Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 9367 besök totalt |
Håller med på hellre mer chassie och balans än mycket motor...
Efter att ha provkört linboms audi a3 på challenge banan för ett litet tag sen så stod det klart för mig att jag inte tänker satsa på motor alls. Visst, det var ett sjuhelvetes drag med 220, 250 eller nånting sånt hästar. Men de va inte kul rakt fram, inte ut ur kurvorna heller med turbolagg, med å andra sidan har den bilen ett väldigt fint och lättkört chassie så det va ju å andra sidan skoj, men motor är helt klart överskattat.. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Intressant diskussion!
![]() Jag skulle inte byta ut en endaste hästkraft i min bil mot någon obskyr chassiuppdatering. Bilen svänger åt det håll som jag vrider ratten, oftast. Det räcker. Hellre än att röra en pinal i chassit, skulle jag skaffa minst 50, helst 100 hästar till. Ska man inte tävla i någon serie som begränsar trimmning/vikteffekt eller dylikt, ser jag ingen anledning att snåla med effekten. Möjligen kan vissa känna sig tryggare med mindre effekt, men det är liksom en annan fråga. ![]() _________________ -- |
||||
aha - lustgastypen, pelle i botten 5sekunder = +50-75hk extra. hur länger räcker en tub kalles....eh- en tub lustgas ? _________________ Christer J-born en grå bil en oystergrå bil en röd bil en grå cykel en röd lådbil |
||||
Jag gasar mindre. Jag tror att dom flesta som kör med hjärnan gör det. Annars vore man död för länge sen. _________________ Ossie kaistinen Livet börjar efter 402 meter. |
||||
Även kallad kickdownkåt om man kör med slushbox. Förresten Fredrik, vi har en bil till salu som nog kan stilla dina effektmål.. Totalt rensad 928 med 6,4 liters motor och sisådär 500 hästar till hjulen. Endast 40.000 dollar, jag återkommer med förarrapport om det är för mycket effekt efter helgens planerade körning på Buttonwillow. ![]() Dock är den nerväxlad så att den bara gör strax över 300 km/h numera. ![]() _________________ Anders Hansson |
||||
Sååå ja - nu skall ni inte vara så avundsjuka på mig e nu snälla. Jag ser det nog, ni vill ALLA ha en AE86:a. men se det går inte för sig. ![]() _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Jag vill i varje fall ha en såndär AE86;a som jag såg i något filklipp. Tror det var Tsuchiya(stavn?) som körde den... ~200hk, 11,000rpm, lätt nervösa köregenskaper och ett helt galet motorljud. Corollor är ju pålitliga, så den skulle nog främst få agera bruksbil. ![]() |
||||
Jag skulle gärna ha en 3-liters turbomaskin i min bil med 400-500 hk
![]() ![]() Bara för att man har massor med effekt betyder ju inte att man inte ska ha bra väghållning i kärran. Så mer effekt till folket och givetvis mer riktiga racebilar ![]() Mvh Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
"Ge mig fri fart och fri bensin ett friare liv och en större maskin ge mig fri fart, fri fart - det vore väl underbart!" Kenneth & Knutters ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Jag har alltid inbillat mig att det som gör en bil rolig är helheten....
En gammal 60-talare med motorn fram, stel bakaxel och knirkig hjulupphängning och trumbromsar bak som väger under 1000 kilo så är ska man självklart ha en passande motor Ksnke en sugis med webrar max en fyra på 170 hästar kanske. Bilen som sådan är utmaningen. En helt tyst och fin 911 turbo med AC, stereo, antiallt (spinn etc) bromsskivor stora som tåghjul. Och totalvikt därefter behöver givetvis pulver. För att den inte ska bli ytterligare tyngre så är kanske turbo ett bra sätt att addera hästar utan att addera för mycket järn/aluminium eller volym. Hur gör man för att få en roligare bil? Kan en fråga bli mer personlig? Vaddå effekt kontra kul? Topicnamnet är ju redan ledande på vilket svar man vill ha En del gillar att åka fort rakt fram, ja faktiskt, så är det. Och det är ok. Det är deras sport. Andra gillar att få en turbokick som gör att bakhjulen släpper och de driftar, konstart i sig. Andra vill ha en jämn och fin effektkurva som gör kurvorna effektfulla. Balans är nyckelordet En del älskar sugljudet av webrar andra pysljudet från dumpventieln - i båda är det ändå bara luftvågor. En del vill ha en motorvolym under litern, andra en liter per cylinder och helst 8. Flumstuk kanske från min sida men jag kan inte se att någon har mer rätt i sina lösningar än andra. Vill man absolut vara snabbast så finns det några genvägar förutom F1-bilar? Allt annat är väl personliga val som leder till egna nya utmaningar? ![]() Finns en lösning till: Hur får man en bil att gå fortare? Först byter man förare till en bättre... ![]() ![]() _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||
När det gäller hkr och kul så tycker jag hkr är kul. Men en sådan fråga känns ändå inte relevant. Det är kul med bromsar som bromsar som sjutton också. Sedan är det rätt kul med 3g i sidogrepp. Det finns enterligen ingen orsak att hålla igen på någon av dessa potentialer. Om en F-1:a har 100 hkr mer än de andra så ligger den rätt bra till skulle jag vilja säga. (Såvida de andra egenskaperna ligger på normalnivån). Men frågar man om hkr är kul känns det som om hkr skulle inta någon sorts särställning.
Det är ju så att det går åt våldsamt mycket mer effekt för att det ska gå fortare. Och egenterligen kan man ha ett par tusen hkr utan att det är för mycket. Nu låter det i tidningarna som att bilar med över 500 hkr går så man knappt vågar köra dom och det spinner på alla växlar. Men så lät det på 50 tale också, Volvo fyran med trimmkamm gick nåt hemskt, fast nu har alla bilar liknande effekter utan att bli hemska. Jag skulle behöva 2100 Nm för att spinna däcken på femman! Sen kan vi räkna vilka effekter vi får på olika varvtal beroende på i vilken hastighet vi tänker röka däck. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Dags att skaffa Marcos? ![]() _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
ehhh, ganska nära nu.... _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||
!!
Jag äger ingen 928 längre, kommer säkerligen att göra det snart igen. Inte minst efter att ha haft chansen att köra DEVEK white car på Buttonwillow idag. Att köra 928 räserbil på bana är något alla borde prova. Något av det bästa jag kört i mitt liv! Min 944 turbo Cup och den 911 turbo med 650 hästar jag kört tidigare känns som undermotoriserade vagnar i jämförelse, iofs så är det lättare att köra med lite turbo-lag men herrejösses vilken utmaning det är att hålla koll på bromspunkter och linjer med en 928 på under 1200 kilo och ca. 600 skjutklara sugmotorhästkrafter.. Gjorde en snygg 360 första gången jag kände på effekten i en utgång från en kurva, helt sanslöst.. ![]() Det kändes lite skumt att kunna ta kurva med utgångshastighet av ca 130 km/h och ha fullt hjulspinn (med rökutveckling) från de båda 335 mm breda Hoosier-sulorna. om inte bilen hinner bli såld före nästa banträff kommer vi att ha en stooooor vinge och lite hårdare fjädrar bak, den var lite orolig baktil i utgångar av kurvor och vid inbromsning. Det är en viss tjusning i att lägga i högsta växeln vid 220 km/h och ha mer än halva raksträckan kvar för att sedan göra en mastodontinbromsning ner till ca. 90 km/h - den adrenalinkicken tror jag inte man kan få i en motorsvag bil. _________________ Anders Hansson |
||||
Vi har uppenbarligen alla olika versioner på temat.
![]() Frågan är om vi läst ingressen på samma sätt? För där råder uppenbarligen skillnader. Jag har inte läst den som: "Är det kul med lite eller mycket effekt?" Utan: "Är det kul med mycket effekt i en bil som saknar chassiet för det?" I trådskaparens exempl har SAAB fått stå som ofrivilligt exempel, race-Porschar eller liknande är inte utgångspunkten. För nog är Uwe Alzens tjänstebil kul, trots att den har mycket effekt. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 9367 besök totalt |