Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Honda Prelude BA4 4WS -88 SFRO-besiktad "K20 Type-R"
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
46911 besök totalt
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 372


Trådstartare
Här var det stiltje.

Det kändes som att det mesta gick på räls och det var typ bara oljudet fram som va kvar att lösa.
Det visade sig vara drivknuten höger fram...
Drivknutarna på gamla bilen va det inget fel på.
Här är en bild på dem på väg till skroten...


Kul att hitta i Sverige not. En beggad fanns att hitta för 1000kr i okänt skick.
2 nya från USA med frakt kostade typ 1500 så jag beställde nya.


Att ta bort de gamla gick hyfsat smidigt utan att röra bultar som skulle sabba hjulinställningen.


Sen montera de nya gick också rätt bra med lite husmorsknep.


Ett stycke glad skäggis:


Bilen är klar och redo för Mantorp med Hondaklubben.
Nya regplåtar har den också fått.





På väg ner till Mantorp tycker jag att bilen känns slö och det är egentligen inte konstigt då den gamla bilen hade 150hk och rensad kat, denna har 137 och katten kvar.
Tiderna på Mantorp höll med... 1,42:46 mot 1,39:86 förra året dessutom med bättre däck i år.

NU ÄR JAG SUR! Ställde undan bilen när jag kom hem och ställde även in all bankörning.
Nya motorn ska ihop så det blir fart på skitbilen!
Delar har beställts, vissa har kommit andra är på väg.
Nya Supertech ventilfjädrar med titan retainers, ny kedja etc etc.
Allt beställt från JDMracing.


Väntar nu på stakar från Manley som ska få nya bussningar? i lilländan innan de skickas till mig.
Sen kan jag mäta ut lagerspel och beställa lager efter det är det "bara" att skruva ihop.

Nytt hus har det också hunnit bli (med garage!)


Typ 2 månader har gått och jag är fortfarande sur och bitter...

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 536



gött med lite framsteg
saknar dock en "sur och bitter skäggis" för att jämföra med den tidigare

_________________
janne pettersson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42357

Forumägare
Forumägare

Honda Harlequin




_________________
Magnus Thomé
Citera
Junpei
Malmö
Här sen Jan 2007
Inlägg: 29



Kul att se att det händer saker!

Men hur blir det? Högkomp och alla varv eller lågkomp med flödeskompensation?
Är det orginalmotorn eller blir det sån K20 eller vad dom heter?

_________________
Pontus Rastbäck
Opel Ascona B -77 C20xe
http://www.garaget.org/?car=59240
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 372


Trådstartare
Re:

jägerjanne skrev:
gött med lite framsteg
saknar dock en "sur och bitter skäggis" för att jämföra med den tidigare


Alldeles för sur för en sån bild.

Magnus Thomé skrev:
Honda Harlequin


Mjo lite så "Color concept"

Junpei skrev:
Kul att se att det händer saker!

Men hur blir det? Högkomp och alla varv eller lågkomp med flödeskompensation?
Är det orginalmotorn eller blir det sån K20 eller vad dom heter?


K20 förberedd för 9k rpm och kompressor.
Ska bara lyckas få den genom SFRO på något sätt.
Fnular på hur jag ska få upp vikten tillfälligt men vettigt.
Motorn om man snålar med ladd lär ge 300hp, då måste bilen väga 1500kg ungefär och nu väger den 1075 utan förare raceklar.

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 536



en bekant till mig ordna så stora tjocka metallplattor som rymdes under stolarna, svartmålade å drog en sträng med tätmedel runt kanterna å strök slätt med pensel, de såg ut som pressningar i plåten men var barlaster, han kunde även gömma tjocka stål tjok innanför dörrpaneler vid baksätet och sen fyllde vi reservhjulet med gamla balanseringsvikter i nne i däcket innan vi krängde på yttre klichkanten, han fick iaf i 400kg i sin, men det e inte lätt <<<<< (pun intended )

_________________
janne pettersson
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3005



Trevligt med K20.

Vikten bilen behöver väga är tjänstevikt dvs med full tank, förare och verktyg. Med 75 kg förare och 10kg verktyg så är du uppe i 1160kg. Dvs med 15kW per 100kg bil kan du regga den med 237hk som den står nu.

Om du kör dispansen på 20kW per 100kg bil så blir det isf minvikt 1100kg bil med 300hk. Känns ju görbart då du isf kan regga bilen med 315hk med nuvarande vikt.

Alternativet är att regga med sugmotorn men då måste du strula med att montera och demontera kompressorn vid besiktning.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 372


Trådstartare
Jag har missat att det finns en sån dispens. Finns det mer info?

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Junpei
Malmö
Här sen Jan 2007
Inlägg: 29



Re:

Daugaard skrev:

K20 förberedd för 9k rpm och kompressor.
Ska bara lyckas få den genom SFRO på något sätt.
Fnular på hur jag ska få upp vikten tillfälligt men vettigt.
Motorn om man snålar med ladd lär ge 300hp, då måste bilen väga 1500kg ungefär och nu väger den 1075 utan förare raceklar.


Fränt! Vilken kompressor kör man för att orka med hela vägen upp dit? Får man offra ladd längre ner?

SFRO löser du, finns det vilja finns det vägar!

_________________
Pontus Rastbäck
Opel Ascona B -77 C20xe
http://www.garaget.org/?car=59240
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 372


Trådstartare
Just nu lutar det åt Merc Racing insug med TVS1320 Eaton skruvkompressor. I standard utförande bör den ge typ 400whp på min setup men jag tänker köra större remhjul. Då har jag så jag klarar mig om/när laddtryckssjukan kickar in.

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 372


Trådstartare
Re:



jägerjanne skrev:
gött med lite framsteg
saknar dock en "sur och bitter skäggis" för att jämföra med den tidigare


Bilen ser sjukt fin ut på denna bild men den är ju fortfarande så långsam så här har du bild på en uppgiven skäggis.


_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5595



Hur går det här då?

97 dagar till Mantorp!


_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 372


Trådstartare
Ja Mantorp missade jag ju med minst 1 år. antagligen lär det bli 2.

Köpte tvärfina gafflar till ett framtida stötdämparbyte.


Klickade hem ascoola NOS fälgar Enkei M5F Aero Bortex för att jag behövde inspiration och roligare gathjul.


Motorn togs hem, plockades isär. En skada från ett tidigare kamkedjeras togs bort med dremeln.



Spacers till gathjulen och ett test på bil thumbs up


Stackar, ventilfjädrar och oljetrågsbaffel samt förlängd VTC på K24 toppens insugskam får stå för uppgraderingarna i motorn (K20 botten med K24 topp för att det va billigare så)


Skruva bil med yngsta grabben va fantastiskt roligt


Ut med gamla motorn.


Skruva ihop nya motorn


Nya verktyg som underlättar rejält.


Köpte spakställsporr


I med nya motorn och börja måtta. Fick kapa lite i subframen för att den ska komma lite längre bak.



Pressa i nya Karcepts-nav för större drivknutar.


Köpte under tidens gång en Honda Legend som andrabil sen ett biltransportsläp för att ha till husrenoveringen
Släpet renoverades med ny axel, påskjutsbroms, däck och fälgar.


Frugan gjordes dräktig så ny bil inhandlades och Legenden såldes.


Sen skulle jag ut i garaget igår och märkte då att här har jag inte varit på några månader... Så jag började med att rensa lite samt styra bak bilen så att det går att jobba med porten stängd.


Monterade tillbaka en spindel och började måtta med tvåkolvs-oken. 3-4mm schims så ska de nog sitta perfekt.

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8348



Jag vet precis vad denna bilen saknar ! Ett silverfärgat lock till höger strålkastare.
Citera
Ogge81
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 22



Nya hjulen alltså!!

_________________
Oskar Rönnberg
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5595



Skoj att inte bara huset får uppmärksamhet!

Kommer över någon dag och gör mina händer användbara!


_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 372


Trådstartare
Re:

Mats Karlsson skrev:
Jag vet precis vad denna bilen saknar ! Ett silverfärgat lock till höger strålkastare.


Jag behåller bara de bitar som är i gott skick / minst rostiga.
Harlequin-temat är inte avsiktligt.

Ogge81 skrev:
Nya hjulen alltså!!


Ja det var helt omöjlig att motstå att köpa dem när jag hittade dem.
Tillverkade 1984, helt oanvända i originalkartonger.

robber skrev:
Skoj att inte bara huset får uppmärksamhet!

Kommer över någon dag och gör mina händer användbara!



Ja nu får det vara nog!
Du är så välkommen!

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 372


Trådstartare
En fråga:
Jag har eventuellt en 2 krets sparad från tidigare men jag är inte helt säker, så jag funderar på om det finns eftermarknads tvåkrets?

Jag har monterad bort hela ABS-systemet och ska bygga ihop nu utan ABS och vet att original har rätt mycket fördelat bak. Går säkert att lösa med en reducering men funderar på andra sätt.

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Per Honda
Stockholm
Här sen Jun 2014
Inlägg: 236



Du behöver väl ingen reducerring om du har abs, möjligen om du vill koppla ur den
Min Fiat har abs, funkar kanon, men är helt okörbar på bana när den strular, låser upp bak så man snurrar som en LP-skiva

_________________
// P e r r a
P e r _ F o h l s t r ö m
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 372


Trådstartare
Re:

Per Honda skrev:
Du behöver väl ingen reducerring om du har abs, möjligen om du vill koppla ur den
Min Fiat har abs, funkar kanon, men är helt okörbar på bana när den strular, låser upp bak så man snurrar som en LP-skiva


Jag har inte ABS längre, hela skiten är bortplockad. Den tog för stor plats i motorutrymmet med K20 motorn.

Just nu har jag bara en massa rör utan någonting att koppla in dem i.

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 372


Trådstartare
Hittade denna nu när jag hittade rätt sökord.
Men med bara en utgång bakåt antar jag att man sätter ett Y eller T-kors direkt efter.


Tvåkrets-systemet blir då på fram och bakaxel istället för blandat.

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Honda Prelude BA4 4WS -88 SFRO-besiktad "K20 Type-R"
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
46911 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande