Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
2301 besök totalt |
Tre viktigaste på Bilen inför Ringen
Hamnade av en slump på Ringen förra veckan och fick se bilar köra live. Gav enormt med mersmak. DÄR VILL JAG OCKSÅ KÖRA. Jag har provat på bankörning EN gång tidigare. Karlskoga. Jag är nästan 50 år och ganska riskmedveten, absolut ingen galenpanna. Snarare lite rädd för andra galningar. Hur det går till och vad det kostar har jag läst mig till här på Rejsa. Min bil, en helt vanlig Clio Sport 172. Ganska bra som den är. Men för att få ut max av det man har. Vad ska man tänka på? En hink full med bromsbelägg? Extra däck i reserv? Satsa på Bilstein Coilover, (Vilket ligger på önskelistan.) ? Hjälp mig så jag kommer hem hel och ren. Mats _________________ Mats Lind |
||||
Re: Tre viktigaste på Bilen inför Ringen
Vi hade för några år sedan en Clio172 som andrabil i familjen. Jag (också gammal gubbe) piskade den på Ringen i standardskick. Den var ju relativt ny då och i gott skick. Inga som helst problem eller tendenser till utmattning. Vår bil hade vid ringenkörningen lite bättre bromsbelägg och frisk bromsvätska som enda modifiering. Dock är jag övertygad om att standardbromsbelägg fungerar helt okej på ringen vid normalkörning. Vid sansad turistkörning skulle jag säga att bilen funkar helt okej i originalskick (under förutsättning att den är välskött och i ordning). IMHO kräver Ringen mindre av bilen vad gäller bromsar etc än t.ex. Gelleråsen. Ringen liknar mer snabb landsvägskörning... |
||||
+1 Snarare än att lägga pengar på bilen, lägg timmar på Playstation så att du hittar runt. Det blir mycket roligare då. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Kanske inte är så dramatiskt ändå.
Playstation.. blir nog lika svårt att förankra som en resa till ringen. Men va fan... :-) Jodå, bilen är i bra skick. Så en rejäl översyn före resan så blir nog det bra. Nu känns det som att jag är ett steg närmare. Tack för support! En bild från förra veckan. Bara AMG bilar på banan Mats ![]() _________________ Mats Lind |
||||
+1 Körde förra året med min gamla BMW, inget speciellt fixat. Åkte ner, körde och hade riktigt kul ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Playstation tipset är faktiskt inte så nördigt som det låter. Jag besökte ringen för några år sen utan några speciella förkunskaper och det var spännande och kul att uppleva banan i verkligheten, men kan inte säga att jag njöt särskilt mycket av körningen, eftersom det kändes väldigt nervöst när man inte visste om nästa sväng gick åt vänster eller höger. De flesta av svängarna var även skymda av krön... Så mitt tips är också: Försök lära dig banan så bra som möjligt innan så får du nog en riktigt rolig och hyfsat säker resa trots en standard bil. _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
2301 besök totalt |