Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Att tänka på vid byte av Kamaxlar?
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (10960 totalt)
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare
Ska byta till sportkamaxlar inköpta från Enem på min Peugeot 306 GTi. Jag har köpt kamaxelpackboxar och någon sorts cilicon tätnings-historia som ska vara till ventilkåpan..

Något viktigt som man absolut INTE får glömma vid bytet? Kamrem är bytt för 400mil sedan så den ska jag inte byta. Hoppas att man känner skillnaden efter bytet

Ska man köra försiktigt första milen eller något liknande?

Bytet ska förhoppningsvis ske imorn så hjälp hjälp

_________________
Rachid Rachid
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8041



om det är nya kammar som ska i (inte begagnade) så har jag för mig att man brukar fetta in nockarna med Molybdendisulfidfett.... Nån annan kanske vet bättre om det behövs eller ej?
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare
SciroccOMats skrev:
om det är nya kammar som ska i (inte begagnade) så har jag för mig att man brukar fetta in nockarna med Molybdendisulfidfett.... Nån annan kanske vet bättre om det behövs eller ej?


Japp det är nya! Det känns rätt att man ska smörja in den med något...

_________________
Rachid Rachid
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Funkar med motorolja oxå.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Jag tyckte det kändes bra att smeta in en massa olja på lagerytorna och hälla lite olja rent generellt på alla andra rörliga delar innan jag monterade "nya" toppen..

Fast om det var nödvändigt vetetusan.. skadat lär det inte gjort

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Mikael Persson
Göteborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 653



Man skall väl helst lägga på ett lager glömt-av-vad-det-heter fett på kammar och lyftare som under inkörningsperioden bidrar till att skapa en arbetsyta som håller oljan bättre.

_________________
Mikael Persson
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355



Jag skulle aldrig acceptera att ta emot en ny kam från en leverantör utan att få deras instruktion om hur de anser att man ska behandla den. Det finns risker med felaktig behandling vid inkörning av en ny kam och skulle det gå snett så kommer de garanterat att påpeka att man gjort fel även om det kanske beror på dålig härdning av kammen egentligen.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Lennart Mäkinen skrev:
Jag skulle aldrig acceptera att ta emot en ny kam från en leverantör utan att få deras instruktion om hur de anser att man ska behandla den. Det finns risker med felaktig behandling vid inkörning av en ny kam och skulle det gå snett så kommer de garanterat att påpeka att man gjort fel även om det kanske beror på dålig härdning av kammen egentligen.



thumbs up Riktigt ,finns inte 2 kam tillverkare som har samma inkörning , vette tusan varför kam som kam

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Jag skulle aldrig acceptera att ta emot en ny kam från en leverantör utan att få deras instruktion om hur de anser att man ska behandla den. Det finns risker med felaktig behandling vid inkörning av en ny kam och skulle det gå snett så kommer de garanterat att påpeka att man gjort fel även om det kanske beror på dålig härdning av kammen egentligen.


Nu skrämmer ni mig! Ska ju byta kammarna idag!! Får ringa Enem imorgon och kolla! Men man ska väl köra lugnt första milen? Tex. inte varva över en viss gräns?

_________________
Rachid Rachid
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Det jag har läst är att man skall hålla varvet runt 2500 rpm i början (X antal minuter!) för att köra in kamaxlarna mot tryckarna... men som sagt det kan ju vara olika från leverantör till leverantör!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



Senast jag köpte en kam från ENEM till Opeln så fick jag med en tub molybdenfett. Smorde lagerytorna och nockarna.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Mats Friberg skrev:
Det jag har läst är att man skall hålla varvet runt 2500 rpm i början (X antal minuter!) för att köra in kamaxlarna mot tryckarna... men som sagt det kan ju vara olika från leverantör till leverantör!


Joo så gör man ju med stötstångs V8:or iaf. i 10-15min,anledningen är att tryckarna ska börja rotera (vilket dom kanske inte gör på tomgång) och därmed få en jämn inslitningsyta mot kamnocken.

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare
Anders Karlsson skrev:
Senast jag köpte en kam från ENEM till Opeln så fick jag med en tub molybdenfett. Smorde lagerytorna och nockarna.


Japp, det ingick 2 tubar sådant fett thumbs up

MEN! Ventilerna tickar nu efteråt ganska högt Är det normalt? Är det så att motorn ställer om sig efterhand? Hur långt tid tar det i så fall?

Hjälp....

_________________
Rachid Rachid
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Är det hydrauliska eller mekaniska ventillyftare i Puggen?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Anders Larsson skrev:
Mats Friberg skrev:
Det jag har läst är att man skall hålla varvet runt 2500 rpm i början (X antal minuter!) för att köra in kamaxlarna mot tryckarna... men som sagt det kan ju vara olika från leverantör till leverantör!


Joo så gör man ju med stötstångs V8:or iaf. i 10-15min,anledningen är att tryckarna ska börja rotera (vilket dom kanske inte gör på tomgång) och därmed få en jämn inslitningsyta mot kamnocken.


Med V8 så är det så att kammen sitter lite skyddat från smörjning av loberna. För att oljan som kommer ut bredvid vevlagrena skall spruta runt och nå kammen så skall man ligga på 2-2500 rpm. Men det går bra att varva till med korta intervaller också.
Lyftaren är i V8ans fall inte plan utan konvex, och loben siter på sidan om mitten av lyftare för att den ska rotera. Här skiljer sig lob placeringen på en rullkam, vilken inte behöver köras in. Man kan även byta placering friskt mellan rull lyftare och kammar. Vilket spårar ur direkt med en "inkörningskam".
Anledninge till specialfettet är att kammen inte får gå utan olja under själva startmotorperioden, som kan bli ganska lång med nya grejor i motorn. Eller om den av någon anledning inte startar direkt. Då ligger detta fett kvar tills veven får fart.
Då kan vi säga att även motortypen spelar in i hur kammen bör hanteras. Ligger vippan-lyftaren direkt mot kammen så blir det också annorlunda.


Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare
Mats Friberg skrev:
Är det hydrauliska eller mekaniska ventillyftare i Puggen?


Hydrauliska har jag fått som svar! Fick svar från ENEM också om att motorn ska ställa om sig och att det låter lite mer om ventilerna med trimkam, men jag fick inget svar om hur långt tid det bör ta

Borde ju inte ta flera dagar tycker man..

_________________
Rachid Rachid
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Är det omslipade kammar kan de vara ganska slamriga pga den minskade basradien på nockarna. De hydrauliska lyftarna bör inte ta längre tid än ca 15 minuter på sig att fyllas med olja.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare
Mats Friberg skrev:
Är det omslipade kammar kan de vara ganska slamriga pga den minskade basradien på nockarna. De hydrauliska lyftarna bör inte ta längre tid än ca 15 minuter på sig att fyllas med olja.


Jag köpte de nya från Enem. Har kört nästan 20mil och ventiltickandet har inte upphört...

_________________
Rachid Rachid
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

Rash skrev:
Mats Friberg skrev:
Är det omslipade kammar kan de vara ganska slamriga pga den minskade basradien på nockarna. De hydrauliska lyftarna bör inte ta längre tid än ca 15 minuter på sig att fyllas med olja.


Jag köpte de nya från Enem. Har kört nästan 20mil och ventiltickandet har inte upphört...


hydraliska lyftare som tickar kan vara svårt att bli av med.
Luftfickor mm.

Min lät mer med trimkam men audin tickar nästan alltid.
Du har inte möjlighet att spela in ljudet? Har man inte hört det innan låter det hemskt.
Känner två killar som kör grupp N med 306:or ska fråga om deras tickar.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare
Daniel5xQ skrev:


hydraliska lyftare som tickar kan vara svårt att bli av med.
Luftfickor mm.

Min lät mer med trimkam men audin tickar nästan alltid.
Du har inte möjlighet att spela in ljudet? Har man inte hört det innan låter det hemskt.
Känner två killar som kör grupp N med 306:or ska fråga om deras tickar.


Det känns som om det tickar lite ovanligt högt...gamla Peugeot 205 gti tickar ju i princip som standard och min låter femdubbelt så mycket mer..

Vad gör man för att bli av med tickandet då? Det måste ju finnas något? Ska testa med att hälla i STP olja också.

Just nu tycker jag att det nästan är pinsamt att köra bilen, så mycket tickar den

_________________
Rachid Rachid
Citera
Chriz
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 891



om lyftarna "pumpas" i sina säten vid kamaxelbytet, utan att det finns olja runtom, måste dom dra in mer eller mindre mängd med luft.
För att luften ska ta sig ut måste den "pysa" ut med oljan, vilket kan ta tid.
20mil borde ha reducerat oljuded en del ?.

Mina audilyftare har s.k morronsjukan, dom pyser ut olja på natten och låter illa en stund efter start till som "pumpas upp" igen. En av lyftarna har skräp inuti och tickar då och då när den har lust.

_________________
Christer J-born

en grå bil
en oystergrå bil
en röd bil
en grå cykel
en röd lådbil
Citera
Skruva banåkabil
Att tänka på vid byte av Kamaxlar?
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (10960 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande