| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Monteringsfett vev/ramlager/kamaxel mm
|
6 besök senaste veckan (3901 totalt) |
|
Undrar vad ni andra använder vid montering av motorer? Testade RedLines röda gleg, men inte direkt imponerad....känns mer som smält smör. Nått "klistrigare" med tjockare film vore önskvärt. Vad har ni för tips!?
_________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
|
finns inget rätt svar och det funkar med i stort sett vad som helst...."sega" grejer som kamaxelfett är "bra" om motorn skall stå lång tid efter montage, men inget är kritiskt till den grad att man kan säga använd det och det. Använd ditt förnuft så blir det bra oavsett. dvs vanlig olja till ram/vevlager...oljan lär inte försvinna oavsett tid. MoS till vipparmar är inte fel t.ex.
Använd vanligt förnuft så blir det bra.... _________________ Mats Andersen |
||
|
Vet det finns, själv använt förr men minns inte vad det heter nu.
Gulaktigt klistrigt och med en hög vidhäftning. Finns säkert fler sorter. Givetvis vill man lägga så bra slitageskydd som möjligt vid uppstart efter renovering, där enbart motorolja är inte tillräckligt. Vill inte använda RedLines, dåligare vidhäftning o tunnare än det ja tänker på. _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
|
jag har en patron med fett som jag tror är till propelleraxeln till båtar.. (mao, kan ha råkat komma med hem från mitt tidigare jobb, preskriberat, det är säkert 12 år sedan..)
Har satt ihop 8-9 motorer med det. Hade inget annat hemma just när jag skulle sätta ihop första motorn, så jag tog en klick, ner i olja, och vispa runt och det löste upp sig väldigt fort. Mao, så fort motorn startas trycker oljan bort det snabbt. Och sedan brukar man ju ändå byta olja och filter efter ganska kort tid. Jag brukar även såga sönder filtret, och har inte sett några konstigheter där heller. _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Super Seven Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
|
||
|
finns en mollyspray som är torrsmörjande, spraya på montera klart, löser helt i olja.
används när man monterar scanias motorer. säkert byggt 30 motorer med det, kollat lager efter uppstart, alldrig en repa. tror det heter dry molly assembly lube lr något liknande. _________________ Christoffer Neusüss Svetsare till yrket. |
||
|
Brukar alltid montera ihop med en bra olja.
Innan uppstart tar jag ur tändstift (för att minska tryck på lager) och kopplar bort styrsystem (gnista/bränsle) och kör motorn på startmotorn tills man får upp oljetrycket och några sekunder extra. Montera sedan i tändstift och koppla på styrsystemet. Med vänlig hälsning, Johan _________________ Johan Zackrisson Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR M3 E30 V10 såld |
||
|
Johan, jo det är väl normalt förfarande utan stift. Dock inte det min fråga gällde.
Redan hitta igen det medel ja sökte, men tack iaf. _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
|
Re:
Skriv gärna vad det är för oss andra och trådens skull
_________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
6 besök senaste veckan (3901 totalt) |