Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Alfetta GTV6 3.0 Trackday
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14   >>
68 besök senaste veckan (88864 totalt)
bergstroem
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2016
Inlägg: 156


Trådstartare
Eftersom bilen har utbytt motor, bränsletank och växellåda så fungerar inte originalinstrument.

Valet föll då på att köra på en Race Technology Dash2 som får sköta alla instrument och kan även logga alla värden.




_________________
Olle Bergström
Citera
bergstroem
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2016
Inlägg: 156


Trådstartare
Bilen är inte klar än, men elsystemet blev provisoriskt inkopplat i höstdags och jag kunde provköra bilen för första gången! Riktigt härlig känsla!!





_________________
Olle Bergström
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040





Så helrätt!
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Snyggt jobbat på snygg bil thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758



thumbs up

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6260



Hoppa mellan sidan 1 och den senaste bilden... kanon. Vilken transformering.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538



bergstroem skrev:
Bilen är inte klar än, men elsystemet blev provisoriskt inkopplat i höstdags och jag kunde provköra bilen för första gången! Riktigt härlig känsla!!
*massa bilder på en grym kärra*

Helt fantastiskt resultat efter alla år av slit! thumbs up
Hoppas få se den live "downtown" Övik när jag är på besök i hemtrakterna nån gång.
Har du koll på att Alfakluben har banmöte på Mittsverigebanan i sommar? Den 15 juni om jag minns rätt, ett bra tillfälle att låta den känna på banan

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 832




_________________
Robert Briby
______________________________________
pugaction.se
Citera
bergstroem
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2016
Inlägg: 156


Trådstartare
matfo skrev:
bergstroem skrev:
Bilen är inte klar än, men elsystemet blev provisoriskt inkopplat i höstdags och jag kunde provköra bilen för första gången! Riktigt härlig känsla!!
*massa bilder på en grym kärra*

Helt fantastiskt resultat efter alla år av slit! thumbs up
Hoppas få se den live "downtown" Övik när jag är på besök i hemtrakterna nån gång.
Har du koll på att Alfakluben har banmöte på Mittsverigebanan i sommar? Den 15 juni om jag minns rätt, ett bra tillfälle att låta den känna på banan


Ja tack så mycket!!
Hör av dig så får du komma på garagebesök!
Hade faktist missat att dom kommet till Mittsveriebanan! Blir kanske att ta den dit då!

_________________
Olle Bergström
Citera
bergstroem
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2016
Inlägg: 156


Trådstartare
Fråga till expertisen:
Jag tänker koppla in 2st biltema fläktar och vill ha dom relästyrda via termokontakt på kylaren.

Hur tycker ni att det ska kopplas in?

Jag hade tänkt göra det så enkelt som möjligt att sätta relät vid kylaren och koppla in termokontakten i den sen ström direkt från +matning från batteriet. Funkar det att göra så eller vill man att det ska stängas av via tändningslåset?

_________________
Olle Bergström
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538



bergstroem skrev:
matfo skrev:
bergstroem skrev:
Bilen är inte klar än, men elsystemet blev provisoriskt inkopplat i höstdags och jag kunde provköra bilen för första gången! Riktigt härlig känsla!!
*massa bilder på en grym kärra*

Helt fantastiskt resultat efter alla år av slit! thumbs up
Hoppas få se den live "downtown" Övik när jag är på besök i hemtrakterna nån gång.
Har du koll på att Alfakluben har banmöte på Mittsverigebanan i sommar? Den 15 juni om jag minns rätt, ett bra tillfälle att låta den känna på banan


Ja tack så mycket!!
Hör av dig så får du komma på garagebesök!
Hade faktist missat att dom kommet till Mittsveriebanan! Blir kanske att ta den dit då!

thumbs up

bergstroem skrev:
Fråga till expertisen:
Jag tänker koppla in 2st biltema fläktar och vill ha dom relästyrda via termokontakt på kylaren.

Hur tycker ni att det ska kopplas in?

Jag hade tänkt göra det så enkelt som möjligt att sätta relät vid kylaren och koppla in termokontakten i den sen ström direkt från +matning från batteriet. Funkar det att göra så eller vill man att det ska stängas av via tändningslåset?
Jag är inte expert men jag skulle absolut vilja ha det kopplat över tändningen för att kunna kontrollera när den ska starta och stängas av. Så är det tex kopplat på Abarthen.
I annat fall kan ju fläkten i teorin starta när som helst och innebära att batteriet dras ur alt att man har fingrarna i vägen...

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
bergstroem
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2016
Inlägg: 156


Trådstartare
matfo skrev:
bergstroem skrev:
matfo skrev:
bergstroem skrev:
Bilen är inte klar än, men elsystemet blev provisoriskt inkopplat i höstdags och jag kunde provköra bilen för första gången! Riktigt härlig känsla!!
*massa bilder på en grym kärra*

Helt fantastiskt resultat efter alla år av slit! thumbs up
Hoppas få se den live "downtown" Övik när jag är på besök i hemtrakterna nån gång.
Har du koll på att Alfakluben har banmöte på Mittsverigebanan i sommar? Den 15 juni om jag minns rätt, ett bra tillfälle att låta den känna på banan


Ja tack så mycket!!
Hör av dig så får du komma på garagebesök!
Hade faktist missat att dom kommet till Mittsveriebanan! Blir kanske att ta den dit då!

thumbs up

bergstroem skrev:
Fråga till expertisen:
Jag tänker koppla in 2st biltema fläktar och vill ha dom relästyrda via termokontakt på kylaren.

Hur tycker ni att det ska kopplas in?

Jag hade tänkt göra det så enkelt som möjligt att sätta relät vid kylaren och koppla in termokontakten i den sen ström direkt från +matning från batteriet. Funkar det att göra så eller vill man att det ska stängas av via tändningslåset?
Jag är inte expert men jag skulle absolut vilja ha det kopplat över tändningen för att kunna kontrollera när den ska starta och stängas av. Så är det tex kopplat på Abarthen.
I annat fall kan ju fläkten i teorin starta när som helst och innebära att batteriet dras ur alt att man har fingrarna i vägen...


I terorin så ska väll fläkten enbart gå när kylaren är över ca 87grader, finns det ingen fördel att den har möjlighet att gå en stund efter man stängt av tändningen om den är för varm? Annars kopplar man termokontakten i serie med tändningslåset?

Det var såhär jag tänkte

_________________
Olle Bergström
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538



bergstroem skrev:
matfo skrev:


bergstroem skrev:
Fråga till expertisen:
Jag tänker koppla in 2st biltema fläktar och vill ha dom relästyrda via termokontakt på kylaren.

Hur tycker ni att det ska kopplas in?

Jag hade tänkt göra det så enkelt som möjligt att sätta relät vid kylaren och koppla in termokontakten i den sen ström direkt från +matning från batteriet. Funkar det att göra så eller vill man att det ska stängas av via tändningslåset?
Jag är inte expert men jag skulle absolut vilja ha det kopplat över tändningen för att kunna kontrollera när den ska starta och stängas av. Så är det tex kopplat på Abarthen.
I annat fall kan ju fläkten i teorin starta när som helst och innebära att batteriet dras ur alt att man har fingrarna i vägen...


I terorin så ska väll fläkten enbart gå när kylaren är över ca 87grader, finns det ingen fördel att den har möjlighet att gå en stund efter man stängt av tändningen om den är för varm? Annars kopplar man termokontakten i serie med tändningslåset?

Jo, ibland vill man kanske köra fläkten när man stängt av motorn men då tycker jag det är bättre att bara slå på tändningen igen. Men det är såklart en smaksak.
Det jag saknar på ditt elschema är en säkring på plus från batteriet till reläet (stift 30) men det kanske du har tänkt sätta dit men inte ritat in!?

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Jävlar va snygg den är,helrätt stuk thumbs up

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Fantastiskt snygg bil!

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
bergstroem
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2016
Inlägg: 156


Trådstartare
Dessa bilar har original torsionstavar i undre bärarmen och vanlig stötdämpare.
Nu är stavarna bortplockade och stötdämparna ersatta med Coilovers. För att få lite mer styvhet i framvagnen så byggde jag ett fjäderbenstag. Köpte ett stag till en Opel Astra för 200kr och förlängde det 200mm. Sen sågade jag ut nya fästen och satt in M8 blindnitmuttarar i stål.







_________________
Olle Bergström
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



For en fantastisk bil du bygger!

Kjenner jeg sakner min '86 GTV 2.0 som jeg hadde som 18-åring.

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
bergstroem
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2016
Inlägg: 156


Trådstartare
Sonus skrev:
For en fantastisk bil du bygger!

Kjenner jeg sakner min '86 GTV 2.0 som jeg hadde som 18-åring.


Tack!

Cool första bil! Köpte också denna när jag var 18 år, men den kördes aldrig då den låg i flyttlådor! :P

_________________
Olle Bergström
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622



Ett absolut favoritprojekt Instämmer med övriga om den euforiska känslan jag får när jag ser din noggrannhet

Jag har två Alfor på mitt samvete: en 75:a 2.5 V6 Milano Platina, och en 164 3.0 24V Q4... Länge sedan nu, men det finns en speciell dragningskraft till Alfa

Hoppas du kämpar på nu!

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
bergstroem
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2016
Inlägg: 156


Trådstartare
Ett litet delprojekt i bygget blev att ta bort spakarna bakom ratten och istället styra allt med knappar på ratten istället. Orsaken är flera, bland annat för att det är cool :P en annan orsak är att ratten är så bakåflyttad att man knappt når spakarna, annan orsak att jag kan eftersom jag kör med M-unit som styrbox till all el så kan jag ta all signal från knapparna via släpringen från tutan







_________________
Olle Bergström
Citera
bergstroem
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2016
Inlägg: 156


Trådstartare
Färdigt!





_________________
Olle Bergström
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Alfetta GTV6 3.0 Trackday
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14   >>
68 besök senaste veckan (88864 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande