Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 91, 92, 93 ... 111, 112, 113   >>
96 besök idag (463097 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
plato skrev:
Undrar varför 1,7 bar skulle vara en sån fara i Trofeo R?

Har åkt de däcken i många år och åkt ut lägre än så och har aldrig sett att de har varit några problem?


På M2'an din eller andra bilar?

_________________
Magnus Thomé
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



Magnus Thomé skrev:
plato skrev:
Undrar varför 1,7 bar skulle vara en sån fara i Trofeo R?

Har åkt de däcken i många år och åkt ut lägre än så och har aldrig sett att de har varit några problem?


På M2'an din eller andra bilar?


Både på M2an och mina andra bilar. Brukar gå ut på 1,5 - 1,6 för att hamna på 2,1 bar vilket jag tycker brukar vara bra. Kanske är helt fel, men aldrig sett några problem med mina däck. Så funderar vad som skulle vara så farligt?

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Du har ju sjukt bra fart i grejerna så bevisligen funkar det Hur ser slitaget ut fram?


När jag var på Gelleråsen senast så var jag något hekto eller två lägre än vad jag brukar (jag är ju en såndär högtrycksåkare ). Nu vet jag inte om det blev bara under uppvärmingsvarven eller även senare men jag var långt upp på däckssidan och slet någon gång under dagen. Typ halva texten Och man kunde se att det inte var det där enstaka "hoppsan, uppe på däckssidan en gång när jag missade och våldade till det" utan det syntes att det var några varv iaf.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Har du en dykshop i närheten?
Lite meckigt (2-3L flaska med reg och luftpåfyllare räcker nog hela säsongen) men när du provat torr luft så vill du inte köra annat.
Sätt ditt kalltryck innan du går ut på första passet, sen justerar du upp när du åker hem.
Samma tryckökning i alla däcken, och samma tillfälle efter tillfälle.
Inget jox med att justera upp och ner under dagen pga fuktens delaktighet.

Men tuben ska inspekteras var 5e år...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Har du en dykshop i närheten?
Lite meckigt (2-3L flaska med reg och luftpåfyllare räcker nog hela säsongen) men när du provat torr luft så vill du inte köra annat.
Sätt ditt kalltryck innan du går ut på första passet, sen justerar du upp när du åker hem.
Samma tryckökning i alla däcken, och samma tillfälle efter tillfälle.
Inget jox med att justera upp och ner under dagen pga fuktens delaktighet.

Men tuben ska inspekteras var 5e år...


En kompis som körde offroad hade en sån lösning faktiskt thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Magnus Thomé skrev:
En kompis som körde offroad hade en sån lösning faktiskt thumbs up
Min första flaska (0,85L 200bar), en riktigt smutt lösning.

(inlägget är från 2009 )
Men bytte senare till en 3L 300bar när jag inte kunde fylla på jobbet (dykshop tar ju lika mycket för fyllning oavsett flaska).
Efter att ha använt den första gången i depån så kommer du slås av att det går snabbt (det är ju ca 7 bar från reggen) och är tyst (ingen kompressor som ska bullra).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nu beror det ju massa på däckstorlek men hur många gånger räckte den lilla flaskan?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Magnus Thomé skrev:
Nu beror det ju massa på däckstorlek men hur många gånger räckte den lilla flaskan?
Att öka fyra 205/50-15 från atmostfärstryck till 2 bar (det är ju ca 170 liter luft vid atmosfärstryck).

För justeringar räckte den till ett par tävlingshelger för tre bilar (de andra två med större däck än mina).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1497

Namndispens
Namndispens

Undrar vad du föredrar för bromsbelägg fram på M2 nuförtiden? De jag funderar över är pagid rs 29, pfc 11 eller carbotech xp 10.

_________________
Johan B
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kört PFC08 runt om senaste åren. De kroknar absolut aldrig och jag gillar karaktären på initial bite och dosering. Men gnisslet på gatan varierar från jättelite till jättemycket.

RSL29 har mindre initial bite, funkar ju bra det med men är inte min favoritkaraktär liksom.

_________________
Magnus Thomé
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1497

Namndispens
Namndispens

Du föredrar alltså karaktären på pfc 08 istället för pfc 11?

_________________
Johan B
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
blixten skrev:
Du föredrar alltså karaktären på pfc 08 istället för pfc 11?


Har faktiskt inte kört PFC11. If it ain't broke don't fix it

Glömde säga att med PFC08 så är livslängden på både skivor o belägg på både gata o bana väldigt bra.

Vad skiljer egentligen mellan elva och nollåttan?

_________________
Magnus Thomé
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1497

Namndispens
Namndispens

Vet ej ännu, har ställt frågan till pean. Återkommer när jag fått svar.

_________________
Johan B
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus Thomé skrev:
...-Vad skiljer egentligen mellan elva och nollåttan?

Här finns en liten sammanfattning.
https://pfc.parts/motorsports/pfc-compounds/
Det som står där stämmer bra med min uppfattning - jag har kört både bl.a. 08 och 11.
11 är ett riktigt bra belägg - som bromsarna är dimensionerade på min bil har jag aldrig problem med fade ens vid långa stinter på Sviestad eller Gelleråsen.
Känns lika odramatiskt som ett gatbelägg som bara blir bättre med värme i sig. Jag gillar PFC och 11'orna funkar riktigt bra.
Dock att notera - i min applikation skriker 11'orna hysteriskt vid gat-körning.

Vi borde förresten få PEAN-Mattias att skriva en liten bromsguide här på rejsa... (har faktiskt pratat med honom om det - fårse om han får tid...)

_________________

Rice and shine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Lars Falk skrev:
Magnus Thomé skrev:
...-Vad skiljer egentligen mellan elva och nollåttan?

Här finns en liten sammanfattning.
https://pfc.parts/motorsports/pfc-compounds/
Det som står där stämmer bra med min uppfattning - jag har kört både bl.a. 08 och 11.
11 är ett riktigt bra belägg - som bromsarna är dimensionerade på min bil har jag aldrig problem med fade ens vid långa stinter på Sviestad eller Gelleråsen.
Känns lika odramatiskt som ett gatbelägg som bara blir bättre med värme i sig. Jag gillar PFC och 11'orna funkar riktigt bra.
Dock att notera - i min applikation skriker 11'orna hysteriskt vid gat-körning.

Vi borde förresten få PEAN-Mattias att skriva en liten bromsguide här på rejsa... (har faktiskt pratat med honom om det - fårse om han får tid...)


PFC11 ser ju intressant ut med högre friktion. Mer varierande med temperatur iof. Frågan är om det sliter belägg eller skivor hårdare än PFC08? Jag kör 2500 mil per år med nollåttorna

_________________
Magnus Thomé
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



Magnus Thomé skrev:
blixten skrev:
Du föredrar alltså karaktären på pfc 08 istället för pfc 11?


Har faktiskt inte kört PFC11. If it ain't broke don't fix it

Glömde säga att med PFC08 så är livslängden på både skivor o belägg på både gata o bana väldigt bra.

Vad skiljer egentligen mellan elva och nollåttan?


Jag stämmer in i kören och jag har testat att köra PFC11/13 (fram/bak) då 08:orna var slut vid beställning nångång, kände ingen större skillnad varken på bana eller gata men 08:orna håller längre och tål mer värme tycker jag.

Detta är på Porsche 997 ifs.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus Thomé skrev:
...Frågan är om det sliter belägg eller skivor hårdare än PFC08?...

Jag tror/tycker att 08'orna "håller" lite bättre än 11'orna. Skivslitaget verkar vara liknande.

_________________

Rice and shine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Då låter det som jag hittat rätt

För en hobbybil som går få mil så är det ju en annan femma thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1497

Namndispens
Namndispens

Så här svarade Pean Sweden:

08 har PFC utvecklat som sitt långloppsmaterial, alltså mindre bett men mer livslängd.
PFC11 är utvecklat som ett sprintmaterial, högt bett men lite mindre livslängd mot 08.

Dock har PFC överlag längre livslängd mot många andra märken, vilket också motiverar lite högre pris.

Skulle säga att 90% av det vi säljer till BMW trackday och racingbilar är PFC11 fram och PFC08 bak då BMW mår bra av lite högre bett fram för balansens skull!
08 säljs främst till de som kör långlopp, eller om det är en trackdayåkare som vill ha allra mest livslängd och inte vill ha värsta bettet.

På Svenska banor passar PFC11 väldigt bra som frambelägg då det är mycket inbromsningar och inte så mycket kylning emellan.

_________________
Johan B
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 91, 92, 93 ... 111, 112, 113   >>
96 besök idag (463097 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande