| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur skyddar man aluminiumgängor?
|
5 besök senaste veckan (3378 totalt) |
|
Hej! Min bil har brembobromsar som består av aluminium och dessa är gängade i aluminiumet. Nu är det så jävligt att de är kända för att ha känsliga gängor och jag har redan varit med om att gängorna följde med skruven ut på ena oket. Kan man smörja med något magiskt medel för att hindra dessa problem? Jag anar att det kan bero på korrosion och att de reagerar med skruvarna som antagligen är mestadels järn. Tack på förhand /Erik _________________ / Erik Nilsson Körde en Impreza WRX STi PSE Drömmer nu om en supersjua istället. |
||||
|
Re: Hur skyddar man aluminiumgängor?
Tex Loctite har inte bara skruvlåsning, de har även 'antisieze' guckor också. Jag hade nog valt en skruvlåsning för att inte riskera en skruv som lossnar. Har olyckan varit framme är det väl en insatsgänga som kanske kan få fart på oket igen. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re: Hur skyddar man aluminiumgängor?
Låsning känns elakt då gängorna är taskiga som de är, eller tänker jag fel? Får kika på deras anti sieze-sortiment
Har insatsgängor i högra framoket redan, men håller på att bråka med det vänstra nu. Något jättenojig
_________________ / Erik Nilsson Körde en Impreza WRX STi PSE Drömmer nu om en supersjua istället. |
||||
|
På Eliser rekommenderas Duralac (http://www.intek-uk.com/duralac_compound_dtd-369b.html), främst vid anliggande ytor mellan stål och alu-komponenter, men enl. marknadsföringbulleten så ska det funka på gängor med.
_________________ Pontus Fyhr |
||||
|
Menar du gängorna som håller ihop halvorna?
Jag har vanliga typ "big red" 4kolvs Brembo, den magiska pastan som jag använt är vanlig alupasta. Har inte haft något problem än så länge, inget ärg eller äckelpäckel när jag demonterat nu 2-3 år senare. _________________ Joakim Losgård |
||||
|
Vanlig motorolja funkar annars hyfsat att ha på gängorna på bultarna, beprövat knep på alu. Men den bör hålla ganska hög viskositet, då vill den ligga kvar lättare och bilda ett förband.
Typ 15w50 funkar bra
_________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||
|
Re:
Avser skruvarna som håller oket mot spindeln Många verkar förespråka alu-pasta, så det är väl det man får köra med. Jävla idioti att köra med aluminiumgängor
_________________ / Erik Nilsson Körde en Impreza WRX STi PSE Drömmer nu om en supersjua istället. |
||||
|
Re:
_________________ Ulf Gunnarsson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
5 besök senaste veckan (3378 totalt) |