Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Insprutning + tändning ??
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
15959 besök totalt
925T
Linköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 112



super7 skrev:
925T skrev:
Lamda 0.89 är =max effeckt på en sugmotor AFR 13.2



Hur kan du vara så säker på det där?

Har en kompis som har en rullande landsväg
och när han mappar en bil så börjar dom att lägga sig vid AFR 13 ca,
för att sedan prova att öka eller minska...då tittar han bara på vilken effekt motorn lämnar, vissa motorer har mer effekt om dom går lite fetare än andra motorer...blev lite rörigt men ni kanske förstår hur jag menar.Volvos Evo är ett sånt ex.


Klart att man är säker på det där 13.2/1 ska det vara i cylindern, men vad visar lamdasonden igenteligen? en EVo volvo motor har ju med största säkerhet en riktig rökar kam runt 310 grader som släpper i igenom en hel del bränslablandadluft rakt ut i grenröret hur reagerar lamdasonden på det? Så till sist måste man ju till en rullande landsväg för att hitta det sista, för att inte tala om tändningsmappen den svåra biten.. samt att man borde ha en lamdasond+egt för varje cylinder...
Allt är bara en kostnads fråga
//Niklas

_________________
Niklas Ellström
"ELLracing"

Mustang Gt S300SX-E372
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5830



Hur felvisande blir det att koppla in bredbands lambdan på utblåset längst bak... typ som dom gör på Sbp när dom mäter Co?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
925T
Linköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 112



om du har ett läcknade avgas rör som suger in luft på grund av ejector verkan kan det var riktigt positivt för dig.

Eller hur man nu ser det
om man mappar med lamda sonden längs bak ska man var riktigt säker på att man inte har några läckor samt om man har en katalysator så kommer din lamdasond bil mycket långsammare i responsen.

//Nikals

_________________
Niklas Ellström
"ELLracing"

Mustang Gt S300SX-E372
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Efter att ha trålat igenom alla inläggen så tänkte jag bara lägga in mina ...

Jag tycker att ett programmerbart sprut bör ha följande funktioner (oavsett om bilen är turbo eller ej):
- programmering/loggning via dator med bra mjukvara (gärna realtidsdisplay)
- programmering via knappsats i bilen om man inte har datorn med
- MAP sensor
- TPS blend funktion
- Insugstemp korrektion
- Kylartemp korrektion
- Extra tändspolar (original brukar ofta vara lite snikt tilltagna)
- Sekvensiell insprutning och möjlighet att välja hög impedans eller lågimpedans spridare utan att ha en massa motstånd i motorrummet
- Autotune via bredbandslambda eller/och smalbandslambda
- Extra "outputs" för att styra ex. VVT, intercooler sprut, shiftlights (gärna fler steg) osv. (tre, fyra stycken såna är bra att ha, kallas GPo, General Purpose outputs i techno-babble)
- tomgångsjustering givetvis på både varvtal, tändning osv.
- tändningssignal från givare på vevaxel för maximal precision (typ 60 tandat hjul eller nåt)

Jag har säkert glömt något, men detta är min "wish-list" eller snarare, krav lista på nästa system. Jag vet inte vilka som löser detta, den enda jag vet är Electromotive TEC II eller III (men de är skapligt dyra om jag fattat rätt (samt givetvis Miata Link men är specifik för Miatan).

En sista grej bara: optimala bränsleblandningen beror på många faktorer, vad som funkar i en bil kanske inte funkar i en annan. Alla bilar är olika och enda vägen är att när allt är installerat - åka upp på en rullande landsväg och under belastning "mappa" in alla värden och se på kurvorna vad optimala tändnings/bränsle förhållandet är för maximal effekt, plan vridmomentskurva osv osv. Vissa bilar är knackningsbegränsade - så man måste ha fetare blandning och kanske tillbakadragen tändning (ofta överladdade), men även högkompade sugmotorer kan teoretiskt vara knackningsbegränsade. Styrkan i tändsystemet kan också påverka hur fet blandning man "orkar" tända och precisionen i avläsning är också viktig för hur "nära" man kan komma knackningsgränsen. Mätning bara från kamaxel kan innebära viss "spark scatter" iom att kamrem flexar till viss del och hela kamaxeln kan i vissa motorer och varvtal komma i svängning och "snurra" runt sin egen axel - allt försämrar tändningsprecisionen.

Nu ska jag krypa tillbaka och kliva ner från

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5830



Westfield skrev:
- TPS blend funktion


Menar du acc pump?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
boost!
Norge
Här sen Okt 2003
Inlägg: 7



Med TPS blend menar han nog en funktion som gor at man på låga varv åker met TPS som lastsignal, mens på hoga varv går man helt eller delvis over til MAP som lastsignal. Man kan på olika varv "blanda" inn 0-100% tps i map-signalen. Används typikkt på motorer med vassa kammar.

_________________
Geir Haugen
Speedster 2.2 1630
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Yes. Boost gav det "rätta" svaret. Är nästan en nödvändighet om man har "vilda" kammar med mycket overlap och lyft och åker typ trottelspjäll - MAP värdet på tomgång och dellast brukar se ut som berg- och dalbana då, så man behöver kunna "blanda".

En annan grej jag just kom på (mest för turbo-bilar) är att kunna styra laddtryckssolenoiden på flera valbara sätt:
- ett målvärde över hela varvtalet
- inställbara målvärden över varvtalet (typ ramp-up mot högre varv)
- inställbara parametrar för open loop eller closed loop styrning av solenoiden (alltså over-shoot, undershoot, dx2/dy2 osv)
- laddtrycksbegränsning beroende på växel (bra för stående starter att kunna ha lägre laddtryck så man inte spinner)

P.S. Boost - eftersom du är nyanländ: vi har som praxis här på forumet att alltid ha våra namn antingen i alias-et eller i vår signatur. Det blir lite mer personligt då. Förresten, innan någon annan säger det - Välkommen!

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5830



Då finns det väl inte så många att välja på...
Med dom kraven...
Motec, Autronic, Electromotive...vilka fler..

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9880

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

hej boost och välkommen hit.

tror att du missade ett par rader i forumreglerna när du registrerade dig.
kan du ta och kolla igenom avd. för namn och signatur en gång till.

mvh den nitiske forum-

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



super7 skrev:
Då finns det väl inte så många att välja på...
Med dom kraven...
Motec, Autronic, Electromotive...vilka fler..


Haltech också. Typ.

När man har haft ett system lär man sig rätt fort vad man saknar, och då finns det liksom ingen återvändo...man är ju "fast". Kostnaden för åtminstone Haltech E6A minns jag som 10-12' ett par år sen - plus injektorer förstås (det finns budget-varianter för dessa, typ Saab 2.3T är 370cc/min - lagom om man inte har enorma effekter - perfa på en sugmotor).

Annars kan man väl alltid handla begagnat? Har man inte bråttom finns det ju alltid den varianten att vänta tills något dyker upp.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4279



FSN skrev:
Eric Josefsson skrev:
SBP kanske skulle uppskatta Lambda 1 iofs..

Men det skulle man ju kunna mappa om under tiden man vänat utanför portarna


Visst det är det som är så bra Lite kaxigt att åka in till bilprovningen med en bärbar dator på passagerarsidan.... knappa lite och fråga om det blev bättre thumbs up


Eller göra som polaren... åka till SBP och åka dit på felaktigt lambdavärde. Fram med datorn så man läsa av bredbandslambdan... nejdå, här var det ju perfekta lambda 1.00! Börjar tjata på SBP-killen om att det måste vara fel på deras utrustning. Efter många minuters tjat provar de bilen i en annan mätapparat och, mycket riktigt, lambda = 1.00 thumbs up
Lång näsa för SBP där...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015


Trådstartare
Ragnar skrev:
FSN skrev:
Eric Josefsson skrev:
SBP kanske skulle uppskatta Lambda 1 iofs..

Men det skulle man ju kunna mappa om under tiden man vänat utanför portarna


Visst det är det som är så bra Lite kaxigt att åka in till bilprovningen med en bärbar dator på passagerarsidan.... knappa lite och fråga om det blev bättre thumbs up


Eller göra som polaren... åka till SBP och åka dit på felaktigt lambdavärde. Fram med datorn så man läsa av bredbandslambdan... nejdå, här var det ju perfekta lambda 1.00! Börjar tjata på SBP-killen om att det måste vara fel på deras utrustning. Efter många minuters tjat provar de bilen i en annan mätapparat och, mycket riktigt, lambda = 1.00 thumbs up
Lång näsa för SBP där...



thumbs up

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5830



Har Haltech- TPS blend funktion?
har fått för mig att det är antingen spjäll kontakt
eller map sensor som gäller.... men det kanske
är för att jag inte kollat så noga. kör själv med en
F9.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
925T
Linköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 112



sparkdog klara dessa krav förutom tps blend men har en map limeterkurva som gör att det funkar likadant om man har problem med vakum på låga varv. samt att styra laddtryck på växel.

Men det är det bara Motec av de förut nämda systemen som klarar laddtryck på växel samt MBE .


//Niklas

_________________
Niklas Ellström
"ELLracing"

Mustang Gt S300SX-E372
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



925T skrev:
sparkdog klara dessa krav förutom tps blend men har en map limeterkurva som gör att det funkar likadant om man har problem med vakum på låga varv. samt att styra laddtryck på växel.

Men det är det bara Motec av de förut nämda systemen som klarar laddtryck på växel samt MBE .


//Niklas


De där MBE kollade jag lite på innan och tyckte att det verkade billigt och bra. Säljs väl av enem tror jag.

De där med att styra laddtrycket verkar vara lite problematiskt med MBE, det finns en kille Jonas "Sphinx" Larsson som har en mblå 944 turbo med MYCKET bra delar i, han verkar ha haft problem med detta, vet dock inte hur. Står lite om bilen på www.area951.nu

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Mycket konstiga priser på MBE. När jag frågade på ett MBE941 för 2 veckor sedan kostade det 24000:- exkl.moms

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
925T
Linköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 112



MBE har massor av modeller 941 är välden riktiga som klarar allt, sedan har de modeller med bara två tändningssutgångar och fyra spridarutgångar då blir ju priset ett annat..

//Niklas

_________________
Niklas Ellström
"ELLracing"

Mustang Gt S300SX-E372
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5830



Andreas Lidström skrev:
FSN skrev:
Al hade rätt från början. Det är sugmotor......

Med originalkammar och originalkomp..... Och allt annat original med faktiskt.


<---

Då är ju frågan då vilken variant som är enklast (att mappa)/ger bäst resultat... Hmmm


Ingen som har några funderingar...
nu är det nära att det blir en Motec M48
och i den kan man ju bestämma hur man vill
styra bränslet...Tps...Map eller både och tror jag
Blir lite vassare kammar och spjällhus också.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015


Trådstartare
super7 skrev:
Andreas Lidström skrev:
FSN skrev:
Al hade rätt från början. Det är sugmotor......

Med originalkammar och originalkomp..... Och allt annat original med faktiskt.


<---

Då är ju frågan då vilken variant som är enklast (att mappa)/ger bäst resultat... Hmmm


Ingen som har några funderingar...
nu är det nära att det blir en Motec M48
och i den kan man ju bestämma hur man vill
styra bränslet...Tps...Map eller både och tror jag
Blir lite vassare kammar och spjällhus också.


Nej det är svårt att välja. Tror att det blir en blandning av ekonomi och hur mycket support det blir med mappning från säljarn. SparkDog ligger bra till både ekonomiskt och supportmässigt.

Sen är det det här med 16 och 32 bitars processor. Är Motec M48 32bitars och vad kostar det/vad ingår/vem säljer ??

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015


Trådstartare
Hur mycket extra pulver kan jag räkna med ett skapligt mappat eftermarknadssystem jämfört med original Har fått för mig att original var extremt underutvecklat på Porsche 944S motorerna 1987-88.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5830



FSN skrev:
super7 skrev:
Andreas Lidström skrev:
FSN skrev:
Al hade rätt från början. Det är sugmotor......

Med originalkammar och originalkomp..... Och allt annat original med faktiskt.


<---

Då är ju frågan då vilken variant som är enklast (att mappa)/ger bäst resultat... Hmmm


Ingen som har några funderingar...
nu är det nära att det blir en Motec M48
och i den kan man ju bestämma hur man vill
styra bränslet...Tps...Map eller både och tror jag
Blir lite vassare kammar och spjällhus också.


Nej det är svårt att välja. Tror att det blir en blandning av ekonomi och hur mycket support det blir med mappning från säljarn. SparkDog ligger bra till både ekonomiskt och supportmässigt.

Sen är det det här med 16 och 32 bitars processor. Är Motec M48 32bitars och vad kostar det/vad ingår/vem säljer ??


The heart of the M48 is a Motorola 32 bit micro controller with a time co-processor, a choice which puts it at the leading edge of automotive control systems. Contained in a 132 pin surface mount package and consisting of over 420,000 transistors the M48 is built to internationally recognised quality control standards (ISo 9001). That the M48 reads its sensors 2400 times per second, and the entire control program is recalculated 200 times per second which demonstrates its power. In personal computer terms the last PC to use a 16 bit processor was the '286' released in the early 1980's whereas 32 bit is still current technology.

Begagnat... komplett...dyrare än grejerna jag har

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Skruva banåkabil
Insprutning + tändning ??
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
15959 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande