstajlade bil med bling bling blinkers
Ser att du saknar locket vid oljepåfyllningen. Du kan få köpa mitt för 1000kr
_________________ /Lars Aldebo Subaru BRZ |
||||
_________________ Peter Karlsson |
||||
|
Bwhaaa! >
Efter en trevlig fotokväll med Gtiklubben i Göteborgstrakten så begav jag mig hemåt, åkte förbi en polares garage och kikade vad han hade för sig en stund. När jag skulle där ifrån så var bilen helt död, starkablar gjorde susen och bilen laddade som den skulle när den väl hade startat, nytt batteri får jag väl leta efter i morgon då verkar det som...
_________________ Peter Karlsson |
||||
|
Jaha då har det tillkommit nya tillbehör till bilen, vinterfälgar och batteri eftersom det andra aldrig verkade vilja ligga på rätt sida om 10Volt...
Svårt att stå emot plåtisar, speciellt när dom hittas till bra priser. 500:- för 4st orginalare i 6x15" anser jag vara godkänt, endast använda en vinter. Har inte riktigt bestämt mig för vilken däcksstorlek som jag ska välja än, men det löser sig väl.
Så här ser dom ut i.a.f.
Var ju tvungen att passa på att väga dom när det ändå inte satt däck monterade, 6,5kg.
En liten höstbild som avslutning.
_________________ Peter Karlsson |
||||
|
Riktigt snygga foton. Aningens bättre än jag lyckas knäppa...
Var sugen på en Clio -01 när jag och brorsan var nere på import-tripp i Hamburg -02. Men det blev en Coupé -98 för några tusen mindre istället. _________________ Joel Nilson nu:CBR 900 RR då: Alfa 166 3.0, Fiat Coupé 20vt, Pug 205 1.9 gti, Pug 205 gti mi16, VW golf 1 gl, Alfa 164 3.0, Pug 205 1.9 gti, VW Golf 1 gl |
||||
Man tackar man tackar!
Men än är det inte försent att byta bil till en Clio vet du väl.
Jaha, nästa vecka är det dax att handla vinterdäck om allt går som planerat, sportiga dubbfria låga och smala saker från Continental tror jag det blev till slut. 175/55-15" _________________ Peter Karlsson |
||||
|
Idag har jag varit och hämtat en uppsättning däck som förhoppningsvis ska ha lite bättre bett när snön försvinner. Det var förövrigt en strålande solig dag i Göteborg idag med flera plusgrader och torra vägar, det var ju till och med så att man blev sugen på att byta till sommardäck. Men framåt eftermiddagen så dök det upp riktigt svarta moln och när man kom hem så stod Clion med några cm snö på sig. Det måste bli vår på riktigt snart!
Däcken var det ja. Köpte på mig en uppsättning begagnade Conti Competition C1 som har gått en banträff i höstas på en liten Lupo. Inte jättemycket slitna tyckte jag i.a.f. Och som föregående ägare sa så var det nog nästan mer gummi på dom nu än när han köpte däcken. Jag har inte hittat nån som helst info om dessa däck här mer än en bild i r-däcksdatabasen, det kanske är en höjdare, vem vet.
Så där ser slitbanan ut, verkar ju t.o.m. gå att ta sig fram i regnoväder.
Del ett av vad som står på däcksidan.
och del två. Vad jag blev mest förvånad över när jag kände på däcken var att däcksidorna kändes lite mindre styva eller vad man ska säga, då jämför jag med Yoko A032R som jag använt tidigare. Ska bli intressant att se hur dessa säck funkar när dom väl är på plats i.a.f.
_________________ Peter Karlsson |
||||
|
F-n har ni fått snö ni... hehe!
Sån otur har vi inte iaf här uppe! Längtar verkligen att montera sommardäcken nu..
Bara vägar har vi nästan överallt iaf, utom små vägarna!
Trevligt med r-däck
Nu fattas bara en sänkning och ett sånt där ferrita sportsystem
De blir en jäkla go sång med de systemet vill jag lova... _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||||
|
Nu var det ett tag sedan man skrev här märker jag, det är väl inte så mycket som har hänt heller i och för sig... Men snön smälte ju till slut och r-däcken är nu monterade på Clions orginalfälgar, verkar helt okej men det lär ju visa sig när man får tagit sig ut på nån bana.
Fick köpt på mig en liten (med betoning på liten ) hög med delar.
Eftersom jag är både talanglös på att svetsa och lite lat så köpte jag en uppsättning bultar som man ska montera genom fjäderbenet/spindeln på bilen för att kunna justera cambern eftersom bilen är fri från sådana lyxigheter från början. Dessa inhandlades från www.bilmodecenter.se och kommer från H&R.
Även en uppsättning bromsbelägg av orginalmodell inhandlades för de bakre klossarna är på gång att ge sig. Köpte en uppsättning fjädrar också, även dessa från H&R, brukar vara säkre kort de där grejerna tycker jag. Det är nog förövrigt första gången jag har sänkt en bil utan att byta dämpare samtidigt, men det lär man ju åka på inom kort ändå misstänker jag efter att ha använt dessa fjädrarna samt orginaldämpare... Idag fick vi ju rena rama sommarvärmen här i Göteborgstrakten, dagens toppnotering utanför den stora fina och långa gula Mercedesen var 26 grader...
Så här blanka och fina var fjädrarna innan jag monterade dom i kväll.
Färdigt, syns ju knappt. Var allt bra sugen på att dra några varv på dom med Boschen.
Har bara kört en kort sväng runt i byn här nu, men det verkar helt klart lovande tycker jag, måste få hjulvinklarna fixade nu i veckan också, monterade inte dit de nya fina bultarna idag för då misstänker jag att det är lite lättare att få ett sämre resultat, skruva bort sig s.a.s. Dessa monteras när hjulvinklarna ska ställas. Det vore väl i.a.f. att ljuga att säga att det blev en hejdlös skillnad med dessa fjädrarna, det som slog mig mest när jag satte mig i bilen var väl att den kände så mycket lägre, kändes riktigt låg vilket den inte är.
Nu förstår jag ännu tydligare vad herr Falk & Aldebo menade med att abs:en går in och jobbar i tid och otid, får nog testa att sätta systemet ur spel nån dag, har du provat än Falk?
Jagade även bromsvätska idag efter jobbet, var på två Mekonomen butiker och några andra, och det verkar som att dom inte har sånt rejsigt sortiment, högsta noterade våta kokpunkt var runt 160grader, verkade klent? Var även på några ställen som sålde Motul och försökt få tag i deras rbf600 utan resultat, dot 5.1(?) hade dom och det var ju lite skillnad... Har nog inte fattat om det är dot4 eller dot5 man ska ha, vad är skillnaden och vad bör man satsa på i en bil som min? Den firman jag trodde var ett säkert kort där jag har sett att dom har haft rbf600 tidigare, nä där hade dom börjat med en annan leverantör nyligen som hade betydligt sämre spec på grejerna. Får ta mig ett snack med far min så kanske vi kan fara bort till den gamle roadracing världsmästaren och Motul-säljaren och fjäska eftersom det verkar vara ransonering hos handlarna.
_________________ Peter Karlsson |
||||
|
Idag fick jag hittat ett ställe som både sålde Motul och hade rbf600 på hyllan, Kenneths mc service på Hisingen.
_________________ Peter Karlsson |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport -01 (såld)
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 3 besök senaste veckan (28174 totalt) |

