| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ändrade avgasregler möjliggör motorbyten för fler
|
100 besök senaste veckan (33455 totalt) |
|
När kommer den nya SFRo handboken?
Naqref> LOL, det där var ju riktigt slugt. Har själv funderat över hur man kan vikta upp bilen på ett smidigt sätt men jag hade aldrig kommit på det där med 4 extrahjul, hehe.
och man skall ju inte glömma bort tanken på 120-200L... Var det någon som sa långlopp?
F.ö. har jag av en händelse blyvikter på 50kg som väntar på en bil... _________________ Markus Gillerstedt Ford Mustang 1975 |
||||
|
Ja, nya boken jobbas det på men eftersom vi helst vill att besiktningsmännen skriver så mycket som möjligt själva (så att den speglar hur vi verkligen jobbar) tar det tid.
Tills vidare kan man köpa gamla boken via Wheels webshop. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Re:
Då kan jag ju ta med ett hjul från en av kärrorna på jobbet, de väger 120kg...
_________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
|
en tanke är när det gäller att vikta ner bilen med en bur så är en fundering ifall rören måste vara toma eller kan som vara fylda för att höja säkerheten
typ de rören som är i de långa delarna kan man väll fylla med lite bly eller?? för använder man 45mm rör med 2,5mm gods och fyller det med bly så blir det ca 17kg extra per meter och kastar man in 10m rör i en båge eller vad det kan bli eller en helbur så borde det väll bli runt 15m av rör man kan fylla i efterhand och då är det ca 250kg extra plus rören och det borde väll vara ca 50kg ! sen gör det väll inget att man har spilarvätska i en behållare på 25l och en redig verktygslåga och minst två reservdäck ! men du är väll frågan vad SFRo säger om massiva rör i bure/båge/ramdelar ? och sen undrar jag om det har kommit upp nått än som är vägledande eller nått som ska bestridas ? för jag tror många här är intreserade av att höra om eftermarknadssprut och hur det var med att sätta dit liknande delar än som var på donatorbilen men ändå inte från den modellen/märket eller eftermarknadsdelar som klarar sakerna bättre? _________________ // Mikeal Rylen |
||||
|
Massiva eller fyllda rör i buren lär kunna ge lite knepiga effekter och rätt hög tyngdpunkt i vissa fall. Knappast att rekommendera.
Inga nyheter på tolkningsfronten heller, tyvärr. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
var ett ex på hur man borde kunna vikta ner bilen och när man ändå pratar såpass mycke vikt så kan man fylla de delarna av rören som är låga och sätta lite extrarör typ på golv och sidokrockskydd i dörhålen
och efter besikning så är det att antingen byta till en likadan bur eller fram med brännan och smälta ut blyet för kan man höja vikten med ex 300kg så är det 60hk till som är godkänt och på ex en 7a så borde det nog gå att gömma 200kh extra så om de orginalmotorer som ligger på ca130-140hk brukar inte ha samma trimmöjligheter som de som har ca180 hk (då det fins betydligt mer turbo motorer då och sen har man redan mer effekt då från början) var en tanke att kring gå reglerna lite vid besikningen och inte tänkt att köra så jämt! _________________ // Mikeal Rylen |
||||
|
Var förbi bilprovningen med en 900GL och fick följande nerskrivet i regbeviset.
|
||||
|
YES och NEEEEJ
Så! Mycket bra SFRo! Till frågorna - för att klargöra. Jag behöver alltså INTE det intyg som krävdes för ett halvår sedan från Audi på att alla komponeneter sitter på plats för att får bilen godkänd? Bilen är en 87:a och har kat original. Tanken är att Bilprovningen ska fixa detta? Vidare - det stod något högre upp om kolcanister - behövs inte den?? och så... NEEEEJJJ Detta betyder ju att jag investerat i fel bil... Fanken... _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||
|
T maskin i en sugis-saab har ju inget med ombyggt fordon att göra egentligen, utan är bara ett motorbyte som om intyg lämnas på att det är "ok" av importörer/agenter etc godkänns av SBP. Så har jag alltid uppfattat det men det kanske är tokigt ?
Samma sak gäller ju alla märken. Hade KW bruun givit ut ett intyg på att våra kära 205GTi är i av Peugeot godkänt utförande med 405Mi16 motor, som ju är det som det pratas om lite längre upp i tråden, hade man aldrig behövt gått omvägen via ombyggt fordon. _________________ Hans Hellström Så fort ekonomin å tiden tillåter blir det bana med Puggen ! :-) |
||||
|
har det inte blivit nån prövning där nån provat att ha motsvarande delar från donatorbilen !
typ AP eller brembo bromsar iställe för de bromsarna som sitter på donatorbilen! eller en annan v-låda från en annan modell eller tom ett annat märke än donator bilen! och om det går isåfall så borde det att ha en "liknande" styrenhet som motorn hadde från början! tänkte nu när över 2månader gått så borde väll nån försökt regga en ombygd med bättre bromsar än som donatorbilen har! mest nyfiken om det blivit några prövningar eller om SBP lagt sig för allt då de inte borde klaga på bättre saker än donatorbilen har! och om nån provat med en annan stryrning typ Nira, MS eller nått annat! eller om nån provat att regga en motor som sakna kat med ny styrning och kat! (en fd förgasarmotor med nån typ av sprut!) och vet ni på SFRo hur många bilar som blivit besiktade och berörda av de nya reglerna? _________________ // Mikeal Rylen |
||||
|
Jag förstår inte riktigt Rullens frågor...
Det är "många" bilar som reggats med andra bromsar, det är ju oftast en av grunderna för att bilen ska kunna reggas som ombyggt fordon öht. När det gäller styrenhet etc. så står det ju som sagt i föreskrifterna att komponenterna ska komma från samma fordon men vi har fortfarande (sommar=semester=inget händer) inte fått det närmare tolkat eller ens diskuterat med VV/ASB. Det jag vet hann hända innan semestern var att ASB gick ut med en rekommendation om att de gamla generella effekt/vridökningsgränserna (20% effekt, 10% vrid) ska kunna tillämpas även på bilar som inte är ombyggt fordon - men eftersom undantagen i avgaskrav inte solklart gäller dem, är det förmodligen bara av betydelse om man kan få loss avgasintyg från tillverkaren. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
min fråga gälde denna tråd och om jag förstod det rätt så skulle man göra ett motorbyte i ett ombygt fordom och det skulle bli godkänt så skulle bromssystemet och drivlina komma ifrån samma bil som motorn kommer ifrån!
vilket skulle inebära att man inte får ha andra bromsar eller växellåda om man byter motor i ett ombygt fordm och det var väll bla det som skulle prövas ifall motsvarande orginal eller bättre än orginal ska bli kodkänt att regga om med! för det skulle ju bli många som skulle bli glada om det vart så fritt så det bara blir de avgaskraven och effektkrafen som gäller ! (självklart ska det vara en säker konstruktion med dimentionerade bromsar mm !) _________________ // Mikeal Rylen |
||||
|
Ah, då har du missförstått. Bromssystemet behöver inte alls komma från samma bil som motorn, bara det är utbytt och ger rätt prestanda.
Bitarna som ska "hänga ihop" är motor, styrsystem och kat, enligt VVFS. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Så om jag har fattat rätt så krävs det för att regga om min sugmotorbil till en turbobil att:
Jag skaffar ett motorblock + top från en donatorbil med identisk motor men i turbo utförande. Databox och kat från den samma. och ett kraftigare bromssystem. Sätta i det i min bil med ett eget svetsat grenrör och en turbo? Eller ingår turbo och grenrör i begreppet "motor"? Eftermarknadssprut är helt otänkbart? // Daniel ohde _________________ Daniel ohde |
||||
|
Daniel, för att kunna svara bra behöver jag alltid veta vilken bil (och årsmodell) det handlar om.
Reglerna är skrivna så att man pratar om motorbyte, dvs normalt menar man att man byter hela motorn. Förutom motor måste till exempel minst växellåda, slutväxel/bakaxel och HELA bromssystemet också bytas för att bilen ska klassa in som ombyggt fordon. Turbo och grenrör ska vara original till motorn eller åtminstone originallikt, såvitt jag vet nu. Detsamma gäller styrsystemet, original till motorn - i alla fall tills vi har en tydligare tolkning kalr från Vägverket. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Gustaf,
Jag tror att jag har pratat på telefonen med dig om mina planer tidigare.. Jag har en Clio sport -00 som jag vill turbokonvertera. Men måste motor och låda vara från samma donatorbil? Det är en effektminskning från nuvarande 172 hk till 164 hk om jag stoppar i en laguna turbo.. //Daniel _________________ Daniel ohde |
||||
|
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
|
Kolkanistern finns inte med bland de bitar som VV räknar upp. Men den är trevlig att ha...
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
motorn, motorstyrningen och avgassystemet ska komma från samma donator och det måste vara en insprutningsmotor?
Det betyder att motorbyggen där donatorn inte kan identifieras blir omöjliga? Man kan inte bygga en SD4 (se http://www.fiero.nl/forum/Forum2/HTM kan ju vara kul att veta hur löjliga motorfunderingar man kan utsätta sig för
_________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Ändrade avgasregler möjliggör motorbyten för fler
|
100 besök senaste veckan (33455 totalt) |