Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 6737 besök totalt |
Re:
Jomen i slalom är det ju gatdäck eller som bäst r-däck. Inte i närheten av det grepp ett varmt klibbigt rallyslicks kan ge _________________ ![]() |
||||||
Re:
Fast de flesta av oss kör med r-däck... ![]() Toyo och Yokis är det vanligaste, vi är inte så många som kör med "riktiga" rallyslicks. _________________ Daniel Steiner |
||||||
Re:
Nä, McPerson tycker jag får onödigt mycket ovett faktiskt. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Det spelar ingen roll hur mycket man knycker hit och dit, det handlar enbart om grepp kontra viktcentrums höjd.
Har du 1,4g på en 1,7m bred bil bör viktcentrum inte vara mer än ca 60cm (jag saftar i ordentligt med 1,4g!). Jag tvivlar starkt på att Polon har viktcentrum så högt, vilket för mig innebär att fälgkant måste huggit tack vare kanske lågt däckstryck och tunna (läs rejsiga ![]() ![]() ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Krängningen flyttar tyngdpunkten lite och krängande däck en bit till åt andra hållet sedan med hjälp av liten grop eller liknande så bilen får lite extra krängning (studs) är det inte svårt längre. Själv är jag förvånad att inte fler bilar tippa på trackdays och konbana med de greppiga däck man använder och ofta dålig fjädring i sammanhanget.
Har själv tvåhjulat med tantens gamla renault twingo då den försetts med breda gatdäck 195/45-15 och "sportfjädring" (hårdare dämpare och lägre hårdare fjädrar) när jag gick på kurbsen genom kvarnkurvan på Kinnekulle. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
Re:
Så är det nog, tvärställd bladfjäder är en annan konstruktion som är bättre än sitt rykte. Men incitamentet att välja McPherson är snarare relaterat till produktionsekonomi är optimal väghållning. Problemet är väl att kosntruktionen medför att att chassistrukturen msåte ta upp onödigt stora krafter pga fjäderbenets hävarmseffekter. Går förvisso att bygga bort til lstörsta delen, problemet är dock mindre i en konstrukation med dubbla A-armar tex. (eller t.om. enkel A-arm och tvärställd bladfjäder...) Men det där, tror jag nog du egentligen är mer insatt i än vad jag är... Sorry för OT från ämnet ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
Re:
Jaja, min svänska är innte fulkomlig ala gångär... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 6737 besök totalt |