Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 3 besök senaste veckan (10810 totalt) |
inga problem. blir inte upprörd såhär lätt ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||
Kanske formulerade mig fel, jag menar att om man har mycket slitage på insidan så är det mer troligt att det beror på cambervinkel snarare än toe? _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||||||
I got money ![]() |
||||||||
Nepp, vi förstod dig ! ( pratar för Magnus & mig själv och några till tror jag ![]() Det är bara det att Magnus har en annan uppfattning än du. Han menar på att han kan köra sin BMW med -3 ° camber utan snedslitning pga att han nästan inte har någon toe. Mvh, Pär _________________ Pär Hylander |
||||||||
OK, men vad är då den bästa inställningen för Andrew? En för låg bil med mycket negativ camber korrigerad med 0 toe. Eller att offra korvkioskraggarstuket för att höja bilen lite och åka med de värden som fabriken rekomenderar ![]() Kanske är lite skillnad på de optimala hjulvinklarna om man jämför en bil med r-däck som körs mycket på bana kontra en bil med regummerade däck som mest rullar på gatan? _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||||||
Jaha då får man kasta sig in i den vilda diskusionen..
![]() Rätta mig om jag har fel, E30 har väl mycket begränsade justeringsmöjliheter för cambervikel. Så då måste toe vara snett ställd. om det nu inte är så att Andrews bil har blivit manipulerad med camberjustringsmöjligheter ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||
Nä, lägg av nu! Nublir juh jag orolig ![]() |
||||||||
Idag märkte jag något småskumt med bilen.
om man svänger en lång högergående sväng så tenderar bilen att rycka till lite extra åt höger efter ett tag. Kan det vara p.ga. det högre glappet eller är något helt uppåt väggarna med bilen tro? |
||||||||
Ingen som har en idé om vad felet kan vara? |
||||||||
Hrm, det är inte så att 318is kanske råkar ha en diffad bakaxel? För bilen rullar på ojämnstora bakdäck för tillfället... |
||||||||
Diffad bakaxel hoppas jag verkligen att du har.
![]() Det som är frågan är väl om du har lamellbromsad diff. Verkar dock inte vara det som spökar för den skall bara låsa till 25% om den är original och det ska ju inte påverka detta. Hade den låst så mycket så det hade gjort skillnad så hade du nog hört och märkt det tror jag. ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||
Märker gör jag juh! Fast hör gör jag icke. Nu är det inte så att den sticker iväg all världens väg till höger när det inträffar, utan den drar bara lite lätt mer till höger. Hrms, aja... jag får se om det problemet kvarstår efter däcksbytet... |
||||||||
Jag skulle börja med att ha jämnstora däck bak, iom. att annars måste ju differentialen jobba hela tiden vilket leder kanske över tid till extra slitning och i absolut värsta fall, till värmeuppbyggnad och sen vetefan vad som händer ![]() Skämt åsido, även om de är superslitna, lika stora däck på drivande axel anser jag är nödvändigt. Vad menar du att den "rycker" till höger? Svänger den alltså plötsligt mer? ehm, det kan nog vara glappet i styrleden, ja, iom. att det kanske inte pressar så hårt på den, och så sätter den sig plötsligt i "andra" läget och då märker du det på att du får en annan toe-vinkel. Glappet ändrar ju distansen mellan framhjulen och du får varierande mängd toe,som leder till olika mängd styrning, alltså kanske den plötsligt svänger mer. Märks inte under hård belastning, för då sätter den sig direkt. Kanske. En teori i alla fall. ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||
Härlig attityd ![]() ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||
Jo, precis vad jag tänkte! Skulle till o byta däcken idag så att jag fick jämnstora däck bak iaf. Men sen slog det mig att på måndag så hjälper allas våran Dude mig med ett däcksbyte, och iome att jag inte använder bilen imorgon så var det lite väl omständigt. Det där med att den drar lite till höger har jag nu konstaterat att det beror på glappet, körde på en väldigt ojämn väg idag. Så fort höger hjul åkte in delvis i en "grop" så drog den till höger, det kan inte bero på något annat än just det att den dras ut lite i glappet där. Nu kör jag juh sakta så det är juh inget allvarligt, men tänka sig att göra något liknande i 120km/h ![]() Fast om allt går som planerat så skulle allas våran Mäkinen hjälpa till med styrstagsbytet på måndag eftermiddag. Så nu vet ni!, det finns en hel del väldigt trevliga och hjälpsamma människor här på forumet! Ifall någon skulle tvekat på det ![]() |
||||||||
Förbarmade helvette!
Körde precis morsan en bit... skulle köra över ett farthinder in till hennes hus. Det såg lågt ut så jag backade in bilen skitsakta istället... Vad fan händer om inte att spoilerläppen åker av!!! Bilen ser skitful ut framifrån nu! ![]() ![]() ![]() och hälften av alla fästenna gick sönder oxå! ![]() ![]() ![]() Vad gör jag nu? ![]() ![]() |
||||||||
oroa dig du inte för det. Åk till närmaste BMW-verkstad och skaffa nya fästen. Har inte en aning om vad de kostar, men det kan inte vara mycket för jag fick en näve sådana när jag hade tappat min is-läpp.
Inget att hänga läpp för. ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||
Jasså, det går att få dom lösa! Jag kollade lite efter sånna, allt jag hittade var hela "kittet". Isf så ska jag fixa det idag ![]() Tack för tipset! ![]() |
||||||||
Det går utmärkt att köpa fästena löst. Verkade på Janne på Asplunds som att det var mer eller mindre förbrukningsvara om man hade en sänkt bil med is-läpp.
![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 3 besök senaste veckan (10810 totalt) |