Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Can Am -69 Kitcar - Saab 2.0 TURBO
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
9 besök senaste veckan (78590 totalt)
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005

Re:

jol skrev:
Audi 100 och 80 har även de rakställda motorer och fwd

och Audi A4, A6, A8 och VW Passat har transaxel med kopplingskåpa som ofta används vid mittmotorbyggen. 01E sägs vara den som tål mest vrid.

Stockholm
Här sen Sep 2004

Neeh nu ska det bli Saabmotor och låda, inge VAG
Vi har mätt lite på Saabmotor + låda så det kommer kanske nya ritningar inatt om Jocke inte gått och lagt sig

Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006

Som jag ser det:

Fördelar Saab 9000-drivlina:
 Billig billig billig! Du får en hel bil med T5-motor (långmotor) för 3000:- eftersom de rostar så infernaliskt
 T5 = billiga kusar; T5 Suite steg1 kostar 0:- om magnetventil finns
 Borde vara ganska lagom i spårvidd.
 Allt man kör sönder är billigt att ersätta

Nackdelar snaabeldrivlina:
 Begränsat utbud av diffbromsar
 Inte världens mest skottsäkra växellåda
 Grenrör i framkant av motorn = varmt om ryggen (kan iofs vara skönt ibland)

Fördelar VAg-drivlina:
 Starka växellådor (om man väljer rätt)
 Diffbromsar finns till bra prislapp
 Många motorer att välja på

Nackdelar VAG:
 Lååångt paket som bygger mycket både bakåt och framåt
 Relativt dyra motorer (?? åtminsone vad en snabb sökning visade)

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
EXD
Stockholm
Här sen Sep 2004

Begränsat utbud vet jag inte, finns lite olika leverantörer på diffar om man skippar 9000 lådan och kör med en 900 låda istället, vilket Jocke får köpa billigt av mig Då finns både Quaife och Sellholm, och jag funderar på att ta fram ett eget alternativ också. Lådan är dessutom inte så dålig som man ibland får höra. I bromsbänk har en org. låda klarat att bromsa ut över 600hk om jag inte minns galet (Marko 1880). Det som dödar är ju fullgas över t.ex. brunnslock vilket inte är så hälsosamt.

Som du säger, programvaran kostar 0 kr, magnetventilen ca 400 kr begagnat, om man inte bygger om för T7 magnetventil då.

Ang grenröret så tror jag inte det behöver bli så farligt, har ett extraktorgrenrör på min 900R och 500hk, coating och värmebandage sitter på. Man kan hålla fingrarna på grenröret ett par sekunder innan det börjar kännas för varmt om fingrarna, och där är godstjockleken 2mm.

Sedan är ju största fördelen att Jocke bara behöver lyfta på luren så har jag nästan alltid reservdelar till Saabmotorerna

Här sen Okt 2006

Re:

EXD skrev:
Begränsat utbud vet jag inte, finns lite olika leverantörer på diffar om man skippar 9000 lådan och kör med en 900 låda istället, vilket Jocke får köpa billigt av mig Då finns både Quaife och Sellholm, och jag funderar på att ta fram ett eget alternativ också.

De diffar jag sett pris på för ng900/og9-3 ligger ju på 14-15 lök till skillnad på ett par tusenlappar för en (edit: begagnad) audi V8-torsen. Å andra sidan så kan man nog klara sig ganska bra utan diffbroms iom att viktfördelningen blir (troligen) åt 40-60 eller så. Dvs. Oftast 2 hjul i backen.

Angående grenröret är det alltid marigt att få ut värme från främre delen av motorrummet på en mittmotorbil.. enklarefrån sidan.

Jag hade nog satsat på snaabel trots allt.

Citera
EXD
Stockholm
Här sen Sep 2004

Re:

ezroller skrev:
EXD skrev:
Begränsat utbud vet jag inte, finns lite olika leverantörer på diffar om man skippar 9000 lådan och kör med en 900 låda istället, vilket Jocke får köpa billigt av mig Då finns både Quaife och Sellholm, och jag funderar på att ta fram ett eget alternativ också.

De diffar jag sett pris på för ng900/og9-3 ligger ju på 14-15 lök till skillnad på ett par tusenlappar för en (edit: begagnad) audi V8-torsen. Å andra sidan så kan man nog klara sig ganska bra utan diffbroms iom att viktfördelningen blir (troligen) åt 40-60 eller så. Dvs. Oftast 2 hjul i backen.

Angående grenröret är det alltid marigt att få ut värme från främre delen av motorrummet på en mittmotorbil.. enklarefrån sidan.

Jag hade nog satsat på snaabel trots allt.

Damn, då är jag för billig då: http://www.exd.se/shop/index.php?page=shop.product_details&flypage . . . .

Här sen Okt 2006

För billig vet jag inte..
Så länge du tjänar pengar på den i slutändan kan den väl inte vara för billig? Det är allt för svettigt stora marginaler på reservdelar och tillbehör för det mesta; grossistpris Mintex standardbelägg og9-3 fram ca 180:- exkl. moms, kunden betalar ca 600:-.

10 lakan e fortfarande mer än 2.
och diffbromsar till framhjulsdrivna bilar kostar fortfarande 3-4 lakan mer än till en bakhjulsdriven. Plus att man knappast kan montera själv.

Jocke hade väl begränsad budget?? Studier nämndes?
Man kan ju börja utan diffbroms och se hur det funkar.

Citera
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009

Trådstartare
Har inte uppdaterat på ett ta nu, anledningen är att det inte hänt mkt på bilen, har mest pluggat.
Men subarugrejerna är sålda och nya saker har införskaffats!

Blir SAAB i alla fall

Måste tacka Henrik för lånet av motorlyft och ställ! thumbs up
sjukt smidigt!

Det jag har hemma nu är:
Saab 2.0 turbomotor
900 vxl-låda
axlar/knutar
extra kabelhärva

det som fattas:
-elbox motor
-spindlar, nav (9-5)
-ok och skivor (9-5)

Såhär ser motorn ut (fick hem den för 30 min sedan):

mkt enkel cad för att se att motor/låda passar i ramen

Även ritat en ramskiss

enkel grundskiss på ram

måste dock räkna lite på den, sen anpassa efter hjulupphängningen som kommer räknas fram så fort jag fått hem spindlarna.

Nån som har ett par 9-5 spindlar/nav liggandes?

Gjorde lite skisser på hur bilen kan komma att bli till slut

Inte mkt kvar innan man kan börja bygga thumbs up

Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007

Kul bygge och bra val av motor tycker jag!
Det funderar på är:
Det där är en kortmotor som sitter på tvären i 9000 och framåt tidiga 9-5, ny 900 osv?
När du skriver 900 låda, menar du nya 900 eller menar du gamla?
Ska du ha motorn tvärmonterad eller rakmonterad?

Det är ju det enda som är tråkigt med gamla generationens 900, växellådan håller inte för lika mycket mos som motorn klarar att putta ut.
250 hk går säkert bra, kanske upp mot 300 beroende på kammar och körsätt men sen är det nog stopp.

Kul bygge iallafall och jag tror den kommer kännas vassare än med bubblamotorn oavsett : )

thumbs up

Sthlm
Här sen Maj 2009

Trådstartare
Re:

Karl V skrev:
Det funderar på är:
Det där är en kortmotor som sitter på tvären i 9000 och framåt tidiga 9-5, ny 900 osv?

Det är ju det enda som är tråkigt med gamla generationens 900, växellådan håller inte för lika mycket mos som motorn klarar att putta ut.
250 hk går säkert bra, kanske upp mot 300 beroende på kammar och körsätt men sen är det nog stopp.

Kul bygge iallafall och jag tror den kommer kännas vassare än med bubblamotorn oavsett : )

thumbs up

japp, kortmotor!
Lådan är av nyare modell 900. Henrik som fixat

Ska bli grymt kul att se hur bilen kommer gå med denna motor.
Eftersom bilen ska reggas som ombyggt fordon, inte i sommar men nästa, så blir det att köra på orginaleffekt sålänge. Känna på bilen och se att allt annat lirar.

Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Tänndal skrev:
Karl V skrev:
Det funderar på är:

thumbs up

japp, kortmotor!

Eftersom bilen ska reggas som ombyggt fordon, inte i sommar men nästa, så blir det att köra på orginaleffekt sålänge. Känna på bilen och se att allt annat lirar.

Gissar på att ombyggt fordon blir svårt snarare amatörbyggt.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009

Trådstartare
Finns ju lite olika varianter på ombyggt fordon,
A, B, C...osv

Min är redan reggad som B (plastkaross). Har talat med en gubbe från sfro och det ska inte vara några problem enligt honom att "lägga till". Ska nog köpa mig sfroboken i alla fall, kan nog va bra att ha.

MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007

Får jag din mailaddress så kan jag skicka över en solidworks modell på en vectra B spindel (samma som 9-5)

Nyköping
Här sen Okt 2007

Re:

Tänndal skrev:
Karl V skrev:
Det funderar på är:

thumbs up

japp, kortmotor!

Fint då kan du ju köra med för mycket effekt senare om du vill
Det är helt rätt att köra på orginaleffekt sålänge, det gäller ju att få ut projektet på banan så man inte ledsnar.

Sthlm
Här sen Maj 2009

Trådstartare
Re:

MattiasH skrev:
Får jag din mailaddress så kan jag skicka över en solidworks modell på en vectra B spindel (samma som 9-5)

Du har PM

ezroller
Här sen Okt 2006

Fick du med komplett T5 med motorn? Såg inte tändkassett på bilden... i så fall är det relativt enkelt att ploacka fram 225hk utan annan hårdvara. Och med vettig downpipe & avgas så tror jag du kan ta ut 260hk. Dvs. T5Suite steg 1 & 2.

Forresten.. steg 2 kräver även den bättre intercoolerna eller en vettig Kina-IC. Med T28 (har jag för mig) och 630cc spridare så kan du ta ut 320hk i steg 3. De prylarna får du nog tag i beg för 3000:- ungefär.

Citera
Amazon67
Linköping
Här sen Mar 2004

Re:

ezroller skrev:
Som jag ser det:

Fördelar Saab 9000-drivlina:
 Billig billig billig! Du får en hel bil med T5-motor (långmotor) för 3000:- eftersom de rostar så infernaliskt
 T5 = billiga kusar; T5 Suite steg1 kostar 0:- om magnetventil finns
 Borde vara ganska lagom i spårvidd.
 Allt man kör sönder är billigt att ersätta

Nackdelar snaabeldrivlina:
 Begränsat utbud av diffbromsar
 Inte världens mest skottsäkra växellåda
 Grenrör i framkant av motorn = varmt om ryggen (kan iofs vara skönt ibland)

Fördelar VAg-drivlina:
 Starka växellådor (om man väljer rätt)
 Diffbromsar finns till bra prislapp
 Många motorer att välja på

Nackdelar VAG:
 Lååångt paket som bygger mycket både bakåt och framåt
 Relativt dyra motorer (?? åtminsone vad en snabb sökning visade)

Det är ju därför du ska lyssna på mig nu du ska ju ta en Volvo vitmotor... T4 eller T5 motor... lätta fina och bra hållbarhet, och så håller ju lådorna uppenbarligen för massa stryk, ser man ju på killen som nromsat över 1000hk här på rejsa.... lättrimmat med!!

BMW M3 Låda
Volvo 1031 Axel
V70 R Bromsar
Sellholmsfjädrar
Bilstein dämpare
Citera
Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005

cool att det går framåt. grymt snygg design bakifrån/sidan som du visar där! persönligen skulle jag runda av och korta hela framdelen så den bli lika modern - ball som bakdelen.

Här sen Okt 2006

Det ska bli intressant att se hur detta drivpaket funkar. Har lurat en del på ngt liknande i en ensitsig mittmotorbil. Men det får bli efter sjuan så du har nåt' år på dig att få din klar och för att plåga den lite på bana.

Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Ha coolt som fan ska följas

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009

Trådstartare
Hjulupphängningen och dess geometri är nu mer eller mindre spikad!

Såhär ser spindlarna ut, kommer köra på orginal spindelled för undre bärarmen och ett eget fäste med ett ledlager för övre armen

Har fått hjälp av Jon och Martin som genom Lotus Shark har simulerat fram en upphängningsgeometri.
Ett par statiska värden:

I programmet ser det ut såhär:

(alla mått är mätt ifrån centrum)

Anti-dive i procent:

Camber:

Ändring av fiktivt kinematiskt rollcenter i höjdled:

IC avstånd från origo i y-led front-vy:

IC avstånd från origo i z-led front-vy:

Swingarmslängsändring i front-vy:

Samt toe-ändring:

Återkommer med mått och cad på bärarmar.

Våra race- och banåkarbilar
Can Am -69 Kitcar - Saab 2.0 TURBO
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
9 besök senaste veckan (78590 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande