Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Opel Speedster?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (19773 totalt)
Stefan_A
Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005
Inlägg: 279



jonasb46 skrev:
bebbe skrev:
om man skall lyfta en Speedster på en billyft, var lyfter man då?


vx-performance har en framtagen distans att skruva mellan en balk och underplåten så att man kan lyfta precis framför bakhjulet, fram är det ju bara att lyfta på balkarna där dom sticker fram innanför framhjulen.
vx-performances distans är lite tung o klumpig (alu), så hade nån orkat så hade det suttit fint med en med lite tunnare gods eller en i "typ" teflon.

/ jonas.


Länk till VX Performance och deras distanser; http://www.vx-performance.de/catalog/product_info.php?cPath=35&products_id=41&osCsid=a043ced42def53d9dfa5fda28fb953e4

_________________
Stefan Axelsson

Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20
Citera
bebbe
Härryda
Här sen Jul 2006
Inlägg: 125


Trådstartare
Stefan_A skrev:
jonasb46 skrev:
bebbe skrev:
om man skall lyfta en Speedster på en billyft, var lyfter man då?


vx-performance har en framtagen distans att skruva mellan en balk och underplåten så att man kan lyfta precis framför bakhjulet, fram är det ju bara att lyfta på balkarna där dom sticker fram innanför framhjulen.
vx-performances distans är lite tung o klumpig (alu), så hade nån orkat så hade det suttit fint med en med lite tunnare gods eller en i "typ" teflon.

/ jonas.


Länk till VX Performance och deras distanser; http://www.vx-performance.de/catalog/product_info.php?cPath=35&products_id=41&osCsid=a043ced42def53d9dfa5fda28fb953e4


Finns ingen bild med dom monterade?

_________________
Mathias Nilsson
Opel Speedster 2,2 -02.
Citera
Stefan_A
Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005
Inlägg: 279



bebbe skrev:
Finns ingen bild med dom monterade?


Har inte hittat det, men det verkar vara en god idé att sätta dit ett par. Misstänker att iallafall min bil kommer att åka upp och ner i luften en del framöver och en hel del arbeten innebär hjul av

_________________
Stefan Axelsson

Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20
Citera
bebbe
Härryda
Här sen Jul 2006
Inlägg: 125


Trådstartare
Stefan_A skrev:
bebbe skrev:
Finns ingen bild med dom monterade?


Har inte hittat det, men det verkar vara en god idé att sätta dit ett par. Misstänker att iallafall min bil kommer att åka upp och ner i luften en del framöver och en hel del arbeten innebär hjul av


Japp, och lyfta den utan dessa och andvända sig utav de bakre lyft punkterna innebar iaf för mig ett jäkla rullande och velande innan man fick upp bilen på ett tillfreställande sätt. Och då var det precis att bakhjulen inte tog i. Kommer ju antagligen komma på lite bredare hjul snart och då är det nog kört, iaf på min lyft

_________________
Mathias Nilsson
Opel Speedster 2,2 -02.
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



bebbe skrev:
Stefan_A skrev:
bebbe skrev:
Finns ingen bild med dom monterade?


Har inte hittat det, men det verkar vara en god idé att sätta dit ett par. Misstänker att iallafall min bil kommer att åka upp och ner i luften en del framöver och en hel del arbeten innebär hjul av


Japp, och lyfta den utan dessa och andvända sig utav de bakre lyft punkterna innebar iaf för mig ett jäkla rullande och velande innan man fick upp bilen på ett tillfreställande sätt. Och då var det precis att bakhjulen inte tog i. Kommer ju antagligen komma på lite bredare hjul snart och då är det nog kört, iaf på min lyft



Sen kan man ju köra "sniklösningen" som jag har gjort hela förra vintern:

använd lyftpunkterna i mitten och dem längst fram. Lyft upp bilen lite och plocka av bakhjulen. Nu står bilen tillräckligt stabilt på fyra punkter och man kommer åt bra bak. Inga problem alls om man ser till att hela tiden plocka bort mer vikt bak än fram när man mekar. Behöver man göra det motsatta är lösningen enkel, ta ett spännband och spänn fast den ena undre främre bärarmen kring lyftens arm så håller sig bilen på plats utan att tippa. thumbs up Varför krångla till det?

_________________
Mattias Meldert
Citera
bebbe
Härryda
Här sen Jul 2006
Inlägg: 125


Trådstartare
meldert skrev:
bebbe skrev:
Stefan_A skrev:
bebbe skrev:
Finns ingen bild med dom monterade?


Har inte hittat det, men det verkar vara en god idé att sätta dit ett par. Misstänker att iallafall min bil kommer att åka upp och ner i luften en del framöver och en hel del arbeten innebär hjul av


Japp, och lyfta den utan dessa och andvända sig utav de bakre lyft punkterna innebar iaf för mig ett jäkla rullande och velande innan man fick upp bilen på ett tillfreställande sätt. Och då var det precis att bakhjulen inte tog i. Kommer ju antagligen komma på lite bredare hjul snart och då är det nog kört, iaf på min lyft



Sen kan man ju köra "sniklösningen" som jag har gjort hela förra vintern:

använd lyftpunkterna i mitten och dem längst fram. Lyft upp bilen lite och plocka av bakhjulen. Nu står bilen tillräckligt stabilt på fyra punkter och man kommer åt bra bak. Inga problem alls om man ser till att hela tiden plocka bort mer vikt bak än fram när man mekar. Behöver man göra det motsatta är lösningen enkel, ta ett spännband och spänn fast den ena undre främre bärarmen kring lyftens arm så håller sig bilen på plats utan att tippa. thumbs up Varför krångla till det?


Nej, det är ju också ett sätt

Ang något annat. Jag har beställt lite grejor från VX220 sidan. Det var snart två veckor sedan och ingenting har dykt upp? Någon som vet hur lång tid det brukar ta?

_________________
Mathias Nilsson
Opel Speedster 2,2 -02.
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1208



Stefan_A skrev:
bebbe skrev:
Finns ingen bild med dom monterade?


Har inte hittat det, men det verkar vara en god idé att sätta dit ett par. Misstänker att iallafall min bil kommer att åka upp och ner i luften en del framöver och en hel del arbeten innebär hjul av


Såhär gjorde jag, delade på ett nylonhjul som hade rätt tjocklek och bultade dit.
att lyfta turbon på de lyftpunkterna längre fram funkar inte, den är för baktung.

_________________
Erik Lange.
Snabbare än Gullabo i superstage
Citera
bebbe
Härryda
Här sen Jul 2006
Inlägg: 125


Trådstartare
Sliparn skrev:
Stefan_A skrev:
bebbe skrev:
Finns ingen bild med dom monterade?


Har inte hittat det, men det verkar vara en god idé att sätta dit ett par. Misstänker att iallafall min bil kommer att åka upp och ner i luften en del framöver och en hel del arbeten innebär hjul av


Såhär gjorde jag, delade på ett nylonhjul som hade rätt tjocklek och bultade dit.
att lyfta turbon på de lyftpunkterna längre fram funkar inte, den är för baktung.


ok, då kan du lyfta utan att plocka bort plåten under heller?

_________________
Mathias Nilsson
Opel Speedster 2,2 -02.
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1208



Japp, men då går det förståss inte att ta av plåten när bilen är upphissad.

Har man garagedomkraft och ska fixa med tex:hjul/bromsar mm så är det bättre att lyfta en sida i taget,
sätt då domkraften vid lyftpunkten lite längre fram där väger bilen jämt

_________________
Erik Lange.
Snabbare än Gullabo i superstage
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500



Opel Speedster låter som en rolig och underhållande bil både på bana och gata. Blir till å börja spara om man ska ha en om ett år eller två

Det hade varit kul och få se några bilder på bilen bebbe .

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Stefan_A
Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005
Inlägg: 279



Freddan72 skrev:
Opel Speedster låter som en rolig och underhållande bil både på bana och gata. Blir till å börja spara om man ska ha en om ett år eller två

Det hade varit kul och få se några bilder på bilen bebbe .


Kolla in bebbe's biltråd på https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=30795

_________________
Stefan Axelsson

Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20
Citera
bebbe
Härryda
Här sen Jul 2006
Inlägg: 125


Trådstartare
Freddan72 skrev:
Opel Speedster låter som en rolig och underhållande bil både på bana och gata. Blir till å börja spara om man ska ha en om ett år eller två

Det hade varit kul och få se några bilder på bilen bebbe .


Jodå, bilder finns.

Titta under min profil så har du min bil tråd där

_________________
Mathias Nilsson
Opel Speedster 2,2 -02.
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006
Inlägg: 403



Ledsen att jag lyfter typ världens äldsta tråd men någon måste kurrera mig...

Hade lagt alla planer på entusiastbil på hyllan pga. att det enda som hägrat varit 911 så länge jag kan minnas och det perfekta exemplaret (till det perfekta priset) verkar inte vilja dyka upp. Så för ett par veckor sedan satt jag på långflygning och bläddrade i de sedvanliga medhavda biltidningarna när en Speedster skymtade i bakgrunden på en bild och det slog mig: är inte det där den ultimata bilen? Sen dess har jag inte kunnat släppa den tanken riktigt...

...så snälla tala om för mig att den inte är det så jag kan gå vidare!

Har spenderat tiden sedan dess med att plöja igenom det mesta om Speedster här på forumet likaväl som en hel del på VX220.org och gluttat en del på Mobile.de.

Jag har några funderingar/antaganden någon gärna får slå hål på:

- Antar att ägande av Speedster är enklare/billigare än gammel 911 (964/993/996). Har förstått att det kan vara svårt att hitta Opel-verkstäder som tar emot en Speedster dock. Och är det över huvudtaget möjligt att serva en Turbo hos Opel i Sverige? Går det att 'entusiastförsäkra' i någon form?

- Ni som följt värdeutvecklingen på dessa bilar, hur ser det ut? Har märkt att det är på tok för dyrt att försöka åka 'häftig' bruksbil.

- Hur ser det ut med möjligheterna att få åka bana, finns det många lämpliga events att åka med denna typ av bil? Aktiva märkesklubbar?

Bilen är tänkt att användas som Söndagsutflykts-/Weekend-/Konbane-/Trackday-bil. Är det överhuvudtaget att överleva en helgutlykt med sambon i bilen?

Sen har vi ju debatten kring NA vs. Turbo, av gammal hävd att mer kraft aldrig är fel propagerar jag för en Turbo (även om jag egentligen föredrar karaktären hos en NA-motor alla dagar i veckan). Kan någon ge klara besked varför jag skulle ta en NA istället för en Turbo?

Mitt största problem är att jag, sedan bilmässan i Stockholm när bilen var ny (2001 typ?) inte ens har sett en Speedster på riktigt! Körs det några event i sommar (trakterna av mellansverige under vecka 29-30 hade varit lämpligt) där det kan finnas möjlighet att se en bil. Inga handlare verkar ju ha några stående för tilfället i Svedala!

Långt inlägg, tacksam för input dock!

//Johan

_________________
Johan Israelsson
Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1948



Brukar komma ett par speedstrar på Opelsportclubs träffar. OSC är en aktiv märkesklubb med en hel del körning. Tex nästa helg blir det 3 dagar på rudskogen ihop med vår systerklubb OMC (norska Opelklubben).

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Stefan_A
Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005
Inlägg: 279



Citat:
- Antar att ägande av Speedster är enklare/billigare än gammel 911 (964/993/996). Har förstått att det kan vara svårt att hitta Opel-verkstäder som tar emot en Speedster dock. Och är det över huvudtaget möjligt att serva en Turbo hos Opel i Sverige? Går det att 'entusiastförsäkra' i någon form?


Helt rätt antagande att de flesta Opelverkstäder knappt har hört talas om Speedstern, bäst att höra efter på vx220-forumet för referenser (den del som kallas Valhalla är för svenska Speedsterägare, på svenska). Flera i Göteborgstrakten lämnar sina bilar till Bennets som är vana att skruva med Elise. Turbo går att serva hos Opel den med, mekaniken är den samma och motorn är en vanlig GM motor som finns i bl a Astra. När det gäller försäkring så är den inte allt för hysterisk. Jag betalar 9.600:-/helår hos Länsförsäkringar (sedan har jag bara bilen påställd under halva året, så det blir 4.800:- per år). Täcker dock inte bankörning. Lotusklubben har tidigre iallafall haft lokalt avtal med LF i Stockholm, vet inte om det gäller fortfarande eller detaljerna kring det (har inte brytt mig eftersom jag inte bor i Stockholm).


Citat:
- Ni som följt värdeutvecklingen på dessa bilar, hur ser det ut? Har märkt att det är på tok för dyrt att försöka åka 'häftig' bruksbil.

Priserna har faktiskt gått upp under de år jag haft min, och tillgången är betydligt mindre nu än när jag köpte min.

Citat:
- Hur ser det ut med möjligheterna att få åka bana, finns det många lämpliga events att åka med denna typ av bil? Aktiva märkesklubbar?

Track days och konbanor dyker upp hela tiden, t ex Expressens motorklubb och GRC. När det gäller märkesklubbar så finns Lotusklubben som anordnar en track day på Sturup. Sedan har du även Opel Sport Club som ordnar track days. Vidare brukar Speedstergänget på ovan nämnda Valhalla ordna Superstage på Emmaboda flygfält (körning där fredagen 4/7 i år) samt en del andra träffar och körningar.

Citat:
Bilen är tänkt att användas som Söndagsutflykts-/Weekend-/Konbane-/Trackday-bil. Är det överhuvudtaget att överleva en helgutlykt med sambon i bilen?

Helt rätt, fungerar helt klart att åka även lite längre med. Vi var på Rudskogen i maj, en utflykt på ca 90 mil fram och tillbaka. Flera på Valhalla som kört till Nürburgring också. Några var nere på en träff i Frankrike förra sommaren. Det planeras även för en Europaresa med Lotusklubben till nästa sommar, allt går om man bara vill!

Citat:
Sen har vi ju debatten kring NA vs. Turbo, av gammal hävd att mer kraft aldrig är fel propagerar jag för en Turbo (även om jag egentligen föredrar karaktären hos en NA-motor alla dagar i veckan). Kan någon ge klara besked varför jag skulle ta en NA istället för en Turbo?

Det lär du aldrig få något vettigt svar på, men du får en hel del godsaker för de pengar du får över om du köper en NA istället för en turbo. T ex däck, fälgar och ställbara coilovers För egen del tycker jag att prestanda på NA räcker länge, bättre att lägga tid och pengar på att utveckla sig själv som förare till att börja med. Söker du på vx220 under "vx220 discussion" på den engelska delen så hittar du åtskilliga argument för både NA och turbo.

Citat:
Mitt största problem är att jag, sedan bilmässan i Stockholm när bilen var ny (2001 typ?) inte ens har sett en Speedster på riktigt! Körs det några event i sommar (trakterna av mellansverige under vecka 29-30 hade varit lämpligt) där det kan finnas möjlighet att se en bil. Inga handlare verkar ju ha några stående för tilfället i Svedala!

Det finns en tråd med "evenemangskalender" på Valhalla, lägg annars in en fråga där om någon har lust att visa en bil för dig.

Mer detaljerade svar får du om du skriver in frågorna på Valhalla, det är där de flesta svenska Speedsterägare håller hus (även om några tittar in här lite då och då).

Cheers,
Stefan

_________________
Stefan Axelsson

Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Re:

Stefan_A skrev:


Citat:
- Hur ser det ut med möjligheterna att få åka bana, finns det många lämpliga events att åka med denna typ av bil? Aktiva märkesklubbar?

Track days och konbanor dyker upp hela tiden, t ex Expressens motorklubb och GRC. När det gäller märkesklubbar så finns Lotusklubben som anordnar en track day på Sturup. Sedan har du även Opel Sport Club som ordnar track days. Vidare brukar Speedstergänget på ovan nämnda Valhalla ordna Superstage på Emmaboda flygfält (körning där fredagen 4/7 i år) samt en del andra träffar och körningar.

Citat:
Bilen är tänkt att användas som Söndagsutflykts-/Weekend-/Konbane-/Trackday-bil. Är det överhuvudtaget att överleva en helgutlykt med sambon i bilen?

Helt rätt, fungerar helt klart att åka även lite längre med. Vi var på Rudskogen i maj, en utflykt på ca 90 mil fram och tillbaka. Flera på Valhalla som kört till Nürburgring också. Några var nere på en träff i Frankrike förra sommaren. Det planeras även för en Europaresa med Lotusklubben till nästa sommar, allt går om man bara vill!

Cheers,
Stefan


Dessutom är man vanligen välkommen på alla träffar som anordnas av se7en-gänget. thumbs up Jag har tyvärr inte varit på några Opelträffar de senaste åren men har trots detta lyckats komma med på 5-10 banträffar per år, vanligen finns det ju extraplatser som annonseras ut på rejsa när de flesta klubbar ordnar banträff.

Ja det går absolut att åka på weekend i speedstern jag och sambon (då flickvän) åkte iväg på en 1,5 veckas tur till Clermont-Ferrand förra året (inklusive en tripp till Ringen och rundtur i alperna) och det gick utmärkt, även pckningsmässigt, trots att vi hade varsin integralhjälm med oss. thumbs up Det enda problemet är egentligen ljudnivån i kupén som blir rätt tröttsam, jag funderar på att montera intercom i min så man kan sitta med Peltorkåpor el. liknande på sig och dels dämpa bort oljudet, men ändå prata med varandra.

_________________
Mattias Meldert
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

Re:

krämbulle skrev:
Mitt största problem är att jag, sedan bilmässan i Stockholm när bilen var ny (2001 typ?) inte ens har sett en Speedster på riktigt!

När du väl ser en VET du att du vill ha en

Efter att ha haft en RX-8 i nära tre år är Speedster/Elise det enda jag nu skulle kunna tänka mig.
Porsche är numera för tunga för att vara riktigt underhållande i moderata farter.

_________________
Jan Å
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006
Inlägg: 403



Tack alla för kanonrespons!

Jag får väl helt enkelt sluta 'lurka' runt på VX220 och ta och regga mig och ställa lite frågor där då, och fortsätta fundera på det här med Turbo vs. NA. Skall iaf. bemöda mig med att ringa till lokala verkstäder och höra vad de har att säga.

Känns som att steg ett i den här processen blir att försöka hitta en bil att kika på, men som Sportbilsentusiasten skriver är väl det bara att slå spiken i kistan!

//Johan

_________________
Johan Israelsson
Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354



Turbon är snabbare. Det räcker väl som argument?

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=47140

_________________
Lasse Alfons
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

Re:

Alfons skrev:
Turbon är snabbare. Det räcker väl som argument?

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=47140

NA är lättare, det räcker väl som argument?

Som sagt NA vs turbo är ett svårt val.
Själv skulle jag gå på skicket...men tänk även på att NA är billigare = slantar över till mod.
Att sedan hela grejjen ÄR att de är lätta talar för NA enl mig.

_________________
Jan Å
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354



Re:

Sportbilsentusiasten skrev:
Alfons skrev:
Turbon är snabbare. Det räcker väl som argument?

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=47140

NA är lättare, det räcker väl som argument?

Som sagt NA vs turbo är ett svårt val.
Själv skulle jag gå på skicket...men tänk även på att NA är billigare = slantar över till mod.
Att sedan hela grejjen ÄR att de är lätta talar för NA enl mig.


Det har du förstås rätt i. Det skiljer nog hela 60 kg.

_________________
Lasse Alfons
Citera
Allmänt banåkaforum
Opel Speedster?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (19773 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande