| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Under 95dB med V8 TwinTurbo
|
1, 2 >> 4 besök senaste veckan (7007 totalt) |
|
Hallå! Blir att dra om avgaset på mercan och för att undvika att avgaset inte tar i backen så tänkte jag köra 2 längsgående dämpare i rörform under bilen som sedan med en krök bildar ett utblås framför bakdäcket på varsin sida. Motorn: 5,6L Mercedes V8 med dubbla turboaggregat. Tänkte köra dubbla 2,5" och 2st dämpare med benämningen UD3400B-63
Länk http://www.rakaror.o.se/Bilder-bra-r Tror ni det kommer att låta för mycket? Någon som kört med liknande dämpare och har erfarenhet? /R _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
|
Re: Under 95dB?
Jag har en UD1400-63 i kardantunneln och en större dämpare bak UD9406-63 ihop med orginal katalysator med 2.5" system hela vägen. Dämpar ruskigt bra på min Renault med K20 maskinen. Hade 78dbA på ljudprovet och gränsen för ombyggt fordon är 84dbA. Hade inga problem på Gelleråsen iaf, men bilen är väldigt tyst. Låter inte mer än en standard bil. Frågan är hur det blir för dig, turbos tar ner ljudet en del men det låter mycket om man inte har nån ljuddämpning. Tror att den kommer att låta en hel del då det är väldigt lite dämpmaterial i en dämpare som är 63 invändigt och 76mm utvändigt. Blir isf bara 6.5mm tjockt med material utanpå röret vilket inte borde dämpa speciellt mycket. Det går inte att göra som på Dodge Viper GTS och ha små dämpare vid trösklarna eller bara rör och sen en stor dämpare bak?
_________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Re: Under 95dB?
Tack för tipsen! Alternativet jag ser är att ha 2 dämpare vid trösklarna dvs dämpare längs trösklarna ala bild nedan.
Dum konstruktion på bakdiffen så den och dess "paket" är redan väldigt lågt monterat som det är idag trots att bilen inte är sänkt. Hade tänkt mig likt detta dock ser jag nu att man kan ta den tjockare modellen dvs UD1400-63 som är 100mm i diameter, får knacka lite golv.
Ovan ser du hur avgas jag tänker mig sitter på en likadan bil, dock har jag inte fått tag på ägaren om hur ljudnivån är eller vilka dämpare han använder. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
|
Re:
Lägg inte dämparna bredvid varandra utan i längsled ena sidan dämpare och rör, sedan andra sidan dämpare... Då kan du få dit lite större oval dämpare. Kanske dra avgas över bakaxel istället Ja, du måste säkert modifiera lite men ibland finns är det enda lösningen.
_________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
Tittar nu på lösning och ett rör på varsin sida om diffen och en större dämpare där idag den rostfria reservbaljan sitter sen köra något liknande denna där dock med 2st ingångar och bygga dubbla pipor bak.
Annars stor men platt bit i mitten med sidepipes skulle kanske också funka ev kapa bort golvet där idag baksätet är och bygga in där?
_________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
|
Nu hade jag ingen bild på mob men har länken på hur jag löste mitt problem. Gått med 3,5" hela vägen och upp i golvet vid baksätet. En Apple dämpade och rakt ut genom dörren.
http://www.garaget.org/?car=4480& _________________ Marcus Gustafsson Mazda 323F GT4-R Mazda 323 GT-R |
||||
|
Re:
Precis så jag tänkte lite dock tänkte jag man skulle bygga in de mer. Hur är värmeutveckligen i bilen? Fö riktigt ballt projekt du har där
_________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
|
Re:
Tack Har inte haft tid att färdigställa i det sista men jag räknar med att det kommer bli varmt. Dock kan man ventilera mycket genom bakruta/sido rutor. Sen är är det 75% överlapp på bandaget och värme reflekterande/isolerande duk om så i min värld kan man med lätthet lägga handen på. Grenröret kunde man komma emot utan att bränna sig med 600c avgastemp med endast bandage. Men ska man bygga regelrätt så ska det va skiljevägg mellan bränsle och varma delar 👍 Men glad amatör så är allt en avvägning. Fördelen är att man kan bygga hur man vill med stor dämpare, servicen är enkel med 2 v-band så är hela systemet borta under. _________________ Marcus Gustafsson Mazda 323F GT4-R Mazda 323 GT-R |
||||
|
Vad tror ni om detta?
Dra dp till passagerarsidan sen ihop med andra turbon ut i ett 3". Slutdämp där baksätet är och utblås i bakskärmen passagerarsidan
||||
|
Kommit fram till följande pga utrymmesskäl.
Downpipe: 3" ca 40cm Avgas: dubbla 2,5" från dubbla 3" downpipe Dämpare: dubbla 3" ingångar. Vad tror ni om ovan? _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
|
köpt rör och rörböjar för en förmögenhet och ska laborera imorgon.
Största oron är frigången från däcket till avgaset, sen blir det nog ha luftutsläpp i skärmen för värmen. Detta är tanken i teorin som jag hoppas bli bra i praktiken. Där innerskärm möter brandväggen ska material kapas ut för att ge plats åt avgaset. Grön: 3" Rosa: 2,5"
||||
|
Jag förstår inte problemet. Men jag har ju inte lusläst det du förklarat.
Men ...går det inte att komma förbi bakaxeln på originalsället ? Det ser inte ut att vara mer trångt än vilken e36 som helst. Om du gör ett ovalt rör förbi axeln, som är 2" högt ok 5" brett så måste det tinna gott om plats. Eller är problemet att du inte kan ta dej dit ? En sån smal sund dämpare är nog mest för syns skull. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
Hej! Problemet är initialt att få avgaset från motorutrymmet, resten är nu löst. Kör under bakaxeln med dubbla 2,5" då jag inte kan köra över pga besnintank ala 90L sitter precis över bakaxeln. Ultimat känner jag nu vore att bygga om till singelturbo och få ut 3" dp där original går dock kräver detta att jag om helt regbes processen som jag inte är så sugen på. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
|
Re:
Ok. Att få ner en vettig downpipe brukar kräva en del kapning i karossen. Själv har jag V8 och 4"-pipa i en e36. Det gick åt många kapskivor..
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Det gör mycket nytta för ljudnivån, om man drar ihop rören till ett rör. Utminstome som en x-pipe.
Helst så tidigt som möjligt. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
Läst om detta pulsutjämning eller vad fina ordet var och det hade ingen betydelse på turbomotor var svaret jag hittade då. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
|
Re:
Det trot jag inget på..... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Behöver göra om mina DP och på något fiffigt sätt få ut dessa på bästa sätt från motorutrymmet.
Har kört fast lite och vore trevligt om någon hade tid och ork att komma och kolla i Rosersberg Norra Stockholm. Behöver någon som tänker utanför lådan
||||
|
Det ser trångt ut.
Jag skulle kapat bort batterihyllan och flyttat batteriet till baksätet till att börja med. Det skulle frigöra mer plats för downpipen från passagerarsidans turbo. Sen skulle jag försökt dra ner downpipen från förarsidans turbo och dragit ihop den med den andra sidan någonstans vid växellådan (alternativt under tråget, a'la Porsche 944 Turbo). Om det inte går kan du dra ner bägge DP vid var sin sida av motorn, kona ner till 2½ efter en halmeter och kör något som liknar originalsystem för resten. Effektmässigt tror jag inte att det är något större problem...det du förlorar kan du vinna tillbaka genom att flytta filtren till turbosarna (det ser ut att vara "varmluftsinsug" just nu )
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Re:
Hej! Går i samma planer, batteriet är redan i bak nu och plattformen för batteriet ska bort, dock sitter den på rambenet som måste modifieras. På förarsidan finns ingen plats alls dock. Helt slut på ideer. Filtrerna ska tillgodeses med svalluft etc inte hunnit dit än
Överväger dock att konvertera till singelturbo och ha den på passagerarsidan, vore dock skönt att bena ut alla alternativ för twinturbo innan dess. Pga kan få föreläggande om regbes pga står dubbelturbo i papprerna. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 4 besök senaste veckan (7007 totalt) |