Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 41, 42, 43, 44 >> 75 besök senaste veckan (266882 totalt) |
Re:
Kul att ni uppskattar min rapport ![]()
Jomenvisst är det kalasbra att ha med en Niklas ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Spännande och bra skrivet! Fan vad roligt!
![]() ![]() Jag vill oxå ha hjälp av nån som kan "det där sista". ![]() _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Stefan har lagt ut sin film på samma race på tuben:
Tänkte jag lägger den här som ett bokmärke för framtiden. Ja sen är det kul att se sin egen bil på film dessutom är det ett riktigt spännande sista varv ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Återigen en lysande och spännande racerapport.
Men man ser på din film (gillar kameravinkeln ![]() Men bra kört. Och tack för spänningen. ![]() _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||
Re:
Tack Daniel ![]() ![]() ![]() Det är en bra observation att jag kör i backspegeln, kanske lite onödigt mycket ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Re:
Jag trodde det var "bildstabiliseringen" på nyare GoPro som var orsaken när jag såg filmen. ![]() Nyare = nyare än den jäääätttttegamla jag har _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
Re:
Naturligtvis får man det ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
![]() Åter igen har slavdrivaren Niklas fått mig att engagera mig i min bil ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Re:
Troligtvis, glappet kändes väldigt nära hjulet. Man kan väl spänna det men jag har en beställning på nya lager från Utzon på väg ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Fick lite skruvat i garaget, ett par saker som behövdes fästas och så var det det där med glapp i framhjul. För säkerhets skull hade jag fått hem hjullager från Utzon men jag ville undersöka lite bättre innan jag rev något. Glapp hittades. I ena fallet var det stötdämparbenet och i andra fallet var det främre länkarmsinfästningen. Stötdämparen spändes men ledlagret lät jag vara med resonemanget att det får klara sig ett race till. Så det blev inga hjullager bytta och nu har jag grejer hemma den dagen det skulle behövas
![]() Det blåser upp mot final och jag leder med 26 poäng före Max i Roadsport B. Nu är anmälan stängd men Max ser jag inte vara med vilket i så fall är synd. Stefan K och Rolf D är med i alla fall, dessutom verkar vi få sällskap av en Lotus Exige i klassen. Sen får vi se vilka som dyker upp på plats. Nu ska vi ju köra i mitten av oktober så jag räknar med regn, det brukar liksom höra till. Utgången kommer bli spännande hur man än ser på det. Fast jag vill gärna göra Niklas glad och sätta ett nytt personbästa. Givetvis finns det ett egenintresse där med då jag hade blivit glad att pressa fram något som börjar på 1:10 ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Final var det ja. Mitt i Oktober och det var ungefär som förväntat, 15 grader och blött. Min goda vän Niklas hade paxat plats till mig i depån och erbjöd även lite torrt utrymme för mig. Verkligen uppskattat! Men den första uppgiften var att leverera vagndeklaration till Björn D. som släpat sin Trans Am till Skåne och glömt sin utskrift hemma i Huddinge. Sen var det vanliga rutiner, uppackning, besiktning, anmälan och förarsammanträde. I besiktningskön fick jag mingla med den trevliga Olof A som jag skulle köra mot under dagen. Ja, det blev ju även en hel del pratande med många andra på plats. Så var det dags att göra det man kommit dit för, nämligen att köra. Det var fri träning och vi skulle ha 2 sådana pass. Första passet var mest för att känna hur slitna Kumho funkar i regn och blöt bana samt att se till att tidtagningsutrustningen funkar. Det blev kanske 4 varv med varvtid på 1:32. Performaceboxen visade tider och det fanns registrerade tider på livetimingen. Nu fäste jag inte så mycket betydelse vid den fria träningen men det retade mig lite att det fanns ett par ekipage i min klass som körde fortare än mig. Så ut i andra träningspasset med målsättning att vänja mig med fukten och komma under 1:30. Det var lite sladdande och upplåsningar i slutet på rakan. Men jodå, 1:29,4 gjorde mig nöjd. Niklas var väldigt engagerad och kollade mitt däcktryck men det var som jag befarat inte mycket man kunde justera. Vid det här laget visste jag vilka jag skulle köra mot under dagen, Olof i sin Lotus Exige, Rolf med MGB GTS och Peter Kaiser med Super Serven.
![]() Foto: Ronny Persson Första kval och det är lite torrare men fortfarande fukt. Klämmer fram en kvaltid på 1:26,609. Här upplever jag oroande kast vid lastväxlingar, är det tokigt inställd bil eller bara däcken? Peter Kaiser som har visat sig köra fort ser jag bara köra ett enstaka varv. Sedan blir det lunch med trevligt sällskap. Det andra kvalet är direkt efter lunchuppehållet och det har blivit ytterligare ett snäpp mindre blött. Jag har möjlighet att pressa fram en bra mycket bättre kvaltid och det lyckas jag med 1:23,493. Det blir 2:a bästa tid efter Olof och före Rolf dessvärre verkar Peter ha brutit så vi blir 3 kvar i Roadsport B. Jag har en del resonemang med Niklas under dagen om våra gemensamma aktiviteter. Även om jag nu inte förväntade mig att vi skulle se några konkreta resultat med bättre varvtider på grund av väderförhållande så är jag fullständigt övertygad att jag har Niklas att tacka för en snäll och lättkörd bil i blötan. Med en cm toe out bak och suspekt cornerweight hade det nog inte varit lika tryggt på banan. Jag tyckte nästan lite synd om honom när jag såg att han hade förberett mätprotokoll för min bil utöver sin egen. Så blåser det upp till första Race. Jag Är väldans samlad när vi rullar ut på start, det är en del Roadsport A bilar denna gång och jag räknar med att vad som helst kan hända. När lamporna släcks är jag med men blötan gör att jag får chansa med kopplingsuppsläppet det resulterar i att jag får hjulstuds i starten det gör att jag inte har rätt driv att komma iväg. Olof är het och tjuvstartar. Rolf har inga bekymmer att lägga sig före mig så det blir att kämpa sig om under racet. Jag försöker givetvis jaga ifatt Olof men han är för snabb att komma nära. Efter racet får jag reda på att han fått tidbestraffning vilket gör att jag kniper 1:a platsen i klassen. Det är ytterligare snäppet torrare vilket syns på min bästa tid 1:15,260 dessutom känns det som bilen lirar som den ska. En körteknisk skillnad jag noterar är att jag i blött knappt bromsar i ingången på kurvor och bilen nästan understyr i utgången. När det är lite torrare vågar jag ställa bilen på nosen i ingången, som jag gillar, varpå utgången bli perfekt. Klant-Edvin kan inte hantera en GoPro men eftersom första varvet var rätt underhållande kan jag inte låta bli att dela materialet Det blir final Race och här har man chans att få pokal med sig hem. Här blir det en bra start även om min kärra inte står emot riktiga Roadsport B bilar. En Roadsport A bil framför kommer inte iväg i starten och jag får väja, får senare veta att föraren bilen bakom fick milt hjärtsnörp när jag hastigt flyttat min oljetanker, den skymmer sikten framåt hyfsat bra om man säger så. In i första böj är jag efter Rolf och det blir en riktigt bra kamp. Sida vid sida hela första varvet och jag imponeras av Rolfs gentlemannamässiga körning. Han ger inget gratis och jag måste ta mig om på egna meriter. Nu har jag provat en omkörning på utsidan över bäcken och det funkade. Det är lång lucka till Olof men jag gör vad jag kan för att komma ikapp. Det är en tuff uppgift men så blir det varvningar och jag kommer ikapp, dock är det strax målgång och jag slutar som 2:a i klassen. Sista varvet pressar jag ur en 1:11,879 vilket innebär att det fanns grepp att åka på. Tänk om det hade varit fler pass att köra. Men om det hade blivit ännu bättre tider kommer vi aldrig får reda på för det var det sista. Packa ihop, gå på prisutdelning och åka hem var det som var kvar att göra. Med andra ord var detta en riktigt fint avslut på 2022 och det ser ut som jag blivit klubbmästare igen, det var 12 år sedan sist och då i Roadsport C. Kul att göra det i samma bil men annan klass. Tanken var att jag bara skulle testa och se om man kunde hänga med i Roadsport B, det gick rätt bra kan jag konstatera. Nu ska det sägas att om Max hade kört fler tävlingar hade det nog blivit annan utgång men oavsett så har jag fått kämpa för resultaten och det är det jag har tyckt varit roligast. Det stör mig lite att man inte fick den där sista putsningen på personbästa för det kändes som den fanns inom räckhåll fast det är väl lite så som jag är, jag behöver lite startsträcka för att leverera ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Det bästa jag vet är att köra racing och det kostar lite pengar, fast det gör ju inte så mycket. Men det finns en del av mig som vill vidareutveckla bilen och det kostar ju också en hel del pengar. Hade det nu varit så att man hade haft generösa ekonomiska resurser hade det inte varit några bekymmer att fortsätta handla prylar samtidigt som man kör. Dessvärre behövs lite hushållning på den biten och det är här bekymret ligger. Jag kan inte både utveckla och köra, jag måste välja antingen eller.
I ljuset av detta så har jag fått fatta ett svårt beslut, jag behöver se över motorn och med det blir det inte kört på ett tag ![]() När motorn är varm låter den inte såhär men oavsett så vill jag verkligen inte köra vidare med den i detta skick. Sedan finns det andra tecken på att en översyn kan vara på sin plats, exempelvis loggfiler som indikerar lägre toppfart, puffar rök vid gasuppsläpp, mindre oljeläckage läckage här och var. Det tar verkligen emot så jag måste trumma in att detta är den enda rätta ![]() ![]() ![]() ![]() Man kanske skulle skriva lite om intrycken av Kumho V70A nu när man kört en säsong med dem. Bra är väl summeringen. Nu är det lite lägre profil än r-däck jag kört på tidigare men stommarna känns bra och stabila. Greppet har varit bra trots att jag antagligen inte kommit upp i drifttemp. Det har ju nästan matchat de gamla slicksen jag kört med tidigare. Vad jag verkligen gillar är att de fått bilen att kännas lättkörd i torrt. När det är blött är jag inte så imponerad av dem där minns jag Toyo R888 som lysande. Slitagemässigt är det lite förbryllande. De mesta av mönstren är borta men i huvudspåren har jag inte kommit ner på "slitagevarningarna". Sedan har jag mer slitage 1/4 in på däcket, sist såg jag det på Toyo när jag körde på för smal fälg. Det har jag inte nu och nu undrar man varför däcket "kollapsar"? Kan det vara att jag varit snål med däcktryck med mina 2,0 bar som jag kört med? I vilket fall så kör jag gärna vidare med denna modell ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Angående slitagebild på V70A så säger jag mer camber och/eller högre tryck.
På M3E30'n såg körde jag 225 på 8.5". Då jag endast kunde få 2.5°/2.9° camber fram/bak så fick jag leka med tryck och gummiblandning. Min fungerande lösning blev 2.3 kg varmtryck och hård gummiblandnig fram och medium bak. Med hård gummiblandning försvann slitagediket allting annat lika. Ofta körde jag hård bara på vänster fram. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
Re:
Riktigt trevliga tips ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 41, 42, 43, 44 >> 75 besök senaste veckan (266882 totalt) |