Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Close ratio växellåda - vad är det?
1843 besök totalt
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014

Trådstartare

Vad är det som gör en växellåda close ratio? Är det 1:1 på största växeln, är det täta steg mellan växlarna? I så fall hur täta? Eller är det nåt annat...

Är tex. en TKO 600 close ratio:
I 2.87 II 1.89 III 1.28 IV 1.00 V 0,82

Eller är en Getrag 717.404 det?:
I 4,08 II 2,52 III 1,77 IV 1,26 V 1,0

Laborerar med utväxlingen på min gamla Mercedes och skulle gärna bli skolad i ämnet

mvh

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Close ratio växellåda - vad är det?

hismajestics skrev:
Vad är det som gör en växellåda close ratio? Är det 1:1 på största växeln, är det täta steg mellan växlarna? I så fall hur täta? Eller är det nåt annat...

Är tex. en TKO 600 close ratio:
I 2.87 II 1.89 III 1.28 IV 1.00 V 0,82

Eller är en Getrag 717.404 det?:
I 4,08 II 2,52 III 1,77 IV 1,26 V 1,0

Laborerar med utväxlingen på min gamla Mercedes och skulle gärna bli skolad i ämnet

mvh

tätare steg än standard mellan växlarna, oftast hög etta och kanske hög tvåa också.

typiskt kan väl vara 2.5 på ettan och 1.0 på högsta så getragen du listar är långt bort från Close-ratio...

Helsingfors
Här sen Jan 2014

Trådstartare

Rolle Scirocco skrev:

tätare steg än standard mellan växlarna, oftast hög etta och kanske hög tvåa också.

typiskt kan väl vara 2.5 på ettan och 1.0 på högsta så getragen du listar är långt bort från Close-ratio...

Ok, tack. Börjar förstå...

Vad jag inte förstår är varför man har så pass låg 1:a på moderna(re) bilar? Jag menar, det finns ju gott om vrid på tex. dieslar och lådorna ska klara höga Nm. Hoppet från 1:an till 2:an är stort. Vissa Merca-dieslar har en riktigt traktorväxel som 1:a, över 5,0

Och Getragen här ovan. Den är ju klassad som sportlåda, ändå en låg 1:a . Varför?

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Det är ett stort problem idag, om man verkligen vill ha en tätstegad låda.
Allra helst om man vill ha en låda till en motor med mycket vrid.

Dom 6-växlade från BMW och GM är hysteriskt vida i stegningen, med en etta värdig en terrängbil.....och en sexa som klarar 300 km/h

Det närmaste "tät" låda med sex växlar jag tittat på....är Mazda RX8.
Honda S2000 bör också ha en låda ned liknande stegning.

Men hur mycket dom tål i verkligheten...är frågan..?

Edit: En tät låda i min värld är en Chevy M21, Fyrväxlad med 2,2:1 på ettan...och 1:1 på fyran.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Start- och krypväxel. Tanken är väl att det ska vara lätt att starta, krypköra mm, utan att fila en massa koppling.

Sedan kanske det ändå det går till överdrift, t o m med bensin... Både 1:an och 2:an känns onödigt låga på BMWn, men det är ju iofs inte den minsta motorn. Gissar att det är samma utväxlingar med de flesta motorerna; bara olika slutväxlar...

I Westfielden känns t o m S2000-lådans 1:a ganska onödig, trots "bara" 7300 rpm och aluminiumsvänghjul - men det är ju 3 liter på 700 kg.

Det är ju dock det där med hållbarheten... Jag funderar på kompressor på Westfielden (som om det "behövs"...), men jag ligger redan på 50% högre moment än S2000-motorn (dvs ungefär där man hamnar med "lagom" kompressor på en S2000), så jag vet inte om det håller.

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

ButterflyRacing skrev:
Men hur mycket dom tål i verkligheten...är frågan..?
Miatans 6växlade (också Aisin med liknade utväxlingar) brukar få problem med rensade drev vid 300lbft (400Nm). Beror ju naturligtvis på användingen (anekdotdata från turboladdade trackrats), det kan gå åt skogen tidigare än så också.
Med en låg slutväxel så man kör på 3-4-5-6 på banan så är det rätt mysiga steg. 1an på tomgång är väldigt krypfart (vandrar upp på släpet själv)

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

hismajestics skrev:
Rolle Scirocco skrev:

Ok, tack. Börjar förstå...

Vad jag inte förstår är varför man har så pass låg 1:a på moderna(re) bilar? Jag menar, det finns ju gott om vrid på tex. dieslar och lådorna ska klara höga Nm. Hoppet från 1:an till 2:an är stort. Vissa Merca-dieslar har en riktigt traktorväxel som 1:a, över 5,0

Och Getragen här ovan. Den är ju klassad som sportlåda, ändå en låg 1:a . Varför?

För att bilarna byggs för att kunna köra in och ut från parkeringsplatser med skrikande sockermättade ungjävlar som springer runt utan översikt av föräldrar, dra upp en båt från vattnet etc. Då får du en krypetta, inte en etta som fungerar bra melan 55-120km/h...

1843 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande