Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 13, 14, 15 >> 152 besök senaste veckan (142340 totalt) |
2 dagar på banan
Det har varit lite stiltje här ett tag. Sommaren har prioriterats på annat än bilen och körning (det är nog en felaktig prioritering) ![]() I helgen var det körning i alla fall efter en del felsökande av märkligt ljud från framvagnen. Det visade sig vara camberjusteringsbultarna som inte höll måttet. I med originalbultar och sen göra hjulinställning så var vi fit for fight. På fredagen 16:20 stod äntligen bilen klar, då hade Niva anlänt till ön med sin polare Per. Hem och lasta och sen lite mat och rekapitulera de senaste 15 åren (det var ett tag sedan vi sågs) över ett glas vin. Lördag morgon rullar vi mot banan. På färden upp hann jag med ett samtal till farsan, i Lärbro var vi färdigpratade och suget ökade alltmer. När man kör igenom Nordkalk så är det svårt att hålla de lagliga 50 km/h då det suger i gastarmen rejält. Snirklar sig upp genom skogen och kör in på depåområdet, en hel del ekipage är redan på plats, någon enstaka bil är redan ute på banan vilket inte underlättar suget. Lasta ur, skriva in sig, hälsa på depågrannar, spana in övriga i depån lite snabbt sen är det dags att fokusera på sitt. Dra hjulbultar, kontrollera lufttryck, kolla att bilen är tom en extra gång, personlig utrustning och sen kolla kameror och loggutrustning. Niva och Per är redan klara och rullar ut. Jag kommer ut någon minut senare. Första passet går i hyggligt lugnt tempo, lyssna, känn efter, sug in stämning, lyssna på elaka motorer som passerar ![]() Sen blev det totalt 65 varv under lördagen. Ett par riktigt bra pass med jämna tider och ett nytt PB på 1:40.29. Försökte hänga på Niva i hans Rx7:a men det var riktigt svettigt, tror han klämde in ett varv på 1:35 vilket är sjukt bra. Jag kom ifatt men det berodde på att han fick lite trafik framför sig. Söndagen blev något kortare då vi kom upp strax innan 12, Niva behövde nya bromsbackar bak och vi fick invänta att Mekonomen öppnade klockan 10.00 innan vi kom iväg från Visby. Väl uppe på banan var det lika bra väder som på söndagen men det var färre ekipage i depån, undrar om lördagens middag påverkade... Mina bromsbackar fram tog slut och jag skulle skifta till de original (trodde jag) som jag hade med mig i reserv, det visade sig vara originalbeläggen som satt på och de som var med i reserv mina Ferdodo DS 2500. Det förklarar den mattning som jag kunde uppleva i bland under lördagen, efter 20 min på pallbock var bilen återigen i skick. Ut på ett pass som skulle bli det längsta under helgen ~30 min och 16 varv som resulterade i en liten putsning av PB till 1:40.28. Efter det gick musten ur mig och då Niva och Per skulle med båten klockan 4 packade vi ihop runt 2 tiden, tyvärr blev det lite tight så jag hann inte med att säga tack och bock till de som var kvar. 37 varv blev det totalt på söndagen. 103 under helgen ![]() _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
Superkul att träffas, är så avis att du bor på GR/Gotland. Att streck köra ner och upp var en enkel match efter kickarna man få av att "rejsa". Tror att du och jag sporrade varandra till att ta i lite mer
![]() Blev några skalper för oss båda under helgen ![]() Ler hela tiden man tittar på filmen. Hade vid tillfället ca 1kg/hk mer då jag hade coach LP i bilen. Han fick även hänga med på en avåkning. Tror det var något varv efter att du gått in i depå. Har du några fler filmer att lägga upp vore kul ![]() _________________ Rikard Niva |
||||
Re:
Kul som fan ![]() Fler filmer kommer inom kort i en biltråd nära dig! _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
Mera film
Hamnade bakom Volvo C30 T5, ville inte vara för aggressiv och sticka in nosen så det blev ett drygt varv bakom. På slutet kommer jag även ifatt en Porsche 997 GT3 på avkylningsvarv. Är en annan film på G med Porschen. _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
Nu har jag fått klart en film från söndagen, det börjar med att jag kör lite mot Niva, han är dock ute på spårdiskussionsvarv (spännande ord) med Lennart och viker av. Strax därefter (3 min in i filmen) syns Porschen i slutet på rakan och hornen växer på mig. Efter ett par varvs jagande så är jag ikapp. Ganska lattjo att jaga ifatt en 997 GT3 med Clio 172. Det sporrade mig till att sätta bästa varvtid med 1:40.28 vilket var en putsning med en hel hundradel från lördagens nya PB
![]() Nu vidtar logganalyser, virtuellt har jag en bästa tid på 1.35.xx men i praktiken blev det "bara" 1:40.28. Skall se om jag kan klura ut vad det är som brister i min körning i och med att den uppenbarligen är ojämn. Jag har lyckats prestera hyggligt jämna varv men ojämna sektortider. _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
Re:
Kul med film. Tycker att det spontant ser bra ut, men som vanligt kan det finnas mycket tid i smådetaljer som inte syns väl på film. Virtuellt 1.35 låter nästan lite orealistiskt bra, kan vara nått strul med loggen. Jag brukar ha max en sekunds skillnad mellan mitt bästa varv och idealvarvet. Men att titta lite i loggarna är aldrig fel. 1:35 tider matchar det snabbaste jag har sett på GR med en framhjulsdriven bil. Tror inte att din bil är tillräckligt snabbt för att nå ända dit men under 1:40 är definitivt möjligt och det är ganska snabbt. Många ligger runt 1:45 tider även med bilar med potential ner mot 1:30 som 997 gt3:an. Hade varit kul att göra en FWD analys på GR med din, min, Bencis CRX och Jirhalls mini _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Re:
Jag har funderat lite på hur exakta loggarna är. Jag kör med Harrys Laptimer på iPhone tillsammans med en extern GPS Puck (Dual XGPS) som loggar i 5hz. Jag har mellantider på D, G, K(eller J) & O enligt denna skiss http://gotlandring.com/omgotlandring_banprofil.php efter att ha städat loggarna lite så är siffrorna reviderade. Virtuellt bästa varv är 1:37,41 vilket känns mer rimligt. ![]() Editerad 2012-10-15 19:52 då den tidigare var felaktig I sista sektorn ingår något avkylningsvarv där det inte går fullt på rakan därav att medeltiden är hög. Ovanstående är från excel och innehåller 65 varv från lördagen och söndagen. Skall ge mig på RaceLogic då Harrys Laptimer numera har stöd för det (till del). det tråkiga där är att sektortiderna inte blir inlästa. Skall konsultera Harry Schlangman angående detta. Jag skickar gärna mina loggar om du är intresserad av dem. Delad glädje är väl dubbel glädje ![]() *Editerat då den tidigare sammanställningen var felaktig, nu är det korrekta värden i den. _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
Re:
Hej Har tittat på dina filmer och i den sista filmen, från söndagen, har du absolut bäst spårval, tycker jag. Den överenstämmer med mitt spårval i princip, fast du tar snyggare apex än jag. ![]() Det jag reagerade mest över var att, du tvekar med gasen på flera ställen och går på för sent, efter en inbromsning. Ibland känns det som att du har bromsat lite för mycket. ![]() - F: det känns som du inte håller helt stumt där, det bör du kunna med r-däck. - G: på ljudet låter det som om "fullgas" kommer lite för sent efter instyrning, du rullar på halvgas in mot apex. Med "bara" 170hk och r-däck skulle du kunna gå på max direkt efter instyrning.. - K: testa släppa högerkanten och gena diagonalt uppför backen mot M: så blir det mindre brant uppför samt lite kortare väg. - P: återigen släpper du av på gasen vid instyrningen och håller inte riktigt fullt genom chikanen. Det måste man får att ta med sig farten ut på rakan. Återigen med "bara" 170hk och r-däck ...bla....bla... Men visst var det du som skrotade en bil där, så jag kan förstå om det är en psykologisk spärr. _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||
Re:
Tack för analys, det uppskattas ![]() Din analys att jag bromsar för hårt är sannolikt rätt, jag har funderat på det också. Tror att jag kan ha högre fart på flera ställen. Ut ur hårnålen har jag problem med fästet (en diff hade inte varit fel). Genom F kämpar jag med mig själv till att hålla stumt, har lyckats med det på ett par varv, det gör dock att inbromsningen blir svårare så jag vet inte om jag tjänar på det ännu. Genom G var nya tankar för mig, skall träna på det tänket. Från K-->N finns det ett par varianter. Vid nästa körning tänkte jag lägga energi på att testa olika varianter och sen försöka läsa ur loggar vad som är bäst för min körning och denna bil. Magkänslan är dock att hålla tight hela vägen, dvs leta kortaste vägen. Men om jag håller ut inför K och svänger in sent upplever jag att jag får en högre kurvhastighet, om det sen ger snabbare tid vet jag inte. Har även funderat på att gå på 4:ans växel för att motverka avsaknaden av diff. Genom O är jag inte heller på det klara vilket som är bäst. Brant, djupt in i kurvan och ta den som ett V eller hålla ut i ingången och se kurvan som 2 kurvor. Även här får jag problem med fästet. Försöker komma underfund med Racelogic för att kunna analysera de loggar jag har, men det är ganska yxigt gränssnitt i det programmet tycker jag. Å andra sidan gratis... Var inne och snokade lite i din tråd, jag gillar satsningen ![]() _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
Här har det inte hänt så mycket, tyvärr inte i garaget heller! Planen för vintern/våren är att göra små förbättringar och lätta bilen lite.
Har gett mig på asfaltsmattorna i kupén (vem fan uppfann det). Det går ju men det tar tid och är inte det roligaste man kan pyssla med. Fördelen är väl att både jag och bilen blir lättare av arbetet... Efter mattorna är det dags för dörrarna att få en duvning. Exakt hur vet jag inte ännu men någon lätt skiva av lämpligt mtrl får ersätta original dörrsidor. Den gamla slutburken på avgaset har sett sina bästa dagar. Systemet jag har är ett 2 1/4" (smidig dimension), funderar på att sätta dit en 2" liten slutdämpare från Simmons. Vad är bäst, liten slutburk eller en stor? Jagar en RS Tuner på brittiska forum, vill åt funktionen för Airbag samt att kunna mappa bilen, ingen som har en liggandes som ni tröttnat på ![]() _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
Re:
Det är ju minusgrader ibland. Det är då du ska jobba med as..mattan. Den stelnar och med en "hammare/klubba" ger du den några ![]() ![]() Stort fullflödes, tycker jag är bättre. _________________ Rikard Niva |
||||
Antar att du redan fått ut mattan vid det här laget, men om inte tycker jag varmluftspistolen och en isskrapa funkar prefekt. Resterna tar du hur lätt som helst med Biltemas Label-off.
|
||||
Fokus denna vinter och vår har varit på annat, men lite har hänt då och då. Ny slutdämpare då den gamla var sliten och ganska ful också. Den nya är på plats, dock var den nog lite för liten då ljudet är blev ganska högt.
Rensat lite mer i kupén, fått dit ett shiftlight. Mer än så har det tyvärr inte blivit men fördelen är att det finns mer att göra under kommande vinter. Bra jobb räcker länge som en hantverkare uttryckte det ![]() Idag besiktigades bilen med godkänt resultat. Om allt går enligt plan kan det bli ett besök på Gotland Ring under nästa vecka ![]() _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
Packad och klar för en tur till Gotland Ring imorgon. Brorsan är på besök så vi blir två som får dela på körtiden imorgon, men det är bara roligt.
Jag har funderat på hur mycket bilen låter med nya ljudämparen. I bilen låter det mycket så jag var lite orolig att det låter för mycket utanför så det blev ett litet ljudtest idag. Helt ok tycker jag. _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
Gårdagen spenderades på Gotland Ring med brorsan mfl. Bra dag med riktigt bra väder. Bilen gick riktigt bra och funkade hela dagen. Enda problemet var bromsarna som fadade lite efter ett tag på de långa passen. Tror att bromsbeläggen blev överhettade. Ingen luft i systemet och jag kör med ny ATE super blue bromsvätska.
Läste att tillgängligheten på Anderstorp var bra för ett par helger sen, jag kan inte klaga på gårdagens pass då vi hade banan helt och hållet för oss själva ![]() Vi fixade 83 varv och jag var helt färdig efter dagen. Tror att jag skall prioritera en sitta still stol till passagerarsidan, det tar på krafterna att hålla fast sig hela tiden... _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
Re:
Kylningen på dom skivorna sitter på utsidan så ev kylluft in i hjulhuset kyler inte,så man måste få in luft i fälgen ![]() ![]() så vi gjorde såhär på vår megane med samma 280 skivor , funkade iaf utan problem på sviestad i 2timmar i rejstempo, med original belägg. ![]() _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||
Ska finnas skivor som inte har inloppet från utsidan. Kommer inte ihåg vilka dock. Behöver uppgradera till sådana eller skaffa större skivor på min bil. Idealt vore att hitta flytande skivor med samma mått som orginalskivorna.
Lite bättre belägg borde funka. Gotland Ring är inte så hård mot bromsarna heller så det borde fungera med orginalbromsarna dvs 280*24 skivorna. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 13, 14, 15 >> 152 besök senaste veckan (142340 totalt) |