Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Att tänka på vid byte av Kamaxlar? | 1, 2 >> 8 besök senaste veckan (10960 totalt) |
Ska byta till sportkamaxlar inköpta från Enem på min Peugeot 306 GTi. Jag har köpt kamaxelpackboxar och någon sorts cilicon tätnings-historia som ska vara till ventilkåpan..
Något viktigt som man absolut INTE får glömma vid bytet? Kamrem är bytt för 400mil sedan så den ska jag inte byta. Hoppas att man känner skillnaden efter bytet Ska man köra försiktigt första milen eller något liknande? Bytet ska förhoppningsvis ske imorn så hjälp hjälp _________________ Rachid Rachid |
||||
om det är nya kammar som ska i (inte begagnade) så har jag för mig att man brukar fetta in nockarna med Molybdendisulfidfett.... Nån annan kanske vet bättre om det behövs eller ej?
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Japp det är nya! Det känns rätt att man ska smörja in den med något... _________________ Rachid Rachid |
||||
Jag tyckte det kändes bra att smeta in en massa olja på lagerytorna och hälla lite olja rent generellt på alla andra rörliga delar innan jag monterade "nya" toppen..
Fast om det var nödvändigt vetetusan.. skadat lär det inte gjort _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Jag skulle aldrig acceptera att ta emot en ny kam från en leverantör utan att få deras instruktion om hur de anser att man ska behandla den. Det finns risker med felaktig behandling vid inkörning av en ny kam och skulle det gå snett så kommer de garanterat att påpeka att man gjort fel även om det kanske beror på dålig härdning av kammen egentligen.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Riktigt ,finns inte 2 kam tillverkare som har samma inkörning , vette tusan varför kam som kam _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
Nu skrämmer ni mig! Ska ju byta kammarna idag!! Får ringa Enem imorgon och kolla! Men man ska väl köra lugnt första milen? Tex. inte varva över en viss gräns? _________________ Rachid Rachid |
||||
Det jag har läst är att man skall hålla varvet runt 2500 rpm i början (X antal minuter!) för att köra in kamaxlarna mot tryckarna... men som sagt det kan ju vara olika från leverantör till leverantör!
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Joo så gör man ju med stötstångs V8:or iaf. i 10-15min,anledningen är att tryckarna ska börja rotera (vilket dom kanske inte gör på tomgång) och därmed få en jämn inslitningsyta mot kamnocken. _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport |
||||
Japp, det ingick 2 tubar sådant fett MEN! Ventilerna tickar nu efteråt ganska högt Är det normalt? Är det så att motorn ställer om sig efterhand? Hur långt tid tar det i så fall? Hjälp.... _________________ Rachid Rachid |
||||
Med V8 så är det så att kammen sitter lite skyddat från smörjning av loberna. För att oljan som kommer ut bredvid vevlagrena skall spruta runt och nå kammen så skall man ligga på 2-2500 rpm. Men det går bra att varva till med korta intervaller också. Lyftaren är i V8ans fall inte plan utan konvex, och loben siter på sidan om mitten av lyftare för att den ska rotera. Här skiljer sig lob placeringen på en rullkam, vilken inte behöver köras in. Man kan även byta placering friskt mellan rull lyftare och kammar. Vilket spårar ur direkt med en "inkörningskam". Anledninge till specialfettet är att kammen inte får gå utan olja under själva startmotorperioden, som kan bli ganska lång med nya grejor i motorn. Eller om den av någon anledning inte startar direkt. Då ligger detta fett kvar tills veven får fart. Då kan vi säga att även motortypen spelar in i hur kammen bör hanteras. Ligger vippan-lyftaren direkt mot kammen så blir det också annorlunda. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Hydrauliska har jag fått som svar! Fick svar från ENEM också om att motorn ska ställa om sig och att det låter lite mer om ventilerna med trimkam, men jag fick inget svar om hur långt tid det bör ta Borde ju inte ta flera dagar tycker man.. _________________ Rachid Rachid |
||||
Är det omslipade kammar kan de vara ganska slamriga pga den minskade basradien på nockarna. De hydrauliska lyftarna bör inte ta längre tid än ca 15 minuter på sig att fyllas med olja.
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Jag köpte de nya från Enem. Har kört nästan 20mil och ventiltickandet har inte upphört... _________________ Rachid Rachid |
||||
hydraliska lyftare som tickar kan vara svårt att bli av med. Luftfickor mm. Min lät mer med trimkam men audin tickar nästan alltid. Du har inte möjlighet att spela in ljudet? Har man inte hört det innan låter det hemskt. Känner två killar som kör grupp N med 306:or ska fråga om deras tickar. _________________ Daniel Steiner |
||||
Det känns som om det tickar lite ovanligt högt...gamla Peugeot 205 gti tickar ju i princip som standard och min låter femdubbelt så mycket mer.. Vad gör man för att bli av med tickandet då? Det måste ju finnas något? Ska testa med att hälla i STP olja också. Just nu tycker jag att det nästan är pinsamt att köra bilen, så mycket tickar den _________________ Rachid Rachid |
||||
om lyftarna "pumpas" i sina säten vid kamaxelbytet, utan att det finns olja runtom, måste dom dra in mer eller mindre mängd med luft.
För att luften ska ta sig ut måste den "pysa" ut med oljan, vilket kan ta tid. 20mil borde ha reducerat oljuded en del ?. Mina audilyftare har s.k morronsjukan, dom pyser ut olja på natten och låter illa en stund efter start till som "pumpas upp" igen. En av lyftarna har skräp inuti och tickar då och då när den har lust. _________________ Christer J-born en grå bil en oystergrå bil en röd bil en grå cykel en röd lådbil |
||||
Skruva banåkabil Att tänka på vid byte av Kamaxlar? | 1, 2 >> 8 besök senaste veckan (10960 totalt) |