| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
VERKTYGS-tråden
|
<< 1, 2, 3 ... , 32, 33, 34 >> 91 besök senaste veckan (292958 totalt) |
|
Det är väldigt trevligt att ha en vertikal bandsåg som klarar att såga i metall. Ett smidigt sätt är att ta biltemas kapsåg:
Tillverka ett bord som man fäster i skruvstycket:
Skruva ihop och njut:
Väldigt stadigt och fint. Superenkelt att ta bort bordet vid kaparbeten. Rekommenderas _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||||
|
_________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||||
|
|
||||||
|
Det är två features man ska se till att få med:
(A) En stoppklack på fästet som man trycker mot backen på skruvstycket så den hamnar i rätt postion varje gång. (B) Ett styrhål som fångar och låser en skruvskalle som sitter i bladstyrningen. Denna håller då sågbygeln låst mot bordet i det uppfällda läget. Enkel och stabil lösning som kräver att det sitter en skruv i bladstyrningen där eller nån annan feature man kan låsa emot. Ganska enkel att tillverka. Fästet är två kvadratiska rör svetsade i vinkel. På med stoppklacken (A). På min så är höjden från botten av skruvstycket till planet för bladstyrningens ovansida 132.5 mm. Så högt ska fästet vara. Sen borrar man styrhålet i bordsplåten (B), slipar upp spåret för sågbladet, lägger bordet på plats och svetsar det mot fästet när man säkerställt att det ligger rakt. Trots att det var enkelt att tillverka och jag är skitnöjd med resultatet så har det dröjt över ett år innan jag fick tummen ur och faktiskt gjorde det.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||||
|
kanske nåt att ha för att justera toe in - out
https://www.temu.com/se/1pc-universa _________________ henrik nielsen |
||||||
|
Är det nån här som köpt Verktygsbodens Enpelarlyft?
Den verkar smidig eftersom man kan rulla undan den när den inte används. [/url] _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||||||
|
Re:
Blir toe-mätningen korrekt med hjulen avlastade uppe i luften? _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||||
|
Re:
Enkla svaret är väl NEJ. Individuell fjädring har väl mer eller mindre bump steer.
Framför allt när man släpper ut den så långt så den avlastas helt. På stel axel borde den dock fungera!
|
Re:
Om bilen mestadels används i den konfigurationen så är det väl korrekt?
Om plattorna är långa nog (så måttbanden går fria från däcket) så går det ju att använda dem med monterade hjul, belastade på backen. Men att ha en sån bild kräver lite mer förståelse än det krävs för att kopiera ett par bockade aluplåtar. |
||||||
|
Re:
Tack, tur man har ett par fordon med stela axlar båda fram och bak. Till och med ägaren kan uppfattas som stel. _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||||
|
|
||||||
|
Ja om man prioriterar sin garagetid så gör man det...
Ont om stålbitar liggandes just nu, förutom impax supreme och det är så hårt att fräsa i...
|
||||||
|
Oh, det var gentilt!
Jag kan kolla CC på spåren. Håller på att bygga tråg för att minska spånor som stänker ut, och vanligt demanders-klump får inte riktigt plats då... |
||||||
|
Re:
Såg det här inlägget och åkte direkt till biltema och köpte en bandsåg utan att ha en aning om att bandsågen ovan utgått och ersatts av en annan. Första problemet var att sågen inte gick att tilta upp 90 grader, så jag gjorde en förhöjning, inga konstigheter. Sen upptäckte jag det stora problemet. Sågjäkeln går åt fel håll! Det slutade med aningen större modifikationer. 😄 Vände sågen upp och ner och tillverkade ett fäste som använder fyra av skruvarna som håller ihop sågen. Skruvstycket var av tveksam modell så det åkte bort. Sen återstod bara ett bord som tillverkades av en aluminiumplåt. Det är absolut görbart med den här modellen, men räkna med lite mer jobb.
|
||||||
|
Kampanj Jula på momentnycklar, denna passar nog bra för små skruvar i aluminiumgods samt för kamöverfall.
https://www.jula.se/catalog/verktyg- _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||||
|
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
VERKTYGS-tråden
|
<< 1, 2, 3 ... , 32, 33, 34 >> 91 besök senaste veckan (292958 totalt) |