| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bygga 3link eller 4 link
|
2 besök senaste veckan (27690 totalt) |
|
Re:
Detta stämmer inte. Vid krängning kommer axeln att rotera olika beroende på åt vilket hål bilen kränger (om stagen inte är lika långa och parallella). Detta kan medföra att man får en självstyrning på bakaxeln som dessutom blir olika (med eller motstyrning) beroende på åt vilket håll krängningen sker. Är stagen lika långa och parallella spelar det dock ingen roll (i alla fall ur synvinkeln med självstyrning vid krängning) om staget sitter centralt eller offset. En faktor som kan påverka vid acceleration/retardation och offsetstag är att det blir olika styvhet ( främst torsion) på axeländarna. _________________ Tomas Lindbäck |
||||||
|
Aston Martin har ju i alla fall sitt tredje stag "rätt mycket" förskjutet från mittpunkten.
Kommentarer? |
||||||
|
Re:
Jag pratar om vridning sett bakifrån (Warp), du pratar om vridning sett från sidan (Twist). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Re:
Är det på Saab 9000 som jag sett ett bakåtriktat momentstag på bakvagnen? I och för sig felhjulsfrift men ändå.
///Jerry Lundgren _________________ K-Jetronic är fränt Jerry Lundgren |
||||||
|
Hej har en fundering ang. 3länk och det övre staget. Vad händer om jag inte kan få ut samma längd på det över i förhållande till de nedre? Skillnaden kan komma att bli 150mm i längd. Hjälp önskas!
Fjädringsvägen ligger på 240mm, MR1 Bild på en liknande 3länk konstruktion, http://www.onelapcamaro.com/concept/3linkCADlarge.jpg infästningarna på mitt tredje skiljer dock. Ang. tidigare inlägg ovan om bakåtriktat övre länkstag. Så finns det fler exempel, bla. rover. Nu har jag även sett i raceapplikation på en rallycrossbil. Vilket funka riktigt bra, vann ISSM i vintras. Gjorde även en "sugrörs simulator", för att kolla när axeln vänder och pinjongrörelsen. Så det ska nog gå. Men jag försöker mig på att ha framåt riktade stag. /Rikard _________________ Rikard Niva |
||||||
|
Re:
_________________ Absolute beginner |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Bygga 3link eller 4 link
|
2 besök senaste veckan (27690 totalt) |