| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Funderingar kring balans
|
3471 besök totalt |
|
Funderingar kring balans
Funderingar kring balans Bilen är just nu rätt mycket överstyrd vid insväng tightare kurva, går lätt att få bakändan att komma sladdandes bara av att svänga in. Mitt i lite längre kurva är den lite understyrd. Bakhjulsdriven bil med dubbla A armar fram och stel bakaxel med bladfjädrar och fyrlink. Nån som har lite tankar ang detta varför den bara är överstyrd vid insväng? _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||||
|
Ja dämparna är justerbara fram och bak
Här är dynon på dom
Det är överstyrt utan broms vid insväng Bilen var igentligen understyrd förut och om jag minns rätt är det ända jag ändrar att jag sänkt den 30mm bak (Var väldigt hög bak) samt sänkt bakre nedre infästningen till 4linken 55mm Efter som den förut reste sig bak väldigt mycket under inbromsning och då oxå ålade sig. Jag tycker det problemet känns mycket bättre nu. Men funderar på hur jag ska optimera detta. Hade 2mm toe ut då var insväng överstyrningen ännu värre, nu är det närmare 0 tror jag _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||||
|
Svara bilen på dämparinställingar?
Testa släpp på dämparna bak, returen om så går. Sen blir jag lite kunfunderad på 4-länken. I normalfall ligger monementanpunketen (mp)(skärningspunken för stagen i 4-länken) framför bakaxen och över markplan. Det ger att karrosen åker upp vid ax och ner vid bromas om jag nu inte tänkt krokigt. Var ligger mp på åket? _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
|
Jag läste galet
Skisser är dunder Mao bilen reser sig minder bak vid broms och reser sig vid lite vid ax. Bromsa in i böj, kommer baken då också? Anti-effekterna (dive, svått, rajs) slår direkt. Jag är inte 100 på hur mycket anti-grejorna kan stöka till. Har du skruvat, testat, dämparjustering bak? _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
|
några tilllägg i detta,
har inte haft möjlighet att ändra dämparna då dom sitter lite krångligt till. men jag höjde bakre nedre staget i fyrlinken 25mm nu ålar den sig lite mer vid inbromsning igen men något mindre insvängs överstyrning. det spelar ingen större roll vid broms och insväng, märkte att det är som mest överstyrt när jag bara rullar och svänger in, om jag går på gas blir den mer neutral och något understyrd istället. känns nästan som nått mekansikt som plötsligt tar bort allt grepp, jag är inne på att nått kanske låser sig i fyrlinken på nått sätt. eller de sitter stora mjuka stopp mellan kaross och bakaxel som kanske tar i, men andra likadana bilar har bytt till hård plast och det borde vara betydligt sämre grepp mäsigt att bakaxe tar tvärstopp när den fjädrar in/ kränger (bilen har ingen krängare bak inget paralellstag ) _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||||
|
Testa allra först med helt paralella stag med nån grads kompensering på piniongvinkeln om du har gummibussningar i stagen.
Är det uniballs kan du minimera kompenseringen. Du får ju vid motorbroms och motoracceleration nu olika squat, vilket kan ställa till det med fästet. I synnerhet om maskin har kraftig motorbroms och kraftig acceleration Så att börja helt neutralt är en bra startpunkt för att märka vad som gör vad. _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||||||
|
Re:
om du tittar på ritningarna ovan så hade bilen helt paralela stag innan och då var den mycket understyrd samt ålade sig väldigt mycket vid inbromsning, så den känns överlag mycket bättre nu än med paralela stag den har uniballs i alla stagen, har inte kontrolerat pinjongvinkel men kanske borde det, påverkar den någonting annat än gräpp under acceleration? _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||||
|
jag har inga beräkningar alls på de men det var sånna svar jag ville ha,
jag har hört talas om detta men dom flesta jag frågat säger att det inte blir några låsningar lr problem trotts uniballs i alla leder. så jag kan alltså inte ha uniballs i alla leder om jag inte har stagen paralela? vilken av uniballsen bör jag byta till gummi? finns det nån form av program för att göra beräkningar för detta? det känns precis som jag har en bakre kränghämnare som kommer vid vissa svängar. vilket ifs är bättre än förr då jag hade rätt mycket av understyrning fast det känns ju inte bra om det stressar infäsningar som jag antar att det gör nu när det bryter? _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||||
|
Re:
Stagen skall vara paralella med marken också
Pinionvinkeln kan ändra lite hur det drar i stagen, mao olika reaktion. Men vid paralella stag är det mest till för att se till att minimera effektförluster. _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||||||
|
Piong vinkel
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Vad drar ni för slutsats av denna tråd? Vilket stag skall ha gummibussing? Det övre (borde räck med en ända(2st) ) De övre stagen belastning är ca 1/3 av de undre. Rent prinsipelt så hänga upp något i 4 punker är överbestämt. Kan likställas med en 4 bent pall kontra en 3 bent. 4-bent vicka på oplant underlag medan den 3-benta är stabil. Sen är det ju en defefitionsfråga vad som är oplant och icke bara. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
|
Har inte hunnit testa om det låser sig i 4linken än men Kom på två nya frågor kring denna bil.
Finns det något sätt att minska krängningen bak om man inte får ha kränghämnare? Har sett att andra med liknande bilar har som plaststopp för bakaxeln på varje sida och även väldigt korta vajrar under bakaxeln. _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||||
|
Re:
När jag var i samma tanker....så var bladfjädrarna fria. Bladfjäder från en Dumper, bakåt till bakaxel....och jättemjuk efter axeln. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
|
Re:
Kan du göra nån skiss på hur du tänkte? _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||||
|
Re:
Om du har en tillräckligt grov, bred och rak bladfjäder framför axeln...så kommer den att hämma krängningen och fungera som ett momentstag. Slipar du ner bladfjädern bakom axeln...tills den blir så klen att den fjädrar lagom mycket...så har du fjäderhårdheten där. Hur jobbigt det blir att prova ut detta, vet jag inte. Men principen...
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
|
Re:
Bladfjädern är ju upp byggd av många blad, skulle man kunna ha tex 2hela blad och sen ett antal halvablad som går framifrån och bak till axeln? Förstår inte riktigt hur det ska påverka kränghämning
_________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Funderingar kring balans
|
3471 besök totalt |