Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech downforce på amatörnewbieleksaksnivå fråga | 5969 besök totalt |
Kanske inte rätt avdelning för den här frågan men jag behöver insyn och kunskap från bättre vetande...
E36 compact med med kanske lite för smala gummin i förhållande till farten gör rumpan mindre stabil än önskvärt. Bilen 321hk/1250kg/225/45/16 (rdäck) Bana: Hitills har jag kört med en läpp från M3 E46 av rent estetiska skäl. tanken är att med INGEN kunskap eller fingerfärdighet köpa in något som ger liiite mer downforce. Jag har kikat på följande alternativ och vill höra om någon här kan ge mig lite input. Jag är ingen highend förare och har ingen highend bil så ha överseende med fråpgeställningen och mina tankar runt det hela. Här kommer alternativen jag kikat på, andra alternativ är intressanta att ta del av me framför allt synpunkter Alternativ 1 CSL vinge, lite småful/fräck Alternativ 2 Mellanting men ganska ful Alternativ 3 typ hög GT vinge Den här körde jag förut och förutsätter att den var HELT verkningslös. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Det finns flera olika generationer av Aero, på 70talet var det mest "lufttrycksbalans" på standardbilar och det är det som är enklast att börja med (inga aerofojler och annat känsligt jox).
Ner med haklappen fram och upp med en kant o bakluckan bakkant. Tänk gammelNASCAR. Sen får du trimma motorn om toppfart är intressant. Enkla plastsaker som är billiga och lättlagade. Ska det bli så mycket bättre behövs det kunskap om luftströmmar eller mycket tillverkning/testning. Bakspoilern kan behöva bli enorm för att balansera en splitter eller väldigt låg haklapp, så ha en sticksåg med innan du hittat balans. Alt1 med skruvar/vingmuttrar så du kan montera/justera en plexiskiva med slots som utökning? |
||||
Det första är väl att med en Gopro Kamera och påtejpade garnbitar kolla m du har ett vettigt luftflöde över bakruta och bakkanten av bakluckan....kan du bilda dig en uppfattning om hur luftflödet ser ut vid den intressanta hastigheten så är ju chansen mycket större att du hamnar rätt med valet av vinge.
Gopro, garn, motorväg en vindstilla söndagsmorgon så har du kommit en bit på vägen.... _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Är det utsticket på splittern du menar att man ska kapa till för att balansera? _________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||||
Plan mellan frontspoiler och framaxel kallas splitter av en del även om den inte sticker utanför profilen ovanifrån, bara för att förvirra lite. Det blir lite designskillnad mellan "långloppseffektiva" lösningar och de som kan anses passa in i resten av bilens design (Johan verkade bry sig lite om utseende också). |
||||
Aero är mycket svårt. Jag har (som du vet) kört med samma och jag är helt övertygad om att den spelar roll. Den ger kanske ingen direkt "downforce" men jag tror att de reducerar baksuget och därigenom förbättrar aeron. På förra generationens V70 (sista året den såldes var 2007) gick ett tröskelvärde vid 165-170 km/h. Över den farten så förbättrades hela bilens uppträdande radikalt(!) och det berodde (min amatöruppfattning) på att luften "tappade taget" om rumpan på bilen. Min bil hade en liten vinge och även om jag tror samma sak kanske hade hänt utan är det värt att notera. Baksuget satt inte kvar. Detta gick att testa. På snöig väg yrde bakrutan igen under 170. Över 170 yrde den aldrig igen, ett svep med bakrutetorkaren och bakrutan var ren till dessa farten gick under 170. Vilken vinge som blir bäst på din bil har jag ingen aning om. Men ju mer uppe och fritt i fartvinden den hamnar desto mer nytta måste den göra, eller? _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Det där med liten bakspoiler tror jag definitivt gör skillnad.
Jämför när Audi släppte TT och de körde av åt höger och vänster i snabba kurvor. Lösningen blev bland annat en liten spoiler för att stabilisera rumpan. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
En sån där liten gör att luften släpper. Så dom brukar göra nytta. Dock ger dom oftast inget "downforce" utan hjälper snarare till att bli av med existerande "lift" Iom att luften släpper bättre brukar det bli mindre "drag" vilket ju hör samman med att luften släpper bättre & ger mindre "drag". _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Racetech downforce på amatörnewbieleksaksnivå fråga | 5969 besök totalt |