Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 46911 besök totalt |
Här var det stiltje.
Det kändes som att det mesta gick på räls och det var typ bara oljudet fram som va kvar att lösa. Det visade sig vara drivknuten höger fram... Drivknutarna på gamla bilen va det inget fel på. Här är en bild på dem på väg till skroten... ![]() Kul att hitta i Sverige not. En beggad fanns att hitta för 1000kr i okänt skick. 2 nya från USA med frakt kostade typ 1500 så jag beställde nya. ![]() Att ta bort de gamla gick hyfsat smidigt utan att röra bultar som skulle sabba hjulinställningen. ![]() Sen montera de nya gick också rätt bra med lite husmorsknep. ![]() Ett stycke glad skäggis: ![]() Bilen är klar och redo för Mantorp med Hondaklubben. Nya regplåtar har den också fått. ![]() ![]() ![]() ![]() På väg ner till Mantorp tycker jag att bilen känns slö och det är egentligen inte konstigt då den gamla bilen hade 150hk och rensad kat, denna har 137 och katten kvar. Tiderna på Mantorp höll med... 1,42:46 mot 1,39:86 förra året dessutom med bättre däck i år. NU ÄR JAG SUR! Ställde undan bilen när jag kom hem och ställde även in all bankörning. Nya motorn ska ihop så det blir fart på skitbilen! Delar har beställts, vissa har kommit andra är på väg. Nya Supertech ventilfjädrar med titan retainers, ny kedja etc etc. Allt beställt från JDMracing. ![]() Väntar nu på stakar från Manley som ska få nya bussningar? i lilländan innan de skickas till mig. Sen kan jag mäta ut lagerspel och beställa lager efter det är det "bara" att skruva ihop. Nytt hus har det också hunnit bli (med garage!) ![]() Typ 2 månader har gått och jag är fortfarande sur och bitter... _________________ Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431 Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R" |
||||||
Kul att se att det händer saker!
![]() Men hur blir det? Högkomp och alla varv eller lågkomp med flödeskompensation? ![]() Är det orginalmotorn eller blir det sån K20 eller vad dom heter? |
||||||
Re:
Alldeles för sur för en sån bild. ![]()
Mjo lite så "Color concept"
K20 förberedd för 9k rpm och kompressor. Ska bara lyckas få den genom SFRO på något sätt. Fnular på hur jag ska få upp vikten tillfälligt men vettigt. Motorn om man snålar med ladd lär ge 300hp, då måste bilen väga 1500kg ungefär och nu väger den 1075 utan förare raceklar. _________________ Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431 Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R" |
||||||
en bekant till mig ordna så stora tjocka metallplattor som rymdes under stolarna, svartmålade å drog en sträng med tätmedel runt kanterna å strök slätt med pensel, de såg ut som pressningar i plåten men var barlaster, han kunde även gömma tjocka stål tjok innanför dörrpaneler vid baksätet och sen fyllde vi reservhjulet med gamla balanseringsvikter i nne i däcket innan vi krängde på yttre klichkanten, han fick iaf i 400kg i sin, men det e inte lätt <<<<< (pun intended
![]() ![]() _________________ janne pettersson |
||||||
Trevligt med K20.
Vikten bilen behöver väga är tjänstevikt dvs med full tank, förare och verktyg. Med 75 kg förare och 10kg verktyg så är du uppe i 1160kg. Dvs med 15kW per 100kg bil kan du regga den med 237hk som den står nu. Om du kör dispansen på 20kW per 100kg bil så blir det isf minvikt 1100kg bil med 300hk. Känns ju görbart då du isf kan regga bilen med 315hk med nuvarande vikt. Alternativet är att regga med sugmotorn men då måste du strula med att montera och demontera kompressorn vid besiktning. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||||
Re:
Fränt! Vilken kompressor kör man för att orka med hela vägen upp dit? Får man offra ladd längre ner? SFRO löser du, finns det vilja finns det vägar! ![]() |
||||||
Just nu lutar det åt Merc Racing insug med TVS1320 Eaton skruvkompressor. I standard utförande bör den ge typ 400whp på min setup men jag tänker köra större remhjul. Då har jag så jag klarar mig om/när laddtryckssjukan kickar in.
_________________ Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431 Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R" |
||||||
Re:
![]()
Bilen ser sjukt fin ut på denna bild men den är ju fortfarande så långsam så här har du bild på en uppgiven skäggis. ![]() _________________ Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431 Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R" |
||||||
Ja Mantorp missade jag ju med minst 1 år. antagligen lär det bli 2.
Köpte tvärfina gafflar till ett framtida stötdämparbyte. ![]() Klickade hem ascoola NOS fälgar Enkei M5F Aero Bortex för att jag behövde inspiration och roligare gathjul. ![]() Motorn togs hem, plockades isär. En skada från ett tidigare kamkedjeras togs bort med dremeln. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Spacers till gathjulen och ett test på bil ![]() ![]() ![]() Stackar, ventilfjädrar och oljetrågsbaffel samt förlängd VTC på K24 toppens insugskam får stå för uppgraderingarna i motorn (K20 botten med K24 topp för att det va billigare så) ![]() ![]() ![]() Skruva bil med yngsta grabben va fantastiskt roligt ![]() Ut med gamla motorn. ![]() ![]() Skruva ihop nya motorn ![]() ![]() Nya verktyg som underlättar rejält. ![]() Köpte spakställsporr ![]() I med nya motorn och börja måtta. Fick kapa lite i subframen för att den ska komma lite längre bak. ![]() ![]() ![]() ![]() Pressa i nya Karcepts-nav för större drivknutar. ![]() Köpte under tidens gång en Honda Legend som andrabil sen ett biltransportsläp för att ha till husrenoveringen ![]() Släpet renoverades med ny axel, påskjutsbroms, däck och fälgar. ![]() Frugan gjordes dräktig så ny bil inhandlades och Legenden såldes. ![]() Sen skulle jag ut i garaget igår och märkte då att här har jag inte varit på några månader... Så jag började med att rensa lite samt styra bak bilen så att det går att jobba med porten stängd. ![]() ![]() ![]() Monterade tillbaka en spindel och började måtta med tvåkolvs-oken. 3-4mm schims så ska de nog sitta perfekt. ![]() ![]() _________________ Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431 Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R" |
||||||
Jag vet precis vad denna bilen saknar ! Ett silverfärgat lock till höger strålkastare.
![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Re:
Jag behåller bara de bitar som är i gott skick / minst rostiga. Harlequin-temat är inte avsiktligt.
Ja det var helt omöjlig att motstå att köpa dem när jag hittade dem. Tillverkade 1984, helt oanvända i originalkartonger.
Ja nu får det vara nog! ![]() Du är så välkommen! ![]() _________________ Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431 Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R" |
||||||
En fråga:
Jag har eventuellt en 2 krets sparad från tidigare men jag är inte helt säker, så jag funderar på om det finns eftermarknads tvåkrets? Jag har monterad bort hela ABS-systemet och ska bygga ihop nu utan ABS och vet att original har rätt mycket fördelat bak. Går säkert att lösa med en reducering men funderar på andra sätt. _________________ Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431 Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R" |
||||||
Du behöver väl ingen reducerring om du har abs, möjligen om du vill koppla ur den
Min Fiat har abs, funkar kanon, men är helt okörbar på bana när den strular, låser upp bak så man snurrar som en LP-skiva ![]() _________________ // P e r r a P e r _ F o h l s t r ö m |
||||||
Re:
Jag har inte ABS längre, hela skiten är bortplockad. Den tog för stor plats i motorutrymmet med K20 motorn. Just nu har jag bara en massa rör utan någonting att koppla in dem i. _________________ Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431 Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R" |
||||||
Hittade denna nu när jag hittade rätt sökord.
Men med bara en utgång bakåt antar jag att man sätter ett Y eller T-kors direkt efter. ![]() Tvåkrets-systemet blir då på fram och bakaxel istället för blandat. _________________ Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431 Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R" |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 46911 besök totalt |