Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 55, 56, 57 ... 111, 112, 113   >>
360 besök senaste veckan (463098 totalt)
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Din insugstemp är ju typ lika hög som min vattentemp på banan
Det var intressant att se däcktempen, trodde faktiskt inte att den skulle gå såpass fort upp och ner!
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Det är ju däckets yttemp som mäts och det kyls på både av luften och kontakt med marken. Frågan är dock hur yttemp och innertemp förhåller sig vid och beter sig vid förändringar. Hade varit intressant att se Magnus köra på gatdäck och köra dom tills dom "känns" överhettade och halkiga och se vad temp monitorerna visar då.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Det är ju däckets yttemp som mäts och det kyls på både av luften och kontakt med marken. Frågan är dock hur yttemp och innertemp förhåller sig vid och beter sig vid förändringar. Hade varit intressant att se Magnus köra på gatdäck och köra dom tills dom "känns" överhettade och halkiga och se vad temp monitorerna visar då.


Exakt, precis under ytan så är det varnare. Så när man stannat i depån så stiger temperaturen på ytan markant eftersom värmen inne i gummit sprids till ytan och luften kyler yttersta ytan mycket mindre när man stannat.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Att hamna på de här olje- och vattentemperaturerna duger inte! Bilen måste få må bra thumbs up Lika bra att lösa insugstempen samtidigt när man ändå trackdaysäkrar den.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
TimeattackNU på Mantorp på lördag! Med slalom som bonus


Fast man är ju puckad som åker till timeattacktävling på R888R.... Här blir det ingen King of Mantorp (fast det hade det ju inte blivit vad för däck jag än kört på, racecardriverexcuses... :-D

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Planen är att inte göra en halvmesyr, det här lär bli bra thumbs up Uppgraderar dessa så fort jag hittat någon som kan hjälpa mig att skruva dit dom Är nog straight forward att göra men inget jag känner för att göra på gräsmattan vid sommarstugan

- Intercooler
- Oljekylaren
- Huvudvattenkylaren
- Extravattenkylaren
- DCT-kylaren

Alla från do88. Blir perfekt att logga temperaturer efteråt och jämföra thumbs up Får ju templogg även från Mantorp med original kylgrejer nu på lördag thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Helt galet att det var tre(!) sekunder långsammare än sist. Enormt mycket sämre grepp bak. Förra gången 295 TrofeoR men nu helslut 265 R888R (f.d. framdäck med elakt innerkantslitage som snarare hade kvar 255 om ens det). Men ändå... 1.13.62 mot 1.16.80. Jösses.

En ren miss var att försöka gå på trean genom hårnålen, det funkade inte alls trots turbovrid, det var alldeles för lågt varv. Och seeent på gas ut ur esset, det hamnade annars lätt på tvären ut. Fick inte till det där alls.

Förlorade massa tid i Ejes trots snarlik fart, dvs jag lyckades inte hålla ett tajt spår med den farten...

Någon som har någon mer reflektion?

[g]https://rejsa.nu/im/user/3/2019-06-21-20-17-23_screenshot_20190621-195751.png[/g]


Uppdatering:

Jag var förbi TWS däck i Nacka (tack för lånet av lyften Christopher!) och fick av de väldigt slut bakdäcken och satte på inte riktigt lika slut bakdäck, även de R888R (inför TimeattackNu på lördag). Jag kan ju säga som såhär att det var inte så konstigt att det gick tre sekunder långsammare med de däcken jag plockade av!!

265 bredd från början. Lite slut rent allmänt och dessutom fattas två-tre centimeter på bredden som är snett bortslitet och i princip aldrig tar i backen och om det gör det så ger cord inte speciellt bra fäste... vad är kvar 235? hahaha




_________________
Magnus Thomé
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315




ja cord ger dåligt grepp

_________________
Robert Aronsson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



Om det är slitet där så går det ju garanterat i backen i och för sig...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
MaZ skrev:
Om det är slitet där så går det ju garanterat i backen i och för sig...

Hehe, good point. Men det mesta av gummit på skuldran var bortslitet när de satt fram. Sen trodde jag det inte skulle ligga i backen alls när man svängde när däcken satt bak. När man stod still så var det gott om luft Men bevisligen så kom det mot backen lite ändå eftersom det slets ner en aning till. Det finns en bild på typ förförra(?) sidan i tråden på hur däcken såg ut innan träffen. Ganska kassa, men snål som jag är tyckte jag att de skulle få gå slut på denna träffen. Vilket de gjorde Gick lite långsamt på banan bara

_________________
Magnus Thomé
Citera
Role
Ronneby
Här sen Jun 2012
Inlägg: 589



Behöver inte gå fort för att det skall vara roligt alla gånger

_________________
Matthias Karlsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kulkul! TimeattackNU på Mantorp idag. Men attans det är svårt att få några bra tider med R888R... kämpade men kom som lägst till 1:30.6 (jmfrt 1:28.17 med TrofeoR förra året). Video med varvet från idag nedan. Det kändes som att det inte fanns så mycket mer att hitta denna dag i alla fall. Kanske med lite flax och filande kunnat putsa aningens till men jag låg runt 1:30.6 och 1:30.9 en bunt varv. Som experiment så tajtade jag till bakdämparna ett klick så jag hade tre klick fram och fyra bak men då gick det bara långsammare och bredare (vilket ju var skoj iof ). Om skillnaden berodde på det där enda klicket eller att det allmänt blivit varmare under dagen och därmed däcken blev halare fortare vet jag inte Grenberger berättade att han förra året körde omväxlande R888R och AD08R (som ju är gatdäck) och de gick lika fort... hepp!

Temperaturerna i bilen drog inte iväg lika hysteriskt som förra veckan på Gelleråsen i och med att det blir kortare stints när man kör timeattack, det är ju ingen ide att ha 20-30 minuters pass när alla bilarna går bäst i fem minuter... På en trackday så spelar det ju ingen roll om det går lite saktare efter en bunt varv om man är ute och leker med polarna ute på banan bara

Det elaka innerkanstslitaget på framdäcken lös med sin frånvaro, kanske tack vare kortare pass? Gu vet...




Inte helt clean kört... Det var lite halt


Andra varvtider på Mantorp med M2an: https://rejsa.nu/forum/loggdbtop.php?UserID=3&Bana=3
Har kört snabbare med gatdäck.... håhåjaja...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
TrofeoR vs R888R

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Överlag så tror jag att jag alltid överallt oberoende bana, däck osv tappar varvtid pga att jag ligger på en aning lägre slipvinkel på framdäcken än vad som är max optimalt. Har åkt med Niklas Falk i olika bilar och han är bättre på att ligga i ett smalt fönster där han använder framdäcken lite mer än vad jag gör. Som jag uppfattar det iaf. Jag kanske skulle ta någon trackday och försöka kalibrera om mig, avprogramera en väldigt invand körstil när det gäller hur mycket jag "lutar mig" mot framgrepp...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Glad gubbe på Mantorp

https://youtu.be/7xQsZ_haTf8?t=2880

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Planen är att inte göra en halvmesyr, det här lär bli bra thumbs up Uppgraderar dessa så fort jag hittat någon som kan hjälpa mig att skruva dit dom Är nog straight forward att göra men inget jag känner för att göra på gräsmattan vid sommarstugan

- Intercooler
- Oljekylaren
- Huvudvattenkylaren
- Extravattenkylaren
- DCT-kylaren

Alla från do88. Blir perfekt att logga temperaturer efteråt och jämföra thumbs up Får ju templogg även från Mantorp med original kylgrejer nu på lördag thumbs up




Någon som kan eller vet någon som kan skruva av o på de här kylarna på M2'an för en okej slant? Jag hjälper gärna till men är endast hjälpreda isf

_________________
Magnus Thomé
Citera
maol1
Stockholm
Här sen Jun 2018
Inlägg: 13



Jag bytte mina do88 prylar hos Per Larsson Motorteknik. Mycket nöjd med jobbet och dom tar betalt för den tid som går åt. Fick ett pris men bytet gick snabbare så det blev billigare. Kan varmt rekommendera dom.

https://bilmotorteknik.se/

_________________
Mattias Oldenburg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
maol1 skrev:
Jag bytte mina do88 prylar hos Per Larsson Motorteknik. Mycket nöjd med jobbet och dom tar betalt för den tid som går åt. Fick ett pris men bytet gick snabbare så det blev billigare. Kan varmt rekommendera dom.

https://bilmotorteknik.se/


Vad landade det på för din del?

De servade både min M3 E36 och CSL under alla år thumbs up thumbs up thumbs up Misstänker de har lite sommarbemanning ett tag nu bara.

_________________
Magnus Thomé
Citera
maol1
Stockholm
Här sen Jun 2018
Inlägg: 13



Magnus Thomé skrev:
maol1 skrev:
Jag bytte mina do88 prylar hos Per Larsson Motorteknik. Mycket nöjd med jobbet och dom tar betalt för den tid som går åt. Fick ett pris men bytet gick snabbare så det blev billigare. Kan varmt rekommendera dom.

https://bilmotorteknik.se/


Vad landade det på för din del?

De servade både min M3 E36 och CSL under alla år thumbs up thumbs up thumbs up Misstänker de har lite sommarbemanning ett tag nu bara.


Jag bytte IC samt IC rör och slangar, det landade på någonstans mellan 5500-6000kr. Säkert så att dom är några färre under semestern. Är du snabb kanske det finns någon tid. Lycka till med monteringen.

_________________
Mattias Oldenburg
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Magnus Thomé skrev:
Supramannen skrev:

Att Toyon är ett långsamt däck som ja alltid sagt och att du har HÖG insugstemp som jag också alltid sagt..


Japp

och

Japp





Men Toyosarna är riktigt trevliga på gatan faktiskt. Som tröst thumbs up


cup2 R vilket däck.. thumbs up

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 55, 56, 57 ... 111, 112, 113   >>
360 besök senaste veckan (463098 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande