Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Är racingen på väg utför?
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (16103 totalt)
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare
Jag har en krypande känsla av att racingsverige är på tillbakagång just nu. Är jag onödigt pessimistisk i mitt antagande, eller är det dags att börja fundera i lite nya banor ibland arrangörer och aktiva?

Vad jag har som grund för mina funderingar är att STCC inte lyckas samla fler fullvärdiga bilar, utan drar igång Challenge-klassen för att kunna fylla ut startfältet. SSK imponerar inte heller, med långt ifrån fyllda startfält i sina ordinarie klasser, och med bara halva antalet startande i sportvagnsserien om man jämför med Knutstorpsracet 03 (lite haltande jämförelse, jag vet, men bilarna finns ju därute). Samt 17 startande i SLC:s 8 timmars i söndags fick Anderstorp att kännas lite öde emellanåt.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



P.P. skrev:
Jag har en krypande känsla av att racingsverige är på tillbakagång just nu. Är jag onödigt pessimistisk i mitt antagande, eller är det dags att börja fundera i lite nya banor ibland arrangörer och aktiva?

Vad jag har som grund för mina funderingar är att STCC inte lyckas samla fler fullvärdiga bilar, utan drar igång Challenge-klassen för att kunna fylla ut startfältet. SSK imponerar inte heller, med långt ifrån fyllda startfält i sina ordinarie klasser, och med bara halva antalet startande i sportvagnsserien om man jämför med Knutstorpsracet 03 (lite haltande jämförelse, jag vet, men bilarna finns ju därute). Samt 17 startande i SLC:s 8 timmars i söndags fick Anderstorp att kännas lite öde emellanåt.


Jo det är helt klart tuffare tider i racingsverige i år, speciellt på kortloppen som nästan alla klasser för alla arrangörer har minskat. Och på långlopps-sidan så har det skiftat mot kortare lopp och det beror och säkert på ekonomin...... ska man vara krass så är det väl egentligen så att det finns typ en arrangör för mycket just nu i sverige för att fylla alla serier..... sen vem som borde lägga ner låter jag andra bedöma.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

det är en tryckande lågkonjunktur f.n. Och jag har sett en 20% sänkning på intäktsidan för mig under perioden feb-april mellan -03 och -04.
så att det saknas pengar till racing är inte helt osannolikt

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Dude skrev:
det är en tryckande lågkonjunktur f.n. Och jag har sett en 20% sänkning på intäktsidan för mig under perioden feb-april mellan -03 och -04.
så att det saknas pengar till racing är inte helt osannolikt


Men det är ju sånt som skett förr och det "brukar" ju svänga tillbaka och enligt några av dom "stora" finanspojkarna som är med och åker i SLC så är konjukturen på väg tillbaka snart. Vi får väl hoppas dom har rätt.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare
Att det är lite av "för många kockar" har jag också fundraet över. Fast jag får inte ihop det med att många bilar blir stående ändå. HTCC/RHK för några år sen är ett lysande exempel: En klass, två olika serier, och sammanlagt färre startande än tidigare år

okey för att Konjunkturen ställer till det för de stora pojkarna, men de flesta team/förare går nog ändå runt med hjälp av den egna plånboken, och i den tror jag inte att det ändrat sig så mycket (utom för egna företagare som Anders då).

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

P.P. skrev:
Att det är lite av "för många kockar" har jag också fundraet över. Fast jag får inte ihop det med att många bilar blir stående ändå. HTCC/RHK för några år sen är ett lysande exempel: En klass, två olika serier, och sammanlagt färre startande än tidigare år

okey för att Konjunkturen ställer till det för de stora pojkarna, men de flesta team/förare går nog ändå runt med hjälp av den egna plånboken, och i den tror jag inte att det ändrat sig så mycket (utom för egna företagare som Anders då).


skulle tro att dom som inte är egna företagare är i minoritet inom racing.
tittar man på teamen, så är det kanske bara 10% som är "privatteam".

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Jag tycker racing är på väg upp, men då på lite mer gräsrotsnivå. BMW Cup har inte haft så många startande på flera år, ERF har ibland överfulla startfält med folk på kö för att köra. Hyllinges kvällsträningar verkar också ha växt lite på senare tid ..

Eller?

Ang Sportvagnsserien så tror jag det hade varit en god idé att få ner startavgifterna lite som ju är hiskeligt höga.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Dan Hovang skrev:
Jag tycker racing är på väg upp, men då på lite mer gräsrotsnivå. BMW Cup har inte haft så många startande på flera år, ERF har ibland överfulla startfält med folk på kö för att köra. Hyllinges kvällsträningar verkar också ha växt lite på senare tid ..

Eller?

Ang Sportvagnsserien så tror jag det hade varit en god idé att få ner startavgifterna lite som ju är hiskeligt höga.


ERF har sänkt sina startantal med.... det var 30 på premiären på Falkenberg och det är en minskning mot föregående år enligt Alex Möller iaf och då är det ingen kö längre som det var förrut både för ERF och SLC .... BMW Cup har växt det stämmer, det finns några klasser till som har gjort det som t.ex Radical men överlag så är det minskning.

Sportvagns-serien kan nog inte sänka sina startavgifter eftersom kostnaderna för dom att arrangera inte ger något överskott.... vet inte om ni vet det men till i år så höjde t.ex MotorEvents sina banhyror med 28%...... vilket är ju något över den allmänna inflationen... Och som arrangör så är det bara att acceptera eller inte hyra.. Och det finns ju inte så många alternativ.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Minns att saken togs upp på Roadsportmötet på Knutan i somras. Bland annat hiskeliga startavgifter samt att vagnsböckerna plötsligt skulle bytas mot nya för inte helt billiga pengar. Har för mig att några inte verkade tycka det var ett problem då de ansåg att de la så mycket pengar på att uppdatera bilen att anmälningsavgifter inte spelade någon roll. Andra höll inte med...
För mig spelar det jätteroll och det är anledningen till att jag ej kommit till start ännu i år. Min plan är att spara in pengarna och lägga dem på en uppdatering av bilen till nästa år.
Anmälningsavgifter, boendekostnader och sånt är vad som drar pengar för mig. Bilen är däremot "billig". Fast å andra sidan är den ju inte så snabb heller men det bryr jag mig inte om så länge jag har kul. Jag är hellre med och kör en långsam bil än inte alls!
Det som stör mig är att man i t ex SSM bara får två tidsträningar a 20 min + ett race för 1500:- Löjligt dyrt! Tyvärr är det ju som Fredrik påpekar inte så att de lägger några pengar på hög men det känns ändå tungt.

Jag tror ändå att Dan är inne på rätt spår om att folk föröker söka sig till en gräsrotsnivå där det åtminstone känns billigt. En bekant från Roadsport sålde sin Miata och skaffade en Porsche avsedd för PCS-R för att på så sätt få ner anmälningsavgifterna. Att sen Porschen i sig egentligen är betydligt dyrare än Miatan inklusive alla utgifter hade mindre betydelse för honom. Han tycker sig få mer race för pengarna.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



om tittar på uthyrningsgraden och därmed banhyrapriserna så verkar det gå upp, men få verkar vilja ta steget över till att mäta sina krafter med andra i mer ordnade former. Tyvärr är väl den ökade populariten att åka på bana även en av anledningerna till höga startavgifter. Börjar banhyran gå på 100 000:- per helg och det är under 100 startande så blir det förstås lite pengar, med tanke på alla andra utgifter som tillkommer.

Vad ligger startavgifterna på i sprintklasserna?
I SSK är det väl 1000:- i serieavgift + 2000:- i startavgift.
I SLC 3000:- i serieavgift + 1500:- i startavgift.
Är det rätt uppfattat?
Hur är det i sportvagnsserien?

om man t.ex. kör 6 helger per år så blir det 13 000:- resp. 12 000:- i totala startavgifter för SSK och SLC, vilket förstås är en del, men med tanke på alla andra kostnader med bil, garagehyra, däck, delar, bränsle, resor, uppehälle, etc., så känns det inte som det helt avgörande ändå, eller? Jag menar, skulle intresset verkligen öka om man minskade avgifterna med t.ex. 4000;- per säsong?

Även om konjunkturen kanske är på väg upp generellt så kan man ju tänka sig att reserverna börjar ta slut hos vissa efter så lång svacka. Dessutom är det väl en naturlig avgång med folk som ledsnat eller av andra anledningar slutar och då är det kanske dålig tillströmning av nytt folk mitt under en lågkonjunktur. Eller också beror det på nåt helt annat. Men inte har det väl tillkommit några nya arrangörer den här och förra säsongen som kan förklara årets nedgång i antal startande?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41555

Forumägare
Forumägare

Det ska bli intressant o se hur uppslutningen till gatbilsträffarna kommer se ut i år som jämförelse. Som det verkar så är det full fart på återväxten där (dvs många nya banbesökare) men man får väl se när det varit lite fler träffar.

Samtidigt tycker jag det är lite skumt med nedgången i racing i år. Iof så är det fortfarande tidigt på året men alla är väl överens om att det är mer än bara "vi-är-inte-riktigt-klara-med-bilen-än" som gett mindre startfält än så länge. Men inte är det väl SÅ mycket sämre läge ekonomiskt i år jmfrt med de senaste åren?

Kan tex STCCs medialt minskade närvaro och minskade hype påverka det allmäna racingläget? SVT borde sända Locosttävlingarna så skulle intresset för racing öka

Nej, jag får inte riktigt ihop det. Banorna har iaf aldrig varit så fullbokade någonsin tidigare så vitt jag vet....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Min rent personliga åsikt är att det känns som STCC lever på ren övertid pga mediatäckningen av det, skulle tv-sändingarna försvinna så skulle nog det dö rätt fort.
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Vissa serier (iofs på gräsrotsnivå) verkar mycket livaktiga, t.ex. BMC Motorsports. Många team, men kanske inte så många tävlingar. Tillväxten verkar det inte vara något fel på i alla fall.

Låt oss sätta vår förhoppning till Wirdheim, Axl, Thed Björk, Mattias Ekström m.fl.
"Björn Borg"- och Stenmarkseffekten är stark.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare
Åh fan, är Kojorna på G igen. Kompisarna har inte kört på ett par år, så jag har inte så stor koll längre. Fast gräsrot... 60000 kostade visst motor och låda för en 6-7 år sen om man skulle köra snabbt och hållbart i värsta klassen. Och Lista Racing tog det ju till en helt ny nivå när man dök upp med Öhlinare och kolfiber-instrumentpanel på sin bil.

Lite av racing i ett nötskal faktiskt: Alla vill åka fortare, och fortare kostar mer pengar, och mer pengar och ännu mer pengar. Tills ingen har råd längre, så då dör det ut.

Ang startavgifterna i sportvagnsserien hoppades jag att höjningen för ett par år sen skulle innebära fler varv på banan, mer uppmärksamhet på evenemanget eller något annat trevligt för de aktiva, men tji vad jag bedrog mig. Inte ett något upplevde jag att vi fick för den extra 500-lappen.

Apropå återväxt/banträffar: Hur lockar man folket som kör banträffar att ta ett steg till och börja med racing istället? Det är ju en väldigt liten andel som tar det (som jag aldrig upplevde som så stort).

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Rune Næss

Här sen Sep 2003
Inlägg: 175



Jeg tror at det storste problemet ligger i rekruteringen. Vi ser det veldig lett når vi nå lanserer Locost Racing i Sverige. De fleste som vil ha en Locost vil ha det for å kjore på veien, noe som er mulig i Sverige. Det de vil kjore på bane får de gjennom treffer og andre tilbud. Det vi må vise dem er at Locost racing er så mye råere enn å delta i Roadsport. Det samme problemet gjelder nå for alle klasser, da den okningen i utleie av baner kommer fra gatebilmiljoet gjennom diverse merkeklasser. Spesielt Gatebilmiljoet som er vokst frem etter diverse filmer. De unge som skulle gått videre til racing fra gocart og lignende velger å bygge seg en lekker stylet gatebil som de kan imponere jentene hver dag med, i steden for å starte med racing i et lukket miljo. Den bane tiden de vil ha får de på diverse treff.

_________________
Rune Næss
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



P.P. skrev:
okey för att Konjunkturen ställer till det för de stora pojkarna, men de flesta team/förare går nog ändå runt med hjälp av den egna plånboken, och i den tror jag inte att det ändrat sig så mycket (utom för egna företagare som Anders då).


Har du en så stor egen plånbok så har du en stående inbjudan att köra alla tävlingar med oss oavsett reultat...

Vi hör definitivt inte ens till de halvstora pojkarna och en säsong i SLC (5x3h+2x12h) med polsk standard på boende mm och med gammal hisingetraktor kostar inte en spänn under 130-150 000:- utan inköp av bil, buss mm...

_________________
Karl Brag
Citera
RBC-Lars
HQ
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1292



Den gamla olympiska devisen Citius-Altius-Fortius dvs Snabbare-Högre-Starkare präglar naturligtvis även racingen. Att kostnaderna därmed stiger är väl egentligen inte så konstigt. Den gamle löparlegenden världsrekorhållaren Gunder Hägg tränade genom att spriga i en jämtländsk mosse med gummistövlar, idag åker stjärnorna till Sydafrika över vintern för att träna.

Vad svensk racing skulle behöva är en rejäl strukturrationalisering. För att vara riktigt drastisk skulle någon kapitalstark typ köpa upp hela klabbet , skala bort de olönsamma delarna eller fusionera dem med andra som kör i samma division. Synergieffekter, denna utslitna klyscha, har väl alla hört talas om.

I de flesta andra idrotter finns ett väl fungerande seriesystem med olika divisioner. Det är väl ingen som skulle komma på tanken att bilda en egen fotbollsserie och köra den som division två och en halv för dem som inte platsar i tvåan...

Nej, småduttande leder på sikt ingen vart. Fram för helhetsgrepp. Men då trampar man på många småpåvars tår och det är aldrig populärt.

Men RBC är förstås inte till salu

_________________
Lars Wiezell

RBC-general mm som oftare skriver i min facebookgrupp rbcracing
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



I Alfaklubben har vi fler startande i vår tävlingsserie i år än någonsin, jag tog t ex min race-oskuld i Söndags på Gelleråsen...
Anderstorp nästa 22/5

Sen kan det väl vara så att regeländringar inte gör det lönt längre? Hörde att modsportreglerna ändrats och numera mer eller mindre är skräddarsydda för Seven, sån kan ju bidra.
Sen omfälten minskar så kanske vissa slutar köra eftersom det är så små startfält osv. Vi får väl hoppas att det vänder snart.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare
Karl B. skrev:
P.P. skrev:
okey för att Konjunkturen ställer till det för de stora pojkarna, men de flesta team/förare går nog ändå runt med hjälp av den egna plånboken, och i den tror jag inte att det ändrat sig så mycket (utom för egna företagare som Anders då).


Har du en så stor egen plånbok så har du en stående inbjudan att köra alla tävlingar med oss oavsett reultat...

Vi hör definitivt inte ens till de halvstora pojkarna och en säsong i SLC (5x3h+2x12h) med polsk standard på boende mm och med gammal hisingetraktor kostar inte en spänn under 130-150 000:- utan inköp av bil, buss mm...


Tack, men nej tack. Redan de 30000 jag räknar med att en Roadsportsäsong kostar är fullt tillräckligt för att stjälpa en stackars lagerarbetares ekonomi.

MaZ: Hur många är ni nu? Över 10 så får det väl ses som en rejäl seger (om man kan bortse ifrån att det står hur många banutrustade Alfor som helst i garagen).

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



P.P. skrev:
MaZ: Hur många är ni nu? Över 10 så får det väl ses som en rejäl seger (om man kan bortse ifrån att det står hur många banutrustade Alfor som helst i garagen).


13 ekipage räknade jag till på "Åsen" i söndags! och fler finns det på G (och med smärre regeljusteringar
kan det bli ytterligare).

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



RBC-Lars skrev:

För att vara riktigt drastisk skulle någon kapitalstark typ köpa upp hela klabbet , skala bort de olönsamma delarna eller fusionera dem med andra som kör i samma division. Synergieffekter, denna utslitna klyscha, har väl alla hört talas om.



Då kanske det kan bli lika spännande som Bernie med sitt F1?

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Elitracing (åskådarracing)
Är racingen på väg utför?
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (16103 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande