Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Sprinter AE86 GT-Apex Trueno 1986
1 besök senaste veckan (3732 totalt)
Skyracer
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 26


Trådstartare


Motor:
AE111 4AGE 20V Black Top
1.6 liter
20 ventiler
Tomei Race Cams
Tomei justerbar kamdrev
VVT (insugskammen justerar sig efter varvtal)
4 polerade trattar (50mm)
Insprutning
Haltech PS 1000
Throttle Position Sensor
NZ1 tändspolar
SQ vattensystem
Extraktor-grenrör
Sport-avgas: Fujitsubo Giken Kogyo / Legalis R
LSD
Ny pinion och krans i bakaxeln
Batteri flyttat till bagage
Lättare svänghjul
Stabiliseringslager i svänghjul
Kraftigare Exedy koppling
Nipparts kopplingscylinder
Stålomspunnen kopplingsslang
Driftworks kylare

Chassi:
Powerflex-bussningar
K-sport Drift Spec Coilovers
Stabilisatorstag överliggande fram
Stabilisatorstag överliggande bak
Ställbara fjäderbensfästen fram

Hjul/broms:
Hjul för bana: XXR002 8x15" ET0 med Toyo Proxes R1R 195/50/R15
Hjul för Time Attack: XXR530 8x15" med Yokohama AD08
Hjul för bus: Watanabe med Yokohama GT 195/65R14
Bultcirkel: 4/114,3
Bromsskivor: EBC
Bromsbelägg: EBC
Stålomspunna bromsslangar
Renoverade bromsok

Interiör:
Sportstolar från J-spec
Nytt tyg (inredning/baksäte) från Pebe
Modifierad instrumentpanel/centerkonsoll
Original PlingPlong-klocka aktiveras vid 105 km/h
Mugghållare Initial D style

Exteriör:
Popup-lysen original
Nya strålkastare
Panda-lackering (vit och svart)
Gula dimljus (Initial D)
Fujiwara Tofushop-logo
Motorhuv i kolfiber
Baklucka i kolfiber (lackerad vit)
Rutor (bak/sidor) i plexi

Tävlar:
TimeAttackNu.se
Klass: Club

Mvh
Håkan



















_________________
Håkan Skyracer Eriksson
http://www.facebook.com/ae86sweden
Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 345



Kul med projekttråd!

Hur många kusar är det på hjulen och vad har du kört för varvtider?

_________________
Andreas Eriksson
BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
Citera
Norden
Gnosjö
Här sen Aug 2003
Inlägg: 418



Hej Håkan! Kul med projekttråd! Vad händer i vinter?

_________________
Mattias Nordenström
Citera
E.Nilsson
Sthlm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 11



Riktigt cool bil!
Men är det inte lite väl mycket gjort med motorn för att köra Club?

_________________
Emil Nilsson
Citera
Skyracer
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 26


Trådstartare
Tack. Jag gillar modellen (efter att ha kollat på Initial D).

I vinter blir det småjusteringar för att kunna dels hålla bättre fart genom kurvor (eftersom jag inte har hästar att gasa ut ur dem) och kunna bromsa lite bättre med de minimala originalbromsarna som sitter på (passande en veteranbil) genom bättre belägg.

Att "bygga" den värre är inte aktuellt eftersom jag kör i Club. Jag har redan dispens så det räcker.

Förra motorn hade 113 whp och den nya ligger på 148 whp. Jag kan varva litte mer med nya samt att den har VVT med lite bättre vrid i början.

Rent tekniskt så är det helt rätt en liten bit ifrån original motor från 80-talet. Men det är fortfarande 1.6 n/a med samma motorkod i grunden (4AGE).

Att få köra i Club, om man tänker efter, skulle inte vara möjligt utan dispens med tanke på vad som är ändrat. Men bilen går inte särskilt fort, det är i grunden en 30 år gammal GTI. Jag skulle lätt få mycket bättre tider med t.ex min vardags-Golf från -01

I år kom jag 6:a i serien. Mitt mål var att komma till final varje race för mer körtid, vilket jag gjorde (var på håret på Mantorp för bilen är inte snabb på långa rakan, jag vill ha mer kurvor haha). Nästa år blir lika tufft. Även om jag bytt motor är jag inte i närheten av toppen, men kör för att det är skoj.

Mvh
Håkan


_________________
Håkan Skyracer Eriksson
http://www.facebook.com/ae86sweden
Citera
Skyracer
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 26


Trådstartare
Just ja, varvtider. De 3 första deltävlingarna var med gamla motorn (113whp) och sista Knutstorp med nya motorn (148 whp). Så ska bli intressant att få nya tider med nya motorn nästa år.

Kinnekulle 4:a 1:08:759
Mantorp 8:a 1:44:727
Gelleråsen 6:a 1:24:708
Knutstorp 7:a 1:15:567

Totalt 6:a i serien och det är nog så fort det går med den bilen. Inte justerat nånting alls på dämpare eller fjädrar för har ingen aning om sånt. Den är ända otroligt rolig att köra i sitt uppförande.

Mvh
Håkan

_________________
Håkan Skyracer Eriksson
http://www.facebook.com/ae86sweden
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Sprinter AE86 GT-Apex Trueno 1986
1 besök senaste veckan (3732 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande