Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Världens starkaste Volvo 850 TURBO
<<   1, 2, 3
32 besök senaste veckan (25628 totalt)
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Fan va kul thumbs up

Men jädrar vilket laddtryck, 3,2bar !!!! Men det är ju "bara" 2,3 liter så det behövs lite luft för att skapa så mycket krut.

Känns registret ok körbart även om det ligger högt upp? Eller är den mer tänkt som dynoqueen?

Grattis i vilket fall som helst

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
Nisse977 skrev:
Fan va kul thumbs up

Men jädrar vilket laddtryck, 3,2bar !!!! Men det är ju "bara" 2,3 liter så det behövs lite luft för att skapa så mycket krut.

Känns registret ok körbart även om det ligger högt upp? Eller är den mer tänkt som dynoqueen?

Grattis i vilket fall som helst


Tyckte Leif så nåt att den slukar 800liter luft i minuten vid fullt ladd

Dynoqueen? Nej den ska piskas hårt på gatan , strippen och banan

_________________

--VVTS--
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Maciek Matwiejczuk skrev:
Nisse977 skrev:
Fan va kul thumbs up

Men jädrar vilket laddtryck, 3,2bar !!!! Men det är ju "bara" 2,3 liter så det behövs lite luft för att skapa så mycket krut.

Känns registret ok körbart även om det ligger högt upp? Eller är den mer tänkt som dynoqueen?

Grattis i vilket fall som helst


Tyckte Leif så nåt att den slukar 800liter luft i minuten vid fullt ladd

Dynoqueen? Nej den ska piskas hårt på gatan , strippen och banan



Tänk o dra fullt i en sluten lokal, tror du det syns på barometern?

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
Nikel skrev:
Maciek Matwiejczuk skrev:
Nisse977 skrev:
Fan va kul thumbs up

Men jädrar vilket laddtryck, 3,2bar !!!! Men det är ju "bara" 2,3 liter så det behövs lite luft för att skapa så mycket krut.

Känns registret ok körbart även om det ligger högt upp? Eller är den mer tänkt som dynoqueen?

Grattis i vilket fall som helst


Tyckte Leif så nåt att den slukar 800liter luft i minuten vid fullt ladd

Dynoqueen? Nej den ska piskas hårt på gatan , strippen och banan



Tänk o dra fullt i en sluten lokal, tror du det syns på barometern?



Ha ha snacka om vakum

_________________

--VVTS--
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Maciek Matwiejczuk skrev:
Nikel skrev:
Maciek Matwiejczuk skrev:
Nisse977 skrev:
Fan va kul thumbs up

Men jädrar vilket laddtryck, 3,2bar !!!! Men det är ju "bara" 2,3 liter så det behövs lite luft för att skapa så mycket krut.

Känns registret ok körbart även om det ligger högt upp? Eller är den mer tänkt som dynoqueen?

Grattis i vilket fall som helst


Tyckte Leif så nåt att den slukar 800liter luft i minuten vid fullt ladd

Dynoqueen? Nej den ska piskas hårt på gatan , strippen och banan



Tänk o dra fullt i en sluten lokal, tror du det syns på barometern?



Ha ha snacka om vakum


Den lär ju få stopp efter en liten stund. kan inte tänka mig att vanlig ventilation klarar 800 liter i min

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Nikel skrev:
Maciek Matwiejczuk skrev:
Nikel skrev:
Maciek Matwiejczuk skrev:
Nisse977 skrev:
Fan va kul thumbs up

Men jädrar vilket laddtryck, 3,2bar !!!! Men det är ju "bara" 2,3 liter så det behövs lite luft för att skapa så mycket krut.

Känns registret ok körbart även om det ligger högt upp? Eller är den mer tänkt som dynoqueen?

Grattis i vilket fall som helst


Tyckte Leif så nåt att den slukar 800liter luft i minuten vid fullt ladd

Dynoqueen? Nej den ska piskas hårt på gatan , strippen och banan



Tänk o dra fullt i en sluten lokal, tror du det syns på barometern?



Ha ha snacka om vakum


Den lär ju få stopp efter en liten stund. kan inte tänka mig att vanlig ventilation klarar 800 liter i min


800l/min är inte speciellt farligt för en ventilation, min lilla badrumsfläkt flyttar 95m3/h = 1583l/min.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8326



Nikel skrev:
Maciek Matwiejczuk skrev:
Nisse977 skrev:
Fan va kul thumbs up

Men jädrar vilket laddtryck, 3,2bar !!!! Men det är ju "bara" 2,3 liter så det behövs lite luft för att skapa så mycket krut.

Känns registret ok körbart även om det ligger högt upp? Eller är den mer tänkt som dynoqueen?

Grattis i vilket fall som helst


Tyckte Leif så nåt att den slukar 800liter luft i minuten vid fullt ladd

Dynoqueen? Nej den ska piskas hårt på gatan , strippen och banan



Tänk o dra fullt i en sluten lokal, tror du det syns på barometern?


syremängden lär juh minska men volymen förändras väl inte så drastiskt?...iaf inte om du har avgassystemets öppning i samma rum ??

Hur stor volym avgaser blir det av en liter luft? samma, mer eller mindre?
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20108



Mats Karlsson skrev:
Hur stor volym avgaser blir det av en liter luft? samma, mer eller mindre?
Med kalla avgaser (dvs samma temp som insugsluften) så kan man approximera att alla gaser tar upp samma volym. Med perfekt förbränning (Lambda 1,00 är det ju knappast frågan om vid lite effekt iofs) så tar resulterande Co2 lika stor plats som ingående o2 (och kvävet går igenom oförändrat).
Det blir ju två Co av en o2 så det tar dubbel så stor plats (så vid ofullständig förbränning får du lite mer volym). Oförbränt kolväte i diverse former tillför ju också volym som inte fanns i insugsluften.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1585



800 liter luft kommer man inte långt på, det borde vara per sekund. Räknar man per minut för att få det lite överskådligt blir det följande:

800lx60=48000 l/min = 48 m3/min luft

Bränsleförbrukning vid a/f 14,7 (14,7kg luft per 1kg bensin, som sagt ligger det på snåla sidan med lite effekt...)
48x1,2=57,6 kg/min (1,2 är luftens densitet)

57,6/14,7=3,92 kg/min bensin

3,92/750x1000=5,22 l/min (750 är bensinens densitet)

5,22l per minut låter ju inte helt orimligt. Inte 60x fel i varje fall... Densiteterna är tagna från huvudet, bensinen kan skilja lite.


Helt grym maskin förresten! thumbs up Får ju rysningar när det varvar upp i filmen som man inte får visa här.
Jag har sagt tidigare att Audi-femmorna låter trevligare än Volvos, men jag är nog beredd att ändra mig...

_________________
VW Golf Alltrack -20
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8023



hehe den lär ju aldrig sluta spinna!

Ballt, men sätt maskinen i en bil den förtjänar nu

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



erikjakan skrev:
hehe den lär ju aldrig sluta spinna!

Ballt, men sätt maskinen i en bil den förtjänar nu

Ja i en 140 eller 240 med bakhjulsdrift

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
StefanJ
Vallentuna/Sthlm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 190



Har idag kört en annan 850 som har liknande effekt som denna. Det e iaf mer än 900 hk på hjulen i den då Rototesten bottnade då och då var det fortfarande en bra bit kvar till toppeffekt.
Kan säga att det var en helt hysterisk upplevelse och jag fattar inte hur det kan accelerera så hårt som det gör när det spinner hysteriskt. Det vart iaf svarta spår i 280 km/h och hälften av mönstret i framdäcken försvann på 20 minuters körning
Har kört en hel del riktigt extrema bilar tidigare och visst e denna väldigt ball på ett sätt, men man blir nog ifrånkörd av betydligt motorsvagare bilar på banan då den inte vill göra annat än gå rakt fram i princip när man lägger på lite effekt på framhjulen. Men visst det kanske e en vane sak att lära sig att köra en riktigt stark FWD.

_________________
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport
www.jmsport.se
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Vad har man bytt till för utväxling för att få en 850 till att gå i ärliga 280?

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
StefanJ
Vallentuna/Sthlm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 190



Fastlane skrev:
Vad har man bytt till för utväxling för att få en 850 till att gå i ärliga 280?


Det e en S70R låda i, men sen varvar man 10 800 rpm oxå i 280 så finns det fortfarande en växel kvar att åka på. den gör 160 på 2:an

_________________
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport
www.jmsport.se
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Du skriver om siffror som jag inte trodde var möjliga i en 850... 280km/h 10.000rpm+

iofs är de lågt utväxlade org.

Allt jag minns är att farsans 850 inte vart så vass när jag precis hade fått mitt körkort

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Flaxis
GBG
Här sen Jan 2005
Inlägg: 32



StefanJ skrev:
Fastlane skrev:
Vad har man bytt till för utväxling för att få en 850 till att gå i ärliga 280?


Det e en S70R låda i, men sen varvar man 10 800 rpm oxå i 280 så finns det fortfarande en växel kvar att åka på. den gör 160 på 2:an


Någon info på nätet om denna bil?
//Flaxis

_________________
förvirrad!
Fredrik Sernemo
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 733



Finns kanske med tidigare i tråden, men han har en garaget sida
http://www.garaget.org/?car=58795

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
Fastlane skrev:
Du skriver om siffror som jag inte trodde var möjliga i en 850... 280km/h 10.000rpm+

iofs är de lågt utväxlade org.

Allt jag minns är att farsans 850 inte vart så vass när jag precis hade fått mitt körkort


Jag har varit uppe i 300 km/h med min ,fast min varvar inte 10000rpm utan varvstoppet ligger på 8500rpm men till sommaren ska jag toppa den , vet en likadan 850 som min som vart uppe i 348km/h på femman och då varvade den 9500

Denna bilen som tråden handlar om gjorde 365 på rullarna

_________________

--VVTS--
Citera
Schumi
Örebro
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2278



Finns bara en sak att säga: vansinnigt underbar bil!!!

_________________
Jörgen Erlandsson
Våra bilder & filmer: www.schumis-foto.se
Citera
Bilder o videos
Världens starkaste Volvo 850 TURBO
<<   1, 2, 3
32 besök senaste veckan (25628 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande