Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
GATBIL'S KLASSEN..?
<<   1, 2, 3
9388 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Bosse L skrev:
Puppan är inne på ett intressant spår, detta med hur intresset (och därmed marknaden utvecklas) över tiden. Helt klart är ju att de senaste 5-10 åren har intresset för "gatbilar" för bankörning ökat rejält, de senaste åren nästna lavinartat. Jag vill påstå att det rent av är en nyutvecklad "gren" av bilhobbyn, iaf här i Sverige. I England och USA har track-days och liknande event en längre historik än hos oss

...klippt ner texten lite...

Men som sagt banåka av den typ vi har idag med track-days har haft en lång och djup svacka i Sverige.
Jag vill påstå att för 10-15 år sedan är det tveksamt om ett forum som Rejsa hade haft en så stor publik.
En intressant utveckling som jag tror är till stor fördel för bilsporten och bilhobbyn i stort, även om vi gamla stötar som gärna vill ha tävlingsmomentet med för att göra hobbyn mera komplett, inte alltid hägnar med fultl ut i det nya.

...klippt ner texten lite...

Jag är så fräck så att jag påstår att jag med Rejsa.nu helt klart har en viss "skuld" i den här ökningen faktiskt

Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Magnus Thomé skrev:
...jag påstår att jag med Rejsa.nu helt klart har en viss "skuld" i den här ökningen faktiskt

och det tackar vi alldeles särskilt för... thumbs up

Rice and shine
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Det är jag helt övertygad om Magnus thumbs up

Utan ett forum där intresset är gemnsamt, hade det gått betydligt långsammare.
Framför allt tror jag Rejsas öppenhet oavsett biltyp och bilmärke betytt oerhört mycket för detta.
Kna till och med avslöja att jag ska bli track-day arrangör under detta år för första gången på säkert 10 år.
(motordagar för sponsorer och affärpartners har det blivit desto mera av, även om det varit mindre av den varan senaste 3-4 åren pga en "viss" mättnad i den makranden, då alla team från STCC och nedåt tjatar in detta på sina partners till döds numera. Men det var kul att göra det innan det blev vardagsmat i racerbranschen)

Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Min bil hamnar ju lite i en gråzon. Den är amatörbyggd och således hatat och ratad men ju andra sidan är den 4 meter lång och två meter bred, alltså en "riktig" bil enligt de flesta rent fysiskt.

Sen har den ju rörram men det har ju faktiskt också tex F40 och den är ju produktionsbil enligt alla. Och en rörram anses ju dessutom vara stenålder i dagens bilbyggarvärld så varför är produktionsgänget rädda för dem? Iof så produceras det ca 200 Ultimor varje år och det är ju rätt mycket mer än både ägg och zondas som givetvis räknas som produktionsbilar...

När det gäller sjuor och radicals och liknande bilar så tror jag att väldigt många känner att det inte är bilar eftersom de helt enkelt inte är "fullstora". Och även om de producerades och helhetsgodkändes så tror jag ändå inte de skulle räknas som "riktiga bilar". Och självklart kan man ju inte mäta en "riktig bil" mot något som väger 500 kilo men ju andra sidan kan man ju inte mäta en 2 tons murcielago mot en superlättad GT3 heller.

Personligen tycker jag gatbils snacket med tilläget produktionsbil haltar rejält då produktionsbilarna sedan är ombyggda till rena "RSR"-specar och dessutom oftast har motorkonfigurationer som är ännu vassare än vad rejsbilarna har.

Fast det är klart, precis som Puppan säger så finns det ju iaf en sak man kan skillja gatbil mot rejsbil och det är ju däcken. Ett E märkt däck sätter en given begränsning. Fast vem tycker en carrera cup bil blir gatbil bara för att den kör på ett R-däck ??

Precis som Kimmen så har jag INGEN poäng alls

AxelT

Här sen Jun 2009

Re:

Kenson skrev:
Min bil hamnar ju lite i en gråzon. Den är amatörbyggd och således hatat och ratad men ju andra sidan är den 4 meter lång och två meter bred, alltså en "riktig" bil enligt de flesta rent fysiskt.

Sen har den ju rörram men det har ju faktiskt också tex F40 och den är ju produktionsbil enligt alla. Och en rörram anses ju dessutom vara stenålder i dagens bilbyggarvärld så varför är produktionsgänget rädda för dem? Iof så produceras det ca 200 Ultimor varje år och det är ju rätt mycket mer än både ägg och zondas som givetvis räknas som produktionsbilar...

När det gäller sjuor och radicals och liknande bilar så tror jag att väldigt många känner att det inte är bilar eftersom de helt enkelt inte är "fullstora". Och även om de producerades och helhetsgodkändes så tror jag ändå inte de skulle räknas som "riktiga bilar". Och självklart kan man ju inte mäta en "riktig bil" mot något som väger 500 kilo men ju andra sidan kan man ju inte mäta en 2 tons murcielago mot en superlättad GT3 heller.

Personligen tycker jag gatbils snacket med tilläget produktionsbil haltar rejält då produktionsbilarna sedan är ombyggda till rena "RSR"-specar och dessutom oftast har motorkonfigurationer som är ännu vassare än vad rejsbilarna har.

Fast det är klart, precis som Puppan säger så finns det ju iaf en sak man kan skillja gatbil mot rejsbil och det är ju däcken. Ett E märkt däck sätter en given begränsning. Fast vem tycker en carrera cup bil blir gatbil bara för att den kör på ett R-däck ??

Precis som Kimmen så har jag INGEN poäng alls

En gatbil är en gatreggad bil som inte är ett hot mot personen som för närvarande har ordet, verkar det ofta som! Tror inte det går att komma fram till ett givet svar på frågan "vad är en gatbil" utan att nån inte ställer upp, men jag tycker att Puppan har en bra poäng med slicks eller e-märkt!

Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Citat:
"fullstora"

När bilen är ursprungligen är byggd påverkar ju stort om den är "fullstor", en 911 från 60-talet är nog ganska liten om man jämför med en ny. En gammal Lotus Europa är väl mindre än en sjua och en ny sjua är större än en gammal sjua .
Kanske går det inte att jämföra gammla och nya bilar för att dom nya är för stora och tunga.
Är Elisen fullstor?

www.modsport.se
Citera
Daniel86
Hedemora
Här sen Feb 2006

Min bil vet jag inte var den kan hamna.
Vill köra på bana men då har man 2 alt gatregga eller vagnsbok.
Det senare vore bäst, men kostar väldigt mkt mera än att gatregga.
Nu vet jag inte om min bil någonsin kommer klara en gatreggning mer då original bältesinfästningar å stolinfästningar har försvunnit till fördel för en bur. Motorn utbytt med 3 gånger så mkt effekt osv.

Så hur gör man, måste man gå hela vägen och skaffa vagnsbok och bygga allt FIA godkänt?

Mvh

Här sen Jun 2009

Re:

Kimmen skrev:
Citat:
"fullstora"

När bilen är ursprungligen är byggd påverkar ju stort om den är "fullstor", en 911 från 60-talet är nog ganska liten om man jämför med en ny. En gammal Lotus Europa är väl mindre än en sjua och en ny sjua är större än en gammal sjua .
Kanske går det inte att jämföra gammla och nya bilar för att dom nya är för stora och tunga.
Är Elisen fullstor?

Rejsa avslöjar: Det finns inga gatbilar alternativt "Det som var gatbilar förut när gatbilar existerade är nu inte gatbilar längre då dagens bilar inte kan kvalificera som gatbilar eftersom det bara fanns förut och nu är de borta"

Uppsala
Här sen Sep 2003

Som gammal DR åkare både lagligt och mest olagligt som kommit på bättre tankar på äldre dagar så får jag nog citera som vi brukar säga i jänkebils svängen "run what you brung and hope its enough"
Gatbils frågan kommer alltid att stötas och blötas i slutändan är det betraktarens ögon som fäller avgörandet,för egen del så visst är det en gatbil även om den rullar obesiktigad rörramschassi slicks 6punktsbälten kompressor lustgas lenco lådor med regskylt osv men då ska den banne mig rulla hela vägen från ditt garage till banan på landsväg då köper jag att vad som helst är en "gatbil"

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Zelander
Stockholm
Här sen Mar 2006

Re:

Mats Ahlgren skrev:
"run what you brung and hope its enough"

thumbs up
Nånstans måste vi väl bli eniga om att gatebilsklassen den enda klassen som inte har något riktigt reglemente, och det är ju på sätt och vis possitivt för då kan alla vara med och leka! Begränsningen för närvarande på gatbilar verkar vara, fungerade halvljus/bromshjus/blinkers, gatlagliga däck, bromsar och belägg i fint skick i övrigt fritt...

Mats Ahlgren skrev:
....osv men då ska den banne mig rulla hela vägen från ditt garage till banan på landsväg då köper jag att vad som helst är en "gatbil"

thumbs up
Principen borde vara att man ska kunna köra till banan (på allmän väg) för egen maskin och att det inte finns någon följebil så att man bygger om hela bilen när man kommer fram till banan. Detta sätter ju ytterligare lite begränsningar på bland annat hjulinställningar.

Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Trådstartare
M.a.o. den som bor närmast banan vinner...

www.modsport.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Kimmen skrev:

Hahaha! thumbs up

Regelverk är svåra grejer. Att hitta en allmän definition av gatbil är väl som att söka efter Atlantis, den heliga Graalen eller en rostfri orörd Alfa Sud. Däremot kan man för olika specifika tillfällen eller tävlingar ganska enkelt ställa upp regler för stunden som att den ska vara i identiskt skick med senaste (ärliga) besiktning eller nåt annat, t.ex. som skrivits ovanför: har du kört den minst 10 mil till tävlingen så är du ok. Men en generell defintion är knappast realistiskt att enas om, men kul o vrida o vända på frågan

I raktframkretsar har frågan stötts o blötts sen urminnes tider, ibland högljutt. För oss gatbilsbanåkare så har det inte alls varit lika laddat eftersom det nästan är obefintligt med tillfällen där stor ära står på spel i tävlingar (även om time attack konceptet nu börjar dyka upp lite då och då). I slalom med gatbilar så är det inte heller något större problem eftersom man ofta kan lägga banor som kompenserar bort en hel del av materialet man kör med, ofta räcker det med rdäck eller inte rdäck som klasser. Bilsports superstage är däremot inte av den sorten, där är prestanda i både handling o pulver enormt viktiga. Men så länge vi låter bli att försöka kora den snabbaste gatbilen i Superstages historia så är en generell allmänt accepterad gatbilsdefintions-likare nåt vi inte behöver tack o lov thumbs up

Här sen Jun 2009

Re:

Kimmen skrev:

Det är ofta så att den som kör den kortaste sträckan sätter de snabbaste varvtiderna.

Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Re:

Magnus Thomé skrev:
... som att söka efter Atlantis, den heliga Graalen eller en rostfri orörd Alfa Sud...

Det där var väl ganska ojämna jämförelser. De två första är ju bara svåra. Den sista däremot kan nog anses omöjlig.

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
HighLevelofSweden
Tokholm
Här sen Apr 2004

Re: GATBIL'S KLASSEN..?

Puppan skrev:
Kimmen skrev:
Varför är det viktigt att ens bil ska anses som just gatbil? Är inte Räserbil av högre rang?
Märker att fler och fler bilar poängterar att dom har en gatbil .
Är det för att det är lättare att anses som en av dom snabbare/snabbast i "sin klass", en klass som inte har något reglemente utan där ägaren ofta själv bedömmer vilka han ska mätas med, d.v.s man gör en egen bedömning om vilka som ska anses som "gatbil" och som man ska jämföras med.

För om man istället skulle jämföra sig med riktiga räserbilar (som många bilar borde göra) så har man helt plötsligt mycket hårdare konkurens och det blir då svårare att brilljera eftersom man då också kanske måste hålla sig inom vissa ramar (vilket gatbilar inte verkar behöva??) vid en jämförelse..

Bygger någon en Radical som gatregistreras så kommer många att anse att det inte är en gatbil bara för att man vet att man inte kommer att kunna matcha den på bana . Vore det kanske ärligare att istället inse att det kommer finnas bilar/biltyper som är snabbare än det man själv har.

Som exempel, dom med EDo Porschen som inte vill jämföra sig med Donkervoort på Nurburgring, varför inte? Eftersom man gjorde en egen(?) bedömning om att den inte hade "rätt" look för att anses som riktig bil? Vore det inte bättre om dom istället erkände Donkervoort som en snabbare biltyp och tog på sig kronan för snabbaste Porsche eller nåt? Jag kan ju åka dit med en HUMMER, dra ett varv och påstå att att jag har varvrekordet eftersom alla andra inte är riktiga bilar.
Man kan också undra om det finns det nån annan klass där man först besiktigar bilen, sedan bygger man om bilen inför "tävlingen" för att sedan bygga tillbaka inför nästa besiktning?

Gott nytt år .

I mitt fall finns det många skäl till varför jag ville ha en gatbil.
Jag har kompisar som tex åkt runt i Bmw turbos och de är i de flesta fall påställda men obesiktade i andra fall fuskbesiktade.. Men att åka ner på stan och ta en glass har varit svårt tillsammans med dom då dom alltid åker runt med ångest. Oroliga för allt ifrån en olycka där försäkringen ev inte gäller till en flygande besiktning av konstapeln..
Jag vill inte åka runt på det viset.

Men jag vill ändå ha en mer eller mindre kompromisslös racer bil för gatan och det är det jag byggt och spenderat massor av pengar samt tid för att slippa den mesta av ovan ångest genom att lirka bilen igenom alla regler som SFRo har för att den ska bli godkänd som ombyggt fordon. Mig lockar det nämligen inte att ha en bil som jag aldrig kan använda utanför banan. Jag vill kunna åka och handla glass i Vaxholm utan att skita på mig om jag ser en polisbil, jag gör det inte varje vecka men det händer.

Sen har jag full respekt för Super Seven bilar, Ariel och andra typer av lättviktsbyggen men det är inte för mig. Då kan jag lika gärna åka R-hoj.. Jag sitter hellre inne i min kaross med FIA klassad bur om jag skulle råka åka i muren på Gotland ring i 200 km/h än i en Superseven med halva kroppen utanför bilen.. Man kanske börjar bli feg med åldern

Slutligen, det går alltid att bygga ett fordon som är snabbare. Om man tex reggar en RR sidovagns mc som bil så går den sjukt fort, men är det en bil trots att man kan åka två och att den har fler än två hjul?
I min värld är det inte det men andra har säkert en annan åsikt. Jag jämför mig därför med "karossbilar"!

Eftersom jag måste dra gränsen nånstans och eftersom däck är en extremt viktig komponent i varvtider så jämför jag mig antingen mot Slicks eller E-märkta Rdäcks tider. Där finns det inte grått i min värld utan endast svart eller vitt!

/pete

EDIT: Dumma frågor som man borde kunna skall heller ej ställas!!

Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002

Av någon konstig anledning kom jag på att tänka på denna tråd efter att ha hört en lite presentation om sportvagnstävlingar de senaste 40 åren.

"Gatklassen" som jag ser det är bara för fjantar med torskfrossa . Det faller helt enkelt på sin orimlighet. Som många antyder bukar disskusionen ebba ut i att det är bara ens egen bil som platsar i klassen och då är det ju ingen klass. Om man vill mäta sina krafter mot andra, då börjar man tävla, enkelt. Jag köper inte resonemanget att det inte finns serier för bilar med nummerplåt för det finns en hel drös. Det fanns t.o.m. en klass som hette Streetsport som plockades fram för att fånga upp intresset hos banåkare som vill ta steget att tävla (och som komplement till Roadsport). Vad jag sett så utgår det reglementet detta år av (vad jag tror) anledningen att ingen har anmält sig under de 3 senaste åren klassen har funnits.

Jag är lyckligt lottad som inte måste vara sabbast i riket och nöjer mig med att ha kul på bana med relativt enkla medel. Jag skall bara få tummen ur och skaffa vagnbok så man kan tävla lite med de stora pojkarna .

Allmänt banåkaforum
GATBIL'S KLASSEN..?
<<   1, 2, 3
9388 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande