Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Skumt vid inkörning av bromsbelägg???
3978 besök totalt
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4771


Trådstartare
Skumt vid inkörning av bromsbelägg???

Monterade mina Pagid RS44'er igår och var väldigt nöjd. Den svampiga känslan var helt borta och bromsarna kändes stumma å fina samt tog högt upp.

Grundinköriningen(3* 150->100 lätt pedaltryck gick bra) första inbromsningen på den Termiska inkörningen(180->100 hårt pedaltryck) gick också bra, MEN under andra inbromsningen 180->100 så mjukna känslan ordentligt i pedalen. Och efter det så har pedalen varit lika mjuk å svampig som med mina EBC!!?!

Några förslag??

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
frav
Halmstad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 107



Hej!

Svampighet brukar väl ofta bero på flexningen i bromsslangar av gummi.

_________________
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

oljan blir för varm? Plus det som skrevs ovan.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886



Glasering av beläggen trots inkörningsschemat?

/Mangan, glaseringsmästare...

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4771


Trådstartare
frav skrev:
Svampighet brukar väl ofta bero på flexningen i bromsslangar av gummi.

Jag har stålspunna slangar. Sedan så flexa det inte vid inbromsning nr.1

Erik B skrev:
oljan blir för varm?

Jag har ny RBF600, kokar inte på två inbromsningar med avkylning imellan.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Magnus Karlsson skrev:
Glasering av beläggen trots inkörningsschemat?

/Mangan, glaseringsmästare...


Jag har en omgång blåa pagid som är glaserade.
Aldrig kört på dem men vad är det som händer med dem?
går det att slipa?

_________________
Daniel Steiner
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Thomas, du kan ha fått greenfade. Fick jag när jag hade kört in en uppsättning RS9 dåligt för några år sen (fast jag tyckte jag följde anvisningarna noga!). Det är något man kan råka ut för 1 gång när beläggen blir riktigt varma första gången. Någon som kan förklara lite mer vad det är som händer vid greenfade?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peter Gutniak
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 364



Nja, greenfade är väl när man har hård pedal men minskad bromsförmåga, dvs när gaserna fastnar mellan belägg och skiva?

Kolla följande länk http://www.rpmnet.com/techart/pad_term.shtml eller http://www.se-r.net/car_info/brake_performance.html för mer info.

_________________
//Peter
993 TURBO -96


www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Vad heter det då när man "kokar ur" helt nya belägg med extremt dålig friktion som resultat?


Det verkar som många av tillverkarna minskat detta problem med nya sorters beläggblandningar de senaste åren.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peter Gutniak
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 364



Det kallas väl för att "glasa" beläggen, dvs att materialet vid vissa temperaturer smälter eller rättare sagt smetas ut över belägg-ytan så att det efter avsvalnande blir en glaserad yta. Denna yta har en avsevärt reducerad friktionskoefficient.

Det finns intressant läsning lite överallt, men här kommer iaf ett par länkar för den som är intresserad:

http://www.stoptech.com/whitepapers/warped_rotors_myth.htm
http://www.stoptech.com/whitepapers/glossary/glossary_all.htm

_________________
//Peter
993 TURBO -96


www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Jag har glaserat belägg på Midlanda vid två olika banträffar . Och jag har fått bromsfade på helt nya belägg en gång just för att de var nya . Två olika saker som funkar väldigt olika.

Glaserade belägg funkar inte när de svalnat utan kräver nerslipning (eller att man kör väldigt långt med dom ändå )

"Nybeläggsbromsfade" (som jag trodde hette greenfade) är fixat och borta när beläggen svalnat och kommer aldrig tillbaka igen, det kan du bara råka ut för en gång på en uppsättning belägg.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Peter Gutniak skrev:
...
http://www.stoptech.com/whitepapers/glossary/glossary_all.htm


Citat:
3. Green fade: When the pad is first placed in service the first few heat cycles will cause the volatile elements of the material to out gas. The process is continuous throughout the service life of the pad, but it is most pronounced in the bedding in process when the outgassed materials form a slippery layer between the pad and the disc reducing the coefficient of friction to near zero. Once the pads are bedded in out-gassing is so slow as to not be a problem unless the effective temperature range of the pad is exceeded.



_________________
Magnus Thomé
Citera
Peter Gutniak
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 364



Då hade vi ju lite rätt bägge 2....

_________________
//Peter
993 TURBO -96


www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886



Daniel5xQ skrev:
Magnus Karlsson skrev:
Glasering av beläggen trots inkörningsschemat?

Jag har en omgång blåa pagid som är glaserade.
Aldrig kört på dem men vad är det som händer med dem?
går det att slipa?

Jag tror Magnus & Peter redde ut begreppen ovan här.

Med mina "glaserade" Tarox så räcker det med att köra 40-50 mil stad/landsväg, därefter är de mer eller mindre OK igen. Efter Sviesta fär några veckor sen hade jag glaseringstendenser (mjuk pedal, känsla av att bromsarna inte tar de första tiondelarna av en sekund) men efter tre korta hårda inbromsningar (140-100) med relativt långa avkylningsperioder mellan så släppte det värsta "glasandet".

Jag tror man ska passa sig med "glaserade" belägg, är rädd att de äter ganska mycket på skivorna eftersom man måste trycka hårt på pedalen för att få moderat bromsverkan. Dessutom används bakbromsarna mycket mer om frambeläggen glasats (ex. på min Snaab 9-3) varvid dessa kan överhetta också...

Vet inte om mina funderingar hjälper Thomas T vidare, jag är bara expert på att orsaka glasering men inte på att bota det... om det nu är "glasering" på Thomas belägg, kan det ha berott på för kort avkylningstid mellan inkörningscyklerna? Men det lät som Thomas följde instruktionerna noga?

/M

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13285



kan ju passa på att ställa frågan här då:
om man plockar isär ok-belägg-skiva och sätter ihop det igen, tar det ett par mil då innan beläggen har 'satt' sig och har full anläggningsyuta mot skivan?
Har upptäckt att mina belägg inte ligger an mot hela skivan nämligen... men så har de bara rullat en 10 mil eller så..
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886



Nya belägg kräver väl lite inkörning innan de passar 100% mot skivan men om du har samma "gamla" skivor & belägg så borde de väl passa på direkten?

oken kanske inte är på exakt samma postition som innan? De kanske jobbar till sig också?

/Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13285



nja, skivor fram är flång nya (10 mil dock...) medans bakre skivor är begagnade.
Samtliga belägg är nya...

Har problemet på den 'inre' delen av skivan, främst bak..
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4771


Trådstartare
Tack för alla teorier!!!

MEN kolla in min nya tråd istället: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=10580

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Allmänt banåkaforum
Skumt vid inkörning av bromsbelägg???
3978 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande