Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota (Corolla) AE86 Levin GT-S -86
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 13, 14, 15   >>
34 besök senaste veckan (67602 totalt)
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Nya bilder på portning & isärtagning av motorn

Nyaste motortrimmningsbilderna

http://ul.zsh.net/kristian30/867728025kristian30tpppbyte1.jpg
http://ul.zsh.net/kristian30/970105799kristian30toppbyte2.jpg
http://ul.zsh.net/kristian30/1529521205kristian30toppbyte3.jpg
http://ul.zsh.net/kristian30/1604336959kristian30toppbyte4.jpg
http://ul.zsh.net/kristian30/276627613kristian30toppbyte5.jpg
http://ul.zsh.net/kristian30/896514047kristian30toppbyte6.jpg
http://ul.zsh.net/kristian30/2460808kristian30toppbyte7.jpg
http://ul.zsh.net/kristian30/1554047014kristian30toppbyte8.jpg
http://ul.zsh.net/kristian30/1404649058kristian30toppbyte9.jpg

--------------------------------------------------------------------------

I have No idea whatsoever as to what this is... but it was in the way
http://ul.zsh.net/kristian30/49436370kristian30motor1.jpg
headers
http://ul.zsh.net/kristian30/1393843106kristian30motor2.jpg
http://ul.zsh.net/kristian30/647779084kristian30motor3.jpg
http://ul.zsh.net/kristian30/1143595178kristian30motor6.jpg
a litte difference ey
http://ul.zsh.net/kristian30/721393525kristian30motor7.jpg
had tomake a small dent in order for the geader to run free of the steeringrack
http://ul.zsh.net/kristian30/542940627kristian30motor8.jpg
this is what it'll look like
http://ul.zsh.net/kristian30/1059564913kristian30motot9.jpg
intake coming off
http://ul.zsh.net/kristian30/167470779kristian30motor10.jpg
intake manifold
http://ul.zsh.net/kristian30/1115838666kristian30motor11.jpg
T-VIS loose at last
http://ul.zsh.net/kristian30/1625964999kristian30motor12.jpg
big port ?

------------------------------------------------------------------------







_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
nya bilder - motor & väghållnings detaljer

Nya bilder...
jag fick generalras i den nytrimmade motorn då jag gjorde ett "nybörjarfel"...

jag GLÖMDE byta motoroljan som var full med vatten från topp-packningsraset innan trimmningen.

så vevlagrena rasade & även kamaxlarna malde ner sig över en (1) mm i toppen.. så det var bara att slänga hela den motorn tyvärr. Menjag kom iaf 4 mil med den motorn

men nu har jag dessa istället : thumbs up

Motorn helt klar för montering nu !


Det är två begagnade 4-age Corolla fwd motorer..

Ett stort tack till NextGenRacing.se som sponsrade med betalningen


motorerna precis hemkommna

snoffsat till den första lite med tvättat block & målat det

satt på mina justerbara kamdrev o min specialbygda vattenpump


lättat svänghjul.. Orginal vikt 7,82 kg - Nu 5,86 kg 8)


sågat av dem biten på vevaxelns remhjul som driver servo-pumpen på USA bilarna - den behöver jag ju inte... 800g lättare nu :lol:

-------------------------------------------------------------------

NYASTE bilderna:

stötdämparbyte på G

BILTEMA Ford Sierra 2,0 framfjädrar

Målat fjäderbenshylsorna framtill

Målat främre bromsoken

Målat PS2:an

PS2:an klar - skall monteras istället för handskfacket


Första laddningen drifting däck från Vanadis Gummi i Stockholm

-------------------------------------------------------------------------------


motorn startade för ett par dagar sedan & den går bra - men den läckte först olja & sedan soppa..
olja likaliserades till en läckande NY oljeslang te oljekylaren - den ersattes med ett kopparrör istället.
& soppaläckaget hittade jag nu i kväll - en o-ring te fyrans spridare var helt upplöst.
köper ny imorgon.....

Men Clarion backade thumbs down ur sitt avtal i fredags (vad gör man då)

& mina nya stolar kommer inte förrens efter Emmaboda.....
några bilder:








_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Mikael Persson
Göteborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 653



Jag kollade lite på bilderna du la upp (https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=9995) och det är några saker jag blev nyfiken på:

Du kör med två lika ventilkåpor, rätta mig om jag har fel men jag gissar på att det är för att slippa "ventilationshålet" som finns på nyare ag-motorer.

Jag tycker din bil har gått en väldigt kort sträcka för att vara en -86, och vad säger bilbesiktningen om det?
Hade själv en liten sammanstötning med en besiktningsman pga ett konstigt kilometervärde.

Du kör, om jag inte ser fel, med orginalplenumet, du har inte funderat på en konvertering till 4-trottel?
JPM bygger ju ganska snygga rullspjäll...

På tal om det, vad kör du med för insprutningssystem?

När jag ändå är inne på drivning, hur länge tror du växellådan håller med effektökningen jag hört talas om, och finns det egentligen några bra ersättningslådor att få tag på?

Nej nu har jag malt på tillräckligt, bättre att ta lite åt gången.

Vid något kommande tillfälle skulle jag vilja ta ett kort "samtal" angående några bilprojekt jag har snurrande i huvudet . Men det blir nog inte aktuellt förren min plånbok blivit någon tum tjockare..

Mvh
Mikael

_________________
Mikael Persson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13315



och hur går det med pumpbilderna?
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Anders Jeppsson skrev:
och hur går det med pumpbilderna?


Anders !

har tyvärr inte fått catchtanken ännu

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
PDE skrev:
Jag kollade lite på bilderna du la upp (https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=9995) och det är några saker jag blev nyfiken på:


PDE skrev:
Du kör med två lika ventilkåpor, rätta mig om jag har fel men jag gissar på att det är för att slippa "ventilationshålet" som finns på nyare ag-motorer.


detta visste jag inte alls om - förklara gärna... Jag har det för att det ser annorlunda ut & jag kan ha två vevhusvetilationsslangar till oljecatchtanken

PDE skrev:
Jag tycker din bil har gått en väldigt kort sträcka för att vara en -86, och vad säger bilbesiktningen om det?
Hade själv en liten sammanstötning med en besiktningsman pga ett konstigt kilometervärde.


100 % lagligt - det ä min bil & SBP har inte med att göra vad det står på mina mätare... så länge som jag berättar för nästa ägare vad bilen har rullat.

PDE skrev:
Du kör, om jag inte ser fel, med orginalplenumet, du har inte funderat på en konvertering till 4-trottel?
JPM bygger ju ganska snygga rullspjäll...


Har funderingar kring att bygga om insuget lite grann.. nu orginal har det 8 (åtta) små rör gjutna tesammans ner till toppen - tänkte såga av dessa & svetsa dit 4 st 2" rör istället - dess 8 rör används när T-VIS'n är ikopplad - T-VIS = Toyota Variable Intake System - Variablet Insugningssystem - separata spjällhus finns till 20V motorn som ORGINAL - kostar 2000 kr begagnade i Danmark - De ger ca 5 hk på toppen om motorn e orginal - men en HERREJÖSSES effekt om den är trimmad RÄTT

PDE skrev:
På tal om det, vad kör du med för insprutningssystem?


100% orginal än så länge - funderar på ett Haltech eller annat lämpligt

PDE skrev:
När jag ändå är inne på drivning, hur länge tror du växellådan håller med effektökningen jag hört talas om, och finns det egentligen några bra ersättningslådor att få tag på?


ca 200-250 hk e vad de klarar enligt förfrågan på www.club4ag.com - men ha i tankarna att min bil väger nästan 250kg mindre än orginal - Ca 1/4 lättare än orginal & detta innebär i teorin att det sliter 1/4 mindre på grejjerna okså ju. - kan man ju hoppas
Jag kör med 21% lättat svänghjul & hemmabyggd racekoppling byggd på lösa puckar från DALHEMS.


PDE skrev:
Nej nu har jag malt på tillräckligt, bättre att ta lite åt gången.


thumbs up thumbs up

PDE skrev:
Vid något kommande tillfälle skulle jag vilja ta ett kort "samtal" angående några bilprojekt jag har snurrande i huvudet . Men det blir nog inte aktuellt förren min plånbok blivit någon tum tjockare..

Mvh
Mikael


Varsågod - bara hör av dig anytime

Kristian

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
två nya bilder !!!!!




_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



mummel mummel.... den var ju snygg... nu är den........

_________________
MackeMaehlum
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Acke skrev:
mummel mummel.... den var ju snygg... nu är den........


G Y B B E .......

bilen kommer att ändra utseende lite titt som tätt i sommar.

K

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



KristianAE86 skrev:
Acke skrev:
mummel mummel.... den var ju snygg... nu är den........


G Y B B E .......

bilen kommer att ändra utseende lite titt som tätt i sommar.

K


neeeeej!!!!
Du tog bort Fujiwara Tofu Shop dekalerna
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Andrew Petrykowski skrev:


neeeeej!!!!
Du tog bort Fujiwara Tofu Shop dekalerna


Andrew !

Tofu märkena skall enbart sitta på bilen om man inte har några andra alls.

det ser bäst ut så ju eller hur

K

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



KristianAE86 skrev:
Andrew Petrykowski skrev:


neeeeej!!!!
Du tog bort Fujiwara Tofu Shop dekalerna


Andrew !

Tofu märkena skall enbart sitta på bilen om man inte har några andra alls.

det ser bäst ut så ju eller hur

K


Jepp, så du får helt enkelt riva ned det andra igen
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19114



Jag håller med...

Edit: fast å andra sidan så är det ju inte en Trueno... Fel fälgar har den också...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



MaZ skrev:
Jag håller med...

Edit: fast å andra sidan så är det ju inte en Trueno... Fel fälgar har den också...


Jo, han kan juh annars riva ned alla stickers och sätta dit ett Akina Speedstars, då liknar den en annan vit hachi i serien, en Hachi Goda (eller hur det stavas)
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19114



Men det är ju som du säger en 85:a...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Mikael Persson
Göteborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 653



Annars får väl Kristian köpa en trueno "front clip" och en uppsättning wanatabe(eller vad dom heter)fälgar från japan.

Jag hjälper gärna till att montera grejerna, fast då får vi ju slita loss TRD-vingen och montera ett par dimljus också för att det skall stämma bättre.
Å sen e det ju alla dom där smådetaljerna: tillbaka med inredningen, ta bort bågen, vit huv utan luftutsläpp, bygga om till högerstyrd, höja bilen.................
...........men Kristian kan ju få behålla sin sittastillstol, men bara om han monterar en formula atlanticmotor.

(OBS jag sa bara att hjälper till med montaget, inte att jag betalar för grejerna)

Jag höll på att glömma den viktigaste detaljen, MUGGHÅLLAREN!!! Den måste ju vara med.

_________________
Mikael Persson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19114



Glöm inte Grupp A motorn och rallylådan med "kortare" utväxling, varvräknare som går till 10 000 skall det väl vara också.

och en mugg med vatten...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Andrew Petrykowski skrev:

Jo, han kan juh annars riva ned alla stickers och sätta dit ett Akina Speedstars, då liknar den en annan vit hachi i serien, en Hachi Goda (eller hur det stavas)

Hachi-go = 85

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
PDE skrev:
Annars får väl Kristian köpa en trueno "front clip" och en uppsättning wanatabe(eller vad dom heter)fälgar från japan.

Jag hjälper gärna till att montera grejerna, fast då får vi ju slita loss TRD-vingen och montera ett par dimljus också för att det skall stämma bättre.
Å sen e det ju alla dom där smådetaljerna: tillbaka med inredningen, ta bort bågen, vit huv utan luftutsläpp, bygga om till högerstyrd, höja bilen.................
...........men Kristian kan ju få behålla sin sittastillstol, men bara om han monterar en formula atlanticmotor.

(OBS jag sa bara att hjälper till med montaget, inte att jag betalar för grejerna)

Jag höll på att glömma den viktigaste detaljen, MUGGHÅLLAREN!!! Den måste ju vara med.


Ni e allt tokigare än jag trott asså......

Ang: TRUENo så finns det en svensk import firma som tar hem en sådan från Japan för 25-30K färdigreggad i Sverige - BILLIGT !

Jag har seriöst funderat på att skaffa en till AE86 & ha som slit & släng/vinterbil.
>Så där har jag ju då att bygga på okså.

Sådana här dimljus va AE86 o R G I N A L med motordrivet skyddshölje -
bara synd att killen som säljer vill ha 250 dollar för dem.



kolla in vad han mera har te AE86:an....

eller hans hemsida >> http://www.pbase.com/toycoolparts

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



MaZ skrev:
Glöm inte Grupp A motorn och rallylådan med "kortare" utväxling, varvräknare som går till 10 000 skall det väl vara också.

och en mugg med vatten...

Den går väll ändå hela vägen förbi 13lusen varv
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



KristianAE86 skrev:
PDE skrev:
Annars får väl Kristian köpa en trueno "front clip" och en uppsättning wanatabe(eller vad dom heter)fälgar från japan.

Jag hjälper gärna till att montera grejerna, fast då får vi ju slita loss TRD-vingen och montera ett par dimljus också för att det skall stämma bättre.
Å sen e det ju alla dom där smådetaljerna: tillbaka med inredningen, ta bort bågen, vit huv utan luftutsläpp, bygga om till högerstyrd, höja bilen.................
...........men Kristian kan ju få behålla sin sittastillstol, men bara om han monterar en formula atlanticmotor.

(OBS jag sa bara att hjälper till med montaget, inte att jag betalar för grejerna)

Jag höll på att glömma den viktigaste detaljen, MUGGHÅLLAREN!!! Den måste ju vara med.


Ni e allt tokigare än jag trott asså......

Ang: TRUENo så finns det en svensk import firma som tar hem en sådan från Japan för 25-30K färdigreggad i Sverige - BILLIGT !

Jag har seriöst funderat på att skaffa en till AE86 & ha som slit & släng/vinterbil.
>Så där har jag ju då att bygga på okså.

Sådana här dimljus va AE86 o R G I N A L med motordrivet skyddshölje -
bara synd att killen som säljer vill ha 250 dollar för dem.



kolla in vad han mera har te AE86:an....

eller hans hemsida >> http://www.pbase.com/toycoolparts


Vilken firma då
Dom tar inte in bilarna med ratten på rätt sida tro?
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota (Corolla) AE86 Levin GT-S -86
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 13, 14, 15   >>
34 besök senaste veckan (67602 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande