Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 20856 besök totalt |
Re:
Kan bara stämma in i orden som du skriver! Min premiär blev på Sviestad med 71 varvs avrostning. Börjar få lite fart på bilen nu. Jag funderar på vad du skriver om diffbroms och ska jag vara helt ärlig så saknar jag inte det. Jag kör väl helt enkelt för sakta eller gör något annat fel? Vad upplever du för problem utan diffbromsen? Jag ska också försöka att ta mig till kullen, syns där. Kör nog bara klassik. _________________ Fred rik Gab riel sson |
||||
Re:
Bråka är jobbigt > ![]() Kullen är i juni förstod jag det som? Gripper fär jag kolla upp. Vet man någon som har använt en sådan? _________________ Jens Lanvin |
||||
Re:
Att kraften ur böjarna hamnar på innerhjulet som har sämre grepp. Känns det som. Nu är jag ingen racertekniker.... ![]() Försöker nog köra både lörd/sönd. ![]() _________________ Jens Lanvin |
||||
Re:
Det är precis sådär det ska va tycker jag. Hurkulsomhelst i en bil man trivs med. När man är i balans behövs inte 600hk och mytiska värstingrejer för att vara i harmoni med elementen. *lite avundsjuk* ![]() |
||||
Jag inbillar mig att Gelleråsen är knixigare och mer diffbromskrävande än Kinnekulle. Det blir problem på samma
ställen som men en framhjulsdriven bil, i tvära långsamma böjar. Mantorp fungerar bra, Knutstorp också ocm man bortser från Idioten/hårnålen. Ett mer kantigt spårval kan fungera: man kör in ganska rakt, vrider bilen och gasar på i en rak linje ut. _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Re:
Stämmer bra det. Kan inte påstå att det märks på ringen heller i min hastighet. Kantigt, får jag prova. om man vill få till snygga utgångar med lite släpp, är diffbroms ett måste då? eller är det mellan stolsrygg och ratt förändring behövs? _________________ Jens Lanvin |
||||
Re:
ops, skrev fel, juni menar jag självklart, anmälan börjar ju 00:01 i natt, bara att sitta vaken (kör R1 förhoppningsvis) ![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Så där, Kullen 31 på förarkurs och sen helgen efter!
Har gjort stora efterservicen sen Gelleråsen. Dragit hjulmuttrar, tvättat!, vädrat. Funderar också på att börja tävla...... Det kan ju bara gå utför när den tanken har kommit igång. Men biltråden skulle bli mer intressant ![]() _________________ Jens Lanvin |
||||
En väldigt bra dag på kullen igår med Åkes gäng.
Lärde mig mycket, körde mycket. Fick tips om balans och bromsning som verkligen hjälpte. Walter är lite nervös i vissa situationer, men det gör inget. Det blir kittlande vid lagom hastigheter. Nu är det dags att åka till Kullen till helgen igen, men håller däcken, eller rättare sagt vänster fram. Funderar på att skifta höger/vänster. Sabbar rullriktning men det kanske inte gör något. Annars får jag åka till en däckkrängare och skifta så att rullriktningen behålls. Vad göra? Sen är denna omgång däck slut. Vet någon om en bra däckverkstad som säljer Bridgestone i Stocksholm? och så ett par bilder. Filmade också på kullen! Skall försöka lägga ut den senare. ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Jens Lanvin |
||||
Hej!
Du ska nog inte ändra rullriktning, kräng om däcken istället. Vi sågs på Kungsholmen förra våren när din kompis var intresserad av min 996'a. Numera rejsar jag med Mondeo kombi istället... Går ganska fort faktiskt. ![]() Jag beställde Bridgestone från Däck online och fick dem levererade till deras däckfirme partner på söder. Bra och prisvärd kille! Lycka till med Walter! _________________ Christoffer Silfverberg |
||||
Har kört mina trippelåttor baklänges utan att märka någon skillnad, har ju diskuterats på rejsa förut. Tror inte s02orna skulle vara så kinkiga på det.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Jag tror nog också på att stommen är tämligen symmetrisk på dessa däck. Mönstret är mer en designdetalj. Man kan antagligen köra dem "baklänges" utan större problem.
|
||||
Re:
Nä det är dom inte som helhet, det är ytterkanten som börjar ge sig lite. Fick tag på en däck kille som skiftar så kan jag åka ett banmöte till. Perfekt! Sen blir det nya däck till Ringenresorna i höst. _________________ Jens Lanvin |
||||
Hej Jens!
Jag är ju inte aktiv någonstans längre! ![]() Kan inte skylla på något, men klassik på Kullen på söndag får jag inte missa. Grät hela förra helgen för att jag bokade av (!) min plats på Knutan. Fi fan... ![]() Jag tycker att Gevalia blev en ny bil med diffbroms i lådan. Spinner inte loss med innerhjulet utan tuggar sig igenom. Mycket pengar, men värt det om man kör våra svenska kurviga banor. ![]() Härligt att se din tråd och det ska bli kul att se dig tävla! ![]() _________________ Daniel Stenberg 3.2 Carrera -84 ![]() GEVALIA, ett snabbkaffe |
||||
Re:
Skifta runt dem då så utsida hamnar på insida? Det finns väl inget ut och insida på de däcken, utan bara rullriktning? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Fortfarande lika bildskön vagn!
![]() om du råkar vara neråt Skåneland någon gång får du allt hojta till, det var ju några år sedan det tjötades senast! ![]() ![]() _________________ Jimmy Palm BCS 223 Tjänstevapen: Mini Cooper 5-d -15 Första bil (1984) och ren.objekt: BMW 1602-72... |
||||
Kanske skiljer på olika märken men jag var på en träff med Michelin där rotationsfrågan kom upp. Enligt dom så spelade rotationsriktningen ingen roll för grepp eller livslängd, lite skillnad vid vatten och störst skillnad för ljudnivån som är något som däcktillverkarna har hög prio på för gatdäck. Så för banåka där vatten och ljud spelar mindre roll så kunde man vända på deras cup-däck hur man ville för att få ut mest slitage på dom. Att köra ner till corden var också OK då greppet ska vara konstant ända dit ner.
Thomas _________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||||
Walter har lämnat familjen.
Det blev många roliga år ihop. Svenska banor var kul, men resorna till Ringen kommer man ju inte att glömma. Otroligt kul att få vrida runt en gammal 11á där nere. Men tiden kom när jag funderade på att göra något mer hobbyn. Och att skruva sönder Walter och göra den mer bananpassad var inte aktuellt. Så när en vän ville ta hand om den och han hade ett bytesobjekt som jag har drömt om så blev det affär. Nu blir det glassätarbil av Walter och en och annan banträff. Slutsats efter nästan 7 år med en 911á från 1984. Hållbar, många varv på Ringen och svenska banor och bara service och däck, det var allt. Så, nu får man väl starta tråden om den nya Walter. Den yngre. _________________ Jens Lanvin |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 20856 besök totalt |