| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Toyota (Corolla) AE86 Levin GT-S -86
|
<< 1, 2, 3, 4, 5 ... 13, 14, 15 >> 34 besök senaste veckan (67602 totalt) |
|
Nya bilder på portning & isärtagning av motorn
Nyaste motortrimmningsbilderna http://ul.zsh.net/kristian30/8677280 http://ul.zsh.net/kristian30/9701057 http://ul.zsh.net/kristian30/1529521 http://ul.zsh.net/kristian30/1604336 http://ul.zsh.net/kristian30/2766276 http://ul.zsh.net/kristian30/8965140 http://ul.zsh.net/kristian30/2460808 http://ul.zsh.net/kristian30/1554047 http://ul.zsh.net/kristian30/1404649 -------------------------------------------------------------------------- I have No idea whatsoever as to what this is... but it was in the way http://ul.zsh.net/kristian30/4943637 headers http://ul.zsh.net/kristian30/1393843 http://ul.zsh.net/kristian30/6477790 http://ul.zsh.net/kristian30/1143595 a litte difference ey http://ul.zsh.net/kristian30/7213935 had tomake a small dent in order for the geader to run free of the steeringrack http://ul.zsh.net/kristian30/5429406 this is what it'll look like http://ul.zsh.net/kristian30/1059564 intake coming off http://ul.zsh.net/kristian30/1674707 intake manifold http://ul.zsh.net/kristian30/1115838 T-VIS loose at last http://ul.zsh.net/kristian30/1625964 big port ?
------------------------------------------------------------------------
_________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||||||||||||
|
nya bilder - motor & väghållnings detaljer
Nya bilder... jag fick generalras i den nytrimmade motorn då jag gjorde ett "nybörjarfel"... jag GLÖMDE byta motoroljan som var full med vatten från topp-packningsraset innan trimmningen.
så vevlagrena rasade & även kamaxlarna malde ner sig över en (1) mm i toppen.. så det var bara att slänga hela den motorn tyvärr. Menjag kom iaf 4 mil med den motorn
men nu har jag dessa istället :
Motorn helt klar för montering nu !
Det är två begagnade 4-age Corolla fwd motorer.. Ett stort tack till NextGenRacing.se som sponsrade med betalningen
motorerna precis hemkommna
snoffsat till den första lite med tvättat block & målat det
satt på mina justerbara kamdrev o min specialbygda vattenpump
lättat svänghjul.. Orginal vikt 7,82 kg - Nu 5,86 kg 8)
sågat av dem biten på vevaxelns remhjul som driver servo-pumpen på USA bilarna - den behöver jag ju inte... 800g lättare nu :lol:
------------------------------------------------------------------- NYASTE bilderna: stötdämparbyte på G
BILTEMA Ford Sierra 2,0 framfjädrar
Målat fjäderbenshylsorna framtill
Målat främre bromsoken
Målat PS2:an
PS2:an klar - skall monteras istället för handskfacket
Första laddningen drifting däck från Vanadis Gummi i Stockholm
------------------------------------------------------------------------------- motorn startade för ett par dagar sedan & den går bra - men den läckte först olja & sedan soppa.. olja likaliserades till en läckande NY oljeslang te oljekylaren - den ersattes med ett kopparrör istället. & soppaläckaget hittade jag nu i kväll - en o-ring te fyrans spridare var helt upplöst. köper ny imorgon..... Men Clarion backade & mina nya stolar kommer inte förrens efter Emmaboda..... några bilder:
_________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||||||||||||
|
Jag kollade lite på bilderna du la upp (https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=9995) och det är några saker jag blev nyfiken på:
Du kör med två lika ventilkåpor, rätta mig om jag har fel men jag gissar på att det är för att slippa "ventilationshålet" som finns på nyare ag-motorer. Jag tycker din bil har gått en väldigt kort sträcka för att vara en -86, och vad säger bilbesiktningen om det? Hade själv en liten sammanstötning med en besiktningsman pga ett konstigt kilometervärde.
Du kör, om jag inte ser fel, med orginalplenumet, du har inte funderat på en konvertering till 4-trottel? JPM bygger ju ganska snygga rullspjäll... På tal om det, vad kör du med för insprutningssystem? När jag ändå är inne på drivning, hur länge tror du växellådan håller med effektökningen jag hört talas om, och finns det egentligen några bra ersättningslådor att få tag på? Nej nu har jag malt på tillräckligt, bättre att ta lite åt gången. Vid något kommande tillfälle skulle jag vilja ta ett kort "samtal" angående några bilprojekt jag har snurrande i huvudet . Men det blir nog inte aktuellt förren min plånbok blivit någon tum tjockare..
Mvh Mikael _________________ Mikael Persson |
||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||
detta visste jag inte alls om - förklara gärna... Jag har det för att det ser annorlunda ut & jag kan ha två vevhusvetilationsslangar till oljecatchtanken
100 % lagligt - det ä min bil & SBP har inte med att göra vad det står på mina mätare... så länge som jag berättar för nästa ägare vad bilen har rullat.
Har funderingar kring att bygga om insuget lite grann.. nu orginal har det 8 (åtta) små rör gjutna tesammans ner till toppen - tänkte såga av dessa & svetsa dit 4 st 2" rör istället - dess 8 rör används när T-VIS'n är ikopplad - T-VIS = Toyota Variable Intake System - Variablet Insugningssystem - separata spjällhus finns till 20V motorn som ORGINAL - kostar 2000 kr begagnade i Danmark - De ger ca 5 hk på toppen om motorn e orginal - men en HERREJÖSSES effekt om den är trimmad RÄTT
100% orginal än så länge - funderar på ett Haltech eller annat lämpligt
ca 200-250 hk e vad de klarar enligt förfrågan på www.club4ag.com - men ha i tankarna att min bil väger nästan 250kg mindre än orginal - Ca 1/4 lättare än orginal & detta innebär i teorin att det sliter 1/4 mindre på grejjerna okså ju. - kan man ju hoppas
Jag kör med 21% lättat svänghjul & hemmabyggd racekoppling byggd på lösa puckar från DALHEMS.
Varsågod - bara hör av dig anytime Kristian _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||||||||||||
Andrew ! Tofu märkena skall enbart sitta på bilen om man inte har några andra alls. det ser bäst ut så ju eller hur K _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||||||||||||
Jepp, så du får helt enkelt riva ned det andra igen
|
||||||||||||||||
Jo, han kan juh annars riva ned alla stickers och sätta dit ett Akina Speedstars, då liknar den en annan vit hachi i serien, en Hachi Goda (eller hur det stavas)
|
||||||||||||||||
|
Annars får väl Kristian köpa en trueno "front clip" och en uppsättning wanatabe(eller vad dom heter)fälgar från japan.
Jag hjälper gärna till att montera grejerna, fast då får vi ju slita loss TRD-vingen och montera ett par dimljus också för att det skall stämma bättre. Å sen e det ju alla dom där smådetaljerna: tillbaka med inredningen, ta bort bågen, vit huv utan luftutsläpp, bygga om till högerstyrd, höja bilen................. ...........men Kristian kan ju få behålla sin sittastillstol, men bara om han monterar en formula atlanticmotor. (OBS jag sa bara att hjälper till med montaget, inte att jag betalar för grejerna) Jag höll på att glömma den viktigaste detaljen, MUGGHÅLLAREN!!! Den måste ju vara med. _________________ Mikael Persson |
||||||||||||||||
Hachi-go = 85
_________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||||||||||||
Ni e allt tokigare än jag trott asså...... Ang: TRUENo så finns det en svensk import firma som tar hem en sådan från Japan för 25-30K färdigreggad i Sverige - BILLIGT ! Jag har seriöst funderat på att skaffa en till AE86 & ha som slit & släng/vinterbil. >Så där har jag ju då att bygga på okså. Sådana här dimljus va AE86 o R G I N A L med motordrivet skyddshölje -
bara synd att killen som säljer vill ha 250 dollar för dem.
kolla in vad han mera har te AE86:an.... eller hans hemsida >> http://www.pbase.com/toycoolparts _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||||||||||||
Vilken firma då
Dom tar inte in bilarna med ratten på rätt sida tro?
|
||||||||||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Toyota (Corolla) AE86 Levin GT-S -86
|
<< 1, 2, 3, 4, 5 ... 13, 14, 15 >> 34 besök senaste veckan (67602 totalt) |

