Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 9 besök senaste veckan (78590 totalt) |
Re:
och Audi A4, A6, A8 och VW Passat har transaxel med kopplingskåpa som ofta används vid mittmotorbyggen. 01E sägs vara den som tål mest vrid. _________________ Calle Olsson ![]() |
||||
Som jag ser det:
Fördelar Saab 9000-drivlina: Billig billig billig! Du får en hel bil med T5-motor (långmotor) för 3000:- eftersom de rostar så infernaliskt T5 = billiga kusar; T5 Suite steg1 kostar 0:- om magnetventil finns Borde vara ganska lagom i spårvidd. Allt man kör sönder är billigt att ersätta Nackdelar snaabeldrivlina: Begränsat utbud av diffbromsar Inte världens mest skottsäkra växellåda Grenrör i framkant av motorn = varmt om ryggen (kan iofs vara skönt ibland) Fördelar VAg-drivlina: Starka växellådor (om man väljer rätt) Diffbromsar finns till bra prislapp Många motorer att välja på Nackdelar VAG: Lååångt paket som bygger mycket både bakåt och framåt Relativt dyra motorer (?? åtminsone vad en snabb sökning visade) _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||||
Begränsat utbud vet jag inte, finns lite olika leverantörer på diffar om man skippar 9000 lådan och kör med en 900 låda istället, vilket Jocke får köpa billigt av mig
![]() Som du säger, programvaran kostar 0 kr, magnetventilen ca 400 kr begagnat, om man inte bygger om för T7 magnetventil då. Ang grenröret så tror jag inte det behöver bli så farligt, har ett extraktorgrenrör på min 900R och 500hk, coating och värmebandage sitter på. Man kan hålla fingrarna på grenröret ett par sekunder innan det börjar kännas för varmt om fingrarna, och där är godstjockleken 2mm. Sedan är ju största fördelen att Jocke bara behöver lyfta på luren så har jag nästan alltid reservdelar till Saabmotorerna ![]() _________________ Henrik Blom |
||||
Re:
De diffar jag sett pris på för ng900/og9-3 ligger ju på 14-15 lök till skillnad på ett par tusenlappar för en (edit: begagnad) audi V8-torsen. Å andra sidan så kan man nog klara sig ganska bra utan diffbroms iom att viktfördelningen blir (troligen) åt 40-60 eller så. Dvs. Oftast 2 hjul i backen. Angående grenröret är det alltid marigt att få ut värme från främre delen av motorrummet på en mittmotorbil.. enklarefrån sidan. ![]() Jag hade nog satsat på snaabel trots allt. ![]() _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||||
Re:
Damn, då är jag för billig då: http://www.exd.se/shop/index.php?pag ![]() _________________ Henrik Blom |
||||
För billig vet jag inte..
![]() Så länge du tjänar pengar på den i slutändan kan den väl inte vara för billig? Det är allt för svettigt stora marginaler på reservdelar och tillbehör för det mesta; grossistpris Mintex standardbelägg og9-3 fram ca 180:- exkl. moms, kunden betalar ca 600:-. 10 lakan e fortfarande mer än 2. och diffbromsar till framhjulsdrivna bilar kostar fortfarande 3-4 lakan mer än till en bakhjulsdriven. Plus att man knappast kan montera själv. Jocke hade väl begränsad budget?? Studier nämndes? ![]() Man kan ju börja utan diffbroms och se hur det funkar. _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||||
Har inte uppdaterat på ett ta nu, anledningen är att det inte hänt mkt på bilen, har mest pluggat.
Men subarugrejerna är sålda och nya saker har införskaffats! Blir SAAB i alla fall ![]() Måste tacka Henrik för lånet av motorlyft och ställ! ![]() sjukt smidigt! Det jag har hemma nu är: Saab 2.0 turbomotor 900 vxl-låda axlar/knutar extra kabelhärva det som fattas: -elbox motor -spindlar, nav (9-5) -ok och skivor (9-5) Såhär ser motorn ut (fick hem den för 30 min sedan): ![]() ![]() ![]() mkt enkel cad för att se att motor/låda passar i ramen Även ritat en ramskiss ![]() enkel grundskiss på ram måste dock räkna lite på den, sen anpassa efter hjulupphängningen som kommer räknas fram så fort jag fått hem spindlarna. Nån som har ett par 9-5 spindlar/nav liggandes? ![]() Gjorde lite skisser på hur bilen kan komma att bli till slut ![]() ![]() Inte mkt kvar innan man kan börja bygga ![]() ![]() _________________ Joakim Tdal Porsche 951 |
||||
Kul bygge och bra val av motor tycker jag!
Det funderar på är: Det där är en kortmotor som sitter på tvären i 9000 och framåt tidiga 9-5, ny 900 osv? När du skriver 900 låda, menar du nya 900 eller menar du gamla? Ska du ha motorn tvärmonterad eller rakmonterad? Det är ju det enda som är tråkigt med gamla generationens 900, växellådan håller inte för lika mycket mos som motorn klarar att putta ut. 250 hk går säkert bra, kanske upp mot 300 beroende på kammar och körsätt men sen är det nog stopp. Kul bygge iallafall och jag tror den kommer kännas vassare än med bubblamotorn oavsett : ) ![]() _________________ Karl Vestgöte |
||||
Re:
japp, kortmotor! Lådan är av nyare modell 900. Henrik som fixat ![]() Ska bli grymt kul att se hur bilen kommer gå med denna motor. Eftersom bilen ska reggas som ombyggt fordon, inte i sommar men nästa, så blir det att köra på orginaleffekt sålänge. Känna på bilen och se att allt annat lirar. _________________ Joakim Tdal Porsche 951 |
||||
Re:
Gissar på att ombyggt fordon blir svårt snarare amatörbyggt. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Finns ju lite olika varianter på ombyggt fordon,
A, B, C...osv Min är redan reggad som B (plastkaross). Har talat med en gubbe från sfro och det ska inte vara några problem enligt honom att "lägga till". Ska nog köpa mig sfroboken i alla fall, kan nog va bra att ha. _________________ Joakim Tdal Porsche 951 |
||||
Re:
Fint då kan du ju köra med för mycket effekt senare om du vill ![]() Det är helt rätt att köra på orginaleffekt sålänge, det gäller ju att få ut projektet på banan så man inte ledsnar. _________________ Karl Vestgöte |
||||
Fick du med komplett T5 med motorn? Såg inte tändkassett på bilden... i så fall är det relativt enkelt att ploacka fram 225hk utan annan hårdvara. Och med vettig downpipe & avgas så tror jag du kan ta ut 260hk. Dvs. T5Suite steg 1 & 2.
![]() Forresten.. steg 2 kräver även den bättre intercoolerna eller en vettig Kina-IC. Med T28 (har jag för mig) och 630cc spridare så kan du ta ut 320hk i steg 3. De prylarna får du nog tag i beg för 3000:- ungefär. ![]() _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||||
Re:
Det är ju därför du ska lyssna på mig nu ![]() _________________ Pär Hallenfors B230 FT TURBOnetics T61 BMW M3 Låda Volvo 1031 Axel V70 R Bromsar Sellholmsfjädrar Bilstein dämpare |
||||
Det ska bli intressant att se hur detta drivpaket funkar. Har lurat en del på ngt liknande i en ensitsig mittmotorbil. Men det får bli efter sjuan så du har nåt' år på dig att få din klar och för att plåga den lite på bana.
![]() _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||||
Hjulupphängningen och dess geometri är nu mer eller mindre spikad!
![]() Såhär ser spindlarna ut, kommer köra på orginal spindelled för undre bärarmen och ett eget fäste med ett ledlager för övre armen ![]() ![]() Har fått hjälp av Jon och Martin som genom Lotus Shark har simulerat fram en upphängningsgeometri. Ett par statiska värden: ![]() I programmet ser det ut såhär: ![]() (alla mått är mätt ifrån centrum) Anti-dive i procent: ![]() Camber: ![]() Ändring av fiktivt kinematiskt rollcenter i höjdled: ![]() IC avstånd från origo i y-led front-vy: ![]() IC avstånd från origo i z-led front-vy: ![]() Swingarmslängsändring i front-vy: ![]() Samt toe-ändring: ![]() Återkommer med mått och cad på bärarmar. _________________ Joakim Tdal Porsche 951 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 9 besök senaste veckan (78590 totalt) |