| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tillverka egna bromsslangar?
|
1, 2 >> 7 besök senaste veckan (18890 totalt) |
|
Tja! Funderar svagt på att (om jag hittar en hög pengar nångång) byta mina orginal bromsslangar till förstärkta dito. Hur svårt är det att tillverka egna slangar om man köper slang på löpmeter och lösa kopplingsbitar? Behöver jag några specialverktyg för att kapa slangen till rätt längder? Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
|
Re: Tillverka egna bromsslangar?
Varför göra egna? För att det är kul att hitta på saker på egen hand eller är det en ekonomisk fråga?
Hur som helst, köp färdiga Det är varken ekonomiskt försvarbart eller särskilt roligt att tillverka slang.
_________________ /Kristian Elisson |
||||
|
Bara nyfiken... Som vanligt...
Men sen skyltas det inte med förstärkta slangar till 924or heller. Men det finns säkert om man frågar efter dom... /M _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
|
Förstärkta = stålomspunna?? En bromsslang behöver vara i någorlunda rätt längd och ha rätt nipplar... Som ett exempel så har nog 90% av alla BMW 02 bromsslangar från Volvo 240. _________________ /Kristian Elisson |
||||
|
Enligt Pär Hylander så har det omspunna stålet föga att göra med förstärkningen, den ligger i materialet i innerslangen.
Jag får kolla med nån rejsinriktad verkstad om vilken anslutning som 924an har och vad som skulle kunna passa... Men, jo, du gissar nog rätt! Jag försöker nog bara hitta svepskäl till att stanna i trygga garaget med 924an...
/M, garagevärmare... _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
|
Japp, det är en teflontub som är det verksamma
Många hydraulikfirmor fixar ävaen sådana slangar, tex hiflex och hydroscand (dock inte säkert att alla butiker har rätt grejor hemma, till Porsche är det mest M10(x1?)). Man tar med sina gamla slangar så tillverkar dom efter det. _________________ Pär Hylander |
||||
Varför inte kolla på det rejsinriktade Internet?
http://www.brakehoseshop.com/framese AutOExperten är återförsäljare i Sverige, men det är nog billigare att beställa direkt från England. Mvh, P-o _________________ P-O Håkansson Elan +2 S130/5 - MX-5 RF - BMW i4 M50 |
||||
M10X1 Är den absolut vanligaste nippeln. Sitter på i princip alla japanbilar, volvo, vw mm. Så det bör inte vara några problem så länge det inte är några lustiga banjokopplingar på bilen..
_________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||
Attans, det hade jag inte kommit på än...
Tack för länken iaf!
Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Nä, det är inga banjo, konan är den vanliga, icke omvända. Visste inte att det var vanligt med M10x1 i japanbilar oxo, praktiskt! _________________ Pär Hylander |
||||
|
Jag köpte metallomspunnen PTFE på metervara samt klämringskopplingar på Rallydesign i England. Märket är EUROQUIP som inte är helt obekant. Kostade ungefär 110kr/ komplett slang, frakten inräknad (fast den var ju minimal då vi var många som beställde samtidigt)
_________________ Mattias Habenicht HMS |
||||
|
Habbe: Euroquip? Tänker du på aeroquip eller finns det något som heter euroquip?
Magnus: Du kan som sagt få pressat lite här och var, själv köpte jag slangar på ebay (köper ALLT på ebay... utom mat! ) för ca 600 kr inkl frakt..
|
||||
|
Annars finns det ett stort varuhus med blåvit logga som säljer bromsslang för 29 pix/st och med 15min lev.tid.
Skulle man göra ett blindtest med ett i övrigt helt original, väl inslitet 924-bromssystem mellan nya biltema original och bromsslang från valfri tillverkare så skulle nog ingen våga säga till 100% vilket som var vilket
Så Mangan, ut ur garaget nu
_________________ /Kristian Elisson |
||||
http://www.raldes.co.uk/catalog/page035.jpg Mvh Habbe (som fortfarande inte glömt den där ölen!) _________________ Mattias Habenicht HMS |
||||
Jo, ett annat möjligt fel jag har är för slitna bromstrummor bak vilket lär orsaka att bromspedalen tar väldigt långt ner och är lite svampig. Ska forska lite innan jag åker till B-tema...
Har ju kört flera varv runt garaget nu?
/M _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
|
Beställ inte slangar. Gör som Pär säger istället. Ta med slangarna till nån snäll farbror på tex Hydroscand och berätta för honom att man inte får studiebidrag under sommaren.
Pär: Det måste väl ändå vara en stål eller fiberarmering i PTFE slangen? PTFE flexar ju ganska ordentligt annars? Jag är onödigt nöjd med mina slangar. Blandat både från Hydroscand och Hiflex. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
|
Hej!
Dalhems har 'gör det själv' variant av stålomspunnet. http://www.dalhems.se/safetyequip/eu _________________
|
||||
|
Hej
Tänk på att "hemgjorda" slangar med skruvade (klämrings) koppel inte är godkända av SFRo att använda i amatörbyggda/ombyggda bilar. Bilprovningen kanske inte har koll på det men det finns en anledning till att vi vill se pressade bromsslangar. Klämringskopplingarna kan man misslyckas med och om en slang släpper är det inte bra. Pressade kopplingar brukar pressas av proffs och är oftast bättre. Jag är fullt medveten om att rätt monterade klämringskopplingar funkar bra. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Ah! Det är ju exakt sån här som tillbehörsfirmorna inte skriver ut i sina kataloger.
Då ser jag ingen som helst anledning för en amatör som mig själv att dribbla med livsviktiga komponenter på detta sätt. Hellre att jag slänger ut 400spänn till och får nåt som är korrekt monterat! Tackar till alla! Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Jag tror faktiskt dom är helt oarmerade. Fast när man grunnar på det så känns det faktiskt som rätt höga arbetstryck (320 Bar för en 1/8" slang) med bara en ett plastmaterial som bärande anordning. Ska kolla upp det. _________________ Pär Hylander |
||||
Japp, det gör dom...
Men det krävs att man är jäkligt nogrann med passform, renhet mm. Och att man är medveten att det kan få RÄTT stora konsekvenser om man slarvar...
GA-Lindberg har förövrigt fullt sortiment på slang och nipplar/kopplingar. _________________ Karl Brag |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 7 besök senaste veckan (18890 totalt) |