Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bygga 3link eller 4 link
<<   1, 2, 3, 4
2 besök senaste veckan (27690 totalt)
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005

Re:

ice skrev:
Anders Jeppsson skrev:
...Assymetriska hjulupphängningar hör dock ovalbanebilar till...

Anders Jeppsson skrev:
...Jag har ritat upp en simpel 3D skiss på upphängningen och rollat den, men kan inte se någon jätteskillnad på att flytta tredje staget i sidled...

Vid sidoacceleration; 'händer inte ett smack (då är de längsgående stagen obelastade).

Detta stämmer inte. Vid krängning kommer axeln att rotera olika beroende på åt vilket hål bilen kränger (om stagen inte är lika långa och parallella). Detta kan medföra att man får en självstyrning på bakaxeln som dessutom blir olika (med eller motstyrning) beroende på åt vilket håll krängningen sker.
Är stagen lika långa och parallella spelar det dock ingen roll (i alla fall ur synvinkeln med självstyrning vid krängning) om staget sitter centralt eller offset.

En faktor som kan påverka vid acceleration/retardation och offsetstag är att det blir olika styvhet ( främst torsion) på axeländarna.

Lund
Här sen Feb 2003

Aston Martin har ju i alla fall sitt tredje stag "rätt mycket" förskjutet från mittpunkten.

Kommentarer?
Citera
firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009

Namndispens
Namndispens

Det är ju fyra stag. Eller ser jag i syne?

Porsche 968 CS
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

Anders Jeppsson skrev:
ice skrev:
Det är vid längsacceleration som bakaxeln kommer att vrida sig (warp).

Händer det verkligen?
En dedion tar ju inte upp något accelerationsmoment eftersom det går genom drivaxlarna och in i klumpen...

Jag pratar om vridning sett bakifrån (Warp),
du pratar om vridning sett från sidan (Twist).

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006

hmm, vad händer om man sätter den tredje (övre) bakåt - lutad uppåt och de nedre framåt?
Axelns fjädringsrörelse borde bli lite av ett "S", när stagen växlar.
Skulle det kunna gå... thumbs up thumbs down

Surahammar
Här sen Jan 2007

Re:

Niva skrev:
hmm, vad händer om man sätter den tredje (övre) bakåt - lutad uppåt och de nedre framåt?

Är det på Saab 9000 som jag sett ett bakåtriktat momentstag på bakvagnen? I och för sig felhjulsfrift men ändå.

///Jerry Lundgren

Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006

Hej har en fundering ang. 3länk och det övre staget. Vad händer om jag inte kan få ut samma längd på det över i förhållande till de nedre? Skillnaden kan komma att bli 150mm i längd. Hjälp önskas!

Fjädringsvägen ligger på 240mm, MR1
Bild på en liknande 3länk konstruktion, http://www.onelapcamaro.com/concept/3linkCADlarge.jpg infästningarna på mitt tredje skiljer dock.

Ang. tidigare inlägg ovan om bakåtriktat övre länkstag. Så finns det fler exempel, bla. rover.
Nu har jag även sett i raceapplikation på en rallycrossbil. Vilket funka riktigt bra, vann ISSM i vintras.
Gjorde även en "sugrörs simulator", för att kolla när axeln vänder och pinjongrörelsen. Så det ska nog gå. Men jag försöker mig på att ha framåt riktade stag.

/Rikard

Avesta
Här sen Mar 2003

Re:

Jerry Lundgren skrev:
Niva skrev:

Är det på Saab 9000 som jag sett ett bakåtriktat momentstag på bakvagnen? I och för sig felhjulsfrift men ändå.

///Jerry Lundgren
Vet inte hur det är med 9000, men Volvo 440/460/480 har en stel axel upphängd i vad Sylva Sportscars kallar "Längsgående wattlänk", det undre staget är riktat framåt (med en stoor mjuuk bussning) och det övre bakåt. Sedan ett vanligt panhardstag till det. Lotus sägs vara inblandade i det arschlet men det går så mycket rykten..

Bygga 3link eller 4 link
<<   1, 2, 3, 4
2 besök senaste veckan (27690 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande