Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 6369 besök totalt |
Jag har åkt med 110 kg/mm fjädrar. Nån som bräcker det! PS. Jag äter såna här ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Göran:
citat: 2. En noggrann hjul-rate behövs för att beräkna rullmotståndet. Så vi kan beräkna krägnings-gradtalet, krägningsbalans (över-understyrning). Två frågor 1. hjul-rate, vad är det? 2. "beräkna rullmotståndet". skall det kanske vara rollmotstånd???? Jag vart lite förvirrad, eller ärdet något jag missat????? Fjäderkonstant: Den ena metoden behöver inte utesluta den andra,mäta fjäder kontar vikt i bilen, utan se de som ett kompliment att man räknat/mätt rätt. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
[quote="fuling"]Göran:
citat: 2. En noggrann hjul-rate behövs för att beräkna rullmotståndet. Så vi kan beräkna krägnings-gradtalet, krägningsbalans (över-understyrning). Två frågor 1. hjul-rate, vad är det? 2. "beräkna rullmotståndet". skall det kanske vara rollmotstånd???? Jag vart lite förvirrad, eller ärdet något jag missat????? Jag försökte skriva på Svenska, då blev det rullmotstånd i stället för ROLLmotstånd. Tvetydigt. Med hjulrate menar jag på ett slarvigt sätt "roll-stiffness", vilket är summan av alla fjädrar inkl K-fjädrars hjulkkonstant på bilen. Denna roll-stiffness ska ställas emot "overturning-moment", som är det moment varmed CGH verkar mot rollaxeln. Då får vi fram hur många grader bilen kränger vid en viss sido G-kraft. Vi får fram med ledning av roll-stiffness fördelningen mellan fram och bakaxeln i förhållande till CGH huruvida bilen blir över -understyrd. Alltså, nu inga däcks varianter involverade, utan hur massan vill påverka däcksgreppet, så vi inte far iväg i en ny tråd här. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Tackar för detta inlägg. Lite närmare min nivå. Mvh Peter W _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Här finns lite att läsa om stötdämpare mm.
https://rejsa.nu/?forum/viewtopic.ph Göran: En ny tråd vore kanske inte fel om du vill/orkar gå igenom alla termer som tex roll-stiffness, overturning-moment, CGH mm. Jag suger åt mig som en tvättsvamp är jätte tacksam att någon bjuder på sin kunskap. Wärhner: Tack Vart lite mycket siffror i alla fall, men det går inte att unvika tyvärr. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Tjaaaa du Pär.... 4Hz, men mer hästkrafter kanske... ![]() ![]() hahaha |
||||||
Jag ska fundera ut nått som är bra. Som du märkte sist så är det bra att kunna skriva ut formlerna med isatta siffror. Så att det klart framgår hur jag räknar. Det är detta som tar lite tid, att räkna om sorter. Samt att lägga upp det så att det ligger rätt i sitt sammanhang. Ofta ser man inte vad som är av betydelse förän man har gått igenom rätt många exempel.
Jag borde kanske lägga upp en "studietråd", som i sig innehåller ett antal trådar-steg. Då kan det startas "diskussionstrådar" vid sidan om som kan ta ut svängarna mycket vidare. Några ideer kanse? Gör man det rätt så skulle det kunna bli en liten handbok i slutänden. Det finns ju inte mycket på Svenska i ämnet. Nånting jag tyckt i flera år men inte fått någon itresserad att publisera. Jag måste bara, som sagt, tänka igenom vad jag orkar med. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Nu snackar vi! ![]() ![]() *tänker så det knakar på om jag känner ngn med tryckeri, publiceringsbolag osv* ![]() |
||||||
Jag använder ovanstående metod för att se hur mycket bränsle jag har i bilen. 'fungerar utmärkt, då min bil har stel bakaxel och löjligt mjuka bakfjädrar. Jag röstar dock på "stor vikt mitt ovanför bakaxeln"-varianten, då "polare på dragkroken"-varianten resulterar i en höjning i fram, som man måste ta hänsyn till. I fram är min bil för hård för att det skall, med någon typ av noggrannhet, gå att mäta på detta sätt. Där mäter jag helt sonika upp: Tråddiameter, ytterdiameter samt räknar antal aktiva varv på fjädern, för att komma fram till fjäderkonstanten. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Stel axel fungerar mycket bättre i det här läget. Inga hjulrörelser som skapar "mätfriktion" mot marken. Eller toe in motstånd rull-ledes.
Det är ju bara det att vi behöver ändå en uppmätning för övriga övningar. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Intreasant tråd måste man säga...
Fan vad jag längtar till RS Challenge i sommar... ![]() /Jimmy _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 6369 besök totalt |