Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
VERKTYGS-tråden
<<   1, 2, 3 ... , 31, 32, 33   >>
42 besök senaste veckan (291092 totalt)
_valle_
Södertälje
Här sen Jun 2021

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Hej
Jag undrar om någon känner till ifall det finns låsbara domkrafter med säkerhetssprint i upphissat läge.
Jag tycker ibland det är knepigt att först hissa upp en bil med domkraften och därefter hitta ny lyftpunkt där pallbocken ska stå.
Hade varit schysst med en domkraft som kunde fixeras direkt mekaniskt och undvika pallbock helt.

Någon dom har sett eller testat något sådant?

Har hittat en produkt som heter "Jack Rod" för låsning av befintlig domkraft, men jag söker en domkraft med detta inbyggt.

#domkraft

Kinna
Här sen Jul 2008

Någon borde köpa den här: https://www.blocket.se/annons/stockholm/bandsag/1207579199

Har en ovanligt låg hastighet som lämpar sig för att såga metall, bara byt klinga till en fintandad så har du en metallsåg.

Har en likadan och den har blivit smått ovärderlig i garaget.

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011

Re:

Janne J skrev:
Någon borde köpa den här: https://www.blocket.se/annons/stockholm/bandsag/1207579199

Har en ovanligt låg hastighet som lämpar sig för att såga metall, bara byt klinga till en fintandad så har du en metallsåg.

Har en likadan och den har blivit smått ovärderlig i garaget.

Det var jag som knep den här, tack för tipset!

BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Jag "råkade" återfalls köpa en Esab Miggy 125 i torsdags. Den var billig men behöver ett nytt slangpaket vilket redan är beställt. Min förra Miggy var en enfasare men den är en trefasmaskin. Dock så hade den ingen trefast kontakt på sladden utan bara fyra lösa tåtar, svart, blå, brun och gul/grön. Spelar det nån roll vart jag sätter svart, blå och brun på L1, L2 och L3?
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008

Grattis!

Här hittar du reservdelar: https://www.emcoshop.at/

Du ändrar hastigheten genom att flytta remmen under sågbordet, kolla instruktionen på hur den ska gå på den lägsta hastigheten, tror det är 144 m/min.

Ska plocka fram ordern på metallsågsblad från : https://bandsågblad.se/ så får du exakt längd och bredd för ett blad som går bra i metall ( och ger grymt fina snitt i trä också )

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Mats Karlsson skrev:
Jag "råkade" återfalls köpa en Esab Miggy 125 i torsdags. Den var billig men behöver ett nytt slangpaket vilket redan är beställt. Min förra Miggy var en enfasare men den är en trefasmaskin. Dock så hade den ingen trefast kontakt på sladden utan bara fyra lösa tåtar, svart, blå, brun och gul/grön. Spelar det nån roll vart jag sätter svart, blå och brun på L1, L2 och L3?

Egentligen inte men för att göra det snyggt så:
Brun=L1, Svart=L2, Blå=L3

Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011

Re:

Janne J skrev:
Grattis!

Här hittar du reservdelar: https://www.emcoshop.at/

Du ändrar hastigheten genom att flytta remmen under sågbordet, kolla instruktionen på hur den ska gå på den lägsta hastigheten, tror det är 144 m/s.

Ska plocka fram ordern på metallsågsblad från : https://bandsågblad.se/ så får du exakt längd och bredd för ett blad som går bra i metall ( och ger grymt fina snitt i trä också )

Tack! Har redan plockat isär den och rengjort allt. Remmen behöver nog bytas för den såg lite torr ut. Det som saknades var hållaren för att såga i radier men det är inget jag tänkte hålla på med ändå. Sen saknades ett styrstift men jag misstänker att det lossnade när jag rengjorde för jag sög upp något i dammsugaren så får kolla igenom den. Såg ut som nå typ av trä men kan ha fel! Den var i väldigt bra skick överlag tycker jag, känns robust.

Du får gärna kika upp vilket band som behövs, skulle vara tacksam! Fick med en lapp från en gammal förpackning men vet inte hur mycket man kan lita på det.

BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008

Re:

Westersund skrev:

Du får gärna kika upp vilket band som behövs, skulle vara tacksam! Fick med en lapp från en gammal förpackning men vet inte hur mycket man kan lita på det.

Sågbladet som jag använder nu är 2123 mm långt, 0,6 mm tjockt och 13 mm brett. Sågblad som är neråt 5-6 mm breda är bättre när det är kurviga snitt men är svårare att såga riktigt rakt med.

Det blev stor skillnad när jag bytte till en ny drivrem, torr och hård gammal rem slirar lättare, såg också att det fanns nya bladstyrningar hos Emcoshop.

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011

Re:

Janne J skrev:
Sågbladet som jag använder nu är 2123 mm långt, 0,6 mm tjockt och 13 mm brett. Sågblad som är neråt 5-6 mm breda är bättre när det är kurviga snitt men är svårare att såga riktigt rakt med.

Det blev stor skillnad när jag bytte till en ny drivrem, torr och hård gammal rem slirar lättare, såg också att det fanns nya bladstyrningar hos Emcoshop.

Det är Bi-metall du beställt från Bandsågblad.se? Såg att det fanns bredd 12 mm med rätt tjocklek, vilken TPI använder du? Längden låter nära det som stod på lappen som följde med, det var lite drygt 2000 mm i längd på det (över 2000 mm iallafall).

Får bli att beställa lite småsaker, tack för tipset!

BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008

Du har rätt, det är 12mm bredd jag har. TPI kör jag med så högt som möjligt, sågar mest tunna dimensioner och då vill jag helst ha 2 aktiva tänder i snittet, så 10-12-14.

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011

Re:

Janne J skrev:
Du har rätt, det är 12mm bredd jag har. TPI kör jag med så högt som möjligt, sågar mest tunna dimensioner och då vill jag helst ha 2 aktiva tänder i snittet, så 10-12-14.

Då kör jag på det, tack! thumbs up

BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Vad är det som gäller för val av skruvdragare till hjulen nuförtiden? Batteridrivet vore trevligt.

Enskede
Här sen Sep 2022

Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Lennart Mäkinen skrev:
Vad är det som gäller för val av skruvdragare till hjulen nuförtiden? Batteridrivet vore trevligt.

Min Parkside (Lidl) funkade klockrent i år igen.

BMW 330i -05
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012

Re:

Lennart Mäkinen skrev:

Jag kör med den här:
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskine . . . .

Är supernöjd. Den lossar bättre än min tryckluftsdrivna Bacho och när man ska dra åt kan den begränsa ner vridmomentet till 120nm.

Men när det gäller de här batteridrivna verktygen så tycker jag framförallt att man ska hålla sig i ett "ekosystem" så man kan använda samma batterier till allt. Så jag har ett gäng handverktyg från Ryobi thumbs up

Citera
beatwise
Stallarholmen
Här sen Jan 2004

Re:

MaZ skrev:
Lennart Mäkinen skrev:

Min Parkside (Lidl) funkade klockrent i år igen.

Dito. Fascinerande bra batteritid också. thumbs up

Alfa Romeo Alfasud TI 1,7 8V -78, #16 CAR Challenge (klass II)
www.carchallenge.se
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Re:

BMW-DJ skrev:
Lennart Mäkinen skrev:

Jag kör med den här:

Är supernöjd. Den lossar bättre än min tryckluftsdrivna Bacho och när man ska dra åt kan den begränsa ner vridmomentet till 120nm.

Jag har en mindre Ryobi, den tar bort i princip allt. Någon enstaka skruv har den inte fixat, men är allt draget hyfsat "normalt" så fixar den det (de den inte fixar tar jag en meters dragstång och ställer mig på/hoppar på).

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Dragskaft för att lossa, liten slagskruvdragare (med adapter till 1/2"), och sen dragskaft för att dra åt.
Slagskruvdragaren är ju användbar till mycket mer än hjulbyte och väger lite mindre.

safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re:

Marcus Gustafsson skrev:
BMW-DJ skrev:
Lennart Mäkinen skrev:

Jag kör med den här:

Jag har en mindre Ryobi, den tar bort i princip allt. Någon enstaka skruv har den inte fixat, men är allt draget hyfsat "normalt" så fixar den det (de den inte fixar tar jag en meters dragstång och ställer mig på/hoppar på).

Jag/vi har bägge i garaget, den stora 900Nm lossar allt som är värt att lossa. De har en ännu kraftigare på 1200 också.
Den mindre/äldre (400Nm?) Fungerar utmärkt till hjulbultar och nästan allt annat också. Den lilla åker med i raceväskan.

Ryobi verkar vara ganska bra i "lägre pris" segmentet. Jag har dock haft 3 batterier som gett upp, tvärdött.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Jag beställde en sån här under Black week och fick den igår. Har inte provat att skruva hjul med den än.

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Tips, en AC DK13HLQ på blocket, inte min.
Ser lite äldre ut, men de är nästan outslitliga.
Passa på att skaffa den bästa domkraften.

https://www.blocket.se/annons/skane/ac_hoglyftande_domkraft_1300kg/120 . . . .

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Skruva banåkabil
VERKTYGS-tråden
<<   1, 2, 3 ... , 31, 32, 33   >>
42 besök senaste veckan (291092 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande