Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona B rs4 2.7tt, rörram.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
3 besök senaste veckan (67362 totalt)
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Skrubb på 30mm är inge katastrof, varken på en grävling eller en som vill ha det där bak.

Gör en skiss vad du vet om fram och bakvagn.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
stefan-s
Knivsta
Här sen Feb 2006
Inlägg: 204


Trådstartare
Tack för svar! Uppskattar verkligen all hjälp jag kan få i detta ämne.
Jag ska ta reda på lite mer åt er.

Va ner en snabbis bara ikväll för att se hur långa eventuellt bärarmarna kan bli. Övre skulle nog kunna landa på 210mm och nedre 330mm är det för mycket diff går det att justera lite med fästöronen sen.
Skrubben har jag bara räknat till 30mm för jag visste inte vad det ska vara. Den går också att ändra. Men helst inte så mycket åt en högre siffra. Lägre är inga problem, då är det bara att svarva bort lite mer material på lagerhusen jag tänkt göra.

Jag ska ta fram lite mera mått också. Avstånd mellan övre och undre infästningarna till bärarmarna kan jag fixa tillexempel.

_________________
Stefan Söderström
Citera
Hasse K
Örebro
Här sen Apr 2006
Inlägg: 37



Hej

Eftersom jag har spånat in på TVR så ...... lite ideér kanske?

http://chimrebuild.wordpress.com/10-operation-rebuild/

_________________
Hasse Kerfstedt

TVR Chimaera 500
Citera
stefan-s
Knivsta
Här sen Feb 2006
Inlägg: 204


Trådstartare
Nu har jag försökt tagit lite mått. Infästningarna till bärarmarna i ramen är ju då rör i chassit. Skissen upp till vänster simulerar rakt framifrån eller bakifrån. (Lika dant både bak och fram på chassit)

Bärarmarna skrev jag övre 210mm och undre 330mm kanske något kortare, vet inte exakt hur brett det blir och isåfall hur mycket karossen måste breddas. Skrubben hade jag satt på 30mm när jag höll på. Axeltappvinkeln testade jag med digital vinkel mätare så det kanske inte stämmer. Men borde göra det. 10 grader eller om det blev 10.5 grader.

På skissen säger bilden längst ner diffen mellan övre och undre led och cc mellan dem på höjden.
Sen är det nog maximalt 320mm cc bussningar jag kan ha påmbärarmarna. Räcker det?

Hoppas ni förstår mina mått. Hojta till annars allt är måttet i mm men det framgår nog






Mvh/Stefan

_________________
Stefan Söderström
Citera
stefan-s
Knivsta
Här sen Feb 2006
Inlägg: 204


Trådstartare
Kanske ska säga att fälgarna är 17*9 tum med et35

EDIT: med 255/40/17 däck på.

_________________
Stefan Söderström
Citera
stefan-s
Knivsta
Här sen Feb 2006
Inlägg: 204


Trådstartare
Hej pojkar, är det någon som har lust att hjälpa mig lite med frsm och bakvagn?

Tack på förhand / Stefan

_________________
Stefan Söderström
Citera
stefan-s
Knivsta
Här sen Feb 2006
Inlägg: 204


Trådstartare
Här har det inte hänt mycket, kommer lägga in lite nya bilder senare på det jag lyckats göra iallafall.

/Stefan

_________________
Stefan Söderström
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821



Pics or it didn't happend!

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
stefan-s
Knivsta
Här sen Feb 2006
Inlägg: 204


Trådstartare
Haha 😁 det kommer 😊

_________________
Stefan Söderström
Citera
stefan-s
Knivsta
Här sen Feb 2006
Inlägg: 204


Trådstartare
Nu kommer lite bilder.

Köpt nytt svänghjul.



Skaffade skivor till oken. Nu kan jag titta på bells och fästen till oken


Fått användning utav plasma borde och ritat och skurit ut mina egna öron till bärarmarna bland annat


Eftersom jag ville använda mina bmw grejer till bakvagnen fick jag göra lagerhus. Jag tycker det blev okej, som bultas i spindeln sen.







Testade ställa ner från jiggen för första gången igår



Sen skulle jag behöva tips på coilovers, jag har kikat lite på de här. Jag har helt enkelt inte råd att lägga jätte mycket på coils nu.

_________________
Stefan Söderström
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821



Gjorde du hjullager-hubbarna från scratch eller är det nåt BMW kvar i dem?

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
stefan-s
Knivsta
Här sen Feb 2006
Inlägg: 204


Trådstartare
Medbringaren/hubben är bmw och lagret. Jag har bara gjort själva alu huset som lagret sitter i.



_________________
Stefan Söderström
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 382



Blir ju fett med de hjulen!
Hela bygget blir ju bara bättre o bättre, kul o se den på hjul! Måste vara en härlig motivationshöjare!
Kör på , vi vill se mer uppdateringar!

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821



Vad är det till för bmw? Jag måste göra nåt hittepå till mina centrumbultade BBSer. Styrpinnarna är samma som bmw.

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
stefan-s
Knivsta
Här sen Feb 2006
Inlägg: 204


Trådstartare
Bakvagnsdelar, diff, knutar, axlar och hjulnav kommer från bmw e28 m535. Axlarna blir nog dock för långa 😞 så får fixa nya.
Bestämde annat byggsätt under tiden men ville ändå köra de grejerna. Därav blev det denna lösning. Borde ju funka.

_________________
Stefan Söderström
Citera
Johan_P
Eskilstuna
Här sen Dec 2013
Inlägg: 15



Blir ju super fränt det där. thumbs up Håller på och bygger något liknande men inte rörram. Kul att en till bygger gamal opel med modern drivlina.

_________________
Johan Petersson
Citera
stefan-s
Knivsta
Här sen Feb 2006
Inlägg: 204


Trådstartare
Här har det inte hänt mycket, av lite olika anledningar. Men har börjar kolla på hjulupphängningen igen och coilover placering. Främst ibak som jag har lite huvudbry, en placering jag tänker på så kommer nedre infästningen utanför bärarmen.
Då är frågan, blir det för mycket brytning i bärarmen om man har det så? Försöker lägga in några bilder som visar.

_________________
Stefan Söderström
Citera
stefan-s
Knivsta
Här sen Feb 2006
Inlägg: 204


Trådstartare



_________________
Stefan Söderström
Citera
stefan-s
Knivsta
Här sen Feb 2006
Inlägg: 204


Trådstartare



_________________
Stefan Söderström
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8060



Ja om du frågar mig, man vill ha den i mitten på en sån konstruktion?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13260



Re:

stefan-s skrev:
Fått användning utav plasma borde och ritat och skurit ut mina egna öron till bärarmarna bland annat

Långhål i den riktningen kan ge problem med att bärarmen rör sig och hjulvinklarna ändras. Ser att de sitter på nedre bärarmen och där är krafterna som störst när du svänger.

Corvette C5/6 mfl har smidig camberlösning som du kan kika lite på för att få inspiration. thumbs up
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona B rs4 2.7tt, rörram.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
3 besök senaste veckan (67362 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande