Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Fel motor i bilen?
<<   1, 2, 3
4351 besök totalt
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Alltså, det som man brukar använda som generellt tillåten ökning är effekt med 20% och vrid med 10%. Glöm snacket om att man får öka effekten med 10% hursomhelst, det är gamla regler som inte gäller moderna bilar.

om de 20/10% inte ger utrymme för din motor, finns det två alternativ;
1. Intyg från tillverkare/generalagent (Volvo/Renault i ditt fall)
2. Regga som ombyggt fordon, vilket kräver att du även byter hela bromssystemet

om du väljer en 480/460/440-turbomotor med katalysator blir det betydligt lättare (och billigare) att regga bygget, eftersom du då inte behöver något intyg på att motorn är avgascertifierad.

/Gustaf

Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

AL skrev:
Anders Karlsson skrev:
Bytte motor i min omega för ett par år sen. Från 150 hk 220 Nm 2,6 6a till 204 hk 270 Nm 3,0 24 V. Det jag behövde var ett intyg från GM att där jag fyllde i motornumret på den nya motorn samt chassinummer från min kaross. Sen ett par stämplar från auktoriserad återförsäljare som kollade så att alla avgasrenande prylar fanns på plats och fungerade, tex kolkanister och katalysator. Sen bar det av till regbes som kostade 900 kr, där mättes spårvidd, bilen vägdes (den la på sig 20 kg). Enda frågan var vart vevhusventilationen satt, så jag visade den lilla slangen mellan ventilkåpan och insuget så var det bra med det.
Bilen är från -91 vilket underlättade kraftigt eftersom både omega 3000 24 V och 2,6 I fanns parallelt från 91-93. De har samma bromsar och samma elsystem, det enda som skiljer är utväxling på 5an och ett par extra länkar på bakaxeln till 24 V. No problems alltså.

Funkar ju bra så länge du inte har en BMW...

Precis! Egentligen borde alla köra Opel!

Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002

Gustaf:
Jag håller på att bygga om en kompis (Rille) 325iM -88 till Alpina B6 2,8 (-86). Jag byter motor, låda, bakaxel, framvag, bakvagn samt hela bromssystemet.
Det borde betyda att vi kan besiktiga den som ombyggt fordon.

MEN...

Mycket av det jag byter är identiska delar med det som sitter på 325 original. Tex bakbromsarna (eller hela bakvagnen för att vara petig...). Räcker det med att delarna kommer från donatorbilen, eller måste de även skilja mot originaldelarna?

Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Tja, så länge delarna kommer från en annan modell (Alpina i detta fall) så slinker det nog igenom Bilprovningens definition på ombyggt fordon.

Är B6-motorn avgascertifierad i Sverige? om inte, så går det ju inte att regga bygget ändå - och om den är det, behövs intyg från BMW/Alpina på att den motor som ni monterat i er bil är i avgascertifierat utförande.

/Gustaf

Citera
Allmänt banåkaforum
Fel motor i bilen?
<<   1, 2, 3
4351 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande