Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 8269 besök totalt |
Re:
Charmen med att köra olika bilar är att de är olika i sitt beteende och i hur mycket information de förmedlar till sin förare. Det är enklare att köra en bil med mycket feedback och känsla men mindre utmanande. Sen har varje bil sitt användningsområde. Något som är en kompromiss blir oftast en dålig sådan. Men visst finns det en charm i att köra något som är befriat ifrån alla sorters servo och elektroniska hjälpmedel. Om fordonet är mindre överviktigt hjälper det till också. De flesta har bara en bil och vill därför helst ha en säker, billig, komfortabel supersportbil med god komfort och stora innerutrymmen. ![]() Kommer att införskaffa en förhoppningsvis bekväm och bränslesnål bil att åka till vardags. När man är på bushumör åker man till garaget och hämtar ut den roliga bilen. ![]()
Du kan pröva att slappa gasen i ingången till en kurva eller pröva att sätta vänsterfoten på bromsen samtidigt som du gasar. ![]() ![]() _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Du har inte kört VW hör jag, dom stänger av bränslet när man petar på bromsen. ![]() ![]() ![]() Att släppa ut arslet genom att släppa gasen går ju bra men du åker knappast på sladd i några längre sträckor på det viset, jag har inga problem att köra framkrafs (har tävlat med det) men det kräver mer attack (=arga grannar ![]() ![]() |
||||
Re:
![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Körde en ny Audi S3 för lite sen. Bra bil, snabb och så, men ändå lite tråkig!
Kunde inte svänga något med den så jag fick mest köra rakt fram. 265 hk, men vilka tråkiga hästkrafter ingen "karaktär" bara ett jämt vrid genom hela registret. Lite OT: Jag ser att en del av er kör R5 GTE, vad tycker ni om dom bilarna? Jag hade en som förstabil 94-95 nån gång. Minnet är lite selektivt men jag vill minnas att det var en jäkligt rolig bil. Tyvärr voltade jag bilen klantigt nog. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
Tycker oxå att Audi haft väldigt tråkiga (undrstyrda) köregenskaper sista 10 åren
![]() ![]() |
||||
Magnus T skrev att han kan känna körglädje i stort sett i vad som helst (om jag tolkade det rätt). Där får jag faktiskt hålla med.
om man pratar (gud förbjude...) brux/familjebilar så kan till och med min V70 med gungigt chassi och seg styrning vara en smula underhållande om man kör den lite aktivt på en lagom krokig väg. Man får lixom anpassa ihop bil/omständighet/förväntning så kan vad som helst bli hyggligt kul. ![]() Fast såklart, en samtida Mondeo är mycket roligare att köra under samma förutsättningar. Där stämmer lixom allt på en gång. Det känner man från första metern. (Vad det nu beror på?) Har för mig att Lennart H nångång sa att bland det roligare och kommunikativa han kört på sista tiden var en Renault Kangoo. Det är ju inte direkt en bil man förknippar med "freude am fahren". ![]() |
||||
Re:
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Mini Cooper är ruskigt körglad utan direkta adrenalinkickar tycker jag. Tom med odubbade vinterdäck så är det verkligen sktikul att köra med lite extra fart i en kurva och med rätt spår in och ut tex en rondell.
Det är en bil som bjuder på CSWD (constant smile when driving) ![]() Detta trots mycket bekvämligheter som AC och elpryttlar lite överallt. I sommar måste den provas i en konbana, inte för att jag tror att den är jättesnabb utan just för att den är så löjligt kul att svänga med ![]() ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||
Re:
Körde en ny A6 2.0 för lite sen, dom har ju satt hela motorn på längden framför framaxeln. Sen slutar ju inte bilen framför motorn utan den fortsätter ju en bit med kylare osv.... Precis tvärtemot hur man bygger en bra och rolig bil ![]() _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
Rallye
Min Peugeot 106 Rallye som jag hade var långtifrån adrenalindrypande om man säger så. Men väldigt rolig att köra och med en väghållning som imponerade stort. Man klev ofta ur den bilen med ett oförklarligt leende på läpparna. Ett av de skönaste ögonblicken var när jag hade jobbarpolaren i hans tio gånger dyrare Mini Cooper S i baken. Han hade flera gånger påpekat vilken otrolig väghållning han hade i sin Mini. Han låg och stressade mig på en raka innan en rondell. Körde slalom och visade sig omväxlande i höger resp vänster backspegel. Ok, du vill leka tänkte jag och låg på ordentligt med Rallyen. Efter rondellen hade avståndet ökat från en halv billängd till tre-fyra och det ökade ytterligare sen på rakan då jag hade bättre utgångshastighet. På kafferasten fick jag inte ens en kommentar om händelsen och aldrig mer hörde jag honom snacka om väghållningen i hans Mini. -- Edit -- Usch, jag ser nu att mitt inlägg mest liknar en "Jag körde från en Porsche-tråd" ā la zatzy. Det var verkligen inte meningen. Jag ville nog mest påpeka att det faktiskt fortfarande tillverkas bilar som kan erbjuda en ganska skön och avskalad körglädje utan att vara fullpumpade på anabola steroider. Fast är man ute efter körglädje av den gamla skolan så får man nog till exempel acceptera att komfort och ljudnivå är av samma slag. _________________ Fredrik Ljungkvist ![]() ![]() |
||||
Re:
Jag håller också fullständigt med. Körglädje för mig har en hel del att göra med attityd till bilkörning i stort. Ännu vid en ålder av 40+ kan jag känna som en lätt "ilning" genom kroppen varje gång jag sätter mig bakom ratten, i vilket motordrivet fordon det än är. (Sinnessjukt ? ja säkert.) Visst har typen av bil en viss inverkan på nivån på körglädje, men för min del jag kan hitta den lika gärna i bruksbilen; XC70 med automatlåda, som i min frus Mini Cooper, 2 bilar med ljusårs skillnad i karaktär Det är mer situationen som gör det. Det kan vara ett kurvigt vägparti, en omkörningssituation, ett snabbt filbyte i rusningstrafik etc. Den kan vara i allt från ett ögonblick och uppåt. Pulsen stiger en aning och man drar kanske lite på smilgroparna och känner adrenalinet rinna till. _________________ Jonas Sandborg BMW M3 E30 -87 Såld BMW M3 E90 -11 Såld BMW 3.0 CSI -72 Porsche 996 GT3 -04 Såld Lotus Exige S240 -08 Shelby gt350 -17 |
||||
Alltid roligt när någon avrättar en helig ko ![]() _________________ Johan Rådlund |
||||
Sparkade igång min gamla Alfa 75a då jag sålde skåpbilen, samtidigt kom snö, oj vad kul det är att åka på tvären även efter man fyllt 40år. Man måste dock tyvär medge att utvecklingen gått frammåt när det gäller väghålning, jag åkte nog lika fort runt kurvorna med Citroen Jumpyn som 75an när det är halt men definitivt inte lika roligt.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Re:
Detta är nog en viktig aspekt. Man måste skilja på en snabb/kompetent bil och på en rolig bil. Körglädje sitter inte i siffror, vare sig 0-100 eller varvtider. Man måste också inse att moderna svenssonbilar är snabbare än prestanda/super-bilar från 80-talet. Var det inte Top Gear som gjorde något liknande test? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
Re:
De körde en Ford Escort MkII Rally vs. en ny Ford Focus RS (produktionsmodellen alltså) och rallybilen var klart långsammare, kanske det du tänkte på? _________________ Tomas Landin |
||||
Re:
Jo fast 106 Rallye är ju en erkänt pigg o rapp liten svängbil ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Re:
Ja, precis. Så var det. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 8269 besök totalt |