Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Lättning av bilen kontra effekt | 1, 2 >> 7 besök senaste veckan (7682 totalt) |
Hur lättar man bilen på ett effektivt sätt. Jag har plockat bort alla mattor på golvet osv, då det är bara plåt. Byter de flesta delar på bilen till lättare material (alu, plast).
Men på min bil är det ju ramen som väger. Ramen består av två längsgående balkar, samt tre tvärgående, en bakom stolarna och en vid bakluckan och en vid motorn. Så de rör jag inte av säkerhetssynpunkt. Men plåten i golvet osv? Tex golvet vid föraren. Kan man ta fram vinkelslipen och kapa bort golvet i bilen och fästa plåt med popnit. Skulle SFRo godkänna sådant? Jag antog lite snabbt att om man knackar på plåten med knogen så kunde man "känna" efter huruvida det var bärande konstruktion i plåten. På vissa ställen är det som att slå i betong, på andra så ger plåten efter direkt. Och där tänkte jag skära bort den och fästa ny med popnit. Bilen skall till SFRo och jag hoppas jag ändrat tillräckligt för att den skall vara ombyggd. Räcker det med ändring av kaross, ny hjulupphängning fram, nytt styrsystem, modifierad motor. Det är ju bara barchettans ram som är original. Vad skall jag tänka på? Någon som lämnat in bilen hos SFRo? jag försöker få tag i besiktningsmannen här i Täby, men han verkar inte vara sugen på att prata med mig. Jag har köpt deras hanbok, men det kvarstår många frågor. Någon som vet vart jag kan vända mig för att få en avgutning av min huv i kolfiber (eller glasfiber)? Då det är en CAB tror jag inte jag kan ge mig på dörrarna då de brukar ha en funktion att minska krängningar. Någon med mer info? om jag siktar på 200hk utan turbo, för att få så bra prestanda gäller det ju att komma ned i vikt. Jag ser det som viktigt att få ned vikten så det inte blir så stor (inte centipitalkraft utan den andra) kraft som vill skicka bilen i annan riktning än kurvan. Är det rimligt att försöka nå 800kg om bilen nu väger 1150 från fabrik? _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
Att byta plåten i golvet,tycker jag låter som "over kill".
Det är ju lägsta delen av bilen och du kommer inte att tjäna så mycket. och sedan får du inte lätta överdrivet i bak på en framhjulsdriven bil. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Hejsan!
Nej, givetvis skall det bli en jäm fördelning. siktar på 50-50. Men sen får vi se hur det blir. Det är tjock plåt i golvet, och det är i mitten av bilen, skulle man inte märka det? Det måste ju vara en herrans massa kg. _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
Tjock plåt i en Fiat ???..........hur tjock. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Det är 2.0 mm. Det kanske inte blir så mycket. Vad är densiteten för stålplåten i bilar? Antar att det är ungefär samma plåt i alla bilar.
_________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Hm, då skulle jag kunna bli av med ca 20kg bara på plåten, och det anser jag vara mycket.
om jag inte kan ta bort mer plåt, vart hittar man extrakilon? Hur gör ni? _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
Ljudisolering väger liksom inredning, sen börjar det bli svårt, ta bort ev. sollucka, ersätt rutorna med plastrutor etc..
Sänk den ofjädrade vikten, d.v.s fälgar och däck samt chassibiten kan du se över och få igen en hel del. _________________ Project 911: http://project911.luminasweden.com Pågående renoveringar: http://project911.luminasweden.com/resto/project_1/index.html |
||
Ait!
Det som är gjort nu är: * ALU fälgar * tagit bort värmemattorna mot motorn * rensat bilen på mattor, ljuddämpande, vattentäta mm mm * tank i ALU * motordelar, fästen, hållare mm i ALU eller RF (vägt och sett att det väger mindre än original). Så det första jag kommer på är borta, jag behöver nu göra lite mer avancerade lättningar. Typ kapa bort plåt osv. Gjuta plasthuv t. ex Hur mycket vinner man på att byta till plastrutor? Skall det vara plexi då så att det inte går sönder och repar sig? _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
Pratet om plastrutor finns i 2 trådar här i forumet. Då är du i samma fas som jag: byta ut karossdelar till kompositdelar. Stor viktvinst där men krocksäkerhet uppfanns inte på 70 talet för min del men för dig?. Stolar kan man tjäna en hel del vikt på. Alufälgar är inte alltid lättast, det finns vissa märken som är sjukt lätta och hållbara som t.ex OZ Superturismo i små storlekar, eller Minilites, ev. Buddy Club kan vara något. _________________ Project 911: http://project911.luminasweden.com Pågående renoveringar: http://project911.luminasweden.com/resto/project_1/index.html |
||
_________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
Har du skrapat bort all underredsmassa än? Ibland kan där vara 40-50 kg sånt...
Rutor ska inte vara av akrylplast (plexi), det är för sprött. Det ska vara av polykarbonatplast, handelsnamn Makrolon eller Lexan ti.ex _________________ Pär Hylander |
||
om fabriken byggt golvet i 2 mm plåt....så finns det en anledning. Ligger hela vridsyvheten i golvet..?? Ska du ha bur i bilen ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Hejan!
okej, då skippar vi golvet. Men hur skall jag komma ned i vikt då? Barchetta är det rätta, ja. Lexan har jag fri tillgång till, så det blir inga bekymmer. Ingen bur, men jag funderar på att bygga stag (dock mot bättre vetande) för att öka styvheten. Tror dock inte golvet har såå mycket med styvheten, det är ganska mjukt. 2mm är inte så himla mycket. Min gamla mazda har mer, men då är det verkligen golvet som tar upp vridningar. Jag tror att vridningar tas upp genom de enorma bygge av balkar som ligger under cabben. _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
Golvet och "kardantunneln" är det enda som bär vridstyvheten vid dörrarna på en cab. Visst hjälper det att styva upp framför och bakom dörrarna men utan vridstyvhet vid dörrarna så är resten rätt meningslöst.
Fyrpunktsbåge med stag från toppen till passagerarfotdelen av tunneln borde ge ganska mycket om du inte vill bygga bur. När du ändå har cab så kan du ju skippa rutorna alt plasta ihop en lövtunn HT . |
||
Jag tror du missupfattat detta. om du kan trycka på golvet ...så det rör sig....så är det inga 2 mm......troligtvis inte enns 1 mm. och skulle Mazdan ha ännu tjockare plåt......??? Jag förstärker mina bilar med 1,25 mm plåt.......och 1,5 mm i extrema fall. Och det går inte att rubba. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Bilens bottenplatta kommer från Fiat Punto. Dvs, Barchettan bygdes på Puntons bottenplatta. Punton är ej cab. Så golvet borde ju då inte ha så mycket med vridstyvheten, om jag förstått det hela rätt.
_________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
Hmm? Fäll ner cabben och öppna dörrarna. Det enda som hindrar bilen från att vika sig på mitten då är trösklarna, golvet och kardantunneln. Golvet i en cab lär vara duktigt förstärkt för att kompensera för "bristen" på bärande tak! och Håkan har en stor poäng i att 2mm plåt är riktigt tjockt! Vanlig ekonomiplåt har 0,9mm, den är ganska mjuk, men går man upp till 1,2mm så är skillnaden enorm... I övrigt om vikt så verkar det ha kommit mycket tips? Inredning, rutorna, stolar, hjul/fälgar modell ännu lättare än aluminium, cab-maskineriet, huv + skärmar + baklucka i glasfiber? Vad är målet med bilen annars? Banan, stripp, konbana? Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
Målet?
Det började för något år sedan som ett projekt att lära mig bilen/bilar. Då kunde jag knappt byta olja. =) Jag tror inte min lilla båt har någon chans mot era bilar på strippen. Det skall bli en förbättrad barchetta, mer effekt, mindre vikt. och det stora prokektet är att byta så många delar till alu/rostfritt samt tillverka dem själv. Jag har säkert ett 40 tal CAD ritningar, lika många modeller i SolidWorks. Jag undrar fortfarande vart i sthlm jag kan lämna in huven å få en kopia i glasfiber. _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
En annan tanke. Hur klarar popnit drag/skjuvning mm. Vissa bilar byggs ju nästan uteslutande av popnit. Är det någon annan typ än vanlig i alu?
_________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
Skruva banåkabil Lättning av bilen kontra effekt | 1, 2 >> 7 besök senaste veckan (7682 totalt) |