Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
"flytande" kona hjulmuttrar
1, 2   >>
10 besök senaste veckan (18720 totalt)
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010

Trådstartare

Läste att det fanns "flytande" kona på hjulmuttrar, jag har 5/112 bultmönster på min audi och det finns fälgar med 5/114,3 som ska funka med såna muttrar. Men hur bra funkar de på en banbil, känns ju som att det kan glappa upp sig eller har jag fel? Vill ju inte tappa hjulen

//tobbe

Bromma
Här sen Nov 2002

Det finns många som hävdar att det går bra att köra med "fel" bultmönster och flytande kona, och det kan mycket väl vara så.
Men, det finns också många som tappar hjul, så personligen hade jag inte tagit risken.

Många kanske vara att ta i. Jag känner nog bara 4 som tappat hjul. I och för sig är det nog 4 för många.

Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har kört långlopp i slc en massa år med flytande kona

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Jag har kört på Ringen (plus dit och hem) med flytande kona.
Inga problem alls.

BMW 330i -05
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002

Re:

Dude skrev:
Jag har kört långlopp i slc en massa år med flytande kona

Om jag minns rätt så brukar ni ju inte köra så mycket, utan mest stå i depån...

Här sen Aug 2005

Re: "flytande" kona hjulmuttrar

tobbeTURBO skrev:
Läste att det fanns "flytande" kona på hjulmuttrar, jag har 5/112 bultmönster på min audi och det finns fälgar med 5/114,3 som ska funka med såna muttrar. Men hur bra funkar de på en banbil, känns ju som att det kan glappa upp sig eller har jag fel? Vill ju inte tappa hjulen

//tobbe

Varför skulle det bli problem? Konan kan ju inte gärna känna hur centrerad skruven är i konan?
http://i.imgur.com/S3Y8EF7.png?1

Arboga
Här sen Feb 2010

Trådstartare
Re: "flytande" kona hjulmuttrar

Johan Lekås skrev:
tobbeTURBO skrev:

//tobbe

Varför skulle det bli problem? Konan kan ju inte gärna känna hur centrerad skruven är i konan?
http://i.imgur.com/S3Y8EF7.png?1

Nä det vet jag inte, tänkte bara att flera rörliga delar kan glappa upp sig.

//tobbe

Bjurholm
Här sen Okt 2005

Bara du har bra centrumringar så blir de kalas!

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Finns orginalbultar till VW/Audi med flytande kona.
Och med bra centrering fungerar de hur bra som helst.
Har kört exakt samma du funderar på , 5x112 -> 5x114,3.

Forshaga
Här sen Okt 2003

kona

Vi har kört flytande kona på Fiat 4x98 och kört med 4x100 utan problem men tänk på centrum styrningen !

Austin 1275 GT 1975
Austin Cooper 1968
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

En flytande kona ger ett bättre förband då konan kan anpassa sig till hålbilden. Dessutom ökar klämkraften jämfört med fast kona.
I grova drag går det åt cirka 30 % högre åtdragningsmoment med fast kona för att nå samma klämkraft som en flytande kona.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Det där är bra info! Så egentligen skulle man anpassa åtdragningsmomentet för att inte översträcka skruven?
Nu blev det plötsligt komplicerat...

BMW 330i -05
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Egentligen, men det finns vanligen ganska stora säkerhetsmarginaler i designen av just hjulskruvsförbanden.
Jag kan inte ge garantier för att det är så på alla bilar, men normalt är att man nyttjar cirka 40 % av skruvens kapacitet på en standardbil.

Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006

Re:

Anton Lillsund skrev:
En flytande kona ger ett bättre förband då konan kan anpassa sig till hålbilden. Dessutom ökar klämkraften jämfört med fast kona.
I grova drag går det åt cirka 30 % högre åtdragningsmoment med fast kona för att nå samma klämkraft som en flytande kona.

Det där får du gärna förklara igen.

Normalt så tappar man klämkraft vid varje friktionsyta i ett skruvförband. Alltså borde åtdragningsmomentet öka, inte minska som du påstår.
Jämför en skruv med lös bricka och en flänsskruv.

Vi brukar använda oss av följande regel på jobbet:
Ca 50% av momentet åtgår för att övervinna friktionen i anliggningsplanet.
Ca 40% av momentet åtgår för att övervinna friktionen i gängan.
Ca 10% kvarstår av momentet för att ge förspänning.

Eller för att visa med en graf.

Med det resonemanget kan man konstatera att momentet i gängan alltid tar lika mycket friktion, oavsett hur många friktionsytor det finns i förbandet.
Däremot ökar den totala friktionen i förbandet med ökat antal anliggningsplan. Det gör att sista 10% förspänning blir lidande.

Nu: Porsche 944S & Swift Sport
Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98
ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

En flytande kona ligger still i fälgen och skruven jobbar som en vanlig flänsskruv.
Iom det så ger fälgens ytbehandling/material inga influenser i förbandet och det blir enklare att styra friktionen.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Anton Lillsund skrev:
Egentligen, men det finns vanligen ganska stora säkerhetsmarginaler i designen av just hjulskruvsförbanden.
Jag kan inte ge garantier för att det är så på alla bilar, men normalt är att man nyttjar cirka 40 % av skruvens kapacitet på en standardbil.
Med tanke på att hjulbultar ofta överlever ett antal åtdragningar med neandertalsmutterpicka (3-5ggr lämpligt moment) så är marginalerna nog ännu större än så.

Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Antalet anliggningsplan borde vara oviktigt. Om man har flera anliggningsytor med olika friktion i samma förband kommer alla att stå still utom det med minst friktion, eller hur? Ett koniskt anliggningsplan borde ge ett mycket större motstånd än ett plant, därav skillnaden.

Guson

Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Hjulskruv

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Anton Lillsund skrev:
Hjulskruv
jaja...

Eller menar du matarskruven på skroten som föser upp hjul i lämplig container?

Christer Johansson
Lindesberg
Här sen Feb 2011

Helt riktigt att antalet brickor är ovesäntligt som Guson påstår.
Men om man ska vara noga så kan det skilja 30% på klämkraften (de återstående 10% av tillfört moment) mellan olika smörjmedel. Exempelvis skiljer det 10% i tillfört moment mellan Molycote G rapid plus jämfört med Molycote 1000 för samma klämkraft. Fundera lite på skillnaden mellan smord och osmord gänga och kona, samt utformningen och friktionen mellan olika material. Det ska smörjas in för att ge tillräcklig klämkraft, sen har centrumringen ingen som helst funktion efter att skruvarna/muttrar är dragna så länge inte fälgen/skruvarna lossnat och friktionen mellan fälg och nav minskar. Mutterpickan lossar man med i min värld. Den som tillverkar skruven med lösa konor har uppgifter, det borde väl följa med när man handlar dom? 110nm tex är ju ett vanligt moment på hjulskruv, men förutsätter en viss typ av utformning, smörjmedel och skruvkvalitet.
Köpte Biltema mutter till 7an som inte höll för 110 nm med kalibrerad momentnyckel.

stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005

Hijackar tråden lite, hur mkt sämre är det med spacers? Jag har pinnskruv å 10mm tjocka spacers med navstyrning.

Golf sportscombi
Vw Arteon sb
RS4 4.2 raggarbil...såld
Citera
Skruva banåkabil
1, 2   >>
10 besök senaste veckan (18720 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande