Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 #KULRÄSERN - Bilen jag glömde bort...
<<   1, 2, 3 ... , 43, 44, 45   >>
60 besök senaste veckan (217175 totalt)
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283



964RS skrev:
SevenEight skrev:
Boxster ABS:en ska ju gå att ympa in på 944 - har du kvar hjulgivare etc? Det borde inte vara jättesvårt. Gurra körde ju med Boxster ABS och var väldigt nöjd med den - han kanske ännu gör det förresten? Annars är ju MK60 standalone också en absolut tänkbar lösning som inte heller behöver vara omöjlig.


Bilen har aldrig tyvärr aldrig haft ABS, gammal bil

Att montera ABS skulle innebära ett stort ingrepp med nya bärarmar, hubbar, drivaxlar, givare, bromsledningar, ändra ET på fälgar, elektronik etc. Kommer jag inte över en kvaddad 944 med ett komplett kitt så blir det nog så är det nog lättare att lära sig köra utan ABS. Jag tror egentligen att jag kommer långt med att arbeta med bilens dynamik, CW, bromsbalans etc. Att ändra "mindset" om hur jag kör och skaffa förtroende att det faktiskt funkar utan ABS.


Å fan, ja du har inte ens ABS hålen! Ja då är det ju startsträcka to say the least!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
SevenEight skrev:


Å fan, ja du har inte ens ABS hålen! Ja då är det ju startsträcka to say the least!


Ja, segt!

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
Nå, vilken bil tittar du på?

Alltid lika härlig blandning på Ljungbyhed.



_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4103



Lambo är för posörer, du kör riktig bil

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370




_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



Omg, är det en Miata bakom 944an?
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Omg, är det en Miata bakom 944an?


Ja, faktiskt!

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
Tänk, bilen bara går och går. Var på Mantorp och gasade förra helgen. Har kört 4 bandagar sedan jag tömde catchtanken och hade 0,75 dl gegga att tappa ut thumbs up

Nu är det Knutstorp i helgen och sedan bara ett fåtal körningar på Ljungbyhed kvar innan det är dags att packa ihop för den här säsongen. Trots en seg start med all Corona skit så har det ändå blivit lite körning i år.







_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Härligt att du får utdelning med körningen efter allt strul som varit. thumbs up
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Härligt att du får utdelning med körningen efter allt strul som varit. thumbs up


Ja underbart! Kan tro att jag har klappat bilen extra mycket de senaste månaderna ❤️

Dessutom så mycket roligare att köra än GT4an! En kollega i sin 997GT3 låg bakom mig när vi gick ut på rakan och berättade efteråt att trodde jag skulle gå åt sidan så han kunde köra förbi, men upptäckte snabbt att den gamla 44an var snabbare än GT3an

Nu är det bara föraren som skall lära sig hantera bilen i inbromsning och gå in med rätt hastighet i kurvorna.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



964RS skrev:
Mats Karlsson skrev:
Härligt att du får utdelning med körningen efter allt strul som varit. thumbs up


Ja underbart! Kan tro att jag har klappat bilen extra mycket de senaste månaderna ❤️

Dessutom så mycket roligare att köra än GT4an! En kollega i sin 997GT3 låg bakom mig när vi gick ut på rakan och berättade efteråt att trodde jag skulle gå åt sidan så han kunde köra förbi, men upptäckte snabbt att den gamla 44an var snabbare än GT3an

Nu är det bara föraren som skall lära sig hantera bilen i inbromsning och gå in med rätt hastighet i kurvorna.


Kul att det funkar bra efter allt slit och tack för tips på oljesumpsbygge

Du får träna lite med oss i PCSR nästa säsong och pusha pcs gänget....börjar bli en flock nu!

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3686



[quote="964RS"]
Mats Karlsson skrev:
En kollega i sin 997GT3 låg bakom mig när vi gick ut på rakan och berättade efteråt att trodde jag skulle gå åt sidan så han kunde köra förbi, men upptäckte snabbt att den gamla 44an var snabbare än GT3an

Precis det vi 944 åkare vill höra.

Det var inte så att din kollega drabbats av "GT3-syndromet" med att bara gasa på rakorna, för att sen bromsa tidigt och fega i kurvorna? Har råkat ut för dylika förare och hållit jämna tider med min tidigare 165hk -84:a.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
[quote="Daniel Engström"]
964RS skrev:
Mats Karlsson skrev:
En kollega i sin 997GT3 låg bakom mig när vi gick ut på rakan och berättade efteråt att trodde jag skulle gå åt sidan så han kunde köra förbi, men upptäckte snabbt att den gamla 44an var snabbare än GT3an

Precis det vi 944 åkare vill höra.

Det var inte så att din kollega drabbats av "GT3-syndromet" med att bara gasa på rakorna, för att sen bromsa tidigt och fega i kurvorna? Har råkat ut för dylika förare och hållit jämna tider med min tidigare 165hk -84:a.


Visst är det kul Daniel!

Men i det här fallet var det nog jag som drabbats av syndromet eftersom det var jag som gasade ifrån på rakan

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
JBRacing
Skellefteå
Här sen Sep 2016
Inlägg: 165



Daniel Engström skrev:

Det var inte så att din kollega drabbats av "GT3-syndromet" med att bara gasa på rakorna, för att sen bromsa tidigt och fega i kurvorna? Har råkat ut för dylika förare och hållit jämna tider med min tidigare 165hk -84:a.



Intressant att det finns där nere också, här uppe i norr heter det Muskelbils syndromet

_________________
Joakim Blom
0730206309
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
JBRacing skrev:
Daniel Engström skrev:

Det var inte så att din kollega drabbats av "GT3-syndromet" med att bara gasa på rakorna, för att sen bromsa tidigt och fega i kurvorna? Har råkat ut för dylika förare och hållit jämna tider med min tidigare 165hk -84:a.



Intressant att det finns där nere också, här uppe i norr heter det Muskelbils syndromet


Men nog är det så att det finns rätt många motorsvagare bilar som vinglar omkring på banorna också?
Förväntningarna höjs såklart om man går och köper en GT-bil av rang, och det syns tydligare att man är orutinerad i en GT bil där man har blickarna på sig. Personligen tycker jag det är roligt att man köper en GT-bil och är med i gänget istf att samla pengarna på ett bankkonto, oavsett var man står på erfarenhetsskalan.

Skulle däremot någon äga en GT-bil av värsta sort och ser förnedrande ner på andra som inte har samma förutsättningar då blir jag skogstokig.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
En vecka, tre trackdays! Man får jobba bra mycket i den här branchen.

Knutstorp.
Tömde den elektrohydrauliska styrservom På vätska och tog bort säkringen till Mantorp för någon vecka sedan. En riktig hit. Styresponsen infann sig och jag känner exakt var greppgränsen är. Till Knutstorp var det inget bra, jag orkade helt ekelt inte styra in bilen på Lördagen. Min vänsteraxel som nu väntar på operation ömmade rejält och jag avstod från rätt mycket körning. På Söndag eftermiddag bestämde jag mig för ytterligare en tur och kom ut med en kompis med sin nya GT4a gen2. Iofs fick jag stundtals stå upp och köra men hängde ändå på GaT4an bra många varv innan innan axeln var helt färdig igen. Fördelen med axelproblemet var att jag fick prova lite nya spår. Bland annat så orkade jag inte ta höjd och hålla in helt till höger innan vänstersvängen innan Kvällsposten. Jag låg nästan ute på mitten av banan innan . Detta vann jag tydligt på. Ett mycket roligt stint att avsluta helgen med. Härligt att jämföra sig med kompisar som man vet kör bra.

Idag lördag på Ljungbyhed
Mycket bilar på banan, körde 30 minuter på bra attack och fullt laddtryck vilket gick otroligt bra, motorn bara levererar utan knot. Servostyrningen är inkopplad igen vilket tyvärr gör den helt död i responsen. Måste hitta ett bra sätt att reducera effekten. Efter 30 minuter kända jag mig mätt på körning och åkte hem. Förmodligen sista körningen för i år. Jag har lyckat pricka in 10 bandagar och många landsvägsmil utan protest från motorn. Jag lovar att jag har klappat bilen många gånger i år.

Nästa säsong
Nu kan jag dedikerat arbeta med chassit. Idag sitter det ett H&R Racechassi med nürburgring settimgs med hårdare fjädrar, bilen är tokstum. Hur hårt jag än bromsar så niger inte bilen och jag får inte ner någon vikt på framhjulen. Antingen byter jag chassi helt och hållet eller bara fjädrarna. Jag får fundera lite på detta. Måste också försöka strypa effekten på styrservot så jag får lite hjälp med att styra bilen utan att tappa feed backen.

Men på det stora har det känts skönt att slippa behöva bry sig om drivpaketet i år.

Klibbor,
Behöver köra något tema på bilen. Martini är ju snyggt men är alltför vanligt. Rothmans eller TAG Heuer är dom som jag varit på tidigare och jag får efterforska detta mer.


_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Roligt med en sån revansch med så mycket körtid! Vikten/lasten på framhjulen blir ju lika stor oavsett fjädrar. Hur hårda är fjädrarna? Blir den stum och studsig?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
Cédric skrev:
Roligt med en sån revansch med så mycket körtid! Vikten/lasten på framhjulen blir ju lika stor oavsett fjädrar. Hur hårda är fjädrarna? Blir den stum och studsig?


Tack Cédric! Visst är det en härlig revansch.

Ja jo du har rätt Cédric, men kan såklart inte flytta vikten framåt, plåten sitter liksom fast. Vad jag är ute efter är en lätt nigning på bilens front som skapar tryck på framhjulen. Ungefär som om du sänker bilen bak så blir den mindre understyrd.

Bilen är stum och studsig. Känner igen symptomen från andra bilar med H&R chassi som jag har provat. Känns ungefär som man har tagit en originaldämpare och gjort den fyra gånger så hård i alla vinklar och vrår. Så är det såklart inte men det känns så. Nu är dämparna 15 år gamla och även om dom inte gått så långt är det förmodligen dags för uppfräschning i alla fall.

I ärlighetens namn behöver jag också göra en CW på bilen, även där finns säkert en del att hämta.

[tipstillF1ingenjörerna]Kanske man kan skaffa en servolösning på förarstolen som flyttar den framåt vid inbromsning/turn-in och bakåt vid apex [/tipstillF1ingenjörerna]

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
Cédric skrev:
Hur hårda är fjädrarna?


Har inte siffrorna i huvudet, men fjädrarna biffades upp fram när chassit projekterades. Skall kolla dokumenten.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Så glad att det lirar så bra thumbs up att göra listan ser ju kul ut

F.ö. röstar jag på Rothmans

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Så glad att det lirar så bra thumbs up att göra listan ser ju kul ut

F.ö. röstar jag på Rothmans


Jag känner mig bara mer och mer trygg med bilen. I vinter väntar nu lite behagligt mek som att sätta fast en framljuslykta som lossnat, koppla in parkeringsljuset och annat sånt småmek. Sen vill jag såklart få ordning på chassit så att det blir mer följsamt, men det är ju inget som är sönder och egentligen behöver jag en vinter i lugn och ro utan tokmek.

Dessutom väntar vi tillökning i familjen på torsdagskvällen , så vardagslivet lär ta en del från bilfokuset...



_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 #KULRÄSERN - Bilen jag glömde bort...
<<   1, 2, 3 ... , 43, 44, 45   >>
60 besök senaste veckan (217175 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande