Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Oljetryck
1, 2   >>
9 besök senaste veckan (6647 totalt)
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794


Trådstartare
startade upp astran idag efter vinterns motorbyte, sitter en turbomotorn från en calibran i nu.

oljetrycket la sig på 4,2bar på tomgång/1200varv. Är det normalt? verkar lite mycket tycker jag.

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Nja 4,2bar på tomgång låter lite mycket, men vad händer om du varvar lite???
Hur mycket stiger det????
Vad åker på med för olja???(viskositetsklass)

Uppåt 6-7bar vid kall motor och lite varv(3000-4000r/min) skulle jag inte vara rädd för.

Mellan 3-5bar med varm motor(rac varm) tycker jag verkar vättigt.
obs min ärfarenhet på allt utom åpelsnurror.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794


Trådstartare
Vågade inte varva något, startade upp den för första gången nu i helgen. har som längst haft i gång den i 6minuter så det har väl inte blivit riktigt varm någon gång än.

oljan är en delsyntet 10-40 eller vad det nu kallas, ska bara ha den i några dagar sen ska det i bättre grejer. köpte oljan hos den lokala Opelhandlaren, det är den som rekomenderas till Opels maskiner så den ska nog vara bra.

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Försök kulla runt lite vad man brukar ha för oljetryck i liknade åpelsnurror.

Lite lätt frivarvning varvning 2000-3000r/min, genom att bara dutta lite på gasen lär inte motorn dö av.
Skenar då oljetrycket skall man bli riält orolig.
Vid ca 10bar så spänger man oljefiltret, eller blåser oringen på filtert. Och oljekylare är provtryckat vid detta tryck också, hmm om jag mins rätt.

Högt oljetryck pga tjock olja kan vi glömma med 10W-40 olja, om jag inte är ute och cyklar.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
joakim_adolfson

Här sen Mar 2003
Inlägg: 471



Hej,

Mina rovor ger mellan 4 och 6 bar på tomgång när de är kalla.
6 minuters varmkörning på tomgång kommer knappast att ge dig någon värme i ojlan att prata om. Mao motorn måste gå i arbetstempo ca 10-15 min för att du skall få oljan någon vart..
Du har säkert inget problem bara en tajt bra motor.

Lycka till!

PS; tips kan ju vara att mäta upp oljetrycksgivaren med lite tryckluft, ett sätt att avlusa någon del iallafall..

_________________
Joakim Adolfson
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794


Trådstartare
Varmkörde den lite mer idag. Efter 15minuter på tomgång så hadde jag ett oljetryck på ca3bar och det steg till 5-6bar ungefär på högre varv. Verkar som det funkar. Men oljetempmätaren gav fortfarande inget utslag, men det kanske inte är så konstigt, rören fram till oljekyet var inte särskilt varma.

Vattentempen steg till ca 90 grader efter 15minuter, verkar ju vettigt det också.

Får tacka så mycket för hjälpen allihop. thumbs up

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Calle gsi skrev:
Varmkörde den lite mer idag. Efter 15minuter på tomgång så hadde jag ett oljetryck på ca3bar och det steg till 5-6bar ungefär på högre varv. Verkar som det funkar. Men oljetempmätaren gav fortfarande inget utslag, men det kanske inte är så konstigt, rören fram till oljekyet var inte särskilt varma.

Vattentempen steg till ca 90 grader efter 15minuter, verkar ju vettigt det också.

Får tacka så mycket för hjälpen allihop. thumbs up


Det sitter ju en termostat i oljepumpen som inte släpper nån olja till kylaren förens det är varmt nog.
Vet inte vilket gradtal den öppnar på men, nog lär det va minst 80ºc iaf?

Eller egentligen sitter termostaten i "våfflan" mellan oljefilter och pump, den delen där slangarna till kylaren sitter.
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794


Trådstartare
okej, nu blir jag lite fundersam igen, givaren till oljetrycket sitter nämligen på samma ställe som givaren till oljetempen, nämligen i en av slangarna till oljekylet, vet inte vilken som är till och från.

Men oljetryck har jag ju, det borde väl inte vara någt tryck i slangarna om termostaten är stängd eller tänker jag fel nu?

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

De temostater jag sätt brukar det finns typ ett litet hål/kanal så det finns olja i kylet men inget direkt flöde.

om oljetrycksgivaren sitter på ingången till motorn så bör trycket vara lite högre.
och det verkar du ju ha.

Min givare sitter i slutet på en oljekanal i motorn och jag får då ca 1,5-2bar tryckfall i motorn.
Allså 3,5-4,5 bar i snurran och ca 5-6,5bar innan.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Jag har oljetempmätare på Integralen och jag brukar få köra den rätt länge innan det ger utslag så du kan nog vara lugn...

Har för övrigt också runt 6 bar i mina Alfamotorer när de startas, inga problem. Sen hamnar oljetrycket runt 0.5 bar på tomgång när de är helt uppvärmda, också helt normalt för motortypen.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Jag har ca. 5 bar när motorn är kall och 0.8 bar när den är varm vid tomgång. Min oljetempmätare brukar röra på sig efter si så där 20min. körning så att det tar en stund innan oljan blir varm .

_________________

--VVTS--
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Hmmm... undrar om jag ska bli orolig...

Jag monterade oljetrycksmätare (från Feltema) i Sciroccon för nån vecka sedan och när motorn är kall och motorn står på tomgång så går den nästan i botten dvs 6-7 bar. När man fått upp oljetempen till 90-100 grader så ligger den runt 3-4 bar på tomgång. Oljan jag kör med är Valvoline 20w-50.
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



oljetemperatur tar en evighet att få utan belastning på motorn, när vi varmkör racern efter tvätt så kör vi alltid upp vattentempen ordentligt för att torka ur kyl mm. Men även om när vattentempen är högre än arbetstemp (kyler inget vidare bra stillastående) så brukar oljetempen knappt vara ljummen (ca 50 grader eller så)
och då snackar vi Volvosnurra som alstrar massor med värme eftersom den tycker väääldigt mycket om bensin...

_________________
Karl Brag
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Karl B. skrev:
oljetemperatur tar en evighet att få utan belastning på motorn, när vi varmkör racern efter tvätt så kör vi alltid upp vattentempen ordentligt för att torka ur kyl mm. Men även om när vattentempen är högre än arbetstemp (kyler inget vidare bra stillastående) så brukar oljetempen knappt vara ljummen (ca 50 grader eller så)
och då snackar vi Volvosnurra som alstrar massor med värme eftersom den tycker väääldigt mycket om bensin...


Det är likadant med S14-motorn i min M3:a.

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

SciroccOMats:
1. Var äter du oljetrycket???? (precis vid inggången till motorn eller i slutet på typ en oljekanal)
2. Var mäter du oljetämpen???? (tråget???)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Tempen tas från orginaltempgivaren som sitter vid oljefilterhållaren. Det tar ca 10-15 minuters körning (ej tomgång) för att få upp tempen till ca 100 grader.

Trycket tas på vänster sida av topplocket oxo det där orginal oljetryckgivaren
sitter. Det är väl precis i slutet på den oljekanal som går upp till toppen. Se bild nedan.
orginalgivaren är märkt med 4.5bar.

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

SciroccOMats:
100grd efter ca 15min körning:
På gata eller race tempo????

3-4bar på tomgång är väll inget att oroa sig för, men vad håller den för tryck vid väl varmkörd på mer varv???

citat:
Tempen tas från orginaltempgivaren som sitter vid oljefilterhållaren. Det tar ca 10-15 minuters körning (ej tomgång) för att få upp tempen till ca 100 grader.

Har du oljekylare eller ej?????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



10-15 minuters ganska lugn körning på små landsvägar, 70-80km/h i snitthastighet och tempen var nog när jag tänker efter närmare 90 än 100...

Jag fick igång oljetemp och tryckgivare först igår så det blev bara en kort provsväng så jag vet inte
exakt var den ligger tryckmässigt under belastning med ordentligt varmkörd motor men den ökar nog
minst en eller två bar från de 3-4 som är vid tomgång.. Återkommer med mer info så snart jag provat.

Jag har oljekyl, orginalmonterat luftkyld variant som sitter vid sidan av vanliga kylaren.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Sådär, nu har jag varit ute på en testrunda.

Med varmkörd bil och oljetemp stabilt på 100 grader så har jag mellan 1 och 2 bar på tomgång ca 1200varv. Vid fullgas stiger trycket till 5-6 bar.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

SciroccOMats:
citat:
Vid fullgas stiger trycket till 5-6 bar.
Är detta normalt för motortypen??????
VILD gissning så ligger du 1-2bar över 5-6 bar innan motorn, allså 6-8bar.
8bar käns lite mycket, så åk försiktigt innan oljan är varm.

Hmm jag har blivit lite nojig för höga oljetryck efter jag dödade ett antal oljekylare, men jag tror i mitt fall jag hadde en tryckspik som oljekylarna inte tyckte om.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Jag har juh inte gjort nåt med motorn sen förra året och då körde jag väl ca 150 mil utan problem så jag fortsätter köra. Går det åt skogen får jag väl bygga en ny motor....
Citera
Skruva banåkabil
Oljetryck
1, 2   >>
9 besök senaste veckan (6647 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande