Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ändrade avgasregler möjliggör motorbyten för fler
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
100 besök senaste veckan (33455 totalt)
Johan Friman
Kågeröd
Här sen Sep 2005

Enligt dessa reglerna skulle min 320 e30 touring med 325 e36 motor och turbo kunna bli godkänd om jag har styrstystem och kat kvar om jag bygger om den så det räcker till ombyggt fordon?

http://www.garaget.org/CodeDevil
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Johan Friman skrev:
Enligt dessa reglerna skulle min 320 e30 touring med 325 e36 motor och turbo kunna bli godkänd om jag har styrstystem och kat kvar om jag bygger om den så det räcker till ombyggt fordon?

Kanske, det är just detta som inte är riktigt tolkat och klart ännu.

Motsvarande gäller frågan om Fiero...

Vi försöker få till ett tolkningsmöte i höst, men ännu vet jag inget om när det kan bli.

/Gustaf

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

om jag förstått intentionen så var den väl att plocka en kattad motor från en donator i sin helhet (med så mycket av styrsystem och avgasrening som möjligt intakt)?
Detta gör det väl fortfarande svårt att uppfinna egna motorkonfigurationer (tex konvertering till överladdning).

om motorn är fri bara den har ett styrsystem som möjliggör en kats funktion så låter det för bra för att vara sant i mina öron (och trycket på SFRo borde bli stort)

Snillet
Ytterby/Kungälv
Här sen Okt 2004

Re:

Niklas Falk skrev:

om motorn är fri bara den har ett styrsystem som möjliggör en kats funktion så låter det för bra för att vara sant i mina öron (och trycket på SFRo borde bli stort)

Helt plötsligt blir ju vyerna så mycket bredare än att turbomata en befintlig maskin, en astronomisk horisont, MINST sagt.

Så fort ekonomin å tiden tillåter blir det bana med Puggen ! :-)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Snillet skrev:
Niklas Falk skrev:

Helt plötsligt blir ju vyerna så mycket bredare än att turbomata en befintlig maskin, en astronomisk horisont, MINST sagt.
Det var mera skrivet för att belysa hur bra det inte kan vara, för som du skriver blir det ju i princip fritt fram.
Jag tror att turbokonverteringar blir svårt även i framtiden men kanske kan det bli nån rimlighetsbedömning av SFRo (det kan ju gå att se om intentionen i ett bygge ligger på 15KW/100Kg eller 50KW/100Kg).

Snillet
Ytterby/Kungälv
Här sen Okt 2004

Re:

Niklas Falk skrev:
Snillet skrev:
Niklas Falk skrev:

Det var mera skrivet för att belysa hur bra det inte kan vara, för som du skriver blir det ju i princip fritt fram.
Jag tror att turbokonverteringar blir svårt även i framtiden men kanske kan det bli nån rimlighetsbedömning av SFRo (det kan ju gå att se om intentionen i ett bygge ligger på 15KW/100Kg eller 50KW/100Kg).

Känns nästan som en förutsättning att 15kw/100Kg regeln skall gälla detta också om det skall finnas en rimlighet i säkerheten. (Även om vissa nog blir besvikna då).

Förutsatte det i tanken när jag skrev, skulle skrivit det också

Så fort ekonomin å tiden tillåter blir det bana med Puggen ! :-)
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Möte med Vägverket och Bilprovningen förra veckan, och bland annat förtydligande av avgasreglerna...

Jag var inte med på mötet själv, men vi fick i alla fall besked när det gäller motorbyten. Vägverkets och Bilprovningens avsikt är att man inte får använda "tillsatskomponenter" och att motorn inte får ändras, utöver nödvändiga ändringar/anpassningar för att få ned den i bilen (typ oljetråg, insug/avgasrör etc.).

I klartext, turbo/kompressorkonvertering ska inte tillåtas.

När det gäller ändring av befintlig motor så diskuteras det inte särskilt, men andemeningen är att det bara är OK för fordon av årsmodell 1975 och äldre, som tidigare.

Så tyvärr, den här gången gick det inte riktigt vägen...

/Gustaf

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

therealpinto skrev:
Jag var inte med på mötet själv, men vi fick i alla fall besked när det gäller motorbyten. Vägverkets och Bilprovningens avsikt är att man inte får använda "tillsatskomponenter" och att motorn inte får ändras, utöver nödvändiga ändringar/anpassningar för att få ned den i bilen (typ oljetråg, insug/avgasrör etc.).
Detta tycker jag låter som ett lysande klargörande. Jag hade lite farhågor på att insuget var tvunget att vara helt orginal (dvs peka helt åt fanders tex).

Lite rimlighetsfilter på det så borde mycket fler motorbyten vara aktuella nu än för ett år sen. Hondadrivlina i en Elise tex.

Söderquist
Stockholm, Bromma
Här sen Dec 2005

Re:

therealpinto skrev:

om jag tolkar detta rätt så är externa delar på en turbomotor, typ IC, tryckrör osv fortfarande ok att byta/göra nytt om det inte går att anpassa från donatorbilen? (När det gäller motorbyte)

Samt sedan tidigare då nu med de nya reglerna: grenrör + avgas. Så länge man behåller styrsystem, lambda och katalysator från donatorbilen?

Rejsbilsprojekt 2 -> Nissan Micra Super Silhoutte 1988
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Ja, så skulle jag också tolka det.

/Gustaf

Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006

Vad trevligt detta låter, nu blossade ideer upp igen om en m106 (Gamla turbomotorn från bmw 745) i e30:n, men lite surt om man inte får byta katalysator, för vilken motor man än byter till vill man ju kanske ha nytt grenrör o hel system, då är det ju inte så kul med standard katten.

Vargön
Här sen Feb 2003

En godkännd ersättningskatalysator hoppas jag är ok istället för orginalkatten?
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006

Re:

Mats Karlsson skrev:
En godkännd ersättningskatalysator hoppas jag är ok istället för orginalkatten?

Jo det hoppas man ju.. jag tycker det att varför skulle man inte få klämma på en racekat egentligen, bara det klarar avgaskraven?

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Trådstartare
En utbyteskat lär man inte klaga på. Metallisk rejskat kan ha svårt att få upp värmen så det är mer osäkert, men så länge den renar på tomgång bör det funka. Men det kanske är dumt att chansa vid regbesiktningen.

/Gustaf

Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006

Re:

therealpinto skrev:
En utbyteskat lär man inte klaga på. Metallisk rejskat kan ha svårt att få upp värmen så det är mer osäkert, men så länge den renar på tomgång bör det funka. Men det kanske är dumt att chansa vid regbesiktningen.

/Gustaf

Därför är det bra att ha nån som fixar hc test osv för billig peng eller tom gratis, så behöver man inte vara rädd vid besiktning sen.
Men det som irreterade mig med min bil nu är att den va tokkall när dom besiktigade = kasst HC, den blev varm på ditvägen, men ska se till så den är ordentligt varm till våren.

Dumt dock med dessa nya regler nu, massa ideer i huvet :/.

Sverige
Här sen Aug 2003

En liten frågeställning:

Jag har fordon 1 med 140 hk som är en mindre modell i serien.

Det finns en systermodell med 170 hk i samma modellserie.

Bromsutrustningen är likvärdig.
Hjulupphängning & fjärding är likvärdig.

Kan man räkna 20% + effekt från det starkare modellsyskonet
om man byter ut hela hjulupphängningen,bromssystemet,motor,vx-låda & bakaxel.

Nya motorn har kat & 192 hk???

misstänker att det inte går men man måste ju fråga

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006

Intressant läsning. Min fråga är om man på något sätt behöver styrka den nya motorns
ursprung, t ex med regbevis från donatorbilen?( om nu inte intyg från tillv. längre behövs)
Är införstådd i att detta gäller bilar som bes som ombyggt fordon.

Lite OT men hur bedömmer man att det nya bromssystemet på en bil som ska bes som
ombyggt fordon är dimensionerat och lämpligt för bilen?

Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Trådstartare
oj, jag ser att jag missat att svara på Michaels fråga. Effektökning räknas från den motor som sitter i bilen från början (140 hk i detta fall).

När det gäller vad som krävs för att styrka nya motorns effekt så kan det variera. Det är bra om man kan visa ett regbevis på donatorn, kanske ett kvitto som visar vad man köpt för motor och gärna uppgifter från verkstadshandbok eller liknande som kan kopplas till ett motornummer, en motorkod eller liknande. Men det görs också en visuell bedömning, "ser det rätt ut?". Även provkörningen spelar in. Vid tveksamma fall kan det krävas mer intyg. Men det är inte vanligt.

/Gustaf

Citera
fredda84
Gävle
Här sen Okt 2006

Det här ämnet disskuteras på de flesta forum men det känns luddigt just i mitt fall vart jag än kollar....

Vore tacksam för ett rakt svar på följande fråga =)

Jag har en Golf 2 GTI 8V -86

Jag har fått tag på en 16V kr motor (ej kat -86)
all kringutrustning som behövs är bytt.

detta blir ju inget ombyggt fordon för bilen i fråga existerar ju i 16V utgåva.
är jag i en återvändsgränd för att jag inte har en kat-motor eller går det ordna intyg, komponentkontroll och regbesiktning på detta?

Golf MKVII
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Ett motorbyte som du beskriver, alltså en bil som inte är ombyggt fordon, och där man INTE sätter i en motor med kat är problematiskt.

Intyg/komponentkontroll från VAG är en möjlighet men jag tror att det är enklare att montera en motor med kat...

/Gustaf

Citera
ZeonSe
Södertälje
Här sen Dec 2007

Hej Pinto satt och planerade lite för min ragger bil och jag tvekar....
Är sugen på en turbo snurra 4cyl men fan det kostar ju med bensin och bättre blir det inte...
Har funderingar på disel motor i min bil men den är bensinare och ajg får inte fasta på reglerna gällande detta.

Bilen är en -77 och ger enligt orginal papper 77kw max effekt din vid 77 varv / sec
och 152nm/50varv sec...

om jag nu ska byta till disel så måste jag då se till att den inte passerar effekt & vrid som jag förstått eller är jag helt borta ?

I övrigt sitter en förstärk framvagn för Volvo 960 ambulans med tillhörande bromsar på plats....
Bakaxeln ska bytas till starkare....

Växellådan är orginal 904a pallar bra med vrid....

Eller råder du mig att stanna på besin för enkelhetens skull ?

Tobias

Skruva banåkabil
Ändrade avgasregler möjliggör motorbyten för fler
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
100 besök senaste veckan (33455 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande