Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 6920 besök totalt |
Visst, vi kan vara överens om att vi inte är ense i denna fråga. om några år så får vi se om din tes stämmer, skall vi slå vad om en "ein grosses Bier" på Fuchsröhre? ![]() |
||||
Var lite styrkt av ädla droppar och extra ödmjuk. ![]() |
||||
I den senaste bruxbilen har jag ASC-T/ABS/PDC/AC/steptronic.
Ur en trafiksäkerhets aspekt är det helt fantastiskt. Det är bara att gasa/bromsa och bilen lixom kör sig själv. Jag gillar dock gamla bilar och skulle inte vilja ha det på "roliga" bilen, men då har jag en annan körstil och använder bilen för annat ändamål. /Anders |
||||
Visst kan du ha din tes, BTG, även om jag finner slutsatserna minst sagt ohållbara, men har du några som helst belägg med statistik eller annat som styrker dina teser?
Efter att ha läst lite kurser i människa-maskin-interaktion och även jobbat lite med flygdynamik så är det bara att inse att det inte går att ändra på människan utan de tekniska systemen får helt enkelt anpassas till att fylla i människans tillkortakommanden. Jag tror att Kenny Bräck sa nån gång nåt i stil med att om man inte kan göra en 360 med bilen på asfalt i drygt hundra så skall man inte ha körkort. Så kan man ju också se det, men det skulle bli väldigt tomt på vägarna och BTG och de få andra som klarar kraven skulle få det tämpligen kämpigt att betala vägunderhållet... När det gäller falsk säkerhet tror jag en del av de passiva systemen är värre än de aktiva som antispinn. När obligatiskt bilbälte för förare infördes steg antalet olyckor eftersom folk kände sig säkrare, men när väl olyckan inträffade så blev utgången bättre med bälte. Om man inte fick ha bälte men en stor 6-tums spik mitt i ratten skulle man säkert köra lite lugnare, men man blir inte någon sämre förare när nåt väl inträffar, vilket är fallet för de allra flesta om man kör utan antispinn. Det är helt enkelt så att folk märker inte hur halt det är förrän det släpper, med eller utan ESP och har man då en bil med antispinn så klarar de flesta sig bättre. För övrigt tycker jag att ABS underlättar känslan över hur halt det är. Jag känner inte alltid om ett hjul småsläpper på halt underlag om jag i låg fart bromsar rakt fram, men med ABS känns det ju direkt. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Faktiskt inte nödvändigtvis - då exempelvis direkt solljus påverkar den subjektiva bedömningen/uppfattning av temperatur i kupén, dvs det kan verka varmare än det är. ![]() _________________ ![]() |
||||
Gott!
Det kan ta ett j-vla tag. ![]() Vad sägs om att vi ber Sabine tappa upp två kalla i september oavsett "bevisad" tes eller ej? ![]() Mvh /Micke P.S. Få du ordning på tryckplattan till Mantorpnästa helg? ![]() om så, turas om från sthlm på morgonen? ![]() D.S. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Tack. ![]() Sammanfattat: Enl. min mening invaggas hela samhället i en allt större falsk trygghet. Alltmer låter man andra avgöra istället för att tänka själv.... Vid krissituationer är man passiviserad till att utgöra en del av en flock. Så sent som förra veckan såg jag ett program på Discovery Ch. Där sade flera "Emergency Rescue Personel" dvs Kustbevakning, Brandkår etc. att det största problemet vid fartygsförlisningar, husbränder, flygkrascher och lik. är att folk inte fattar att det är fara å färde. Passiviteten dödar mer än värmen, röken och krockkrafterna tillsammans! Likaså blir den accepterade bilden av olika katastrofer förvrängd. Om ett SAS-plan kraschar tillsätter man en haverikommission som letar undersöker vad som gick galet. Men om en masskrock sker på E4 heter det att "Halkan orsakade masskrock" Vi vet ju alla att i november (när första halkan uppenbarar sig för oss i södra Sverige) kommer löpsedlarna säga: "Halkan orsakde 100-tals avåkningar" - gjorde verkligen halkan det? Eller är det dags att ställa krav på den som sitter bakom ratten? och då också inte göra föraren björntjänsten att ta bort allt som möjligen kan hålla uppmärksamheten igång under körning? Just my ![]() Mvh /Micke _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Låter som en utmärkt idé! ![]()
Tyvärr blir inte bilen klar till dess men jag kanske kommer med ngt annat. Hör av mig isf. |
||||
Har för mig att halkan i april ställer till med mer olyckor än halkan i november? ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
På tal om ESP - och då i synnerhet i kombination med Haldexdiff...
http://bilnytt.spray.se/frame_index. ![]() _________________ ![]() |
||||
ESP-sättningarna skiljer våldsamt mellan olika tillverkare och bilmodeller. Jag utvecklade DSTC för Volvo 1997-2001 (S80, S60, V70, V70XC) och har kört med det på alla tänkbara underlag, och skulle absolut rekommendera det som tillval.
![]() ![]() Några exempel: * Nürburgring = snabbaste tiderna sattes med DSTC på. ![]() * "Älgtest" på 70/90 landsväg i snösträng - försök klara det hur driven förare du än är.... ![]() * Dubbelt filbyte i 100 km/h med framsmugen pyspunka bak. * Dubbelt filbyte på autobahn i 200 blås - hur stabilt som helst. Även testat på provbana i 250km/h. Jag LOVAR att det gör man inte utan systemet... ![]() Vanligaste "felet" bland de som sågar systemet - åtminstone de sättningar jag varit med att ta fram - är att man kör alldeles för dåligt ![]() ![]() ![]() Vad gäller ABS vs inte ABS så rular ABS stort. Jag menar, vem har fyra bromspedaler och kan sitta och anpassa bromskraften på varje hjul, beroende på underlag, last, däck etc. Återigen, man måste lära sig systemet så man vet hur det funkar. Race ABS skiljer sig från väg ABS, främst i stabilitetshänseende där väg-ABS slarvigt sagt försöker hålla bilen rakare. Race-ABS har ibland också en annan sättning på en "plausibilitetsfunktion" för att hantera racedäck som ger "onaturligt" snabb retardation jämfört med gatdäck. ![]() |
||||
Får väl göra ett inlägg om den lilla erfarenhet jag har.
Lånade kompisens diesel golf i vintras för att dra ett släp med Sciroccon på ned till burböjaren och hem igen. TCS:en var kanon när man drog släp på små hala vintervägar, kände man att framhjulen började tappa fäste och ville gå rakt fram i en kurva (40-50km/h på småvägar) var det bara att vrida lite mer på ratten och dutta på gasen så bromsade TCS:en upp rätt hjul och vred på så sätt hela ekipaget åt rätt håll. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
En sån bil hade mina föräldrar när jag växte upp. Ja, nästan, VW 1600 var det (t.o.m. tanklocksöppnarhandtaget sitter på samma ställe!). Och jag överlevde...
Det ligger nåt i vad du säger här. En som höll på med sportflygplan berättade en gång att det var vanligare med dödsolyckor med sportflygplan med två motorer än med en. Den som flög tvåmotorigt resonerade att "det är lungt, jag har ju en motor kvar om den ena stannar", den som flög enmotorigt höll hela tiden ett öga på marken för att ha nånstans att nödlanda om motorn skulle stanna. Min erfarenhet av antisladd är nästan noll, så där tänker jag inte uttala mej. _________________ Johan Rådlund |
||||
Jag har läst någon rapport (antingen från VV eller VTI) som säger att en av nackdelarna(!) med ABS, sett ur dödsolycksstatistiken, är att bilen styr dit den skall styra. Tydligen var det så att de allra flesta styr dit de tittar vid (väldigt) stor stress, och de allra flesta tittade på det som var farligt (t.ex. älgen som knatar ut framför bilen). Tidigare, innan ABS, så styrde bilen rakt fram vid panikbroms, vilket oftast, enligt undersökningen, var bäst sett ur överlevnadsmöjlighet. Vi pratar Svenssons här (dvs sådana som mig ![]() ![]() |
||||
Vänner!
Räcker det inte att läsa om Folksams statistik? http://www.folksam.se/forskning/inde citat; Tillsammans med Vägverket har vi gjort den första vetenskapliga utvärderingen av antisladdsystemet ESP och funnit att det ger en kraftigt reducerad olycksrisk på alla underlag: Alla väglag 22% Vått väglag 32% Snö/is 38% slut citat Skit samma varför det funkar... Skit samma om om NÅGRA bilister råkar i MER trubbel med ESP (om nu det påståendet stämmer)... SAMMANTAGET höjer ESP säkerheten!!!!!!!!! Jag har en bil MED antisladd o en utan - o KÖPER INTE EN NY BIL UTAN ESP. Vi kan snacka en annan dag om varför.... ![]() Ja just det - ABS ger max 10% effekt, men det kan ni själva läsa om. och om det är någon som försöker debatera giltligheten i Folksams statistik - lägg ned det, vi snackar forskarrapporter. (grymt seriösa som dessutom ofta ligger till grund för doktorandexamen = kollas av oberoende forskare) Dessutom stöds Folksams slutsater av det faktum att andra oberoende institut har liknande värden. _________________ Jan Å |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 6920 besök totalt |