Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 -16 | << 1, 2, 3 ... 91, 92, 93 ... 111, 112, 113 >> 96 besök idag (463097 totalt) |
På M2'an din eller andra bilar? _________________ Magnus Thomé |
||||
Både på M2an och mina andra bilar. Brukar gå ut på 1,5 - 1,6 för att hamna på 2,1 bar vilket jag tycker brukar vara bra. Kanske är helt fel, men aldrig sett några problem med mina däck. Så funderar vad som skulle vara så farligt? |
||||
Du har ju sjukt bra fart i grejerna så bevisligen funkar det Hur ser slitaget ut fram?
När jag var på Gelleråsen senast så var jag något hekto eller två lägre än vad jag brukar (jag är ju en såndär högtrycksåkare ). Nu vet jag inte om det blev bara under uppvärmingsvarven eller även senare men jag var långt upp på däckssidan och slet någon gång under dagen. Typ halva texten Och man kunde se att det inte var det där enstaka "hoppsan, uppe på däckssidan en gång när jag missade och våldade till det" utan det syntes att det var några varv iaf. _________________ Magnus Thomé |
||||
Har du en dykshop i närheten?
Lite meckigt (2-3L flaska med reg och luftpåfyllare räcker nog hela säsongen) men när du provat torr luft så vill du inte köra annat. Sätt ditt kalltryck innan du går ut på första passet, sen justerar du upp när du åker hem. Samma tryckökning i alla däcken, och samma tillfälle efter tillfälle. Inget jox med att justera upp och ner under dagen pga fuktens delaktighet. Men tuben ska inspekteras var 5e år... |
||||
En kompis som körde offroad hade en sån lösning faktiskt _________________ Magnus Thomé |
||||
(inlägget är från 2009 ) Men bytte senare till en 3L 300bar när jag inte kunde fylla på jobbet (dykshop tar ju lika mycket för fyllning oavsett flaska). Efter att ha använt den första gången i depån så kommer du slås av att det går snabbt (det är ju ca 7 bar från reggen) och är tyst (ingen kompressor som ska bullra). |
||||
För justeringar räckte den till ett par tävlingshelger för tre bilar (de andra två med större däck än mina). |
||||
Kört PFC08 runt om senaste åren. De kroknar absolut aldrig och jag gillar karaktären på initial bite och dosering. Men gnisslet på gatan varierar från jättelite till jättemycket.
RSL29 har mindre initial bite, funkar ju bra det med men är inte min favoritkaraktär liksom. _________________ Magnus Thomé |
||||
Har faktiskt inte kört PFC11. If it ain't broke don't fix it Glömde säga att med PFC08 så är livslängden på både skivor o belägg på både gata o bana väldigt bra. Vad skiljer egentligen mellan elva och nollåttan? _________________ Magnus Thomé |
||||
Här finns en liten sammanfattning. https://pfc.parts/motorsports/pfc-co Det som står där stämmer bra med min uppfattning - jag har kört både bl.a. 08 och 11. 11 är ett riktigt bra belägg - som bromsarna är dimensionerade på min bil har jag aldrig problem med fade ens vid långa stinter på Sviestad eller Gelleråsen. Känns lika odramatiskt som ett gatbelägg som bara blir bättre med värme i sig. Jag gillar PFC och 11'orna funkar riktigt bra. Dock att notera - i min applikation skriker 11'orna hysteriskt vid gat-körning. Vi borde förresten få PEAN-Mattias att skriva en liten bromsguide här på rejsa... (har faktiskt pratat med honom om det - fårse om han får tid...) |
||||
PFC11 ser ju intressant ut med högre friktion. Mer varierande med temperatur iof. Frågan är om det sliter belägg eller skivor hårdare än PFC08? Jag kör 2500 mil per år med nollåttorna _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag stämmer in i kören och jag har testat att köra PFC11/13 (fram/bak) då 08:orna var slut vid beställning nångång, kände ingen större skillnad varken på bana eller gata men 08:orna håller längre och tål mer värme tycker jag. Detta är på Porsche 997 ifs. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Jag tror/tycker att 08'orna "håller" lite bättre än 11'orna. Skivslitaget verkar vara liknande. |
||||
Så här svarade Pean Sweden:
08 har PFC utvecklat som sitt långloppsmaterial, alltså mindre bett men mer livslängd. PFC11 är utvecklat som ett sprintmaterial, högt bett men lite mindre livslängd mot 08. Dock har PFC överlag längre livslängd mot många andra märken, vilket också motiverar lite högre pris. Skulle säga att 90% av det vi säljer till BMW trackday och racingbilar är PFC11 fram och PFC08 bak då BMW mår bra av lite högre bett fram för balansens skull! 08 säljs främst till de som kör långlopp, eller om det är en trackdayåkare som vill ha allra mest livslängd och inte vill ha värsta bettet. På Svenska banor passar PFC11 väldigt bra som frambelägg då det är mycket inbromsningar och inte så mycket kylning emellan. _________________ Johan B |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 -16 | << 1, 2, 3 ... 91, 92, 93 ... 111, 112, 113 >> 96 besök idag (463097 totalt) |