Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 4351 besök totalt |
Hej
Alltså, det som man brukar använda som generellt tillåten ökning är effekt med 20% och vrid med 10%. Glöm snacket om att man får öka effekten med 10% hursomhelst, det är gamla regler som inte gäller moderna bilar. om de 20/10% inte ger utrymme för din motor, finns det två alternativ; 1. Intyg från tillverkare/generalagent (Volvo/Renault i ditt fall) 2. Regga som ombyggt fordon, vilket kräver att du även byter hela bromssystemet om du väljer en 480/460/440-turbomotor med katalysator blir det betydligt lättare (och billigare) att regga bygget, eftersom du då inte behöver något intyg på att motorn är avgascertifierad. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Precis! Egentligen borde alla köra Opel! ![]() _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Gustaf:
Jag håller på att bygga om en kompis (Rille) 325iM -88 till Alpina B6 2,8 (-86). Jag byter motor, låda, bakaxel, framvag, bakvagn samt hela bromssystemet. Det borde betyda att vi kan besiktiga den som ombyggt fordon. MEN... Mycket av det jag byter är identiska delar med det som sitter på 325 original. Tex bakbromsarna (eller hela bakvagnen för att vara petig...). Räcker det med att delarna kommer från donatorbilen, eller måste de även skilja mot originaldelarna? _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||||
Hej
Tja, så länge delarna kommer från en annan modell (Alpina i detta fall) så slinker det nog igenom Bilprovningens definition på ombyggt fordon. Är B6-motorn avgascertifierad i Sverige? om inte, så går det ju inte att regga bygget ändå - och om den är det, behövs intyg från BMW/Alpina på att den motor som ni monterat i er bil är i avgascertifierat utförande. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 4351 besök totalt |